elektrovliegen en windkracht

Hallo. Wie kan mij vertellen met wat of welk soort toestel ik kan vliegen bij windkracht 3 t/m 4 ? Ik heb op dit moment een Jamara Angel en een klein B2 toestel maar die kunnen bij windkracht 3 eigenlijk al niet goed meer vliegen. Ik heb ook nog een Foxbat maar daar heb ik nog niet mee gevlogen weet ook niet wat dit toestel aan kan. (zit een speed 400 op?)
p.s. hoe zet je een foto bij een bericht?
 
hoi bij een beetje of veel wind een pico jett combatt.
met een graupner 480 GEEN RACE dan gaat het prima,
en 8 twicells sanyo 1700, 1850, of 2100
en een gunter
zeker meer dan 10 min vliegduur
groeten wiebe
 
uhhh.. weet je een goed (koop) adres waar ik dit kan aanschaffen? Waar haal je de accu's vandaan?
groetjes
Fred
 
hoi fred ja een goedkoop adres mmmm
2e hands is wel het goedkoopst maar dan moet je iemand vinden die hem verkopen wil .
en de accu.s .
of bij een modelbouwwinkel of via internet,
gebruik maar eens de zoek funktie op dit forum.
nog een voordeel van de pico jet is dat hij een aardig stootje kan hebben.
groeten wiebe
 
voyager4 zei:
Hallo. Wie kan mij vertellen met wat of welk soort toestel ik kan vliegen bij windkracht 3 t/m 4 ? Ik heb op dit moment een Jamara Angel en een klein B2 toestel maar die kunnen bij windkracht 3 eigenlijk al niet goed meer vliegen. Ik heb ook nog een Foxbat maar daar heb ik nog niet mee gevlogen weet ook niet wat dit toestel aan kan. (zit een speed 400 op?)
p.s. hoe zet je een foto bij een bericht?

Hoi,

De Graupner Terry is geweldig, ook met windkracht 3-4.
Wel de vleugel versterken anders krijg je een wingsnap zoals ik die had!

Ben begonnen met de Jamara Angel XL, deze was niet geweldig als er meer wind stond.

Groetjes,

Rob
 
Moge,

Een dikke houtbouw E-Stik met een Speed 600/8x4/8xSCR2000's doet het ook wel geinig tot windkracht 4, maar daarna moet je echt gaan denken aan een vlieger ;)
De Stik kost +/- 30 Euro hout en lijm, de rest naar keuze.

Groetjes,

Ton.
 
Ben,

de genoemde zelfgesneden Zagi is dus van piepschuim.
Door het piepschuim in te spuiten met een dunne lijm ( die het piep niet oplost ) en daarna met tape te bespannen, krijg je een vleugel met een huid van meerdere lagen die verrassend goed tegen een stootje kan.
Daarom kan je er ook zo lekker mee "combatten". Als je dan toch flinke schade krijgt dan kost het maar €5,-- aan piep en wat los materiaal en je vliegt weer. De angst om te crashen wordt ook minder, dus durf je weer veel meer.

Er zijn er ook van EPP, die zullen langer meegaan in principe.
In principe is EPP ook onverwoestbaar en kan lang zijn vorm houden.
Ik spreek uit ervaring. Echter de neus van mijn EPP-Swift begint echt te wel zijn stevigheid te verliezen. Door de vele neuslandingen is de taaiheid van het EPP ter plekke van de neus achteruit gegaan.
Juist de taaiheid van EPP maakt het tot een fantastisch materiaal.
Naast de Swift heb ik ook een EPP-hellingzwevertje van 90cm spanwijdte.
Hiermee kan ik heerlijk zweven aan de duinen bij Zandvoort.
Als dit model van enig ander materiaal was geweest had ik ook hier al menige reparatie aan moeten uitvoeren. Nu pak ik'm op, controleer even de werking van de ailerons en gooi 'm weer in de lucht.

Kortom, wat wil je gaan doen, en hoe ziet je portomonnee eruit.
Als je wat jonger of wilder wilt vliegen of je vliegt met anderen, dan is de piepschuimoptie zeker geen verkeerde. Lekker goedkoop.

Als je de boel wat meer héél kan en wilt houden en gewoon wilt vliegen dan kun je de kosten van EPP-vliegtuigen overwegen.

EPP-vliegtuigen zijn over het algemeen Delta's of Vleugels, hoewel er ook al meer "standaard"vliegtuigen van EPP komen. Gewicht gaat op een gegeven moment wel een rol spelen.

Zoek maar eens op EPP op internet ( met woorden als "hang" "segler" erbij).

Hopelijk heb je iets aan dit verhaal.
 
jock zei:
Holiday 280 kan je ook nog vliegen met veel wind.
Jock

Hoi Jock,

Bevalt hij goed de Holiday 280?
Op moment vlieg ik de Graupner Terry. Deze lijkt een beetje op de Holiday, maar is alleen een beetje groter.

Hoe is de kwaliteit van het piepschuim? Kun je het vrij goed schuren met schuurpapier van (fijn 400 korels p.cm2)?

Groetjes,
Rob
 
Hey Rob,
De holiday is fantastisch leuk.
Het piepschuim is prima te schuren, gewoon piepschuim met een hoge persing. Wat voor schuurpapier ik precies gebruikt heb weet ik niet meer. Voor het afronden van de vleugeltips en de neus behoorlijk grof en daarna met fijn nageschuurd. De staartvleugels zijn overigens van een ander materiaal, depron geloof ik.
Gewoon doen hoor!
Ik vlieg nu met 8x350 cellen, sp300/7,2V en een Gunterpropje heb de grootste lol met dat ding, zelfs met stevige wind.

Groeten,
Jock
 
jock zei:
Hey Rob,
De holiday is fantastisch leuk.
Het piepschuim is prima te schuren, gewoon piepschuim met een hoge persing. Wat voor schuurpapier ik precies gebruikt heb weet ik niet meer. Voor het afronden van de vleugeltips en de neus behoorlijk grof en daarna met fijn nageschuurd. De staartvleugels zijn overigens van een ander materiaal, depron geloof ik.
Gewoon doen hoor!
Ik vlieg nu met 8x350 cellen, sp300/7,2V en een Gunterpropje heb de grootste lol met dat ding, zelfs met stevige wind.

Groeten,
Jock

Hoi Jock,

Dat klinkt inderdaad interessant! Je hebt dus niet de standaard 280 6volt motor.
Zou hij ook voldoende power hebben met een Li-Poly pack met 2celle (7.4volt)?

Kun je als het niet waait (eeehmmm dat is zelden hier in Holland) ook aardig slowfly(en) of gebruik maken van termiek bij heet weer en een lichte setup? Of is het toch meer richting pylon...

Rob
 
Hey Rob,
Weetje, een echte holiday 280 specialist ben ik zeker niet. Zoek even op Holiday 280 op dit forum want er is enorm veel info beschikbaar.
Het is in elk geval geen slowflyer.
Succes,
Jock
 
Back
Top