Elektronica voerboot

Hallo mensen,

ik ben thuis bezig met het bouwen van een voerboot, en ik zou niet weten hoe die elektronica allemaal werkt, ik heb wel tekeningen gevonden maar snap ze niet helemaal.. zou iemand hier misschien een makkelijkere tekening kunnen maken of het uit kunnen leggen?
de functies moeten zijn;
- voerbak kantelen
- roer bewegen
- vooruit/achteruit
-lichten aan/uit

ik heb wel enig idee wat ik nodig ben, dat is een zender, een ontvanger, een aantal servo's? een snelheidsregelaar een accu en een motor. dat is alles toch?

verder zou ik ook nog graag willen weten wat voor zender ik goed zou kunnen gebruiken, en verdere informatie is altijd welkom!

Mvg. RutgerK

Goeden avond Rutger , welkom op het forum !
Je vraag is lekker kort door de bocht en waarschijnlijk heb je een hekel aan lezen en ben je daarbij ook nog erg lui!

Ten eerste, als je de zoekfuncties gebruikt met de juiste trefwoorden kom je al een heel scala aan info tegen.
die zoek functie op google werkt nog beter en dan kom je vanzelf weer hier op het forum uit.
veel succes !

Rutger, welke elektronica heb je al in huis? Daar zullen toch wel handleidingen bij zitten? Zo niet dan naar site van leverancier of fabrikant gaan en de handleidingen downloaden.
Op welke frequentie werkt je apparatuur? De 35MHz band mag alleen voor vliegen gebruikt worden, vandaar mijn vraag (op frequentie misbruik staat een fikse boete). Zie Tabel 8, Agentschap Telecom is onderdeel van ministerie van EZ:
http://www.agentschaptelecom.nl/bin...ochure+vergunningsvrije+radiotoepassingen.pdf

Hier staat al één en ander uitgelegd over radiobesturingscomponenten aan elkaar knopen:
Modelbouw FAQ's
-> [FAQ] RC Techniek en elektronica
-> Welke zender? Welke ontvanger? Welke servo's?

'Multiple choice' bedrading:
www.scriptasylum.com RC Calculations
-> electrical
-> system wiring

Laatst bewerkt:
die zien we nooit meer terug.

Hij bouwt vast niet zoiets:

pieter1.jpg

frans1.jpg

Nee, verre van dat, ik heb alleen meer van dit soort éénmalige "vraagacties" gezien.

Iedere serieuze bouwer is welkom, anders sterft alles op den duur uit.

Maar als ik iets ergens vraag dan blijf ik kijken tot er is geantwoord.
Bovendien zou ik alle mogelijke draadjes en zoekfuncties gebruiken om een antwoord te krijgen.
En zijn lampje is uit, hij is dus druk met andere dingen.

Nee, verre van dat, ik heb alleen meer van dit soort éénmalige "vraagacties" gezien.

Mag ik de heren waarschuwen voor zoveel takt....:rolleyes:

Eerste leuke kennismaking met een forum en het mag dan inderdaad al een wonder heten dat er dan een 2de vraag komt.....

Stevo

jullie kunnen hier wel gaan ''zeuren'' maar er staat echt een vraag dus graag weer even ontopic :confused:

Beste Rutger.
Er zit hier ontzettend veel ervaring, maar met jouw vraag kan vrijwel niemand iets zonder kristallen bol, wichelroede, gediplomeerd waarzegger (m/v) en het betere gok- en giswerk.
Dus van "zeuren" is hier weing sprake; het is meer een kwestie van:
als jij nu eens laat zien wat je hebt, kunnen we iets gerichter advies geven.

Je hebt een tekening... Waarvan? Van de boot of van het elektrisch schema?
Hoeveel schroeven?
Wat voor motoren?
Heeft de boot roeren, of stuurt ze door het toerental van de (twee??) motoren te variëren?
Hoe groot is je voerboot?
Hoeveel lading mag ze meenemen?
enz enz enz...

Met betrekking tot je vraag over een zender: je hebt waarschijnlijk minimaal een 4-kanaals zender nodig. Maak niet de fout om je in een winkel een zender op 35 megaherz te laten aansmeren; die frequentieband is enkel en alleen voorbehouden om op te vliegen!
Je zal een zender moeten hebben op de 40 megaherz of de 2,4 gigaherz. De laatste is te prefereren.

Bij je verlanglijstje komen nog een paar zaken:
een lader die zowel je zenderaccu als je bootaccu op kan laden
Als je regelaar geen BEC heeft, heb je ook nog een aparte ontvangeraccu nodig

Kortom:
doe wat meer moeite om informatie te krijgen door eerst informatie te geven.

Een forum werkt heel simpel:

JIJ hebt info nodig
die heb IK (misschien)
JIJ zal dus moeite moeten doen om die info van MIJ te krijgen

Succes...

Voor meer resultaten met uitgebreide zoekfunctie (rechtermuisklik op gewone zoek -> openen in nieuw venster) zoeken op berichten met voerboot OR voer-boot OR "voer boot" OR voerbootje OR voer-bootje OR "voer bootje". Ik vond er 82. Als je dat niet genoeg vindt, mag je de meervoudsvormen ook nog eens zoeken :mrgreen: Meer zoektips, ook zeer bruikbaar voor Google, heb je je hele verdere internetcarrière plezier van
Zoek FAQ

Hier alvast twee stuks, 82 keer copy/paste is iets te veel gevraagd op dit tijdstip:
Uitleg voerboot
Bouw je eigen voerboot (Futaba, Robbe, Graupner, Vapextech etc.).

Nog een praktisch forumtipje, of eigenlijk twee: als je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie of handenbindertjes.
Idem het invullen van woonplaats of regio. Dat is weer handig bij verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, en wie weet, misschien woont er wel een MBF'er bij jou om de hoek.

oke dat snap ik dat er meer info bij moet, ik had toen ik deze vraag stelde nogal haast dus kon het niet heel uitgebreid doen, maar ik zal nu proberen wat meer info te geven,

ik heb thuis: nog helemaal niets, ik ben wel van plan een ontvanger waar (volgens mij) servo's bij zitten te bestellen. deze: 6 kanaals zenderset Graupner X-412 *-*bernsvoerboten maar ik weet niet zeker of die servo's of wat het ook is, ook in het pakket zit. maar dat lijkt me wel waarom zouden ze het anders afbeelden? en motoren etc. dat heb ik nog niet besteld, omdat ik geen idee heb wat ik daar voor moet hebben, en dan word het waarschijnlijk toch een miskoop, daarom wou ik eerst wat advies hebben..

ik wou een voerboot met een internale voerbak hebben, zo zeg ik dat goed dacht ik..
ook wil ik graag dat wanneer ik mijn stuurknuppel op bijv. 75% zet dat hij niet gelijk volle snelheid gaat, maar op halfgas gaat rijden.
de besturing wil ik doen dmv. van 1 motor, en daar een roer bij zetten.
ik wil de boot bouwen als een soort catamaran, en dan in het midden de motor, maar dan weet ik niet waar ik de voerbak moet laten, voor de motor? of moet ik deze in de zijkanten bouwen?
de tekening die ik gevonden had, is eigenlijk een heel verslag om hem te maken, maar ik snap de tekening van de elektronica niet. >>> http://www.karperwereld.nl/artikel/voerboot.php
je kunt dus wel stellen dat ik er niet veel tot geen verstand van heb, maar ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen!

Mvg. RutgerK

Hallo Rutger,

Ik wist/weet ook nog niet zo veel van modelbouw. Ik raad je inderdaad ook aan plaatjes te gaan kijken en te lezen. Gewoon een vrij dagje beetje het forum doorkijken beetje lezen enzo. Wat ik wel weet is dat het GEEN haast gedoe moet worden. Dan heb je een verkeerd beeld bij modelbouw. Ik heb het idee dat bij de afstandsbediening een soort drukknopjes zitten. Het lijkt me sterk dat ze bij een afstandsbediening servo's mee geven. En waarvoor wil je die bak gebruiken? Is het een 'voer'bak dus om te voeren ofzo (eten) of 'vervoeren'? Suc6 ermee en kijk vooral rond op het forum!

mvg.
Jarvin

FM-X-412 micro-computer transmitter, R 700 miniatuur superhet ontvanger, C 577 servo, Switch harnas, zender / ontvanger batterij houders, Paar kristallen op geselecteerde frequentieband.

volgens mij zit er minimaal 1 servo bij de c577 servo dus volgens de specs

Laatst bewerkt door een moderator:
heey rutger,

ik ben op het moment ook bezig met bouwen en heb net al me electra besteld.
ik heb gekozen voor twee motoren met beide een aparte snelheidsregelaar zodat ik doormiddel van me motoren kan sturen.
de motoren zou ik goed mee oppassen kies voor een laag toerental en een hoog koppel
anders ben je zo door je accu heen.

wat betreft de elktra schema`s heb ik er wel een paar voor je
stuur me je mail adress even en dan mail ik ze door.

tevens wat betreft zender wist ik ook niet dat de 35mhz voor vliegtuigen is.

succes met de bouw

Back