Elektrisch sleepvliegtuig: Dualsky GA6000.9 of Xpower 60 cc?

Beste vliegers

Beetje luxeprobleem. Ik kocht tweedehands een Hangar 9 Xcub van 2,90 meter spanwijdte en wil deze elektrisch vliegen met 2*6s (dus 12s) packs van elk 11000 mAh.

Het toestel is primair bestemd als sleeptoestel. Ik ga ervan uit meestal 5 meter schaalkisten van Oldgliders (Orlik, ...), af en toe een keer een 6 meter modernere kist (bijv. de ventus 2xc van Robbe met 6 meter span)

Ik heb thuis nog wel enkele stevige elektromotoren liggen. De Rotomax 150 cc laat ik maar even buiten beschouwing :-)

De strijd gaat tussen een Dualsky GA6000.9 160 Kv-motor en een Xpower 60cc motor. Ik zou graag meteen de juiste en met een geschikte prop (erg duur in die grootte-orde) monteren. Daarom graag jullie advies.

Voor de Dualsky GA6000:
  • Cells : 12 LiPo
  • Propeller : 24X10, 24x12, 25x10, 26X10 (staat ook ergens in hun specs: no electric props allowed)
  • Housing-Ø/total-L w.o. Shaft/Shaft-Ø : 90,2/78/10 mm
  • Weight (g) : 1020
  • Examples of use : 3D -10kg;Sports/Warebird-17kg
  • RPM/V: 160
  • Engine Type: External rotor
  • recom. Controller : 130-160A HV Series
  • Auswahl-Kategorie : Motor
  • Weight category (g) : 1000 to 1500
De prop moet geboord worden met vier gaten

Voor de Xpower 60cc:
XPWR 60cc brushless motor

Xpwr 60cc- This motor is for our 88"-94" models on 12s lipo and 160HV speed controller. 12S Lipo operation and 160 Amp HV speed controller minimum. 60CC notes: Our testing carried out on Castle firmware V4.22, expect 130 amps on fresh lipo packs using largest prop, for approximately 6,000 watts.

• Weight: 1168 grams (including radial mount and prop adapter)
  • KV: 190
  • Pole: 24 Stator Poles
  • Bullet connectors: 8.0 mm female installed, male bullet connectors included
  • Recommended prop: 23 x 10, 24 x 10, 24 x 12
Hier hoeft de prop niet geboord te worden.

Graag jullie advies welke van de twee motors en welke prop.... Ik denk dat beide aanbieders alvast zeggen dat de grootste prop die ze aanraden is voor 3D gebruik (dus 15 seconden die kracht, typisch niet langer).

En nu ik toch aan het vragen ben, mag ik zo'n motoren monteren met draadstangen van 6 mm(ik vermoed minder dan 10 cm lang).

Zoals ik het bekijk: de dualsky. Die is lichter en kan meer watts aan volgens de specificaties.

Met de dualsky kun je makkelijk een 24x12 prop draaien, 12 is denk ik wel nodig om een beetje sleepsnelheid te krijgen.
Ik voeg effe 2 screenshots toe. Dan kun je ze vergelijken. De xpower: https://photos.app.goo.gl/1ZppdTxchLqHWSQ88
En de dualksy:
https://photos.app.goo.gl/MrTghwk5bXJGyXJD9

Even zo, want deeltijd rechtstreeks in mbf, dan kun je de kleine details/letters niet lezen.

Groet, Arnold

Tikje kleine lipo geselcteerd Arnold. Met 11000mah en de dientengevolge hogere spanning zal het vermogen nog iets hoger zijn.

Betere keus is overigens een 23x14 pop. Meer trekkracht, meer pitchspeed, bij gelijk vermogen.
Oftewel efficienter, langere vliegtijd bij gelijke prestaties, meer sleepjes per lipo.

De hogere pitchspeed met als bijkomend voordeel dat je meer gas terug kunt nemen voor dezelfde vliegsnelheid als je niet het volle vermogen nodig hebt voor een lichtere sleep (of normaal rondvliegen).
Wat het geheel nog efficienter maakt.

De Dualsky heeft het voordeel van een lagere kv, waardoor je langzamerdraaiende, efficientere props kunt gebruiken.

Dankjewel voor de tips. Welk merk en type prop stellen jullie voor. Een klassieke fiala? Ik moet vier gaten boren... Dus de hub moet breed genozf zijn en het vermogen aankunnen...een aerostar 24/12 ligt al klaar om te starten....

Een elektro fiala prop.
Mijn persoonlijke ervaring is daarmee dat je een maatje groter kan steken.
Ik ben het helemaal met Gerben eens.
Ik heb met een piper 1/4 gesleept tot 7 meter span.
Beter een grotere spoed dan een grotere diameter.
Zeker voor de 13 gaan.

Zit wel met het probleem dat die e-props van Fiala niet geboord lijken te kunnen worden gezien de smalle en dunne hub en ik een bevestiging met vier bouten heb. Ook zegt de website van Dualsky dat je een prop voor verbrandingsmotor moet nemen.... Ik vermoed dat ik dan ook beter een verbrander-prop neem....

Dit zijn de drie soorten Fiala props:

Soorten fiala.jpg

Ik heb ze destijds gewoon geboord, maar ik weer niet of de prijs tegenwoordig anders zijn.

Mocht je nog niets hebben..Ik heb deze week een Xpwr 60cc met een Castle creaties 160A te koop. Beide nieuw.

Mvg

Back