Elevator servo

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Martijn1813, 22 jun 2019.

  1. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Hulp!!!

    Mijn elevator servo werkt langzamer dan de ailerion en pitch servo hoe krijg ik dat deze sneller reageert, het gaat om een trex 700 dfc met ar7300bx ontvanger en flybarrels in een, de servo's zijn van align bl 700 h, kan ik dan gewoon in de zender de servospeed regelen in combinatie met de ar7300bx

    Gr martijn
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe heb je dat vastgesteld, dat die servo langzamer reageert?

    En merk je er ook iets van tijdens het vliegen?

    Want ik ben geen FBL kenner, maar het is erg goed mogelijk dat je iets ziet wat volkomen normaal is (regelgedrag van je ar7300bx, vermoed ik).

    Ik zou in elk geval niet zomaar beginnen met dingen te veranderen, voor dat je exact weet WAT er aan de hand is, en WAAROM....

    Sowiso kun je even die ontvanger loskoppelen, en de boel tijdelijk aansluiten op een gewone ontvanger, en testen of er werkelijk iets met die servo aan de hand is.
    Als die in orde zijn, en je heli vliegt verder goed, mag je er gevoeglijk van uitgaan dat het zo hoort.

    Als je heli niet goed vliegt, denk ik dat de FBL-experts meer info nodig hebben om je te kunnen vertellen wat er aan de hand is.
     
  3. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Ik merk inderdaad met vliegen dat hij zeg maar sponsig reageert met naar voren en naar achteren, net of t vertraagt is, links en rechts reageert veel directer, ook als je hem op tafel zet zie je gewoon dat de reactie van de servo trager is dan de andere twee, en inderdaad eerst uitzoeken of het een instelling is in de ar7300bx en zeker zal ik nog niks in de zender gaan veranderen, dankje voor je reactie brutus
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe oud is de boel?
    Hebben de servo’s misschien al een crash gezien?

    Grappig genoeg, zijn er normaal wel instellingen te maken om het gehele vlieggedrag aan te passen.
    Alleen gaat het maar zelden alleen om 1 specifieke servo.

    Wat je ff moet doen, om een foute servo uit te sluiten:
    Even linkjes los naar de swash.
    Servostekkers van de elevator servo en 1 van de aileron servo’s omwisselen.
    Loopt die aileron servo ook zo traag bij dezelfde input?
    Of reageert die wel snel?

    De elevator servo zit nu op een aileron kanaal. Hoe reageert deze servo op de aileron commando’s?
    Normaal, of langzamer dan normaal?

    Een kapotte servo kan zich inderdaad uitten door langzamer te zijn dan de rest, of een raar “gevoel”. Te geven op 1 richting.. vaak elevator..
     
  5. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Ik ga het even proberen student de heli zal ongeveer 2 a 3 jaar oud zijn en heeft geen crash gehad, dankje voor de tip
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Al er iets mis is met de servo, dan MOET je ook merken dat hij bij plotseling heftig pitch geven, ook anders reageert als anders. Vermoedelijk reageert hij dan veel trager op pitch dan normaal (elevatorservo beweegt langzamer, heli wil achterover komen, FBL detecteert dat en houd de andere twee servo's ook tegen.

    Een vliegmaat van me had dat een keer dat er één servo mee ophield in de lucht, en toen had hij, vanwege de invloed van FBL) geen pitchcontrole meer....
     
  7. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Wat student zei ik ga even de stekkers wisselen van ailerion en elevator om te kijken of hij dan sneller reageert, ik kreeg net ook bericht van een modelbouwer en helivlieger, die zei gyro rate omhoog in de zender instelling
     
  8. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Hallo student ik heb de servo ailerion en elevator gewisseld en nu loopt ailerion trager dan elevator dus servo is niet stuk, dus dan zit het in een instelling, gr martijn
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt mij een geheel juiste conclusie, om eerlijk te zijn.
    Als hij eerst goed vloog, en nu dit verschijnsel vertoont, en jij hebt niet aan de instellingen gezeten, dan is er iets raars aan de hand, waarbij je je vraagtekens zou kunnen zetten over die ar7300bx ontvanger....
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat trage bewegen op de grond kan..
    op de grond reageren alle stabilisatiesystemen een beetje raar.
    elevator heeft een wat andere gain en gedrag dan de aileron, dus kan zijn dat er wat verschillende reacties zijn

    Probeer zowieso te achterhalen wanneer het is begonnen, en wat er is gebeurd.
    normaal veranderd de software en hardware van een goedvliegende heli van 2 a 3 jaar oud niet zomaar.
    dus, als er spontaan rare gedragingen komen, is er iets kapot aan het gaan, of iemand heeft met zijn handjes aan de instellingen gezeten.

    Vermoedelijk moet je inderdaad even opzoeken hoe je de gain omhoog draait voor de elevator.
    soms is dat bij de spectrum ontvangers zo simpel als gewoon met een schroevedraaier een potmetertje verdraaien...
    wel opletten welke. en opletten dat je niet in 1 keer halve slagen maakt.
    normaal bij gain maak je stappen van 5 punten per keer.
    met een potmeter 1/8 slag of zoiets per keer
     
  11. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    dankje student, het probleem is gevonden het zat in de servo uitslag bij ailerion was deze groter dan bij elevator, en omdat deze korter was word het reactie vermogen ook lager dus vandaar een langzamere effect, dus ook bijgesteld en toen werkte hij wel op de juiste snelheid bij input geven,
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    hier gaan op een paar momenten mijn alarmbellen af..

    begrijp ik het goed, als de endpoints van de aileron en elevator niet gelijk waren?
    tweede, begrijp ik het goed dat er een andere hevel op de elevator servo zit?

    de uitslagen voor elevator en aileron horen identiek te zijn.. hevels ook.. afstanden op de hevels ook.
    daarna ga je instellen.
    en bij de eerste vluchten ga je finetunen in de software van de stabilisatie
    maar je zit nooit meer aan de endpoints en zo. krijg je scheve verhoudingen van.
    dubbele stuurinputs. dus als je elevator geeft, dat hij tegelijk een stuk omhoog schiet en zo.
    dat krijg je als de boel niet klopt
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was ook mijn gedachte, en direct daarna: "welke (%%^#@#))) heeft die heli opgebouwd?"
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    YouTube?
    Je mag dit vergelijken met het eerste kistje is een warbird en het 2e kistje is trainer voor beginners.

    Nu weet ik wel wat meer van de hoed en de rand.
    De 700 mag nog even de mottenballen in het advies was een 540 met flybar, schijnt tie te hebben.
    En dan het leer traject in.

    Zo dat de beste piloten (stuurlui aan de wal) rustig op het terras kunnen blijven zitten.:D
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kijk, dat is info die we uit het oorspronkelijke verhaal niet konden filteren, post 1 en 3 suggereren iemand die in ieder geval kan vliegen, ook al snapt ie wellicht de ballen van heli opbouwen of afstellen.

    Jouw post geeft een ander beeld.

    Ik kan alleen maar instemmen met "op de plank met die 700 en éérst fatsoenlijk leren vliegen, en vooral, kennis over heli's, RC installatie en dergelijke opdoen".
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    een 700 is voor een beginner helemaal geen foute heli..
    zelfs een heel goede heli..
    maar alleen als die leerling samen met iemand leert vliegen (aan de kabel, instructeur controleert en zo..)

    zonder toezicht..
    nooit van zn leven..
    dan inderdaad 700 aan de kant en wat kleiners terug. maatje 450 of zo.


    In dat opzicht is dit forum zo leuk..
    van een stukje tekst moet je wat dingen herleiden, die je in het echie zo zou kunnen zien..
    hoeveel topics niet 20 pagina's hebben gekregen alleen al omdat er wederzijds niet goed gelezen, niet goed werd opgeschreven :D

    @Martijn1813
    blijf gerust vragen en zo, mag allemaal in dit topic.
    het scheelt nu best veel dat we even weten dat je in de beginfase zit.
    weten wij ook wat je wel kan weten, en wat niet
     
  17. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Hey stelletje afgestudeerde!! De heli is prima opgebouwd vliegt perfect nu de instellingen goed staan, maar zijn jullie hier om elkaar te helpen of om af te kraken, iedereen ziet weleens dingen over het hoofd met instellingen, maar jullie zijn vast zo goed afgestudeerd dat jullie nooit zulke dingen hebben zeker student en brutus
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Effe dimmen joh! Jij vraagt om hulp, weet je nog? We HOEVEN niet te helpen....

    En ja... ik kan niet voor Student spreken, maar ik heb na 37 jaar helivliegen zulke dingen niet meer, nee....
     
  19. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Ik heb nog geen 37 jaar ervaring maar bedoel iedereen ziet dingen over het hoofd en daar zijn we mensen voor en je kan elkaar beter helpen dan afkraken en de heli hoeft daar helemaal niet verkeerd voor zijn opgebouwd electronisch is anders dan mechanica
     
  20. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Om nog even terug te komen erop, eerst mijn excuus even voor mijn soms botte reactie aan brutus en student, en natuurlijk ik ben beginner ik weet ook gerust dingen wel en ook niet van electronica en afstellingen, ook ik heb ook een intructeur die mij begeleid dus dat komt ook gerust goed met heli vliegen, ook ik was en ben van mening zoals student zegt onder begeleiding om met een 700 te leren vanwege dat de heli stabieler is en rustiger in omgang met dat hij logger en zwaarder is, een 450 is veel zenuwachtiger met besturen, maar ok er word mij geadviseerd om daarmee te beginnen met leren en geef daar ook gelijk in vanwege dat als er iets gebeurd de schade aanzienelijk kleiner is zowel aan materieel en mensen om me heen uiteraard niet te wensen dat zoiets gebeurd en zal dat mezelf erg pijn doen zou dat wel gebeuren, en natuurlijk stort een 450 neer zijn onderdelen daar een stuk goedkoper van dan bij een 700 al heb ik dan wel gezegt tegen mijn instructeur dat dat het risico ervan is en ik daar geen probleem mee heb dat t geld zou gaan kosten als ie zou craschen het is immers hobby en je weet dat dat best duur kan zijn, en iedereen mag best weten dat ik altijd vrij optimistisch ben, ook 20 jaar geleden werd ik al voor de leeuwen gegooid toen werd ik voor mijn beroep machinist graafmachine toen mijn werkgever zei daar staat hij en zie maar ik heb dus alles zelf geleerd toen dat ook uiteraard heb een aantal jaar geduurd voordat je echt alles goed kon zoals op de cm nauwkeurig onderbanen maken voor de wegen bouw tot sloopwerken afwerken van bermen en noem maar op en tot vandaag de dag leer ik nog steeds weer nieuwe dingen in mijn vak, en met heli vliegen zal dat uiteraard niet anders wezen dat je elke keer weer nieuwe dingen leer en ook zal iemand die het al 10 jaar doet ook gerust weer nieuwe dingen leren, ik wil jullie graag bedanken voor de reacties en uiteraard nogmaals mijn excuus aan student en brutus voor mijn botte reactie

    Groeten martijn
     
    Student, ron van sommeren en bones7 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina