Elektro Stratos (hanno prettner)

Vandaag (tussendoortje) maar aan een stratos begonnen omdat ik nog verschillende 3S4000 zippy,s hier heb liggen waar ik geen model voor heb .
(piper heeft even pause omdat ik de tafel nodig heb om spullen voor de Tacu beurs te maken)

Word dus uit 1 plaat styro gemaakt met rondom een balsa latje en een extra 6mm carbonbuis.

Het hele model word gefolied met oracover.

Motoren heb ik nog verschillende hier liggen , eerst maar kijken wat hij aan gewicht krijgt .

Rompje word gewoon een bakje uit balsaply .

Foto,s plaats ik morgen wel , heb net de carbonbuis ingeharzt .:mrgreen:

Mvg Johan
 
De eerste foto.:mrgreen:

full


Vleugel is al bijna klaar .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vleugel is nu klaar (na het drogen)

full


Nu eerst maar een rompje snijden .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteravond nog een test gemaakt met 3 x carbon 0,3mm en 2 x 5mm balsaply voor de motorspant.

Heb het gewoon met bruis gelijmt (niks geschuurt of ontvet)

Dit is het resultaat na de gaten geboort te hebben (met förstnerboren)

full


Geprobeerd ook het carbon er af te halen.
Dit gaat alleen met geweld .

full


Hij gaat dus nu in de romp .:cool:

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk spul zo'n Stratos. :) Simpel en goedkoop te bouwen ook.

Ga je hem bespannen met Oracover of iets dergelijks? Of echt economy met behanglijm, krant en lak? ;)
 
En alvast een plaatsje gegeven.

Ze staan 10° naar binnen voor de optik. (is nog niks gelijmt)

full


Morgen scharnier gleufen maken en de neuslijst mooi halfrond maken en dan kan hij in de oracover.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga je hem bespannen met Oracover of iets dergelijks? Of echt economy met behanglijm, krant en lak? ;)

Oracover dus .

Vroeger kwam er gewoon een likje verf overheen, ze leefden gewoon niet lang genoeg als je ging vliegen met nog 5-6 stuks .

Dit word gewoon een voorbeeld voor de meetings en beursen .
Die moet er dus wel gelikt uitzien.:mrgreen:
 
Blijf het een leuk model vinden. Ook het bakje dat je gemaakt hebt is mooier als de meesten hebben als geheel volgens de originele plannen, top!
 
En toch is hij nog best bewerkelijk als ik dit zo zie. Eigenlijk wil je een model die je op een zaterdagmiddag kunt bouwen en vrijwel niks kost. :) ...misschien moet ik maar eens wat lijntjes op papier gaan zetten... :roll:
 
Met een paar lijntjes is het niet gedaan , bouwen moet je ook nog .

Ik wil ook iets voor de optik . :cool:

Op de romp na zit het nu in de folie.
full


Scharnieren zitten ook al in de roeren gelijmt en ook de GFK hevels.
Dat moet nu even drogen en dan kunnen deroeren morgen aan de vleugel.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De romp zit nu ook in de folie en gelijk ook even passende driehoeks lijsten gemaakt .

Deze zijn eerst aan 1 kant in de (carbon) folie gezet .

Dit is nu het resultaat na 1 nacht drogen .:cool:
full


full


full


Straks voor de onderkant ook even de lijsten zagen (nu slapen de buren nog :mrgreen:)

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Roeren zitten nu ook gelijmt.
De stickers ook maar vast gemaakt uit Flip Flop folie en op geplakt .

Is zo makkelijker als met de aansturing er al aan.

full


Motor laten lopen op 3S , die trekt zo 25A
Denk dat het voor mij wel snel genoeg gaat .:mrgreen:

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Morgen nog even de clip maken voor het lipodeksel en uitwegen .

full


Nu nog wachten op +10 weer.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Johan,

Erg leuk project, een elektro stratos maar hoe zit
het straks met de prop bij het landen?
Een brandstof motor heeft immers compressie waar de prop "voor" blijft
hangen en zo goed staat voor een landing.
Hoe ga jij dit doen bij de stratos?
 
Geland word met licht draaiende prop en veel hoogte op het roer zodat je in een 30 grad winkel landet .

Bij de meeste motoren blijft de prop ook draaien met gas dicht

Zo gauw de prop de grond raakt blijft hij wel horizontaal staan.;)

Eigenlijk weinig props kapot gemaakt met zulke vliegers

We zullen zien hoe het bij deze is , maar door zijn laag gewicht (1100 gr) kan je hem goed overtrekken bij de landing.

Mvg Johan
 
Back
Top