Elektro Ryan STA ombouw naar Brandstof

Hey vliegers,

Voor mijn vader ben ik opzoek naar een Ryan STA (spanwijdte liefst 75cm) omdat hij deze vroeger zelf gehad heeft in z'n jeugd.

Nou heb ik op HobbyKing het volgende model gezien;
Ryan STA EPO (Red and white) PNF (DE Warehouse)

Dit model is voor elektro. Nu is mijn vraag, aangezien mijn vader zelf nog 2x 2.5cc motoren heeft, of deze er zonder problemen in gezet zouden kunnen worden. Is het model hier sterk genoeg voor?
Het is een verrassing, maar het is de bedoeling dat het model straks bestuurd gaat worden d.m.v. lijnbesturing.

Bedankt alvast!
Groet,
Echoesz

Dat kan, omgekeerd is wat moeilijker.

Je kan het zo doen, altans zo zou ik het doen.
Op het uiteinde van de linker vleugel een U plaatsen met oogjes waardoor je stuurkabels komen, deze horizontaal in de romp laten gaan met daar het driehoekje in geplaatst voor je hoogteroer te bedienen, richting beetje naar links plaatsen en vast fixeren, rechter vleugel een gewichtje op het uiteinde plaatsen, motor naar rechts wijzend monteren.
Dit alles het toestel bekeken van achter naar de neus toe.
Maar er zal wel een betere manier zijn, wat ik je vertel dateert nog van 1964.
Wou alleen eigenlijk maar zeggen dat het kan.

Johan.

Hoi Johaver,

Bedankt voor je reactie.
Dat het mogelijk is, is alweer 1 punt dat opgelost is :)
En dan punt 2 haha.
Denk jij dat het balsa model (link in post 2) sterk genoeg zal zijn om daar een 2,5cc brandstof motor in te zetten en dan uiteraard ook mee te vliegen?

Dat zou kunnen, maar daar zit een probleempje.
Romp brandstof bestendig maken kan met wat insmeren met epoxy.
Maar een brandstof tankje zal je zelf moeten gaan maken, je gaat niet veel plaats hebben tussen de stuurlijnen en motorspant.
Zou eens een PB sturen naar Bruno van Hoek, dat lijkt mij de geschikte persoon om op je vraag te antwoorden.
Als je even bij lijnbesturing kijkt kom je zijn naam wel tegen, even aanklikken en dan zend een bericht aanklikken.

Johan.

Richtingsroer natuurlijk een beetje naar RECHTS zetten. Ik zou er in elk geval niet aan beginnen om een rc-vliegtuig om te bouwen naar LB. RC-vliegtuigen zijn in 99% van de gevallen veeeeeeeeeeeeeeeel te zwaar. Op het wew circuleren 100-den plannen voor goede LB-trainers.

Ik zie zojuist dat het een piepschuim model is.

Deze is van balsa.
Durafly Balsa Series - Ryan STA(M) 965mm Plug and Fly (NL Warehouse)

Is het goed te doen om de besturing en zender enzo eruit te halen en over te gaan op lijnbesturing?
Voor een zeer ervaren LB vlieger is dat misschien nog net te doen.
Maar deze zal liever even zelf iets tekenen en dat helemaal 'from scratch' bouwen.
Alle wijzigingen die moeten worden aangebracht bij het durafly geval zullen eerst uitgedokterd moeten worden en dan nog eens licht maar stevig worden uitgevoerd.
Dat kost meer tijd en moeite dan het in een keer bedenken en opbouwen van een specifiek LB model.
Want een verbrandingsmotor in een voor electro ontworpen model vraagt om radicale aanpassingen.
Dat triplex motorsteuntje is n.l veel te zwak en trilt geheid kapot.
Ook krijg je de romp van binnen nooit meer brandstofbestendig en je wilt niet weten waar ik ooit olie heb teruggevonden....

Ook zul je de tuimelaar goed moeten kunnen bevestigen, zodat deze niet bij een trekproef (met 10x het modelgewicht) uit het model wordt getrokken. Anders zou lijnbesturing onveilig worden.
Ik zie in de HK foto's geen vlotte oplossing voor dit probleem.

Dan is er nog iets: de vleugel lijkt een asymmetrisch profiel (plat-bol) te hebben.
Dat heb je liever niet bij LB, want dat is enorm snelheidsafhankelijk.
Je loopt de kans om na het loskomen -als het model versnelt- in een niet te onderdrukken klim te komen, die aan de andere kant van de cirkel eindigt met een verticale duik....
Een ervaren vlieger weet zich hier meestal nog uit te redden, maar iemand die zoveel jaar niet heeft gevlogen wordt hier gegarandeerd door verrast.
Daarna past alles prima in een pedaalemmerzak...

Ik heb een beter idee:

Wanneer is je dead-line?
Als je nog even de tijd hebt, kom dan naar de 2e nationale LB dag en krijg daar gratis vliegles.
Dan kan rustig bekeken worden wat jullie nodig hebben om weer aan de slag te komen.
Er zijn tekeningen van heel eenvoudige trainermodellen (ook voor 2,5 cc) te verkrijgen.

Als alles weer eenmaal gesneden koek is, zal het bouwen en vliegen met een -kritischer- (semi-) schaalmodel ook best lukken.

De enige LB kit van een Ryan, waarvan ik goede redenen heb om aan te nemen dat dit ontwerp goed vliegt is deze van Brodak

Want dit soort spul is allang van de markt verdwenen.

Nou heb het er met mijn vader overgehad om hem toch even te kietelen zeg maar,

nu hebben wij samen besloten om inderdaad zelf iets te bouwen. Wel zijn we opzoek naar een OS 4.5cc motor. Liefste gebruikt aangezien ze toch aardig prijzig zijn.

Bruno, ik wil je wel bedanken voor je uitgebreide uitleg. En ik ga zeker even nadenken over de nationale LB dag. Lijkt me zeer interessant. Alleen is dat wel een behoorlijk eind bij ons uit de buurt...

Een aantal jaren terug heeft er volgens mij in FMT nog een semi schaal stunter van een dergelijke Ryan gestaan voor lijnbesturing, ontworpen door een zeer bekende Duitse lijnbestuurder. Dat was een model voor een 4cc motor. Het ontwerp kun je natuurlijk naar believen vergroten of verkleinen. Dat lijkt me een beter uitgangspunt dan een RC model aanpassen. Ik ga er van uit dat de tekening en de bouwbeschrijving nog via FMT te verkrijgen zullen zijn.

Back