elektromotor vraagje

hallo iedereen,
ik heb hier een elektromotor die ik op een trainer wil zetten, maar die motor komt nu aan de buitenkant te zitten. nu is die as van die motor al eens vervangen en zit er dus geen circlips meer op. nu vroeg ik me af, mag dat zonder circlips? of kan die bel er af vliegen? normaal gezien door het elektromagnetisch veld zou die bel er niet mogen afvliegen, maar als je de gas dan in 1 keer uitzet, is dat magnetisch veld voor een deel weg hé. wat denken jullie hier van?

Je kunt er toch gewoon nieuwe clips op zetten?
Ik heb ze wel eens zelf gemaakt van een sluitringetje die ik in heb geknipt.
De binnenmaat van de ring moet overeen komen met dunne stukje in de as.

maar ik heb zelf nog nooit gehad dat een prop de bel er af trok ondanks dat ik regelmatig dat clipje miste. magneetisme blijft ook nadat de de spanning er af is omdat het permanente magneten zijn. Voel maar eens als je nu de bel er af strekt.

nja, maar met een 12*6 prop, daar komt toch al wat krachten op hé, en die asjes zijn zelf gemaakte assen waar dus geen zo'n sleufje opzit voor een circlips, en met een klein zaagje is het praktisch niet te doen om dit mooi en goed te doen. denk dat het met een draaibank ofzo moet gebeuren. denk dat ik het proefondervindelijk zal moeten proberen :p

Ik zou zeggen , probeer het uit. Ik vlieg eigenlijk al jaaaaaaren altijd zonder clips, tot 10Kw vermogen. Mijn ervaring is dat de kracht van de magneten op de bell zo groot zijn dat van wegvliegen van de bell onder wat voor omstandigheden dan ook geen enkele sprake is.

Laatst bewerkt:
Harris,

Je kan ook een collar plaatsen achteraan. Of zonder zoals Franck aanhaalde, mijn Het RC typhoon heeft er geen het is blijkbaar ook niet voorzien (en daar draai ik ook een 12 x 6 op).

Stevo

hmm ja dat is andere koek.... Ik heb het vooral bij indoorvliegtuigjes.
Waarom een zelfgemaakte as? En ja ik zou inderdaad in een draaibank er een sleufje in zagen.

Bij onderhoud van mijn modelloks kon het voorkomen dat zulks een circlipje al eens brak.
Gebruikte dan gewoon een dikker messingdraadje om een nieuw te maken op een rond bektangetje.
Gewoon zoals een segmentje van een piston van benzinemotor over het asje schuiven tot het in het gleufje valt.
Ben je niet zeker, gebruik dan een staaldraadje, daar kun je ook veren mee maken.
Sleufje kan je moken door het asje in een boormachine te plaatsen en er eventjes een driehoekig vijltje er tegenaan te houden, hoeft niet diep te zijn.

Johan.

Back