Elektronisch probleem 1/10 buggy Off-Road

• Topicstarter Topicstarter Luckyluke
  • Startdatum Startdatum
L

Luckyluke

Guest
Hoi collega's

Ik heb een probleem met mijn 1/10de off-road buggy. Na een paar minuten (2à5) heb ik mijn auto niet meer volledig onder controle. Sturen kan ik blijven doen, maar het aansturen van de motor niet meer. Deze blijft op een laag toerental draaien en of ik nu gas geef of rem, hij reageert er niet op.

Als ik een reset doe met de regelaar (afzetten en daarna terug op) doet ie het weer, maar weer opnieuw maar een paar minuten. Ik heb het geluk een paar goei maten te hebben die mee zoeken, maar het ongeluk dat zij uiteindelijk ook stilaan ten einde raad zijn!

configuratie auto

Associated B4
Ko propo Helios zender met spectrummodule en ontvanger (2de generatie)
Futaba digitale servo (type even kwijt)
Lrp tc spec brushless regelaar
Lrp motor x11 7,5
persoonlijke transponder ook aan boord

Wat heb ik al (één voor één) geprobeerd

-Eerst dacht ik dat het probleem bij de servo lag aangezien deze bleek stuk te zijn. Dus die is als eerste vervangen geweest door de Futaba BLS 451

- sensorkabel vervangen door nieuw exemplaar

- motor vervangen door x11 5,5T

- regelaar vervangen door Lrp sphere 2007 competition

- ontvanger vervangen door ander exemplaar van spectrum (mini ontvanger)

- condensator aangesloten in ontvanger (ook van spectrum dacht ik)

- ander programma gekozen in zender (model)

Resultaat tot hier toe 0,0 Probleem blijft

Heeft iemand ooit al eens ervaring met dit probleem gehad ? Alle suggesties zijn welkom!

Bij voorbaat dank

Luc

Misschien een Accu probleem in combinatie met de regelaar?

Dat de spanning van de accu te veel inzakt en de regelaar in Lipo cuttoff mode springt en zo wel nog laat sturen maar niet meer gas laat geven?

Wat voor accu's gebruik je?

Wat Pasqual schrijft.....fail-safe inwerking?
Te lage ontvangerspanning? gevolg:
Moter uit, er is weer genoeg voor de rest,maar blijft in Fail-save-mode......
waarschijnlijk tot je het gas totaal dicht doet en dan weer gas geeft.(reset)
En dan begint het hele verhaal weer opnieuw!!
Hoeveel A kan je BEC leveren vanuit je regelaar?
Zo`n BLS servo of twee kunnen behoorlijke stroom trekken.

gr. Richard

Misschien een Accu probleem in combinatie met de regelaar?

Dat de spanning van de accu te veel inzakt en de regelaar in Lipo cuttoff mode springt en zo wel nog laat sturen maar niet meer gas laat geven?

Wat voor accu's gebruik je?

Ik gebruik 2 Orion Lipo's Platinum edition 4800 mah en de 4800 mah van Peak Racing dewelke normaal gezien dezelfde is als de Orions

Ik start mijn heats (6 min heats) altijd met volledig geladen LiPo's wat niet weg neemt dat ik de LiPo cutoff eens ga uit zetten om te proberen. Als ik het goed begrepen heb, doe ik dat door mode 1 op twee te zetten in het geval van de Lrp 's

Wat Pasqual schrijft.....fail-safe inwerking?
Te lage ontvangerspanning? gevolg:
Moter uit, er is weer genoeg voor de rest,maar blijft in Fail-save-mode......
waarschijnlijk tot je het gas totaal dicht doet en dan weer gas geeft.(reset)
En dan begint het hele verhaal weer opnieuw!!
Hoeveel A kan je BEC leveren vanuit je regelaar?
Zo`n BLS servo of twee kunnen behoorlijke stroom trekken.

gr. Richard

Voor mogelijke lage ontvangerspanning heb ik een condensator (van spectrum) aangesloten op de ontvanger zonder resultaat.

Er is één brushless servo in gebruik in de wagen, maar voor deze servo bestond het probleem ook al. (met een "gewone" digitale servo)

In ieder geval al bedankt voor de reakties

hoi luc,

als ik ook een bescheiden mening mag geven. Misschien snijdt dit geen hout maar dan mag je het negeren.
Kijk ik repareer computers voor mijn werk, en als een computer normaal opstart en dan na een paar minuten problemen geeft is het 9 van de 10 keer een temperatuurprobleem. En aangezien je al elk elektronisch component vervangen hebt zou ik denken dat er iets mechanisch fout zit. In de transmissie misschien een lager dat vast loopt ofzo. In het begin duwen al je paardenkrachten er wel doorheen maar hoe heter de slechte lager wordt hoe meer weerstand je krijgt.
Ik weet niet hoe een lrp regelaar reageert op temperatuur. Of die dan er helemaal mee kapt of zo reageert zoals jij beschrijft.

hoi luc,

als ik ook een bescheiden mening mag geven. Misschien snijdt dit geen hout maar dan mag je het negeren.
Kijk ik repareer computers voor mijn werk, en als een computer normaal opstart en dan na een paar minuten problemen geeft is het 9 van de 10 keer een temperatuurprobleem. En aangezien je al elk elektronisch component vervangen hebt zou ik denken dat er iets mechanisch fout zit. In de transmissie misschien een lager dat vast loopt ofzo. In het begin duwen al je paardenkrachten er wel doorheen maar hoe heter de slechte lager wordt hoe meer weerstand je krijgt.
Ik weet niet hoe een lrp regelaar reageert op temperatuur. Of die dan er helemaal mee kapt of zo reageert zoals jij beschrijft.

Alle (bescheiden) meningen zijn welkom en ik zal deze mogelijkheid zeker nakijken. Trouwens, als ik er achter kom wat het probleem is, zal ik het weten te zeggen.

Ben nog vergeten te melden dat er een koeling (aparte ingeplugd in ontvanger) op de regelaar staat. Wel even uitgeschakeld gehad om ook dit uit te sluiten als oorzaak.

wel,ik zeg ook maar wat ik denk dat het zou kunnen zijn:rolleyes:
aangezien je de zender nog niet hebt vervangen en omdat je geen gas kunt geven of remmen,denk ik dat het gaskanaal van je zender fout is ingesteld/stuk is.Vlieg me niet in de haren als het niet klopt of niet kan:mrgreen:

Laatst bewerkt:
Hallo Luc,

het is inderdaad iets heel raar wat jij voorhebt :-|
Heb vorige keer in Arendonk ook al eens zitten nadenken wat het zou kunnen zijn maar ik raak er zelf niet veel wijzer uit.

Heb je misschien al eens geprobeerd met een compleet andere zender
en ontvanger combinatie? ( Eventjes van iemand eentje lenen )
Al dan niet om uit te sluiten dat het hier aan liegt...

Heb wat gegoogled, en mijn vermoeden is dat het de zender is die beslist om in fail-safe te gaan, omdat die denkt dat er storingen zijn. Heb je de batterijen van je zender al eens vervangen / opgeladen ?
Missschien dat je zender storingen begint te tellen vanaf het binden (dus na auto uit/aan), en na een paar minuten x aantal storingen geteld heeft, en zo beslist te stoppen.

Zie deze posts van SP Racer en XChange:
KO Propo 2.4Mhz... - Page 24 - R/C Tech Forums

Op andere forums waren wel spectrum ontvangers die last hadden van de warmte van de nitro-motoren, maar dat is het niet in dit geval denk ik. Moest het dat zijn, zou het ook raar zijn dat het direct weer zou werken met uit/aan van auto, zonder af te koelen.
Ik hou het op de zenderbatterijen =)

Jah zo te zien is de zender een van de laatste dingen die je nog niet vervangen hebt....

Heb je het ook al eens elders getest, op een plaats die niet als 2e naam 'storingsdonk' heeft.

heb dat probleem ooit gehad in mijne naft.
alles vervangen en da bleef was toen mijne stuurservo.
die werkte vierminuten goe en dan moest ik kappen en trekken voor nog door de bocht te geraken.
na vervangen van servo'S en al de rest bleek het mijn ontvanger te zijn .
stak die zelfde ontvanger later in mijne offroad en had hetzelfde .
dus terug binnen gedaan en ne nieuwe in de plaats gekregen.
moet nu wel zeggen even ter zijde heb ook zo een mini onvangerke van spectrum en ben er niet te vreden van .
heb het idee dat die trager reageerd en dat mijn stuurservo belangen na niet zo veel kracht heeft als met de grotere ontvangers.
in u geval is de zender vervangen met die van iemand anders om dan verder te kunnen zoeken naar wat het nog kanzijn

Ik heb hetzelfde gehad een paar jaar geleden met mijn 4WD. Ik had nieuwe ventilatoren, en had er één op mijn regelaar gezet. Nu bleek dat die net op een frequentie draaiden dat de spektrum in de weg zat. Dus die spektrum gaat al zijn frequenties af die hij heeft, als die op zijn stopt de auto. Dit was ook na ong 4min. Wij hebben toen alles vervangen (ask elvo :)) en dat hielp niet. Ventilator uitgetrokken, en gedaan.

Ik zeg niet dat het dat is, maar waarschijnlijk zit het wel in zoiets stom..

nog veel succes!

Simon

Iedereen in ieder geval al bedankt voor de reakties. Ik heb heel wat stof om na te denken en te testen. Als ik achter het probleem kom, zal ik het zeker vermelden op het forum.

@ Simon: Ventilatorke heb ik eens uitgetrokken gehad, maar dat bleek het niet te zijn (spijtig)

@SV-Racing: is ook nog een suggestie, ik zal in ieder geval eerst al eens proberen met de originele module van Ko ipv de spectrum

Nieuwe bedrading kan ik ook nog overwegen misschien.

Heb wat gegoogled, en mijn vermoeden is dat het de zender is die beslist om in fail-safe te gaan, omdat die denkt dat er storingen zijn. Heb je de batterijen van je zender al eens vervangen / opgeladen ?
Missschien dat je zender storingen begint te tellen vanaf het binden (dus na auto uit/aan), en na een paar minuten x aantal storingen geteld heeft, en zo beslist te stoppen.

Zie deze posts van SP Racer en XChange:
KO Propo 2.4Mhz... - Page 24 - R/C Tech Forums

Op andere forums waren wel spectrum ontvangers die last hadden van de warmte van de nitro-motoren, maar dat is het niet in dit geval denk ik. Moest het dat zijn, zou het ook raar zijn dat het direct weer zou werken met uit/aan van auto, zonder af te koelen.
Ik hou het op de zenderbatterijen =)

Batterijen waren net opgeladen, en die worden normaal gezien door de lader getest voor het opladen.

Nu wat de fail-save betreft. Als deze geactiveerd wordt, kan ik dan normaal blijven sturen ook, want dat kan ik op dat moment nog wel?

Back