elektrisch schema voor museumdisplay

Micropuller

Forum veteraan
Ik weet dat het niet modelbouw-gerelateerd is, maar aangezien hier meerdere personen met veel verstand van elektronica rondwaren, wil ik jullie toch graag het volgende voorleggen;

Ik ben bezig met het maken van een kleine tentoonstelling, waarin ook een zgn. hands-on presentatie zit.

De bedoeling is dat er een kast komt met 24 diabakjes.
Door het infrukken van een knop (1 t/m 24) moet een van de diabakjes oplichten. Zo lang deze knop blijft ingedrukt, mogen de andere 23 niet kunnen worden ingeschakeld.
Vervolgens is het de bedoeling dat een vraag (die men te zien krijgt als het diabakje oplicht) wordt beantwoord door het indrukken van een "goed" of "fout" knop.
Als het goede antwoord is gegeven moet een groene lamp gaan branden. Bij een verkeerd antwoord moet een rode lamp oplichten.
Pas als alle knoppen weer zijn losgelaten kan dan verder worden gegaan met een volgende vraag.

Een soort electro-spel dus.

Nu ben ik al een tijdje aan het piekeren hoe ik dit moet gaan uitvoeren, maar ik kom er niet uit (mijn elektrotechnische kennis is ook niet erg groot, veel verder dan wat schakeaars en relais kom ik niet)

Kan iemand me helpen met een schema dat ik zelf kan nabouwen?

Alvast bedankt!

Een paar 4017's in serie koppelen voor je hoeveelheid dia's.
Deze sturen dmv. een supersnelle oscilator bediend door schakelaar, schakelaar bediend ook de toevoer van de lampen zodat tijdens het ratelen de dia's niet oplichten.

Aan iedere uitgang een AND poortje hangen met 3 ingangen:
- 1 aan de uitgang van de 4017
- 2 aan een dipswitch die van te voren een ja of nee bepaalt
- 3 aan de keuzeknop ter vergelijking aan 2.

Maar kan je niet beter bv. een PC gebruiken en via de LPT poort sturen ?
Dan kan je makkelijk een stuk software ontwikkelen die ook nog eens de gestelde vragen opzij zet.

8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O
mijn elektrotechnische kennis is ook niet erg groot, veel verder dan wat schakeaars en relais kom ik niet

Ik denk dat ik het niet helemaal goed heb verwoord. Met een diabakje bedoel ik een lichtbakje, waar een duratrans (dia) in is gemonteerd. Het gaat dus alleen om een paar lampjes die aan en uit gaan, niet om het aansturen van een diaprojectie.

Een computergestuurd systeem is niet haalbaar om twee redenen:
1 het is een tamelijk low-budget geval
2 zie quote :wink:

Toch bedankt voor het meedenken. Misschien nog een andere optie?

Dergelijke systemen heb ik in het verleden weleens ontworpen en gebouwd. Het fijne weet ik er niet meer van, want het is inmiddels zo'n 45 jaar geleden. Het pricipe kan ik wel omschrijven dit werkte met een voorselectie matrix. Dit kan je het beste vergelijken met een ruitjes patroon. Je werkt met een X as en een Y as. 24 is 6X4 dus heb je 10 drukknoppen nodig. Je selecteert dan volgens ABC of D 1t/6. Dus druk je bv. A4 in dan zal het lampje wat deze lijnen kruist oplichten. Op iedere lijn zit dan een relais wat ingeschakelt wordt en blijft dan in staan totdat de boel wordt gereset door even de voedingsspanning te verbreken met een reset knop. De stand van de relais is in of uit, dus ja of nee en deze stand bepaalt of het gegeven antwoord juist is. Tussen de lampjes voor het antwoord moet je dan op alle lijnen dioden plaatsen, zodat dit alleen brandt als het antwoord is gegeven. Misschien wat ingewikkeld, maar het werkt zo wel.

Groetjes Hans.

Wanneer moet je dit werkend hebben? Ik vind het wel een leuke uitdaging en wil wel kijken of ik iets kan uitdenken. Het probleem is dat ik donderdag tot en met zondag niet thuis ben en er niet aan kan werken. Ik weet niet of het me lukt nog voor die tijd nog lukt iets uit te denken. Als je tot volgende week de tijd hebt lukt dat wel denk ik.

Dan heb ik hier nog een tip voor Ernst, als er een selectie was gemaakt dan schakelde er nog 2 relais mee met ong. 0,5 seconde tijdsvertraging. Dit was nodig om de rest van de toetsen te blokkeren zodat slechts één selectie mogelijk was. Deze relais werden met dioden via een transistor geschakeld. Prettige wedstrijd!

Groetjes Hans.

Iedereen alvast enorm bedankt voor het meedenken.

Eigenlijk wil ik zo snel mogelijk beginnen, als het even kan moet het begin volgende week klaar zijn.

Intussen heb ik zelf ook iets uitgedacht (zie onderstaande link) Zou iemand willen kijken of dit gaat werken? Verbeteringen en andere suggesties zijn altijd welkom!

Ik heb geprobeerd een schema met drie lichtbakjes te tekenen, maar dit kan volgens mij zonder veel problemen worden uitgebreid naar vierentwintig.

Waarschuwing voor de electronica-freaks: schrik niet, dit gaat (bijna) terug tot in de steentijd :wink:

http://home.hetnet.nl/~cyril-wichers/images/schakelschema-2.jpg

Helaas wordt ik niet veel wijzer van jou schema. Er zitten vreemde relays in en sommige verbindingen snap ik niet helemaal. Ik ben bang dat het komt doordat ik de manier van tekenen niet helemaal begrijp.
Ik heb wat uitgedacht met simpele TTL Ic's, diode's, weerstanden en transitors. Ik het nog even netjes uittekenen dan kan ik het laten zien. Dat moet vanmiddag nog wel lukken denk ik.

Ik heb het schema voorgelegd aan een electricien. Volgens hem moet het werken (ik was alleen een paar diodes vergeten)

Helaas kon ik geen relais met nulstand krijgen. In plaats daarvan ga ik nu twee relais gebruiken.

Hierbij een link naar het nieuwe schema:
http://home.hetnet.nl/~cyril-wichers/diverse foto's.htm

Onderaan zie je drie keer het schema waarmee de lichtbakjes worden ingeschakeld (dit worden er dus 24) Als een lichtbakje is ingeschakeld, zijn alle andere stroomloos.

Daarboven zie je het schema voor het inschakelen van de "goed"en "fout" lampen. Afhankelijk van hoe de lichtbakjes hierop worden aangesloten levert het indrukken van de "ja" of "nee" knop een goed antwoord (groene lamp) of een fout antwoord (rode lamp) op.
Als een van de twee knoppen (ja of nee) is ingedrukt, is de andere stroomloos. De twee lampen zullen dus niet tegelijkertijd kunnen branden.

Ik snap dat het voor velen moeilijk te volgen is, aangezien ik weinig kennis heb van het tekenen van electrische schema's en lang niet alles volgens de voorgeschreven regels zal zijn getekend.

Ernst, bedankt voor de belangstelling. Mocht je nog dingen zien die beter kunnen, dan houd ik me aanbevolen!

Het is gelukt om een digitale versie te maken, dat vind ik eenvoudiger dan met relays. Het enige "probleem" was dat ik er gisteren niet aan gedacht heb dat het 's avonds clubavond was en dat ik daar dus heen ging. Daarom kom ik er dus nu pas mee, sorry.
De werking is als volgt:

Via Weerstand R1 komt er 5V op de Startlijn te staan en is het systeem ingeschakeld. Wanneer je nu op drukknop S1 ( maar dat kan natuurlijk ook S2, S3, ..... zijn) drukt zal de 5V via een diode en die drukknop op de ingangen van een OR poort komen te staan. Deze poort fungeert alleen als een soort relay en geeft de 5V door naar zijn uitgang. Aan die uitgang hangen de ingangen van 2 inverters (omkeerders) een transistor en een diode. Een inverter keert de spanning om dus als er 5V aan de ingang komt zal er 0V aan de uitgang komen. Één inverter krijgt dus 5V op z'n ingang en zal dus de startlijn naar 0V trekken. Als dat gebeurt zal de OR poort via de diode en de schakelaar geen 5V meer aan zijn ingang krijgen dus zal de hele zaak weer uitschakelen. Om dat te voorkomen zit de tweede diode in de schakeling. Via deze diode zal de 5V van de uitgang van de OR poort naar de schakelaar doorgegeven worden. Er blijft dus 5V op de schakelaar staan dus blijft de zaak ingeschakeld. Omdat de Startlijn 0V is geworden kunnen de andere schakelaars nog wel ingedrukt worden maar omdat er geen 5V meer op de Startlijn staat gebeurt er niets meer. Alleen de schakelaar die als eerste ingedrukt werd zal aan blijven via de tweede diode.
De transistor die via een weerstand aan de uitgang van de OR poort hangt zal door de 5V op die uitgang ook aanschakelen en zal het lampje laten branden. Dat lampje zit dan in het lichtbakje. Zolang de schakelaar ingedrukt wordt gehouden zal de situatie zo blijven.
Via de tweede inverter zal de 5V uit de OR poort als 0V aan de uitgang doorgegeven worden. Aan die uitgang zitten twee jumpertjes waarmee je de uitgang kan verbinden met de JA lijn of de NEE lijn. Op elk van die lijnen wordt via een weerstand (R8 en R9) 5V gezet.
Stel dat je de uitgang van de tweede inverter via het jumpertje verbindt met de JA lijn. Dan zal deze lijn door de inverter naar 0V worden getrokken. Druk je nu op de drukknop JA dan zal via de OR en NAND poorten het lampje "Uw antwoord is GOED" gaan branden. Druk je echter de drukknop NEE in dan zal het lampje "Uw antwoord is FOUT" gaan branden. Druk je de JA en NEE drukknop tegelijk in dan zorgt inverter INV8 ervoor dat het lampje "Uw antwoordt is GOED" altijd uit blijft. Het lampje "Uw antwoord is FOUT" zal dan dus alleen branden. Als er geen drukknop bij een lichtbakje ingedrukt wordt zal er niets gebeuren als je de drukknop JA of NEE indrukt.
Verbind je de uitgang van de tweede inverter via het jumpertje met de NEE lijn dan gebeurt er eigenlijk hetzelfde maar dan gaat het lampje "Uw antwoord is GOED" branden als je de drukknop NEE indrukt. Als je de drukknop JA indrukt zal het lampje "Uw antwoord is FOUT" gaan branden. Dus door het juiste jumpertje te plaatsen kan je bepalen of het antwoord Ja of NEE moet zijn.
Als je 24 bakjes wilt gebruiken moet je de schakeling binnen de stippellijn 24 keer bouwen. In de tekening heb ik hem maar 3 keer getekend omdat anders de tekening veel te groot wordt
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

HIER vindt je het schema van de schakeling. Als het niet duidelijk genoeg is (max 640x480 pixels) dan moet je me maar een PB sturen met je normale e-mailadres dan stuur ik je een tekening die veel duidelijker is.
Veel succes.

En dat schudt ie zomaar ff uit zijn mouw! :? Knap staaltje Ernst ik wou dat ik de electronica ook zo machtig was............. :(

Groetjes Robert

Inderdaad, ik ben jaloers :D

Ernst, hartelijk bedankt voor al je moeite. Helaas ben ik al een eind op weg met de "ouderwetse" versie. Ik hoop de boel morgen functioneel te hebben. Mocht het niet werken (of in rook opgaan), dan zal ik zeker alsnog jouw schema gaan bouwen!

Als ik de opzet van jullie schakelingen goed begrijp, dan doet dit mij denken aan toepassingen die oa gebruikt worden in bv een "electronisch cijferslot" schakeling. Misschien de moeite waard om daarin rond te neuzen.

m.vr.gr. Per.

Back