Elektro motor Taxi Cup

Discussie in 'Model elektronica' gestart door PHTB, 13 mei 2019.

  1. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste forumleden,

    Ik ben niet in staat te berekenen, welke elektromotor erop een Taxi Cup zou moeten. Volgens diverse tabellen zo’n 100 Watt per 1000 gram, maar dat is ook het enige wat ik weet.
    De Taxi weegt ca. 2500 gram (brandstof uitgerust), maar hoeveel die gaat wegen met elektro motor/ lipo/regelaar, geen idee, wel zwaarder denk ik.
    Dan wordt Kv genoemd en welke prop is de beste keus.
    Het toestel moet wel een beetje levendig worden, maar ook als trainer gebruikt kunnen worden.
    Span is 1600 mm en ze heeft ailerons.
    Graag jullie suggesties en/of adviezen.
    Mvgr.Tom (PHTB)
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    omdat je ook waarschijnlijk wat gewicht in de neus nodig hebt, en lood natuurlijk uit den boze is

    https://hobbyking.com/en_us/propdrive-v2-series-4248-650kv-brushless-outrunner-motor.html
    met 5S/4000 en 12x6.5 prop

    JA, dat is volgens opgaaf veel vermogen, maar met deze relatief kleine prop vlieg je langer, of als je toch wat meer power wilt, propje erbij.

    Reden van deze keuze is dat 'ex' brandstof kisten vaak wat laag op hun pootjs staan, je kan dan niet de efficiente afmeting propellors kwijt en je zal dus ook een beetje in brandstof maat props moeten zoeken en daar de aandrijving op aanpassen
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Er is al iemand op dit forum die je voor is gegaan. Lees DIT draadje eens door. Hier vindt je veel info en ervaringen.
    Succes.
     
  4. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi wvr, lees ik dat nou goed in de specificaties, dat de motor 1295 Watt heeft, of vergis ik me.
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    en motor IS niet zoveel watt, maar kan max xxx watt verstouwen voordat ie gaat roken....

    wat ik al schreef, gewicht heb je toch nodig.... lood doen we niet aan.... etc
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Zoals wvr al schrijft een motor heeft niet zoveel watt. Hoeveel watt een motor opneemt (en dus afgeeft) hangt helemaal af van de belasting. De aangegeven motor kan 1295 Watt verwerken maar als je er een kleine prop op zet zal hij (veel) minder verwerken.
    Des al niet te min ben ik het met je eens dat dit wel erg veel vermogen is. Je moet je wel bedenken dat er meer gesleept gaat worden en dan is extra vermogen wel fijn. Als jij dat niet van plan bent zal een minder "zware" motor ook kunnen voldoen. Om een beetje "lekker" te kunnen vliegen zou ik voor zo'n 800W gaan, dat is ruim voldoende. Als de motor wat gewicht aan gaat te licht is kan je misschien een zwaardere accu nemen. Je hebt dan meer capaciteit zodat je er langer mee kunt vliegen. Ik ben het helemaal met wvr eens dat je lood in het model alleen moet gebruiken als het echt niet anders kan.
     
  7. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik zal het landingsgestel eens monteren en kijken, hoeveel ruimte er is voor de prop. In ieder geval, bedankt voor de adviezen zover.
    Ik meet vanaf de motoras in een horizontale stand van het vliegtuig 19,5 cm, hou dan nog rekening met oneffenheden van de grasmat, wat voor mogelijkheden heb je dan met een propmaat ?
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2019
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Met een 12 inch (30 cm) propeller heb je 5 cm speling tussen propeller en bodem.
     
  9. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Dan rijst de vraag , welke prop op basis van de geadviseerde motorisering ?
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    12x6.5 / 12x8
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Welke batt ga je gebruiken 4 of 5 S ?
    1295 W voor die motor dat is max 10 sec, reken maar op 700 W ervaring met de cijfers van HK
     
  12. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ga er zelf niet mee vliegen, het is een bouwdoos en die wil netjes bouwen en motoriseren, dan ga ik de Taxi Cup verkopen.
    Zodoende een goede en betaalbare motorisering.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2019
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou je dan niet de motorisering en het cellen-aantal aan de koper overlaten? Meer kans op een vlotte verkoop op die manier:
    Stel, jij besluit het ding van 4 cellen en motor "X" te voorzien, dan zullen een heleboel geïnteresseerden die 3 cellen op de plank hebben liggen, of 5, of 6, al afvallen, want veel mensen gebruiken gewoon het aantal cellen waarvoor ze reeds een aantal pakketten van hebben liggen....
     
    PHTB vindt dit leuk.
  14. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Daar heb je gelijk in, daar heb ik nog niet aan gedacht.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Persoonlijk zou ik hooguit een suggestie (of een paar) voor een motorisering doen maar meer niet.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kv = gewenst_onbelaste_toerental / accuspanning.

    An excellent quote from
    brushless motors Kv?.

    While an absolutely critical part of the system ...
    ... Kv is actually the item one should choose last.

    1. Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it.
    2. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power.
    3. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate.
    4. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.
    5. Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as eCalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
    The reason I suggest picking Kv last, is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. On the other hand, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

    So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, e.g. limited prop diameter, if it's a pusher configuration, or if you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

    Minor lay-out changes by RvS
    [/QUOTE]
     
  17. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik zou willen, dat ik dit allemaal zou kunnen beheersen............
    Voor een Alpha onbegrijpelijke taal.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt reuze mee hoor....

    heel kort door de bocht: komt bovenstaand ongeveer op het volgende neer:
    Je weet (ervarings-gegeven) dat je ruwweg als een minimum ongeveer 100 Watt per kilo nodig hebt, liever 150, voor een vlot vliegend model.
    Dus voor jouw Taxi Cup ongeveer 250 tot 375W. Gebaseerd op de "vermogen/gewicht" verhouding dus een electromotor die ruwweg tussen de 80 en 115 gram weegt.
    Daarnaast weet je ruwweg, welke prop-maat redelijk goed gaat voldoen, en welke toerentallen daar ongeveer bij horen. Voor een Taxi Cub zou je met een 11 x 6 rond de 10000 toeren al heel aardig uit de voeten moeten kunnen. Alweer, een ervarings gegeven.

    Voor de volgende stap, moet je even op de plank van je hobbyhok kijken, welke accu je nog hebt liggen. Stel, daar ligt een 4S accu, ofwel ongeveer 14V in de laagste laad toestand. Die lijkt je wel geschikt, dus daar ga je je motorkeuze op bepalen. Stel, je wilt bij nagenoeg lege accu nog steeds voldoende vermogen hebben.
    Je wilt dan dus een motor van ongeveer 115 gram, die op 15V ongeveer 10000 toeren wil draaien, dus je zoekt iets in de richting van (10000/115=) 666 kV.
    Volgens de meeste propcalculators trekt een 11 x 6 bij 10000 toeren ongeveer 350W, dus dat klopt vrij aardig.

    Alles staat of valt met of je de juiste inschatting van vermogen, propmaat en toerental maakt. Dus ga je wat heen en weer schuiven met de waardes om te kijken of het ook onder alle andere omstandigheden klopt.

    Nu is een volgeladen 4S pakket bijna 17V, en daardoor gaat natuurlijk het toerental wel wat oplopen. Dat zal al gauw richting de 11300 toeren willen, en bij dat toerental wil die prop graag bijna 500 W zien... Hmmm… toch maar een motor richting de 170 (plm 500/3) gram kiezen (om het vermogen bij volle accu te kunnen verdragen) of alternatief, uitgaan van een volle accu, en het vermogensverlies op de koop toe nemen, in welk geval je meer richting de 590 kV moet gaan.


    Die laatste keuze (voldoende vermogen bij bijna lege accu, versus het vermogensverlies op de koop toe nemen), dat blijft een persoonlijke keuze.
    Ikzelf zou kiezen voor het eerste, want ik sloop liever een accu dan een vliegtuig, ik wil dus ook met nagenoeg lege accu nog een fatsoenlijke doorstart kunnen maken als dat nodig is.
     
  19. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je Brutus, dit kan ik volgen en gebruiken.
    Ik weet uit ervaring, daar waar je veel kennis van hebt, het soms moeilijk is uit te leggen aan “leken”. Op mijn terrein juridisch/ economisch.
    Ik waarder iedere uitleg, maar vaak begrijp er maar een beetje van.
    Ook de uitleg van Ron is technisch goed onderbouwd, maar voor mij 5 bruggen te ver.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Beter goed gejat dan slecht (zelf) geschreven :D

    Het gaat 'm om de volgorde:
    Uit massa van toestel volgt motorvermogen.
    Uit prop volgt toerental (hoewel dit meer een samenspel is). Hier zit 'm de kennis en ervaring (die ik niet heb).
    Uit toerental en spanning volgt heel simpel Kv.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2019

Deel Deze Pagina