Elektrozwever sub250, SQuaRE-40

Discussie in 'Sub 250' gestart door Peter Den, 12 nov 2021.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Mijn bijdrage aan het sub250 gebeuren zijn tot nu toe 3 hellingkistjes: 2 staartkistjes en een plankje.

    Als eerstvolgende in mijn programma is nu een 2-as thermiek motorzwevertje aan de beurt en wellicht is het leuk om wat van het ontwikkelpad hier te laten zien.

    Aangezien het model nog niet volledig klaar is, kan het zomaar een tegenvallend resultaat worden, maar ook dat kan zijn nut hebben.

    Het moet een 2 as zwevertje worden met een (voorlopige ) spanwijdte van 1 meter.

    Geheel volgens de lijnen van mijn SQuaRE serie zwevers.

    Deze bestaan momenteel uit nu nog 3 zwevers met spanwijdtes van 246, 200 en 150 cm.

    Een paar algemene kenmerken: rechthoekig vleugelplatform met scherp afgekapte tippen.

    (hiervoor heb ik aerodynamische en stabiliteits redenen, dat het makkelijk bouwen is is secundair).

    ‘’Pod and boom’’ romp, met carbon stick, een vlak, ongedeeld middendeel met eventueel los aangestoken tippen. Eenvoudige bevestiging op de romp.

    Voorbeeldje van de 2 meter:
    IMG_0976 (600).jpg

    Eerst maar eens een uitdraai gemaakt op Schwerpunkt52:
    Scan_20211112s.jpg

    Als sparring partner heb ik vliegvriend H met een Kessler Piccco

    Vragen, opmerkingen en kritiek welkom.
     
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    De eerste stapjes gezet: humble beginnings.
    20211022_123220s.jpg

    Ik begin bij klassieke staart kisten altijd met de staart, dan de pod waarna de staart in de pod gelijmt en zo recht mogelijk gericht wordt.

    De stick is in dit geval een deel van een carbon karperhengel topje

    In eerste instantie een afneembaar stabilo, maar in de eindfase toch gekozen voor een vast gelijmd stabilo: scheelde 3 gram die ik goed in de neus kon gebruiken.

    Podje in opbouw:

    20211024_163118s.jpg 20211024_165046_001s.jpg
    20211025_102057s.jpg 20211025_162257s.jpg 20211105_120417s.jpg


    Staart er in en servo’s: PowerHD DSM44.
    En de rest van de spulletjes die er in moeten:
    prop/spinner 7,5x4 van Alibaba, motortje RCtimer 2204 1400kv, 10amp regelaartje van HK,Jeti ontvanger en lost pieper van Alibaba, accu 2 cel HK Turnegy Nanotech
     
    Cnn en E.hof vinden dit leuk.
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Het vleugeltje.
    Ik heb gekozen voor een centrale carbon buis, in de tippen overgaand in balsa maar dit is ver overgedimensioneerd..
    Eenzijdige neusindekking,
    (Een kleine cheat in het scratch bouwproces: alhoewel ik normaliter mijn ribbenpakketjes zelf maak, maak ik nu gretig gebruik van een gefreesd setje door vliegvriend F geleverd.)
    Op de plank:
    20211030_170233_029s.jpg
    Tippen gesteld:
    20211031_110351s.jpg
    Bekleed:
    20211102_121846s.jpg
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Het voorlopig resultaat, voor het ''Gelukkig hebben we de foto's nog'' moment.
    IMG_1826s.JPG

    IMG_1827s.JPG

    En met zijn Opa: SQaeRES-100

    IMG_1828s.JPG

    Eerste vliegverslag volgt.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er leuk uit Peter zal dan ook zeker leuk vliegen , succes met de maiden
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ben eigenlijk nog wel benieuwd naar de hoek van de buitenste vleugel delen is daar nog iets van een regel voor.
     
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Er is een formule de "Equivalent Dihedral Angle" die eigenlijk gewoon doet wat de naam zegt, met handige spreadsheet:
    Peterborough Model Flying Club (peterboroughmfc.org)
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2021
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    De site is bekend maar nog niet eerder deze spreadsheet gezien, dank voor de tip.
    Doe anders maar wat eens kijken of ik met mijn modellen in de buurt zit van de uitkomt op de sheet.
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    @Ton van Munsteren , Dank je! (en blij je weer terug te vinden in deze kolommen :)
    Het antwoord van @ArthurP is beter dan ik je ga geven.
    Ikzelf ga uit van een tiphoogte die volgt uit het equivalent van 10 graden enkele V-stelling, in dit geval 10cm.
    Een korte steile tip of een langere vlakkere, eventueel met midden v-stelling, maken in mijn ervaring minder uit, maar bepalen meer het stuur en stabiliteits-karakter.
    De Peterborough aanpak is een stuk doorwrochter, echter mijn ''vuistregel'' levert geen echt ''fout'' resultaat.
    Vergeten te melden: het eindgewicht was 243 gram..
    Dit gaat mij in de problemen brengen, omdat blijkt dat er nog wel wat gesleuteld moet worden aan dit ontwerpje.
    De eerste vluchtjes zijn gemaakt maar ik ben zeker nog niet tevreden.
    In de basis vloog het goed, maar ik heb al eens het verwijt gekregen dat ik te kritisch ben, vooral voor mijn eigen modellen.
    Eigenlijk is voor mij de hobby een consept dusdanig fine-tunen tot ik er echt tevreden mee ben.

    NB: de vertoonde SQuaRES-100 is tot nu toe al 5 keer ingrijpend verbouwd en nu eindelijk door mij goed genoeg bevonden.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2021
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Opmerkingen eerste vluchten:
    (ter vergelijking opgevlogen met de Piccco van H.)
    Omstandigheden: bijna winsdstil.

    a) Stijgvlucht vond ik matig(100 mtr/30 sec), maar dat ligt meer aan mij heb ik inmiddels begrepen.
    Proef met kleinere propeller: alleen verslechtering: propmaat lijkt ok.
    actie: Ga wel een proefje doen met een 3 cellen batterij.
    b) stabiliteit: prima, een beetje overstabiel (soms licht schommelen/ waggelen om de topas), niet ernstig, maar V-stelling lijkt aan de hoge kant. (kan ook samenhangen met c)
    actie: proefje doen met vergroot kielvlak.
    c) kistje duidelijk sneller dan de Piccco, deels op conto van het modernere profiel, maar toch.
    Het was wel de bedoeling dat hij iets sneller zou zijn.
    Voorlopig doet de Piccco niet onder voor dit modelletje.
    actie: ga nog stevig expirimenteren met het zwaartepunt.

    Ik hoop na volgende week hierover al verslag te kunnen doen en meer observaties bij meer wind en turbulentie te hebben..

    Ontwikkelmogelijkheden:
    Ik denk er over te herbekleden met Ikarex doek (voor een meer turbulente grenslaag), maar eerst punten a) b) en c) aanpakken.
    Ik denk er ook over ,maar eerst deze versie zo goed mogelijk krijgen, een lichter 1.20mtr vleugeltje te bouwen. (huidig vleugeltje is over-geconstrueerd).

    Voorlopige conclusie: vliegt al goed, maar moet beter kunnen; het is echter wel heel leuk om met lichte en kleine modellen te vliegen.
     
  11. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou een paar spaargaten in de staart doen en volgens mij kan de achter lijst van de vleugel ook wel wat smaller, dat scheelt weer een paar gram..
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Spaargaten heb ik bekeken (en ook dikwijls toegepast) maar leveren mij te weinig op: nog geen gram in dit geval, maar wel een veel minder stijf staartvlak..
    Achterlijst, ook hier naar mijn smaak te weinig winst voor minder stijfheid.
    Maar ja, de neiging om te overconstrueren is bij mij constant in gevecht met overgewicht.
    (net als de neiging tot lekker eten tegenover eigen overgewicht ;) )
     
  13. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben ook een 1m zwever aan het bouwen een Calimero Elektro van Andreas Decker, zoals je ziet is die is veel luchtiger gebouwd.

    Ter indicatie, de achter lijst is 15x2x1mm voorlijst 4mm hol carbon. Het staartvlak blijkt goed stijf door de nerf in de tips 90 graden te verdraaien.
    Dit alles voelt al behoorlijk stijf en sterk zonder bespanning.


    Staart.jpg
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Leuk, en niet verkeerd om als analyse naast elkaar te leggen.
    Geen kritiek dus, het is een goed geconstrueerd kistje en meer een kwestie van keuzes en voorkeuren.
    Vleugel:
    De achterlijst: bij de Calimero heeft een doorsnede van 22.5 mm2, bij de SQuaRE-40 30mm2. (20x1.5 rechthoekig)
    Dit geeft een gewichtsverschil van ongeveer 0.7gr per meter; voor mij niet voldoende.
    Mijn keuze is voor de goede hechting van de ribben over de achterlijst: dit type rechthoekige achterlijst bevalt me momenteel erg goed tov de bekende driehoek..
    De voorlijst: hier vind ik de cf 4mm hol wel erg pittig, moet ongeveer 10 gram wegen(?). (overigens is bij mijn Snowboots, toen ik die nog zo bouwde, 3mm meer dan genoeg gebleken.)
    Een balsa lijst van 5x5 weegt ongeveer7 gram minus profilering.
    Overigens hanteer ik deze bouwwijze niet meer omdat ik in een aantal gevallen last had van ondersnijden, wat na aanbrengen van een neusindekking (8gram balsa+lijm) over was.(Naar de opmerkingen van Mark Drela).
    Klopt het dat je een cf buis hoofdligger hebt? wat voor een buisje is dat (gewicht)?
    Ben benieuwd naar je eindgewicht: de mijne is bekleed 67gram met een liggerbuis-deel van 60cm voor 15gram.

    Staartvlakken: tippen in crossgrain is een goed idee maar ik ben nog niet overtuigd dat de uitsparingen voldoende de moeite waard zijn: je kunt namelijk lichter hout gebruiken zonder uitsparingen.

    Ben ook benieuwd ook naar het eindresultaat en de uitrusting/motorisering.
     
  15. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    De hoofdligger is 5x2 mm vuren boven en onder, met vloeibaar carbon uit een potje :). De voorlijst is 4/3 carbon 7.7 g/m was beuken op het plan maar dit is lichter, rechter en stijver.
    De motor wordt een Roxxy 1820-16, regelaar ook een Roxxy en servo's Turnigy D57 5.5 g.
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedankt Peter voor je uitleg en ja 10 graden is eigenlijk een prima basis.

    Ben niet weggeweest en volg het hier natuurlijk wel, maar nog niet echt een project om hier te starten , kan niet echt een keuze maken.
    Moet natuurlijk wel een balsa model zijn en zal uit de Outerzone Aeromodeller collectie komen.

    Zit natuurlijk niet stil maar zoals zovelen met veel te veel bezig en wil eigenlijk nog veel meer.
    Vlieg natuurlijk wel elk weekend met een model dat onder de 250gram is , sterker nog vandaag mijn delta Xelion en E36 gevlogen allebei onder de 200 gram.

    Even onder het afdakje tegen de regen , mijn Delta Xelion gaat als een speer en is 190gr

    IMG_0415.JPG

    De Pearl E36 model met enkel rudder , motor en stabilo met DT via rudder servo. Leuk gevlogen vandaag maat ook 3x rechtop in de klei gestaan.
    Man wat is dat een leuke uitdaging, maar wat lastig om goed constant goed vliegend te krijgen, echt geweldig leuk.

    IMG_0417.JPG

    En nog een volgende uitdaging onder de 200gram wachtend op een regelaar.

    IMG_0420.JPG

    Ton
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  17. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb de EDH spreadsheet even ingevuld voor de Calimero en ik kom op een EDH van 6.5 graad, de vleugel is opgedeeld in 25%-50%-25% en de tips staan 9 graden omhoog.
    Hier is een bouwverslag van een Fransman met meer details dan ik kan laten zien halverwege de bouw:
    Calimero-Elektro Decker Planes (jivaro-models.org)

    Hij komt op 260 gram, dus wat dat betreft is die 243 van jouw toestel zo slecht nog niet.
     
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Zo herkenbaar:)
    Het zou wat wezen als sub250 zelfs lijnbesturing een nieuwe impuls zou geven!
    Ziet er zo leuk uit, zelfs ik zou bijna in de verleiding komen! (maar 2 keer in de rondte en ik val om tegenwoordig)

    Nou ja, niet goed genoeg: met de komende expirimenten ga ik er waarschijnlijk overheen.
    Ik zie overigens nog weinig gewichtswinst in het romp/staart/uitrusting deel.
    Moet dus uit de vleugel komen. Een lichtere ligger moet denk ik 10 gram opleveren maar als ik een vleugel ga herbouwen wil ik naar 1.20 dus dat blijft puzzelen.
    Tevens, als 3s veel beter bevalt kost me dat 15gram die ergens vandaan moet komen:ben daar nog niet uit.
    Eerst maar weer eens testen.

    Ik lees overigens in de Jivaro beschrijving dat de stick glasvezel is? dat scheelt wel (in negatieve zin) tov carbon.
     
  19. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop

Deel Deze Pagina