Elektro en 35MHz

Na jaren met een 2-takt nu dus mijn eerste elektro toestel.

full

Mee naar het veld genomen en alles afgeregeld.
Alleen ...... De afstands-test is gefaald.
Allereerst had ik mijn antenne in de lengte van de romp en mijn ontvanger kort op de regelaar. Dit alles ivm. het zwaartepunt.

Nu heb ik de ontvanger een stukje naar achteren gelegd en (boven de vleugel en onder de cockpit) een klein gaatje geboord. Ik wil de antenne-draad nu dus over een vleugel laten lopen.

Weet niet wat het gaat doen, maar heeft er iemand nog ideeën/suggesties om de storingen op de 35MHz icm. elektro te verminderen.

De zender is een FC18 (35.020MHz) en een R118F ontvanger (PPM).
Daymond regelaar Smart 60 en een Daymond motor AL-4260.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hebben altiijd met 35 mHz gevlogen, met dikke electromotoren, zelden problemen.
Maar leg eerst eens uit waarom je afstandstest niet geslaagd is.
Wat heb je gedaan?
Een eind weggelopen en toen?

GJ

Antenne binnen of buiten de romp? Rompmateriaal? (Epoxy schermt meer af dan je zou verwachten, ben ik ook al eens mee in de problemen gekomen met een Brandstof-heli nota bene)
Ferriet ring in het snoer tussen ontvanger en ESC? ligging van de stroomvoerende draden?

Heleboel zaken de het kunnen veroorzaken, maar in principe moet jouw zender/ontvanger combinatie probleemloos kunnen werken met electro: ik vlieg er meerdere 450 size heli's mee, en daar heb je héél weinig ruimte om afstand tussen ESC en ontvanger te maken.

Een van de dingen die al een redelijk verschil kunnen maken, is het opsturen van je zender (of alleen het HF moduul) en ontvanger naar Jan v Mourik (Corrien hier) om het opnieuw af te laten stemmen.

Groet, Bert

't Is wel van die "borstelloze motor en regelaar" onderdelen......

?????

Zal vanavond eens foto's van zijn "ingewanden" maken.
Misschien dat jullie daar dan iets meer op zien.

De afstands-test houdt bij ons in.....
* Motor half-gas
* antenne ingeschoven
* toestel op een houten-tafel (+/- 70cm van de grond)
* en weglopen met zender en pulserend hoogte geven....
* na enkele stappen begon gelijk zijn motor te haperen...

Daarna de ontvanger en antenne wat verplaatst en de afstand werd al wat groter.
Maar nog niet optimaal.

Zal vanavond eens wat meer foto's plaatsen.

1. Draden zo kort mogelijk houden (servosnoeren) en niet oprollen.
2. Controleren of er geen breuk in je antennekabel zit, of dat de antennekabel van de ontvangerprint is losgeraakt.
En controleer ook de antenneaansluiting van je zender even, ik heb het bij een Multiplex Cockpit MM gehad dat deze los zat.

Mvg Ron

En tidens dat haperen, bewogen de servo's toen ook?
Zo ja, wat gebeurde er bij een afstandstest waarbij de motor uitstaat?

Loopt je motor wel OK als je de zenderantenne gewoon uittrekt?

GJ

1. Draden zo kort mogelijk houden (servosnoeren) en niet oprollen.

Alleen zit de servo voor het hoogte-roer helemaal van achteren.
Hier zit een verlengsnoer tussen met een lengte van 50cm.
De aansluiting van de regelaar (met BEC) is voorzien van zo'n spoel.
Moet die verlengsnoer van de hoogte-roer dan ook zo'n spoel hebben????

De servo-snoeren voor de rolroeren zijn verlengd met een snoertje van 10cm. Deze waren NET te kort en staken niet uit de vleugel. Jammer maar helaas.
Verder ligt de regelaar helemaal voor in het toestel. Net achter de motor. Dus verwijderd van de ontvanger.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel en welke servo's heb je erin zitten en hoe is de stroomvoorziening van de ontvanger geregeld?

Heb je de stroom al gemeten wat de motor trekt?

Bij vele regelaars is de BEC niet sterk genoeg voor meer dan 2 of 3 grotere servo's, dan krijg je ook dit soort problemen. Mijn tip neem een goede losse ontvanger accu en maak een verlengkabeltje aan de regelaar waarbij je de middelste kabel (de plus) niet aansluit.

Roland,

Ik heb nog geen antwoord gezien op mijn vragen.

Tijdens dat haperen van de motor, bewogen de servo's toen ook?

Je moet eerst dingen uit gaan sluiten voordat je het gaat zoeken in kabels en zo.
Ik heb trouwens nog nooit een ferrietkern gebruikt.

GJ

Standaard, ook voor kisten met methanol motor, alle servosnoeren die meer dan 15~20 cm verlengd worden, van een ferriet-ring voorzien, en de ring zo dicht als practisch haalbaar is bij de ontvanger plaatsen. Indien nodig (plaatsen van een ferrietring kost gauw 10 cm snoerlengte) extra lange verlengsnoeren plaatsen om die ring in te kunnen knopen.

Het is niet gezegd, dat lange servosnoeren storing opleveren, maar het kán wel.

Groet, Bert

Roland,

Ik heb nog geen antwoord gezien op mijn vragen.

Tijdens dat haperen van de motor, bewogen de servo's toen ook?

De servo's bewogen niet, alleen de motor stopte even en ging weer draaien.
Een kort-stondige puls eigenlijk.
Een afstandtest met stil-staande motor hebben we eigenlijk niet gedaan.

Niet geprobeerd eigenlijk. Bedoeling is dat met ingeschoven antenne ook alles gewoon "rustig" blijft werken.

Je moet eerst dingen uit gaan sluiten voordat je het gaat zoeken in kabels en zo.
Ik heb trouwens nog nooit een ferrietkern gebruikt.
Die ferrietkern zat standaard al aan de regelaar. Gewoon de kabel die op de ontvanger gaat zat standaard al door een kern gewonden. Heb ik niet zelf gedaan hoor.

Een ferrietkern werkt alleen bij lage frequenties, bij hoge frequenties werkt het juist averechts, je zou dan varkensneusjes (ferrietkralen) moeten gebruiken.
Verder is het ook nog een bepalend hoeveel windingen je door de ferrietkern haalt.

Maar, allemaal te ver gezocht, ga structureel zoeken, 1 voor 1 dingen uitsluiten en niet 10 dingen tegelijk doen!

GJ

Ik lees net je antwoord.

Kijk... je weet dus al niet of je motor gewoon blijft lopen.
Het kan een los contact zijn, storing in de regelaar, verkeerde timing, etc.
Als je servos stil blijven staan als je motor loopt ziet het er niet uit als storing.

En als je een afstandstest doet met stilstaande motor en alles werkt weet je dat je zender, ontvanger en servo's in orde zijn.

Als je dan je motor aanzet en de servos gaan bewegen dan pas heb je storing.

Ik denk dat je probleem in de regelaar of motor zit.
Het klopt dat alles moet blijven werken met ingeschoven antenne maar je hebt niet alles geprobeerd.
Je hebt alleen geconstateerd dat de motor haperde en verder niets.

GJ

Rij vandaag langs ons vliegveld naar huis vanaf werk... zie ik dat er mensen aanwezig zijn.
Ga dus effe kijken.

Een club-genoot met precies zo'n SBACH als de mijne.... en op 35MHz (multiplex) aan het vliegen!!!!
SHIT ...Hij wel !!!!!!

Dus gelijk effe navraag doen....

Gewoon een aparte accu voor de servo's ipv. alles uit één accu. Zeker met digitale servo's .... Niet doen icm met je BEC.
Dan heeft hij op ALLE snoeren een ferriet-kern zitten zo dicht mogelijk bij de ontvanger.
De ontvanger ligt bij hem op dezelfde plek als bij mij nu!!!

Dus....straks eerst een paar weken vakantie. Daarna weer met frisse zin eraan werken!!!
In ieder geval een dank aan allen voor het meedenken/meeleven.....

Vlieg ook af en toe nog eens een toestelletje met mijn goedkoop 35mHz spulletje, alles zonder Bec of ferietkern.
Breng gewoon de antenne achter de cokpit naar buiten en span deze met een elastiekje naar boven op het richtingsroer, het elastiekje, of meerdere aan elkaar verbonden, word met een kopspeld op het hoogteroer gehouden.
Nog nooit een probleem gehad.
F4F van Parkzone had niet het minste probleem ermee.
Mijn nieuwe DX6i, 2.4 gHz is een ander verhaal, al 3 chrasches gehad.
Maar moet er wel bij vertellen dat ik mogelijk zelf de oorzaak er van ben.

Johan.

Back