elektromotor

• Topicstarter Topicstarter peter sliepen
  • Startdatum Startdatum
P

peter sliepen

Guest
mijn motor staat niet stil als mijn zender op nul staat moet de hendel iets naar voren zetten dan staat hij wel stil, bij heel langzaam varen stottert de motor ook .

0 stand van de regelaar staat niet goed?? of ff de trim iets verzetten wil soms ook werken. geef even wat meer gegevens zoals wat voor motor en regelaar je gebruikt :wink:

Ja, met duidelijke informatie over gebruikte apparatuur als zender merk/type en welke ontvanger/regelaar/motor je gebruikt .... en als het "speelgoed" is en het merk/type niet duidelijk te herleiden, zijn duidelijke foto's vaak ook heel verhelderend ...

alvast bedankt voor de reactie.
Ik ben maar een leek in de modelbouw ,sinds kort ben ik in bezit van een boot een opknapper maar ziet er goed uit een beetje moeten prutsen maar het ging goed tot op het moment dat de motor niet wilde stilstaan en de snelheid van de motor bijna niet regelbaar is.kan goed zijn dat het iets met de stroomregelaar aan de hand is.hier de gegevens van alles.::zender (oudje maar werkt) robbe kompakt AMS 27-T2 /Ontvanger Robbe AMS-Superhet /stroomregelaar Modelec type 1210 / motor Decaperm-5 pol 6 v= 60A 9000 u/min
(duist merk) 7A 7000 u/min
350 cmp 20 w 90 gr.-6 ohm
Nou dat was een heleboel ik hoop dat jullie hier wat aan hebben .
Groet Peter

motor niet stil staan

Ja, met duidelijke informatie over gebruikte apparatuur als zender merk/type en welke ontvanger/regelaar/motor je gebruikt .... en als het "speelgoed" is en het merk/type niet duidelijk te herleiden, zijn duidelijke foto's vaak ook heel verhelderend ...

Dirk zo goed:p

Ja dat is duidelijk, de Modelec regelaar ken ik helaas niet .... meestal zitten op "antieke" regelaars wel ergens een "instel-schroefje" om het nulpunt goed in te stellen, maar ja of het op deze ook zit ?? ... dat de motor bij lage snelheden gaat hakkelen is "normaal" bij regelaars met een lage schakelfrequentie ... de meeste regelaars "regelen" het voltage niet echt maar schakelen de stroom in en uit met een vaste frequentie ... de tijd dat de stroom ingeschakeld is varieert van "niet" tot "altijd" en bij half-gas is het "half-aan-half-uit" .... in "oude" regelaars is de schakel-frequentie vaak laag ... dus bij langzaam varen schakelt de regelaar de stroom "kort-in-lang-uit" als dit in een frequentie gebeurt die om en nabij de frequentie van de rotatie van de motor geschied (de wisseling van collectorsegment van de koolborstels) gaat hij hakkelen, bij hogere draaisnelheden heb je dat probleem minder omdat de motor dan enig vliegwiel-effect heeft door zijn snelheid .... "moderne" regelaars hebben daarom hogere tot veel hogere schakelfrequentes ...

Laatst bewerkt:
Dirk ik ben er nu mee bezig de regelaar heeft twee potmeters .
ik heb het gedaan zoals het in de beschrijving staat maar nu krijg ik hem ook niet stil en nu reageert de trimhevel ook niet meer wordt nu alleen erger.
maar ja geen paniek ik ga gewoon door met proberen.
Of heb jij nog een tip voor mij.??????????????

Ik heb hem nu zogoed als stil alleen de motor bromt een beetje kan dat kwaad.

op dat punt loopt er een stroom door je motor en wil de motor gaan draaien. echter heeft de motor niet genoeg kracht en kan hij niet draaien en gaat dus brommen. het is al een begin.

op dat punt loopt er een stroom door je motor en wil de motor gaan draaien. echter heeft de motor niet genoeg kracht en kan hij niet draaien en gaat dus brommen. het is al een begin.

Beter krijg ik hem niet .
Maar van dat beetje brommen gaat de moter dan stuk ?

Een beetje "brommen" zal, zeker als je de meeste tijd de motor wel goed laat draaien, niet zo veel kwaad kunnen ..., maar het zou ook best kunnen dat een condensatortje van de regelaar zijn beste tijd gehad heeft, waardoor hij niet meer goed op 0V komt ... (condensatoren zijn zowat de enige onderdelen die langzaam in kwaliteit achteruit gaan, de rest van de componenten is of goed of stuk ...) ... ook de instel potmetertjes (de stelschroefjes) kunnnen wat vervuild (met aanslag) zijn waardoor ze niet goed meer regelen, maar hiervoor heb je spuitbussen (o.a. "60" van Kontakt Chemie, wat bij elke electronicaboer te koop is)

Dirk eigenlijk had ik al een beetje het gevoel dat de potmeters niet 100% waren dat merkte ik met het in en uit draaien ,op de regelaar zitten twee potmeters de ene redelijk stroef en de andere te makelijk ik zal eens kijken of deze los verkrijgbaar zijn en dan er twee nieuwe in solderen .Maar eerst met een spuitbusje.
Maar goed we geven niet op.

Back