Elektro pylon

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Paulraaf, 22 jan 2004.

  1. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hoera! Het pylonforum is geboren! :banana: Robert, vanuit deze hoek nogmaals bedankt :proost:

    Ik zal gelijk maar van start gaan met wat nieuws rond het elektro pylon gebeuren in Nederland.

    Dit jaar gaan er een aantal proefwedstrijden gehouden worden. In ieder geval in Gouda en misschien ook nog wel op vliegveld Valkenburg.

    Er gaat speed 400 en F5D gevlogen worden. Voor F5D zijn er al 4/5 deelnemers en speed 400 is nog niet geheel bekend.

    Speed 400 is de standaard 7 cellen/speed 400 6V instapklasse. F5D is het snelle werk met vliegtuigen van max 1,25 Kg, max 425 gram accu en max 75 gr/dm^2 vleugel belasting. Dit jaar zal F5D waarschijnlijk niet gelijk gevlogen met het snelste materiaal. Als ik het goed begrijp gaan er misschien ook nog wat oude borstel lehner motoren gebruikt worden. Misschien dat Ruud of Jakob daar wat meer over kan vertellen.

    Exakte data zijn nog niet bekend maar daar wordt aan gewerkt!

    Groeten,

    Paul
     
  2. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    ik wil me niet bemoeien met jullie pylon speed 400 discussie, maar toch even mijn mening kwijt.
    Ik vlieg nu al 3 seizoenen (nu het vierde) pylon speed 400. In Belgie worden er zo'n 5 wedstrijden per jaar georganiseerd met een vaste kern van ongeveer 10 a 12 personen, dit jaar was er op 1 wedstrijd een opkomst van 20 piloten max. Ik denk dat dit nog niet zo slecht is.
    Wat nu jullie discussie betreft over sp400 vs brushless, daar heb ik het volgende over te zeggen. Hoe goedkoper, hoe meer fun!
    Het eerste seizoen dat het ingericht werd kon je nog lekker meevliegen voor de eerste plaatsen met houten, eigen gefabriceerde kistjes. Tot iemand met een gfk spul meedeed en iedereen op meerdere rondes zette. De volgende wedstrijd hadden er al 2 of 3 een gfk kistje (150 euro, ipv een balsa 10 euro kistje) In seizoen 2003 had de top 10 bijna allemaal een gfk-kist.
    Brushless kost lees ik hier al gauw 100 euro, vergelijk dat met een 8 euro speed 400. Ik las ook dat volgens sommige aan een sp400 kan geprutst worden. In ons reglement staat dat de motor niet mag opendaan worden. Rest dus nog enkel timen en nat inlopen. Idereen kan dit, mag dit en doet dat dan ook...en het kost niets. Als bij een crash je motor van 8 euro krom is doet dat minder pijn dan bij een 100 euro brushless.
    de snelheid is ook minder hoog en maakt de wedstrijden toegankelijker voor meer piloten.
    Hou de reglementering een beetje soepel en niet te officieel en serieus, zo krijg je veel meer deelnemers. Bv max aantal cellen is 7, maar voor een twin star die soms meedeed maakten we geen bezwaar als die 8 cellen gebruikte.
    De clue is, hoe eenvoudiger en goedkoper, hoe meer piloten en hoe meer fun. Trouwens als je alles optelt: toestel GFK 150 euro, brushless+ regelaar 150 euro(?) geeft een aardig bedrag voor een kist van 70 cm die blootstaat aan midairs en de zwaartekracht. Niet iedereen is bereid dat te betalen.

    Sebastien heeft er een website over gemaakt:
    kijk eens op : http://www.avionic.be.tf
     
  3. sitting duck

    sitting duck Guest

    Kurt je mag me altijd laten weten waar en wanneer als het niet te ver is kom ik zeker eens meedoen met mijn speed 400 racertje.

    greetzz
     
  4. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Kurt,

    Het huidige reglement voor speed 400 is hier ook vrij simpel. 7 cellen max en een ongeopende 400 6 of 7,2 V. De mensen die een brushless in hun 400 kistje willen zetten kunnen gewoon in de F5D klasse meedoen want een 400 racer voldoet tenslotte ook aan het F5D reglement.

    Ik ben van mening dat je niet perse een GFK kist nodig hebt om te kunnen winnen. Ik heb zelf ooit een 400 racer ontworpen waarvan de snelheden nauwelijks lager zijn dan die van m'n GFK 400 racer. Stuurmanskunst is nuttiger dan een dure GFK bak.

    Groeten,

    Paul
     
  5. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Paul,
    ik ben met je akkoord dat een GFK kist niet hoeft, er zitten er inderdaad echt snelle klassieke kistjes tussen. Het was gewoon een vaststelling van de trends in de wedstrijden. Ik wou gewoon maar duidelijk maken dat het goed is een klasse te hebben met een simpele SP 400, laat de brushless dan inderdaad met de F5D meevliegen.
    En stuurmanskunst is inderdaad gelukkig het belangrijkste (en daar moet ik nog veeeeel voor oefenen).

    Sitting Duck,
    op 1 februari is het vergadering van de VML voor de wedstrijdkalender. Dan worden de datums vastgelegd.
    Er zullen wedstrijden zijn in Schaffen / Diest (DMC), Tremelo ( Dakota ) en een drietal in Walloniƫ, in de buurt van Waver en Nijvel. Ik zal de datums op dit forum plaatsen als ze vastliggen
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Dit forum doet mij wel even kijken wat ik zoal heb liggen.
    - Mega 22/20/2 die nu met vertraging een hotliner lanceert. top rendement tussen 35 en 55A.
    - Ongebruikte 1400 SCR pakketten. 8 cellen < 425g.
    - Zelfs nog een stiletto rompje (F5D van jaar of 10-12 geleden)

    Spullen dus wel. Nu nog alleen de interesse nog in snelle modellen (vind groot en traag juist leuk) en competitie.

    Toch maar eens wat proberen.
    Pylonracer op de lijst (ergens tussen 3D kist, 1/4 citabria, mustang, grote airliner...)
     
  7. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Nou Harold, van die spullen moet zeker wat leuks van te maken zijn! :)

    Ik doe aan pylonracen voor de competitie maar bovenal voor de fun!:D

    Groeten,

    Paul
     
  8. Jacob

    Jacob

    Lid geworden:
    23 apr 2003
    Berichten:
    69
    Locatie:
    voorschoten
    heren electro pylon racers

    inderdaad ga ik mee doen met een lehner en wel een 2725/3 nl
    2725 is de maat van het anker
    3 voor het aantal windingen
    nl staat voor neodim light=type magneten in een lichte uitvoering.

    Als regelaar wordt een soft switch gebruikt die 80 ampere kan schakelen
    die door Rick Ruisink speciaal voor F5D gemaakt is.

    Propellor is een speed prop 6*5.5 van Graupner.

    Stroom is ongeveer 60 ampere wat met 7 keer 1700 scrc cellen een motor loop geeft van ongeveer 110 seconden.

    ik hoop hier mee al wat info te hebben gegeven wat een `geweld`F5D is.
    Maar het komt natuulijk wel aan op scherp vliegen anders haal je de tien rondjes niet en dan verlies je dus.


    Groetjes Jacob.
     
  9. robbert

    robbert Guest

    Al data bekend ???????

    Robbert
     
  10. Jacob

    Jacob

    Lid geworden:
    23 apr 2003
    Berichten:
    69
    Locatie:
    voorschoten
    pylon race

    zoals het er nu voorstaat zal de eerste race gehouden worden op 2 mei
    bij de gmvc tijdens de electro fly-inn.


    Groetjes Jacob.
     
  11. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mooi, 2 mei staat genoteerd!

    Aangezien het tijdens een fly in is (goede promotie :D) vraag ik me af hoeveel rondes er gevlogen gaan worden?

    Het bestuur van de Leidsche is in principe ook akkoord met een elektropylon wedstrijd op Valkenburg. Nu nog een datum prikken en helpers zien te regelen :)

    Groeten,

    Paul
     
  12. Jacob

    Jacob

    Lid geworden:
    23 apr 2003
    Berichten:
    69
    Locatie:
    voorschoten
    Heren electroracers

    om goed en snel je rondjes te kunnen vliegen moet je vooral 8) trainen.

    Wie heeft er zin in om eens een keer een trainings ochtend te houden.
    Als je met meerdere bent kan er ook gevlagd worden en kan je aanwijzingen :twisted: van andere krijgen om nog beter :lol: je rondjes te vliegen.

    Groetjes Jacob
     
  13. robbert

    robbert Guest

    Jacob,

    Ik was van plan om op 21 maart een pylon introdag te houden op de Peel. Dan zetten we het parcours op en gaan we eens lekker de spullen voor het komende seizoen testen.

    Zin ???
     
  14. Jacob

    Jacob

    Lid geworden:
    23 apr 2003
    Berichten:
    69
    Locatie:
    voorschoten
    Allen

    21 maart zal ik er niet zijn om dat ik dan moet werken :cry:
    helaas

    Bij de GMVC kan in principe altijd met electro gevlogen :) worden
    dus behoort een trainings rondje op bijvoorbeeld een zaterdag morgen altijd tot de mogelijk heden.

    Groeten Jacob.
     
  15. robbert

    robbert Guest

    Ok,

    Willen de mensen die wel naar de peel komen dit aan mij Robbert.vanden.bosch@12move.nl doorgeven met NAW gegevens gescheiden doormiddel van ; (puntkomma) .

    Naam; Geboorte datum ; geboorte Plaats ; adres ; woonplaats.

    Dit ivm de toegang tot de Peel.

    Deadline 14 maart aanmeldingen na die datum kunnen niet meer mee !!!!!!

    Robbert
     
  16. robbert

    robbert Guest

    @ Jacob,

    Hebben jullie al een keer getraind ???

    Robbert
     
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
  18. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mooi plaatje Harold! ;)

    Jakob, ik kom graag een keer langs om wat rondjes te vliegen. Kan het ook op een zondag?

    Groeten,

    Paul
     
  19. jetpower

    jetpower Guest

    ja moet denk ik wel kunnen moet je eff contact opnemen met het bestuur van de g.m.v.c www.gmvc.nl
     
  20. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    hi medevliegers,

    Eindelijk de tokoloschi mallen zijn geariveerd heeft wel enkele maanden geduurd maar daar zeuren we niet meer over.
    Nu heeeeeeel erg snel mallen afvormen en kisten bouwen.
    groeten ruud
     

Deel Deze Pagina