Elektromotor Begrenzen?

• Topicstarter Topicstarter iikoe
  • Startdatum Startdatum
I

iikoe

Guest
Hallo,

Ik ben bezig met en school project en hiervoor bouw ik een RC-auto dit ik kan besturen met de kanteling van mijn hand (zelfde principe als de Wii :cool:)

maar nu heb ik een RC auto gebruikt met een redelijk sterke elektromotor (met koolborstels) Ik wil niet dat mijn auto zo snel gaat , dus weet iemand een goede begrenzer die niet werkt d.m.v. PWM? Want ik bestuur de snelheid al met mijn microcontroller en hij gaat naar mijn doen nog te snel.(ik moet even wennen met rijden)

dus weet iemand een goede begrenzer zodat de maximale snelheid niet zo hoog is?

Alvast bedankt

Je kan beter een langzaamer draaiende motor kopen die ook minder vermogen afgeeft. Zo kan je de regelaar normaal gebruiken zonder te hart te rijden.

Pak een crawler motor, deze zijn veelal iets van 55 turns (tegenover de 27t van een standaard 540).

volgens mij kan die beter in de software begrenzen als die ze aansturing tochzelf heeft gemaakt.

Ja, ik denk dat ik hem ook verder in de software ga begrenzen. maar dat wou ik in de eerste instantie niet omdat ik hem al heel erg in de software heb begrenst en hoe meer ik hem begrens hoe minder nauwkeurig ik hem kan besturen.

Een aandrijfakku met behoorlijk minder spanning. De electronica werkt vaak nog goed op 1 cel lipo, of 3-4 cellen Nimh, je beperkt het vermogen behoorlijk, op een zeer eenvoudige manier.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Dat zijn twee cellen in serie. Bij gebruik van één cel halveert je maximum snelheid, maximale stroom wordt een kwart.

Laatst bewerkt:
ik gok dat de Ts wel 5V nodig heeft voor zijn elektronica

het pakket bestaat uit 6 cellen. maar 2 staven van ieder 3 cellen.

3 cellen brengt het op 3,6V. Wat vaak een kritisch grens wordt in elektronica. En dan moet je weer met dc-dc converters werken.

Ook moet ik zeggen dat je met een goede PWM schakeling erg langzaam moet kunnen draaien en dat dat geen probleem mag wezen Vervolgens hang je je PWM aansturing met een beperking weer aan een andere waarde om de snelheid af te remmen.

Dus PWM 0 - 255 *gok ik
Aansturing 0 - 255

Echter met een formule beperk je dat 255 in aansturing bv maar 128 is in PWM.

Wat voor motor zit er nu in het model? er wordt hier wel uit gegaan van een 540 type. maar is dit ook wel zo?

ik gok dat de Ts wel 5V nodig heeft voor zijn elektronica

het pakket bestaat uit 6 cellen. maar 2 staven van ieder 3 cellen.

3 cellen brengt het op 3,6V. Wat vaak een kritisch grens wordt in elektronica. En dan moet je weer met dc-dc converters werken.

Ook moet ik zeggen dat je met een goede PWM schakeling erg langzaam moet kunnen draaien en dat dat geen probleem mag wezen Vervolgens hang je je PWM aansturing met een beperking weer aan een andere waarde om de snelheid af te remmen.

Dus PWM 0 - 255 *gok ik
Aansturing 0 - 255

Echter met een formule beperk je dat 255 in aansturing bv maar 128 is in PWM.

Wat voor motor zit er nu in het model? er wordt hier wel uit gegaan van een 540 type. maar is dit ook wel zo?

ik heb niet veel verstand over de RC auto, maar ik stuur de ESC inderdaat aan met pmw, maar niet precies 0-255.

ik stuur zelf ook de gegevens via RF-links. (het is draadloos) darom moet ik de cijfers converteren naar een bite en dan versturen , en vervolgens weer terug converteren , maar hoe kleiner cijfer ik gebruik in het begin hoe minder accuraat het uiteindelijke cijfer word. maar ik pas nu de eind waarde ook al aan. dus nu gaat hij al wat langzamer.

maar daarrom wou ik de motor gewoon langzamer laten gaan want hij is gewoon aardig snel (in mijn opzicht)

ik weet het niet, hij is al ongeveer 6 jaar oud.

Maar ik ben nu een cel uit de batterij aan het verwijderen zodat het voltage minder zal worden (ik heb meerdere accu's). hoeveel volt heeft die Electronic speed controller minimaal nodig? (ik gok 5v maar ben niet zo thuis in modelbouw elektronica)

Het is me al gelukt , met 1 cel minder gaat hij de perfecte snelheid!

Iedereen die geholpen heeft : Bedankt!

Back