Elektro props

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door bosreus, 13 jun 2018.

  1. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo, na een 10-tal jaren ga ik de modelvliegsport weer beoefenen, maar nu is het elektro vliegen geworden. Mijn vraag; ik heb nog APC-prop's over van het brandstof vliegen, kan ik die gebruiken? Of moet ik speciale elektro-prop's aanschaffen?
    Hans
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Het is geen kwestie van moeten aanschaffen.
    De E-props van APC hebben een duidelijk hoger rendement dan de oude brandstof props, ook zijn ze lichter.
    De oude kan je altijd gebruiken, als je toestel daar niet mee vliegt zal het met de betere E-props ook maar matig gaan.

    Maar... Je zult er zeker geen spijt van hebben wanneer je toch naar de E-props over gaat.
     
  3. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Duidelijk.
    Thx.

    Hans
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Andersom, E-props kun/mag je niet gebruiken op verbrandingsmotoren vanwege de klappen die zo'n motor uit deelt.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En persoonlijk geef ik als je toch goede E-props aan wilt schaffen de voorkeur aan de Fiala en de Xoar props. In mijn beleving nog wat efficienter dan de APC E-props.
     
  6. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    @Gerben
    Ondanks google kan ik geen zaak in Nederland vinden waar ze deze props hebben, kan jij mij wat info geven?
    Thx
    Hans
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hans, Fiala en Xoar kan en wil je niet in Nederland kopen.
    Het goedkoopst wat betreft Fiala is bij Fiala zelf bestellen of (iets duurder) bij Hepf in Oostenrijk of eventueel Toni Clark in Duitsland (maar die heeft weinig electro op voorraad.
    Xoar wordt geleverd door Hacker en die kan je bij Hoellein in Duitsland kopen of Lindinger in Oostenrijk.
    Aangezien alles daar goedkoper is kan je meteen wat andere dingen inslaan.

    GJ
     
  8. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Conrad heeft wel Xoar electro props.
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Haal zelf altijd mijn Xoars en Fiala bij Aerobertics
     
    00Steven vindt dit leuk.
  10. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Ik ben voor mijn trainertje opzoek naar prop's van 12x8, daar heeft fiala weinig keus in en xoar heeft ze alleen met minder pitch.
    Zou ik dit verschil voelen met een APC prop (als beginneling )?
    Hans
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Fiala maakt props op maat, ze kunnen elke prop leveren die jij wilt en zijn goed uitgebalanceerd af fabriek.
    En ja, Aerobertics zal ze vast wel kunnen leveren maar dan zit er weer een partij tussen die geld wil verdienen, dus beter direct bij de fabriek bestellen.
    En of je het verschil merkt als beginner?
    Je zal waarschijnlijk iets langer kunnen vliegen met dezelfde setup.
    Alleen kan een APC iets meer "foute" landingen aan,

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Trainertje => APC-e. Zal prima werken.

    En een partij die geld wil verdienen: zoiets heet broodwinning.
     
    bosreus vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, maar als ik spullen goedkoper kan krijgen dan neem ik de kortste route, dan sla ik de winkel over.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Broodwinning... het is Tante Belastingdienst met het hoogste wurgrendement... 21% dat wordt straks 25... 30... 50... en dan is het wereldchaos.
    Algemeen... Als ik het om de hoek kan besnuffelen en meenemen?... zoals alhier de situatie, Fliegerfarm... dan kan je eigenlijk een uur later weer verder... als je niet aan de koffie en de klets blijft hangen... kitjes besnuffelen.
    en dan is het wel iets duurder... maar geen Tante Post factor... en miep ik de tank maar weer eens vol met 12,5 cent de liter verschil met NL... en dan denk ik... zucht...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Ik zie dat het WEER gaat of iemand hier iets moet kopen of bij HK o.i.d. Dit is een gebed zonder einde, en ik heb alleen een vraag gesteld over een type prop.
    Laten we het even on-topic houden, want anders gaat het toch weer uit de hand lopen en uiteindelijk wordt deze topic dan weer gesloten.
    Bedankt
    Hans
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hans, laat het gaan.
    Het is de winkeleigenaar zijn eigen schuld dat hij kapot gaat.
    Ze kopen veel te duur in omdat ze de weg niet weten omdat het voor hun inderdaad broodwinning is.
    Ik kocht alles voor inkoop of direct bij de fabrikant.
    Veel merken verkopen modellen die in Roemenie gemaakt worden maar ze doen dan net of het hun eigen modellen zijn, en daar betaal je voor.
    Jeti zenders heb direct bij Jeti gekocht, de eerste serie DS was 600 euro en Hacker verkocht ze aan dealers voor 900 euro.
    Dus ik had al 300 euro verdiend.

    En zo dus ook met Fiala, ik heb een hele lading Fiala's laten komen voor bevriende modelbouwers en dat scheelde enorm in prijs.
    En Fiala wil ook nog wel eens de BTW vergeten als je het vraagt, dus dan bespaar je nog meer.
    Dus gewoon even een mailtje naar Fiala en dan zeggen welke maat je wilt en de prijs vragen.

    Succes,

    Gert-Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Wouters in Bergeijck heeft ook fiala's.
     
  18. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Hallo Hans waar ga je de props voor gebruiken welk toestel , de APC zijn uitstekende props niets mis mee in alle soorten en maten te krijgen
    En zeker niet duur bij Towerhobby's in Amerika zelfs erg goedkoop of je moet wedstrijden willen gaan vliegen dan zijn de andere bovengenoemde merken
    Waarschijnlijk beter maar ook veel duurder
    En omdat ze zo goedkoop zijn kun je er een aantal bestellen om tot de juiste setup te komen die jouw past
    Ook zijn de APC props tegenwoordig erg goed gebalanceerd , kleine controle blijft wel nodig.

    Mvg Andre
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    @ André,
    Ik ga hem gebruiken voor een calmato 60 sport. De motor is een SK3 5045 660kv ( 1400W ) van HK. weet nog niet welke lipo ik ga gebruiken, een 4S of 5S.
    Heb gekeken bij Towerhobbies en daar kosten ze idd de helft van wat ze hier kosten.
    Gr.
    Hans
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2018
    erikP vindt dit leuk.
  20. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ik denk op 5S dat deze combi het beste draait met een 15x7 maar is een beetje afhankelijk wat je wilt , langere vliegtijden of sneller gaan , maar voor deze prijzen bestel je er makkelijk een paar en kun je zelf experimenteren, wat jouw het beste lijkt.

    Mvg André
     

Deel Deze Pagina