Elektromotoren bewaren

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 26 jan 2020.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik heb redelijk wat elektromotoren ongebruikt liggen en wil ze netjes opbergen. Het gaat dan over een hele range van heel kleine tot en met een Rotomax 50 cc equivalent en een Xpower 60 cc equivalent.

    Mag ik die gewoon tegen elkaar in een doos leggen? Moet ik er telkens een stukje karton tussen leggen? kan me voorstellen dat ze bij de fabrikanten in hun doosjes gestapeld liggen met dan ook maar een cm of zo tussen.

    Zou me kunnen voorstellen dat ze eventueel een deel van hun magnetische kracht verliezen als ze te dicht bij elkaar liggen?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou ze in wat keukenfolie wikkelen en dan ergens op een droge plaats wegleggen.
    De folie is om ervoor te zorgen dat er geen metalen delen in de motor kunnen komen (schroefjes en zo).
    Magnetisme raken ze niet kwijt, dat duurt honderden jaren.

    GJ
     
  3. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    OK. Dank weeral voor de info!
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Eigenlijk verliezen de magneten alleen hun magnetisme als ze te warm worden. Zolang ze niet warmer dan zo'n 80°C worden zal je nergens bang voor hoeven te zijn. Ze kunnen ook slecht tegen vallen, dan kunnen ze makkelijk breken omdat ze vrij bros zijn. Op zich valt dat heel erg mee want ik heb zelfs na een crash nog geen kapotte magneten gehad. Als er wel magneten kapot zijn is er meestal veel meer aan de motor kapot.
     

Deel Deze Pagina