Elektro sleep meeting 7 september in Wijk en Aalburg

Voorgestelde data voor de sleepmeeting :


  • Total voters
    18
@Jammer Gert Jan hopelijk knap je snel weer op.

Veel meer als hierboven staat is er denk ik niet geschoten.
Ik heb naar een clublid een mail gestuurd misschien heeft hij nog wat.
Dat zal ik dan zo snel mogelijk posten.
We staan nu alleen voor de uitdaging om meer zwevers te krijgen.
De luxe begint te ontstaan dat we best aardig wat slepers hebben.
Wie had dat kunnen denken een paar jaar geleden?

@ Berrie leuk om bij het filmpje ook de beelden van de log te zien.
Grappig dat jou glijhoek ongeveer net zo groot is als onze sleephoek.

Als we nog eens "mooi" gaan slepen pak ik mijn dunne lijn.
dat is veel mooier om te zien.
 
Ja, idd, ik vond het een superdag.

M'n eerste sleepmeeting en was héél goed bevallen.
Met enthousiaste Bertus (en iedereen eigenlijk wel ;-)), allemaal goede tips en prima slepers lekker kunnen oefenen.

Ik had de BOT nog niet gevlogen dus was even spannend maar vooral het laag houden achter de sleper was dé tip voor mij. Helaas liet de klittenband vaak eerder los dan gewenst maar dat mocht de pret niet drukken.

Vooral leuk dat ik de tweede vlucht al meteen met de vogels een belletje kon pakken. Al vond één vogel het niet zo prettig.

Met dank aan allen, smaakt idd naar meer.

Groet,
Willem
 
Willem ik zit me nu ineens te bedenken
We hadden het moeten proberen om het klittenband verder naar voren te doen.
Dan hadden we kunnen kijken of het beter of jij slechter ging.
Misschien voor een volgende keer.
Je kan er ook heel makkelijk een sleephaak in maken.
Ik weet niet of je gezien heb hoe het bij mijn kleine zwevertjes zat?
Zo kan het bij jou ook met een goedkoop maar wel goed werkende servo.
 
Leuke dag inderdaad. Helaas een manco aan de Vitesse waardoor deze ongebruikt retour ging :) Toch waardevolle tips ontvangen, wat een van mijn hoofddoelen van deze dag was.
 
Bertus, ja heb ik ook aan zitten denken.
Zat eerst te denken om onderin een klein sleufje te maken, aan de binnenkant een blokje met een sleufje en staafje.
Maar zou graag jou oplossing zien, had ik niet meer op gelet, heb je daar nog een plaatje bij?

Groet,
Willem
 
Als de onderkant een beetje stevig is (meestal is de neus van massief balsa) boor je van voor af een beetje aan de onderkant een gat van 2 mm.
Daar lijm je netjes tot bijna bij de servo een buitenkabel in.
Dan de servo op zijn plek met de stuurstang er in.
Die laat je even te lang.
Dan bepaal je de plek van het sleufje .
dan zet je de servo op ontkoppelen.
Dan slijp je met een dremel met schijfje het greufje ongeveer 2 a 3 mm breed zodat er een sleepkabel in kan.
Van links naar rechts is hij dan ongeveer 1 a 2 cm.
Dan trek je het afgeslepen deel voor uit de neus.
Plak je het gaatje wat je van voren heb gemaakt dicht en je heb een mooie sleephaak.
Meestal doe ik in de balsa neus eerst wat ca om hem harder te maken.
Bij mijn asw-24 heb ik het op dezelfde manier gedaan.
Daar is alleen de neus van hout.

[193908] asw-24-van-fvk-modell-vliegklaar-maken

Bij jou zou ik het stangetje wat dikker houden omdat je zwever zwaarder is
Zo zit ehm zat ;) het bij de talon.
Meer foto's heb ik niet.
Maar de rechtse servo is van de ontkoppelhaak.
je moet hem altijd op het binnenste gat zetten dan is je servo het sterkste.

Foto-E3RHCPTQ.jpg


Foto-ZBWWQ3W7.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zaterdag trouwens nog een domme fout gemaakt die gelukkig goed af liep.
Doordat ik heel de middag gesleept heb en daarna mijn maat zijn zwever uit mocht laten keek ik tijdens de start naar de sleper ipv de zwever.
Die neiging heb ik wel eens meer hebben jullie daar ook wel eens last van?
Gerben heeft me daarna goed duidelijk gemaakt naar welke kist ik moest kijken en ook besturen.:p:p

Alle schade van een zaterdag was mijn talon.
En ik deed nog wel zo voorzichtig.:(:(
Foto-HRGQPBTB.jpg


Foto-S7QOHPYR.jpg


Foto-IQWHX6WV.jpg


Gelukkig nam Gerben met zijn sleepkist hem weer netjes mee naar het veld en dropte hem daar.
 
Het elektro slepen heeft voor mij naast het gewone slepen ook de uitdaging om met zo min mogelijk energie zwevers boven te krijgen.
Het is me opgevallen dat je met vol gas het "zuinigste" sleept.
Ik zie veel op sleepmeetings dat de zwevers veel te hoog boven de sleepkist hangen.
Daardoor wordt de zwever onrustig en remt de sleper enorm.
Het slepen als gesleept worden is dan ook het makkelijkste.
Hier het schetsje zoals je achter een sleper moet hangen.
Iets hoger als ik gepoogd heb te tekenen mag wel maar niet zoals bij het kruis getekend is.
full


Zo dus.
full



En niet zo en dat zie ik helaas bijna overal.
Het kost zowel zwevers als slepers, en ook erg veel vermogen.
full

Ik zag gisteren een heel duidelijk voorbeeld van een zwever die te hoog achter een sleper hangt en wat er dan gebeurd.

Je ziet heel duidelijk het slingeren van de zwever omdat het een grotere zwever is gaat het sloom maar het wordt steeds erger.
Bij kleinere modellen gaat het sneller.
Ik wilde het ondanks dat onze meeting al lang en breed voorbij is hier toch nog even plaatsen omdat ik het hier aan de orde heb gesteld.
Doe er je winst mee.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt inderdaad zwevers die te hoog gaan hangen, maar recht er achter vind ik persoonlijk ook niet goed. De zwever moet steeds iets hoger hangen (enkele meters, afhankelijk van de sleeptouw lengte), dan zit het sleeptouw niet zo op je vlakken.
Er was er toen eentje bij die zelfs zoveel down gaf dat hij mijn staart naar beneden aan het trekken was ... das dan weer het extreme naar de andere kant.
Maar de zwever die je hier op het filmpje laat zien heeft nog wel andere problemen ook te zien aan de problematische "landing" .
 
Het ging er mij meer om wat er gebeurd als je te hoog boven een sleper hangt.
Vaak hang je er hoger boven dan je denkt.
Iets boven de sleper is inderdaad het beste.
 
Back
Top