Elektro motoren voor HMS Dreadnought

Discussie in 'Marineschepen' gestart door ReneBuis, 3 okt 2011.

  1. ReneBuis

    ReneBuis

    Lid geworden:
    30 apr 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nibbixwoud
    Hallo,

    Binnenkort ga ik beginnen met het bouwen van de HMS Dreadnought. Dit model is kit van dean's marine.
    Nu heb ik een vraag wat betreft de keuze voor de elektromotoren.
    Is er iemand die mij advies kan geven wat voor elektromotoren ik het best gebruiken?
    Het schip is een 4 schroever en wil dus ook 4 e-motoren gaan gebruiken.
    De dreadnought wordt 165 x 265 mm en zal rond de 12 kilo gaan wegen.

    Ik hoop dat er iemand mij advies kan geven

    Groeten,

    Rene
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
  3. ReneBuis

    ReneBuis

    Lid geworden:
    30 apr 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nibbixwoud
    Hallo Jan

    De schroeven die eronder komen zijn 35 mm x M4. Ik bestel en namelijk 4 messing schroeven van Raboesch bij.
    De elektromotor bij conrad lijkt mij op zich wel een aardig keuze, vergeleken met Robbe e-motoren zijn deze ook een stuk aantrekkelijker geprijsd.

    Groeten Rene
     
  4. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ik neem aan dat je 1650 x 265 mm bedoelt?
     
  5. ReneBuis

    ReneBuis

    Lid geworden:
    30 apr 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nibbixwoud
    1650 mm bedoel ik inderdaad, typ foutje.
     
  6. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    ik vraag me af of 4 x 13 watt niet wat krap zijn om een 12 kg slagschip op snelheid te krijgen?

    zou er toch iets sterkers in leggen , hoeft geen euro meer te kosten,kwestie van wat " overschot te hebben"

    mvg
     
  7. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    vond de maten al wat vreemd :):):)
     
  8. ReneBuis

    ReneBuis

    Lid geworden:
    30 apr 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nibbixwoud
    Heb ook naar deze elektro motor zitten kijken.
    Power 755-40 - scheeps motoren - Toemen Modelbouw

    Maar dat keer 4 is misschien wat te veel van het goede. Ik wil ook niet hebben dat hij in planerend door het water gaat :D
     
  9. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    voordeel van deze robbe motoren is wel dat ze niet al te veel toeren maken ,dus met een 35 mm schroef denk ik niet dat je boot zal planeren :)
    maar eigenlijk zijn die motoren overgedimensioneerd voor je boot , je gaat ze met die 35 mm schroef amper belasten



    een 500E en zeker een 600E draait een 35 mm schroef probleemloos ook rond ,eventueel op 6 V laten draaien om toerental wat te verlagen?
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik zou voor de 755/40 gaan...
    Uitstekende motoren, niet te duur en kunnen kracht leveren zonder daarbij te blikken of te blozen.
    En hoe hard het gaat... Tja, uiteindelijk heb je echt zélf de zender in je hand...
     
  11. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hallo Rene,

    De Dreadnought is een mooi schip om te bouwen,en zeker in de maten 1650x265 mm.
    Toch geloof ik niet dat je deze 12 kilo gaat redden!Het zal echt meer gaan worden denk ik.Bij mijn "de 7 Provincien 1909"dacht ik ook dat ik het met 15 kilo ging redden,ja ledig gewicht ja!Maar aangezien het behoorlijk breed is,zal je echt een gewicht moeten bijgeven zodat het geheel om de 30-35 kilo zit.
    Van schaal gezien ben je 10 cm langer als mijn 7 Provincien,de breedte is hetzelfde.
    Ik was ook blij dat op een beurs/tentoonstelling hier in Germany ik al mijn Loodaccus mee had genomen,om toch nog diep genoeg te liggen.
    Zijn deze 35 mm schroeven niet een beetje klein?

    Groet,John
     
  12. ReneBuis

    ReneBuis

    Lid geworden:
    30 apr 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nibbixwoud
    Hoi john,

    De maat van de schroeven heb ik opgevraagd bij toemen modelbouw. Toemen heeft naar hun zeggen contact gehad met Dean's marine, dus ik ga er vanuit dat het wel klopt. Maar mocht het niet kloppen, ik heb mijn email bewaard, kan ik altijd nog ruilen.
    Ik zit ook op het forum van dean's marine en heb via dat forum ook foto's gekregen van de schroeven.
    HMS Hannibal or HMS Dreadnought
    Hierop is te zien dat de schroeven klein zijn ten op zichte van het schip.

    Groeten, Rene
     
  13. ReneBuis

    ReneBuis

    Lid geworden:
    30 apr 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nibbixwoud
    Wat betreft de kilo's heb ik ook al een na zitten denken of die 12 kilo wel klopt, ik heb het van de website. Maar inderdaad ledig gewicht van 12 kilo zal misschien wel aardig kloppen.
    Maar 30 tot 35 kilo is wel flink aan het gewicht.
     
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Rene,

    De maat schroeven kloppen wel. Ik neem aan dat het schaal 1:100 wordt, gezien de maten. Dan waren de schroeven zo'n 3,5 meter doorsnede. Dat is zeker niet klein voor een schip van 165 meter en dat maal 4. Dan zal het totale schroefoppervlak zo'n beetje 2/3 breedte van het onderwaterschip bestrijken.

    Groeten Paul
     
  15. ReneBuis

    ReneBuis

    Lid geworden:
    30 apr 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nibbixwoud
    Hallo,

    Heb besloten dat ik toch voor 4 maal de robbe 755/40 ga. Lijken mij wel aardige motoren.
    Nu nog een stel accu's erbij kiezen, daar gaat hij aardig kilo's van aankomen denk ik zo.

    - Paul: De schaal wordt 1:96, maar denk ook wel dat het klopt. Het is op zich wel een kleine schroef, maar wel 4 keer.
    Ik heb gelezen dat ze in die tijd de binnenste schroeven gebruikten als hoofd voortstuwing en dat de buitenste 2 als zijnde hulp schroeven gebruikten. Samen brachten ze het schip tot een snelheid van 21 knopen. Dat is snel, zeker voor die tijd, anno 1906.


    Groeten, Rene
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Rene,

    Ach ja, tuurlijk inches... Ben erg benieuwd naar je bouwverslag. Dit zijn toch wel de schepen naar mijn hart en de Dreadnought was wel de grondlegger.

    Groeten Paul
     
  17. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    HMS Dreadnought

    ik heb een beetje mee-gelezen en in 1:96 of 1:100 is de Dreadnought wel een leuk model van ongeveer 1.60 M in mijn schaal (1:144) is het een klein bootje maar nog steeds wel leuk.

    aandrijving.. ik heb in mijn 2 zware kruisers (HMS Exeter, USS Houston) 2 monoperms liggen die geen moeite hebben met de 35 mm props (15 graden spoed) en in mij fletcher liggen zelfs 2 mabuchi 130sh's met 20 mm props (uit de doos).

    ik ben een voorstander van kracht in mijn schepen en mijn 2 grote schepen USS Iowa en USS Midway hebben ieder 2 decaperms met 45 mm 4 blads schroeven van rivabo/raboesch beide schepen zijn rond de 2 meter lang (iowa iets korter, midway over de 2 meter).

    ik zou gewoon goedkope maar degelijke motoren gebruiken en denk zelfs aan 360/380/400 series van mabuchi,johnson of graupner deze motoren zijn goedkoop en betrouwbaar en makkelijk te krijgen.

    success.

    "fear god and dread nought"
     
  18. ReneBuis

    ReneBuis

    Lid geworden:
    30 apr 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nibbixwoud
    HMS Dreadnought

    Heb afgelopen week de HMS Dreadnought besteld :D samen met 4 schroeven van Raboesch (35xM4), 2 x links en 2 rechts draaiend.
    Tevens heb ik 4 755/40 motoren besteld van Robbe.
    Als ik eenmaal aan het bouwen geslagen ben zal ik wel een bouwverslag op gaan starten.

    Groeten,

    Rene
     
  19. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    waar heb je hem gekocht Rene?
     
  20. ReneBuis

    ReneBuis

    Lid geworden:
    30 apr 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nibbixwoud
    Ik heb hiervoor een sleepboot gebouwd, de Zeeland van Billing boats, maar wilde iets met meer uitdaging.
    Bovendien wilde ik een oud slagschip bouwen. Toen kwam ik uit bij de Dreadnought. (vreest niets)
    Het verhaal achter dit schip vind fantastisch, wat het voor mij een klassieker maakt.
    Het schip zelf vind ik het ook een mooi om te zien.
    Het model is erg gedetailleerd, dus ik denk dat ik hierin wel een uitdaging kan vinden.

    Groeten, Rene
     

Deel Deze Pagina