elektromotor gaat vanzelf draaien!!!!

Hallo modelbouwvrienden.
Een tijdje geleden bij mij op de club.
Ik sta klaar met mijn elektrodimona van 3,60m op te gaan starten, vertrekt deze uitzichzelf volgas de pits in 1 extra 300 verliest hierdoor zijn achterkant. Heel lullig voor de eigenaar hiervan. Later volgde nog wat van deze problemen met andere toestellen van mij.
Wat kan hier de oorzaak van zijn. Verder wil ik nog vermelden dat ik op verschillende kanalen vloog en met verschillende zenders en ontvangers wel allemaal multiplex en de kristallen ook en zijn beide zenders ook nog door multiplex afgeregeld(service). Wat in alle modellen wel het zelfde is zijn de regelaars deze zijn alle van kontronik en hebben een 2kHz takt Frequenz. Kunnen zenders van mede clubleden door harmonische frequentie storen op mijn regelaars. De roeren van de modellen reageren gewoon op mijn eigen zender.Ps er is niet een ander op het zelfde kanaal. Heb deze problemen nog nooit elders in het land megemaakt, kan toch wel zeggen dat ik op verschillen meetings en clubs vlieg. Wie kan mij verder helpen met dit probleem. Zodat ik het komende seizoen weer met een gerusthart kan vliegen net als eenieder ander op dit forum.

Met vriendelijk groeten Han.

Mijn ervaringen zijn dat multiplex ontvangers erg gevoelig zijn voor narigheid dus is het beter hier heel voorzichtig mee te zijn.

Vooral het PICO type. (hier heb ik meer mensen over gehoord.)

Waar ik ook problemen mee heb gehad is dat in mijn multiplex zender het draadje van de trimming niet glad langs de voorzijde had lopen.
Hierdoor zorgde het eigen zend signaal ervoor dat de trimming gewoon naar een uiterste stand liep. De leverancier heb ik uitgelegd wat mijn bevindingen waren en raad is......

Ik was de enige die er last van had.....
Hierbij wil ik wel vertellen dat ik niet de moeite heb genomen om de zender naar het adres welke ik van de verkoper had gekregen te sturen. Multiplex had dit probleem zeker opgelost.

Rob

Han, uitgaande van je verhaal, krijg ik de indruk dat je mogelijke storingen door plaats van accu's / regelaars / ontvanger / servo-aansluitingen / type motoren eigenlijk uitsluit.
Hierdoor ga ik er van uit dat deze zaken allemaal kloppen.

Wellicht kun je nog wat meer toelichting geven voor de betere electroneuten onder ons ( ben ik zeker niet ).

Welke combinaties van motoren/cellen/ soort regelaars OPTO/BEC
wat voor soort motor gebruik je, en hoeveel cellen?

Misschien dat daar toch nog een addertje onder het gras kan liggen?
Hoewel ik je verhaal uiterst overtuigend en logisch vind klinken. Persoonlijk heb ik zelf nog niet eerder van dit soort klachten gehoord, maar dan vlieg ik pas weer sinds 2 jaar.

Succes, en fijn om te zien dat je verantwoordelijk neemt voor de veiligheid van je materiaal. Chapeau !!!

Als de problemen uitsluitend tot de gasfunctie beperkt bleven, zijn er slechts 2 mogelijkheden:

1)De regelaar heeft problemen. Als de klacht intermitterend optrad/optreedt is dit niet erg waarschijnlijk.
2)De gasknuppel heeft mankementen. Controleer de bedrading van de knuppel. Als er draadjes stuk gaan is dat meestal in het knuppelmechaniek.

Rob Keij zei:
Waar ik ook problemen mee heb gehad is dat in mijn multiplex zender het draadje van de trimming niet glad langs de voorzijde had lopen.
Hierdoor zorgde het eigen zend signaal ervoor dat de trimming gewoon naar een uiterste stand liep.
Welke zender was dit en waarom is dit niet aan de servicedienst gemeld? Uiteraard zal het er eentje zijn met digitale trimming, maar tot nu toe heeft inderdaad nog verder niemand dit probleem gehad. Aangezien hoogfrequent-instraling in de zender een uitermate verraderlijk probleem is, moet dit wel bij Multiplex gemeld worden, zodat anderen niet voor de zelfde onaangename verrassing komen te staan!

Hallo zijn we weer.
Het eerste het betreft alle grotere ontvangers van multiplex heb niet anders, en de zenders zijn een 3010 en een evo 9 alle bij het probleem.
De regelaars zijn van kontronik van het zwaardere kaliber zowel voor borstelmotoren als borstelloze.
Alle modellen hebben hun eigen aparatuur wordt niet uitgewisseld. Het aantal cellen varieerd van 12 tot 28 cellen. Verder zijn beide zenders een paarweken voor en een zelf na de eerste problemen wegeweest voor controle. Heb het probleem eigenlijk ook allen op mijn eigen club.
Heb het probleem ook gehad met nog een ander 3010.
hopelijk heb ik jullie even verder geholpen.
bedankt alvast voor de medewerking
Han.

Corrien zei:
Als de problemen uitsluitend tot de gasfunctie beperkt bleven, zijn er slechts 2 mogelijkheden:

1)De regelaar heeft problemen. Als de klacht intermitterend optrad/optreedt is dit niet erg waarschijnlijk.
2)De gasknuppel heeft mankementen. Controleer de bedrading van de knuppel. Als er draadjes stuk gaan is dat meestal in het knuppelmechaniek.

Rob Keij zei:
Hierdoor zorgde het eigen zend signaal ervoor dat de trimming gewoon naar een uiterste stand liep.
Welke zender was dit en waarom is dit niet aan de servicedienst gemeld? Uiteraard zal het er eentje zijn met digitale trimming, maar tot nu toe heeft inderdaad nog verder niemand dit probleem gehad. Aangezien hoogfrequent-instraling in de zender een uitermate verraderlijk probleem is, moet dit wel bij Multiplex gemeld worden, zodat anderen niet voor de zelfde onaangename verrassing komen te staan!

Hier heb je gelijk in.... :( Ik had de leverancier verteld dat dit bijzonder lastig kon zijn als iemand met helicoptervliegen bezig is en de trimming verloopt. Hij zij dat een kennis van hem 3 van die zenders had voor het helicopter vliegen. !?! en deze er nooooit problemen mee had gehad.

Aangezien het probleem niet voorkomt als de trim bedrading langs de voorzijde loopt vlieg ik alleen maar lichte vliegtuigen met deze zender.
het type is cockpit mm (even uit mijn hoofd) de zender ligt op de zaak.
Daar ik nog steeds geen antwoordt heb op mijn dealer aanvraag bij Multiplex kan ik ze zo 123 niet benaderen (de adres sticker heb ik niet meer) en van de leverancier had ik gehoord dat de MPX vertegenwoordiger (en servicedienst)niet meer werkzaam is/was dus voor service moet ik MPX duitsland benaderen. En de leverancier van de zender heeft geen winkel meer.

Als je een contact adres doorgeeft (info@spi-electronics.nl) waar ik dit probleem kan neerleggen zodat ik er zeker van ben dat het bij de juiste persoon komt dan zorg ik ervoor dat ze geinformeerd worden.

Rob

@Han,
Probleem is echt alleen de gasregeling??? Toevallig geen IPD-ontvangers met een failsave, die op volgas geprogrammeerd staan?
Storing op slechts 1 kanaal is namelijk altijd het probleem van of de servo (of regelaar) of de zenderknuppel. Als namelijk de ontvanger storingen 'ziet' storen alle kanalen. Slechts 1 storend kanaal kan dus eigenlijk niet verder uit de apparatuur te voorschijn komen.

@Rob,
Ik heb het nu al gelezen, maar een pb'tje met aanvullende info is uiteraard welkom. Op http://www.multiplex-rc vind je in de rubriek "Kontakt" ook mijn adres (sinds 1989 ook MPX-service). Enne, over die desbetreffende leverancier mag je dus blijkbaar je twijfels hebben...

Han,

Het lijkt er inderdaad op verkeerd ingestelde failsafe ?? gezien hetzelfde probleem met twee verschillende zenders...

Ik heb zelf ook een EVO 9 en een Cockpit, heb nog nooit problemen gehad met storing oid.

Je zou het eens met een ander merk regelaar (ff lenen van iemand ?) kunnen proberen.

We leven met je mee, dit zijn echt SH$T problemen waarbij je op een gegeven moment aan je zelf gaat twijfelen en dit is werkelijk niet goed voor je zelfvertrouwen.

Succes,

Appie

Hallo Appie.
Failsafe is het ook niet want die heb ik niet.
Vlieg niet met ipd ontvangers, wel de bedoeling, maar zo vlieg ik al 32 jaar en nog nooit van deze problemen gehad en uitsluitend bij mij op de club.

bedankt Han,

Pa van deepspace had ook wazige storing... bleek te komen van de lange draad van de regelaar naar de ontvanger... Nu heeft hij de draad van de regelaar naar de ontvanger om een ferriet-kern gewikkeld... totaal geen storing meer. Hij was zelfs vergeten de opgerolde antenne uit z'n romp te gooien. En geen tikje of wat dan ook. Hij merkte het pas aan het eind van de dag. :)

Verder wil ik nog vermelden dat ik op verschillende kanalen vloog en met verschillende zenders en ontvangers

hier ligt uiteraard een groot probleem op de loer en ik zal ook nooit snappen wat dat voor zin heeft.
je kan toch prima meerdere modellen in 1 zender programmeren ?
en dan in alles mooi hetzelfde ontvangstkristal en je elimineerd een hele kwak mogelijke ellende.
hoe vaak ik al gezien heb,mensen die op de kristalllen moeten kijken welke knijper ze nu weer moeten nemen, of na het vliegen met de andere vliegen czonder de juiste knijper etc etc.
als jij de verkeerde zender/knijper combi in gedachtyen hebt en iemand vliegt op jouw frequentie met wel de juiste knijper is de situatie compleet.

ik ben ook voor 1 frequentie toegewezen per persoon bij clubs en vind het spijtig dat onze club (de MVSB) daar niet aan doet.

ja gerard helemaal mee eens.
Maar als de zender bij de technichedienst is ben je toch aangewezen op een andere, we willen toch allemaal vliegen. En die amdere kanalen is gedaan om het probleem uittesluiten, zonder resultaat.

alex
De regelaars zijn ook voorzien van ferriet-kerntjes.
Zoals bij de meeste servo,s bij mij ook.

groetjes Han.

Back