"Elektro dragracen,. wat heb je nodig"

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Re entry from the 80`s, 15 feb 2012.

  1. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Top Fuel Dragracer is klaar! Video`s ge-upload

    Het mag even duren maar dan heb je ook wat. Althans daar ga ik maar vanuit.

    Vandaag na wat laatste werkzaamheden eindelijk kunnen test rijden.

    Voordat ik het video`tje hier neer zet zal ik de laatste afrondingen nog even bespreken.

    Allereerst moest de esc natuurlijk nog worden gemonteerd. Er moesten nog motorstekkers aan, een schakelaar en een grotere montageplaats vanwege de afmetingen.

    [​IMG]

    Zoals hierboven te zien zit de esc op zijn plaats. Vlak er voor heb ik een standaard aan/uit schakelaartje gemonteerd omdat deze volgens wedstrijdregels verplicht zijn. Het kabeltje loopt onder de montageplaatvlak langs de motor en komt aan de zijkant naar boven. Aan de bovenzijde heb ik het draadje met een drupje secondelijm vastgezet. Het plaatje kan nog iets worden ingekort omdat het nu eigenlijk iets over het chassis steekt.

    [​IMG]

    Aan de achterzijde kon ik mooi de extra condensatoren kwijt die ik eigenlijk niet verwacht had aan deze esc.

    [​IMG]

    Aan de voorzijde zijn de dikke stekkers goed zichtbaar. Zoals hier al een keer vertelt zou er een dicht carbonplaatje komen. Het originele Team Associated plaatje zit er nog onder omdat de motor net een mm boven de motormount uitkomt.

    [​IMG]

    Met alles er op en er aan is het gewicht uitgekomen op 1311 gram. Dat is nog 149 gram boven de 1162 gram die dit type auto minimaal moet wegen.

    Dan nu eindelijk het beloofde filmpje. De testrun ging wat mij betreft goed. Er is meer dan genoeg power en genoeg souplesse. Sterker nog er is te veel power. Bij vol gas optrekken gaat het de eerste 10 meter goed en dan ontstaat er wielspin. De dragster breekt uit en de gyro doet keurig zijn werk. De voorwielen hebben echter niet genoeg uitslag om de correcties van de gyro goed genoeg te volgen. Het is niet dat hij onbestuurbaar is maar het is wel vervelend. Na een poging gedaan te hebben met suikerwater op de achterwielen is het gewenste resultaat nog niet bereikt.





     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Looking Good!!!

    Mooi oplossing met de koelplaat van de ventilator. Heb hem nog niet zien rijden, maar dat komt nog.

    Erg mooi gedaan tot zover. :razz:
     
  3. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Heb je de gyro al inzitten? Ik zag met optrekken dat die wil aan een kant trekken. Maar voor een test run gaat die al behoorlijk hard!
     
  4. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @James,....

    De gyro zit er in. En in mijn beleving werkt ie ook. Wel heb ik het met en zonder geprobeerd. Zonder leek het er op dat ik meer moest corrigeren.

    Dat kan ook aan mij liggen hoor! Het is even wennen wanneer het zo snel bij je weg rijd. Zoals op 1 van de video`s te horen is ligt het aan de wielspin. Ik had gehoopt dat de gyro het uitbreken zou corrigeren. Nu heb ik de gyro nog op een hele kleine uitslag staan zodat er met gyro niet scherp gestuurd kan worden. (vergeet niet dat de gyro tussen de ontvanger en de servo zit). Uitbreken doordat 1 wiel gaat spinnen is niet mogelijk omdat er geen differentieel op zit.

    Wat nog wel zou kunnen is dat door de lage bodemvrijheid, de auto wordt opgetild op het moment dat je over een kiezelsteentje rijdt. Ik had het wegdek niet geveegd en er lagen hier en daar wel wat steentjes. Zelfs de knik in de weg tussen links en rechts tilde de auto op. Als je overdwars over de straat reed raakte hij de grond.

    Ook moet ik nog eens goed uitzoeken hoe ik de achterbanden plakkerig maak. Ik had 1,5 liter suikerwater meegenomen maar dat plakte helemaal niet op het asfalt.:(

    Ook ben ik bang dat ik mijn 3s lipo heb verkracht. Vlak voor de testrit had ik hem opgeladen en mijn lader heeft er bijna 2,5 uur over gedaan om hem te balanceren. Vermoedelijk heb ik de accu iets te vaak gebruikt tijdens het bouwen en afstellen waardoor deze (te) leeg is weggelegd. En ik was er zo precies mee:(

    Kortom ik denk dat ik nog niet 75% van de snelheid er uit gehaald heb.

    Alles bij elkaar is er nog wat uitzoek werk te doen dus maar ik ben erg blij met de resultaten tot nu toe:banana:

    Hoe ver ben je met je snelheidsmeting en tree? Het lijkt me leuk om eens te proberen. Nu had ik alleen de exacte afstand in krijt op de straat getekend.
     
  5. wilan

    wilan

    Lid geworden:
    24 jun 2012
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Zelhem (Gelderland)
    Ziet er goed uit, heb je voor het dragracen geen parachute nodig om af te remmen? (grapjenatuurlijk)
    Het gaat best hard, nu al.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Liggen de bovenzijdes van de FETs mooi ongekanteld EN in hetzelfde vlak? Je zou kunnen overwegen om de FETs te vlakken op schuurpapier. Steeds fijner schuurpapier. Koelpasta op FETs en koel-element aanbrengen en vervolgens wegschrapen, alleen de poriën gevuld. Meer pasta dan dat verminderd koeling weer.

    Uit Thermal grease - Wikipedia, the free encyclopedia
     
  7. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Gelezen en begrepen. Ik heb de originele koelcapaciteit verlaagd terwijl deze toch al verbeterd had kunnen worden.

    Neemt niet weg dat de esc gewoon helemaal niet warm wordt.

    Wel denk ik, met het begin van dit topic in gedachte, dat het nog effect zou kunnen hebben op de burst van de esc. Immers hoe kouder de de fet`s blijven hoe meer ampère ze kunnen leveren vanwege de weerstand (heb ik het zo goed begrepen) En daar doen we het allemaal voor bij het dragracen.

    Ik denk dat ik deze week nog een paar 2s lipo`s ga leeg rijden om te kijken of ik de rijeigenschappen met verschillende instellingen van esc, zender en gyro kan verbeteren. Er over na denkende heb ik bijvoorbeeld bij de montage van de gyro de maximale uitslag teruggeschroefd met de gedachte dat er niet te wilt gestuurd mocht worden. Het zou zo maar kunnen dat met een grotere uitslag het uitbreken veel beter gecorrigeerd wordt. Ook het instellen van automatische starteigenschappen op de zender kan e.e.a. behoorlijk verbeteren.

    We zullen eens zien.

    Volgens mij moet ik nu uitdagers hebben!
     
  8. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Oke,... vandaag weer wat proefritjes gemaakt. Ditmaal op 2cellen lipo.

    Na enig afstellen van de throttle curve op de zender al een redelijke verbetering. Neemt niet weg dat er nog steeds enorm veel wielspin is. Veel te veel power.

    Een "burn out" is geen enkel probleem.



    Iemand ideeën om die foampjes wat plakkerig te krijgen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    Wij gebruikten vroeger bij onze TamTech autootjes WD40. Waren ook foam bandjes, maar dan reden we wel op tapijt.
     
  10. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Ben druk geweest met inlezen op verschillende Amerikaanse websites.

    WD40 werkt (een beetje)
    Zonnebrandolie werkt
    Verschillende soorten vloeibare handzeep werken.

    Waar het kennelijk om gaat is het absoluut vetvrij houden van de foambanden waardoor de cel structuur ook open blijft.

    Dat gedaan hebbende nog een paar runs gemaakt op 2cellen lipo.

    Ditmaal ben ik recht achter de auto gaan staan. Het eerste wat me opviel was dat ik zo ongeveer gezandstraald werd.

    Ik had het ook al gelezen,.... je moet het asfalt ook prepareren.

    Met een bladblazer al het zand en evt. grint van de baan af blazen. Vervolgens suikerwater op het asfalt. Laten drogen en evt. nog een keer.

    I.p.v. suikerwater gebruiken Amerikanen ook wel "Soda" waarmee ze limonade bedoelen. Er worden dan groot verpakkingen gebruikt van discounters. Kennelijk kost dat spul nog minder dan water en suiker los kopen.

    Nu snap ik waarom ze met een groep een parkeerterrein afzetten. Het is nogal een werk zeg.....

    Neemt niet weg dat ik enige verbetering heb gezien met de WD40 op enig moment meen ik gezien te hebben dat de neus zich iets omhoog bewoog.

    Alles bij elkaar toch een leuke tak van sport.

    Er zijn al weer ideeën voor een volgende:

    [​IMG]

    De `33 Ford Hot Rod (dragger)

    Ideale voor een pan car basis en voldoet geheel aan de wedstrijdregels voor dragracen. Het zal even duren voordat ik daadwerkelijk begin met bouwen maar de tekeningen zijn al klaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Het begint er op te lijken dat ik de oorzaak van het enorme spinnen gevonden heb. Voor wie het draadje al een tijdje volgt (of het helemaal gelezen heeft) weet dat we in post 57 onderstaande berekening hebben gemaakt.

    In de praktijk zijn de wielen 6,5 cm en ben ik begonnen met een 56T spur en 20t pinion. Waarom?.... omdat een grotere spur er gewoon niet oppaste en ik een 20t had liggen.

    Bovenstaand sommetje gemaakt met deze verhouding geeft een vertraging van 2.8:1. Dat is aan de hoge kant.

    Omdat een grotere pinion geen optie is (past gewoonweg niet) moet er een kleinere spur op. Een 50t en 52t heb ik inmiddels binnen.

    Als nu het bovenstaande sommetje nog een keer gemaakt wordt met 6,5 cm doorsnede wielen komt de snelheid bij 1:1 uit op 557km/h.

    Bij de set up 50t/20t betekend dit een vertraging van: 2,5:1
    Bij de set up 52t/20t betekend dit een vertraging van: 2,6:1

    557km/h / 2,5= 222km/h
    557km/h / 2,6= 214km/h

    Er moet dus ook nog een grotere pinion op. Door de kleinere 50t spur past een 21t pinion wel.

    Die zal uiteindelijk de gewenste vertraging gaan brengen. 50t/21t = 2,3

    557km/h / 2,3 = 242 km/h.

    Voordat iemand anders het zegt: "Je bent helemaal gek geworden" zal ik maar vertellen dat ik inmiddels ook getallen heb gevonden voor het berekenen van de "Drag" (weerstand) dit getal is 0,35.

    Dat betekend dat die 242km/h nog verminderd moet worden met 0,35.

    242 x 0,35= 84. 242-84=157km/h

    En daarmee zitten we al aardig dicht bij de getallen die je op sommige youtubefilmpjes ziet.

    Eerst ga ik nog even kijken wat ie doet met de 50t/20t opzet. Gewoon om te zien of het verschil merkbaar is. Daarna de 21t pinion er op.

    Zodra er weer video is zal ik die weer plaatsen.
     
  12. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Even een tussen berichtje.

    Er zijn 2 nieuwe spurgears klaargemaakt voor de volgende testritten. 50T en 52T. De 21t pinion koste even moeite om te vinden maar is ook besteld. Als de pinion er is ga ik weer rijden. Keurig het rijtje met mogelijke combinaties aflopen.

    @ James je bent natuurlijk weer welkom.

    Intussen vraag ik me af of er al mensen geïnspireerd zijn geraakt om iets te bouwen of om te bouwen. Het lijkt me leuk om eens wat auto`s naast elkaar te zetten.

    @Tinuss misschien?
    @Wie dan ook!
     
  13. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Heb je de banden ingesmeerd jack the gripper bijvoorbeeld?
    Met pro10 doen wij dit ook ander hebben we geen grip.
    Door de diff werking wil een 2wd auto altijd iets naar 1 kant trekken, dit is meestal de kant waar het diff zit.

    suc 6 verder het ziet er goed uit.
     
  14. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @Westy,..

    Nee heb ik niet. Voor zover ik weet wordt dat gebruikt voor carpetracen.

    Het leek me enerzijds niet voldoende en anderzijds dacht ik "En dan blijkt dat gewoon suikerwater te zijn of iets dergelijks".

    Bij veel van die magische goedjes kom je er later achter dat het niks bijzonders is.

    De WD40 maakte de foampjes erg stroef. Het wegdek echter is het probleem. Een beetje vies en daar ga je al. Ben eigenlijk op zoek naar een splinternieuw stukje asfalt hier in de buurt.

    Ik moet toegeven dat ik dit weekeinde eigenlijk had willen rondtoeren om eens te kijken of er op 1 van de nieuwe industrieterreinen niet een mooi recht (en breed) stuk te vinden is. Dan kan ik eindelijk alle verschillende overbrengingsverhoudingen proberen.

    Ik heb nu:

    52T:20T = 2,6
    50T:20T = 2,5
    52T:21T = 2,47
    50T:21T = 2,38

    Het was in de filmpjes 56T:20T = 2,8

    Maar dan moet je wel gaan rijden natuurlijk.
     
  15. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Dat valt wel mee, wij pro10 rijders gebruiken het ook gewoon op de buitenbaan (asfalt).
    Zonder te smeren krijgen wij de wagen niet rond, en met hebben we een hoop grip.
    Suikerwater wordt gebruikt om een lage gripbaan snel grip te geven, dit spuiten ze dan voor het rijden op het asfalt.
    Vuil is idd een boos doener voor slechte grip, dus mss met een bladblazer eerst de baan schoon maken.
    Ik zou het eens proberen, met jack de gripper bv, 30min laten intrekken goed drogen en dan eens kijken hoe het gaat.
    gtz Kees
     
  16. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Enkele weken geleden,.. op 1 van de laatste warme dagen nog eens met zwaardere vertanding geprobeerd. 52t spur en 20t pinion.

    Nog lang niet zwaar genoeg.



    Dank voor de meer dan 10.000 hits op dit topic
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Vec Station

    Vec Station

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    21
    He geinig topic.

    ik lees al tijden mee op het modelbouwforum, nu maar even aangemeld.

    Ik heb 10 jaar geleden een dragster gebouwd, heb hem nogsteeds, alleen wat stoffig geworden ondertussen.

    Ik heb hem op basis van een Corally cct gemaakt, daar is de complete achteras en delen van de stuurinrichting van gebruikt.
    Verder een geheel zelf gemaakt alluminium chassis, en zelf gevouwen lexaan body.

    De vleugel er opgezet voor meer downforce op de achteras (ook goede tip voor bovenstaande dragster denk ik)

    Aangezien er 10 jaar geleden nog geen brushless sets bestonden is deze nog uitgevoerd met een corally 9 tripple, en destijds met een Jamara no limit regelaar met 8 nicd cellen.
    Toch met deze oude elektra toen ruim 70km/h kunnen halen, is tegenwoordig peanuts uiteraard.

    Nog even wat fototjes, let niet op het stof :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mischien er maar is een brushless setje inhangen :cool:
     
  18. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @Vec station,..

    Cool ding,.. daar zou ik inderdaad wel eens een brushless setje in willen zien.

    Waar ik echter ook benieuwd naar ben is hoe het met de grip zat. Haalde je 70km op een stukje van 40 meter of was dat de top? Wat weegt dat ding? Ik zie wel vaker alu chassis voor dragsters hoor.

    Wat ik eigenlijk het leukste van alles vind is dat ze uit allerlei hoeken komen en in allerlei vormen. Kennelijk is er toch een (grote(re)) groep geïnteresseerden.

    Gaandeweg het topic en het bouwen heb ik eigenlijk het idee opgevat om rc dragracen eens wat te promoten. Leren van elkaars vindingen en ervaringen, maar vooral ook eens tegen anderen racen. liefst met tijdswaarneming.

    Laat even wat van je horen als je wilt.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2012
  19. Vec Station

    Vec Station

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    21
    Ik heb hem gelijk even gewogen zoals hij op de foto staat.
    Dus inclusief body, motor, ontvanger, servo: 977 gram.
    Daar zouden dan de accu en regelaar nog bijkomen.

    Die 70km/h was wel topsnelheid ja.
    Grip was niet een groot probleem in die tijd, met zo een zware overbrenging om leuke snelheden te bereiken zat er niet extreem veel kracht achter.

    Om hem weer goed rijdend te krijgen zullen er wel eerst nieuwe banden om moeten, goede lipo en brushless erin.
    Dat zit er voorlopig even niet in, en daarnaast is de Corally CCT niet meer verkrijgbaar, dus onderdelen zullen ook wat schaars worden ben ik bang.

    Alles wat 1:1 schaal rijd, vaart, vliegt zullen modellen van gemaakt worden, dus dragsters uiteraard ook.
    In amerika zijn er veel dragsterclubs met brandstofwagens, en sinds een tijdje heeft Traxxas ook een Funnycar dragster elektro te koop.
    De intresse naar dragsters is er dus zeker ;)

    Ik zie trouwens dat jij je dragster op basis van een 1:12 achteras gebouwd heb, die van mij is een 1:10, wat zijn de afmetingen van jou wagen?
     
  20. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Gewicht valt me reuze mee. De mijne weegt startklaar 1300gram. Daarvan is de accu zo`n 225 gram, de esc iets van 145gram (is een lomperd) en die alu plaat precies 153gram. Ergens halverwege de bouw noem ik volgens mij al een keer 400gram voor chassis met ophangingen.

    De onderdelen lijken mij wel uitwisselbaar met die van andere pan cars. Waarschijnlijk ben je ergens halverwege ingestapt in dit topic want ik heb helemaal in het begin al hier en daar gelinkt naar Amerikaanse website`s voor dragsters.

    Misschien ben ik er zelf al wel teveel ingedoken. Ik heb denk ik alles wel gevonden,.. van Amerika via Australië tot zelfs in Japan waar dit best grote takken van sport zijn. De wedstrijdregels heb ik al vertaald en bruikbaar gemaakt voor een eerste opzet van een wedstrijdreglement naar Nederlandse begrippen (en haalbaarheid).

    Leuk dat er weer een tevoorschijn is gekomen. Er hebben zich al meer mensen gemeld.

    Edit: Afmetingen zijn precies volgens de Amerikaanse wedstrijdregels zie post 35 net geen 31inch
     

Deel Deze Pagina