elektro probleem

• Topicstarter Topicstarter carpie
  • Startdatum Startdatum
C

carpie

Guest
Wie kan mij helpen ,een week geleden weigerde mijn boot dienst.Na alles nagekeken te hebben was de snelheidsregelaar doorgebrand op de printplaat .Na het vervangen van de robbe rokraft 120 yp motorcontroller.Werkte thuis alles weer normaal ,na gisteren de boot te water te laten weigerde hij dienst na een afstand van 100meter te varen.Terug op kant gekomen,stond de motorcontroller heel warm.Mijn vraag kan het dat de spanningsregelaar(beveiliging) stuk is,en hoe kan men dit controleren.Of heb ik een servo verkeerd aangesloten in het ontvangertje in de boot ,de output van de motorcontroller komt die op de plaats van de output van batterij in het ontvangertje of in een van de 7 kanalen momenteel zit hij op drie dus in een van de kanalen.Ik twijfel of dit goed is en de ontvanger niet genoeg stroom ontvangt .Ondertussen ben ik 200 euro lichter en vaart hij niet meer ,motorcontroller is weer stuk alle servoos werken behalve de motoren .Ik overweeg nu een manuele regelaar,wie kan me via mail een schema of goede raad verder helpen .Alvast bedankt

Carpie, kun je nog wat meer informatie geven.
Type motor wat je gebruikt, aantal cellen accu, hoeveel ampere je motor trekt (meten!). Dan kunnen de mensen die er meer verstand van hebben dan ik je een (beter) antwoord geven.

Gezien de warmteontwikkeling in je controller heb ik twee aandachtspunten voor je: 1 moet de motor en/of de controller niet gekoeld gaan worden. 2. Liggen de as van de motor en de schroefas wel goed in elkaar verlengde, zoniet kan je motor dus meer ampere's trekken dan je verwacht.

Voor de rest hoop ik dat de anderen je nog verder kunnenhelpen, ik ben niet bekend met het type controller, vroeger ook gevaren maar nu alleen nog maar vliegen.

Hans.

Allereerst: op de regelaar zit 24 mnd. garantie. Als deze, samen met de aankoopbon voor reparatie wordt ingeleverd, wordt er als regel een nieuwe verstrekt als er mankementen zijn opgetreden.
Vervolgens: als de regelaar erg warm wordt is de stroomopname van de motor te hoog of komt er water in de regelaar. Het eerste kun je controleren met deze modelbouw-faq. Het tweede kun je natuurlijk zien als je de boot uit het water hebt gevist.

Je sluit de regelaar inderdaad gewoon aan op kanaal 3. Als een servo te veel stroom trekt, wordt het bec-systeem warm. Het bec-systeem zit linksonder op de print, dus als het alleen hier warm wordt moet je de roerservo gaan verdenken.

Het zijn twee zware motors die erin zitten van ruitenwisser van auto heeft men mij gezegd dus die nemen veel stroom.De stroom zal ik straks eens meten ,het is wel zo na een afstand van 100meter werkt er niets meer ook de servoos niet die slaan kompleet tilt.Wat ik wel reeds geprobeerd heb is de motor afgekoppeld en daarna op een afstand van meer of 300meter geprobeerd en de servoos doen het .Zou het kunnen dat de motors ontstoord moeten worden vroeger had ik hier nochtans geen last van waren wel niet ontstoord .Of kan het dat bij het eerste defect van de motorcontroller de spanningsregelaar stuk gegaan is.Alvast bedankt voor het reageren,ik zou er graag woensdag nog eens mee varen al ziet het er niet goed uit morgen zou ik achter nieuwe stukken gaan.Maar in de winkels kunnen ze me niet veel verder helpen waar het probleem zou liggen.Ik overweeg wel een manueele te steken.het word inderdaad alleen onderaan warm bij de motorcontroller zoals corrien schrijft.Na het binnenhalen van de boot werkte hij weer na een tijdje afgekoeld te zijn maar weer maar op 100meter.

Dit heb ik vergeten vermelden de batterij die ik gebruik is 12volt 7ah het merk is yuasa er zit een enkele batterij in ook het licht circuit is er op aangesloten.Het zijn 6 cellen om op de vraag van Hans te antwoorden.Groeten

Als het bereik maar 100 meter is en de ontvanger buiten die afstand gaat storen, mag de regelaar uiteraard warm worden. Servo's, die alle kanten op staan te bewegen nemen nu eenmaal veel stroom af, waardoor het bec-systeem heet wordt. Als ook nog de motoren continu heen en weer worden aangestuurd zal ook de eindtrap erg warm worden.
Het monteren van een mechanische regelaar is geen goede oplossing, ook al heb je dan in het deel-gas gebied minder last van storingen. Deze dingen vreten nu eenmaal stroom en geven geen mooie motor-regeling.

Uiteraard moeten de elektromotoren ontstoord zijn. Ook al had je hiervan vroeger geen of minder last, een elektromotor is nu eenmaal een stoor'zender', waar de ontvanger niet tegen kan. Dus allereerst ontstoorsets op de motoren monteren en daarna eventueel met de plaats van de ontvanger en de ontvangerantenne experimenteren. Waarschijnlijk zal het plaatsen van de ontstoorsets al een aanzienlijke verbetering opleveren.

Bedankt corrien voor de deskundige uitleg het probleem ligt soms in een klein hoekje .Ik hou jullie op de hoogte als hij het weer doet.

Back