Elf 20 - David Boddington (RCME, 1988)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bipeflyer, 26 aug 2021.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Hoewel ik heerlijk aan het bouwen ben aan de Fokker toch besloten een tussendoortje op te pakken. Waarom? Ik wil graag een handzaam model waar ik veel mee kan vliegen en wat niet opgebouwd hoeft te worden - dus uit één stuk en maximaal 110 cm spanwijdte, de breedte van mijn kofferbak. Ik heb tegenwoordig alleen maar grote kisten en merk dat ik daardoor juist minder vlieg dan voorheen, toen ik een stuk of 3 vliegtuigen meenam naar de vliegclub op een middag of avond. Nu past er maar één vliegtuig tegelijk in de auto.. Daarnaast heb ik zin in een klassieke houtbouw kist met snel resultaat. De Fokker is een project van de lange adem (voor mij dan), waar ik van geniet, maar als ik zie hoe snel anderen een houtbouw kistje op de bouwtafel toveren dan wil ik dat ook wel weer eens ervaren!

    Ik heb een zwak voor de klassiekere (vintage) balsa sportmodellen gehad, niet perse schaal dus, en een delta leek me altijd al leuk. Bij het doorstruinen van Outerzone was ik al vaker de Elf 20 van David Boddington tegen gekomen. Die ging meteen op het wensenlijstje na het zien van het plan en de ruwbouw kist! De airbrush afwerking in het artikel vind ik eerlijk gezegd minder geslaagd, maar het uiterlijk van het onbespannen balsa model in het artikel des te meer! Het model is van origine een CO2 vrije vlucht model van 50 cm spanwijdte (de Elf), daarna door David Boddington vertaald naar een RC model voor een Cox .049 met 71 cm spanwijdte (de Elf-16), en uiteindelijk opgeschaald naar een model voor een .20 CU brandstofmotortje (~3 a 3.5 cc) met een spanwijdte van 89 cm, de Elf 20:

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=10116

    Eigenlijk is het een kruising tussen een F-16 en een Eurofighter, als je heel erg met je ogen knijpt, met V-stelling op de vleugeltips, waarschijnlijk een erfenis van de vrije vlucht versie. Ik vind hem charmant, hij voldoet aan alle wensen, dus bouwen maar! Ga hem volledig vanaf plan bouwen, uit plankjes balsa (1,5 - 2,5 - 3 en 5 mm) en vliegtuigtriplex (1 en 1,5 mm). Alle latjes, ook de afgeschuinde, ga ik zelf snijden.

    Heb de tekening besteld bij een plotservice o.b.v. de Outerzone PDF en bedekt met folie op de bouwtafel gespeld:

    [​IMG]

    Ik heb de tekening tweemaal laten plotten, zodat ik één tekening kan uitknippen voor de sjablonen en over de andere tekening kan bouwen. En dan is het een kwestie van alle onderdelen uitknippen, overtrekken, uitzagen en opschuren. Begonnen met de ribben, waarbij ik de uitsparingen ondermaats heb gehouden, ze moeten namelijk vrijwel allemaal schuin geschuurd en ik bepaal liever in het werk waar ze precies komen - schuur ik ze dan wel in de juiste hoek en afmeting:

    [​IMG]

    En na een avondje doorwerken alle ribben uitgezaagd. De 1e 4 uit 3 mm balsa, de rest uit 2,5 mm balsa, en de laatste rib uit 1 mm vliegtuigtriplex. Zoals je wellicht ziet aan de kleur van het balsa, ik heb alle ribben voor links en rechts van binnen naar buiten steeds uit hetzelfde plankje gezaagd, zodat elke rib hetzelfde gewicht heeft. Zo zijn de vleugels straks even zwaar zonder dat ik (veel) moet balanceren lateraal:

    [​IMG]

    Zat overigens behoorlijk wat verschil in gewicht van het balsa, de kwaliteit varieert tegenwoordig sterk, en daarmee het gewicht tussen de plankjes ook. Daarom alles met de weegschaal uitgezocht en van binnen naar buiten toe in spiegelbeeld uitgezaagd.
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Gaaf project Rob, en plan built, dat wordt weer genieten :thumbsup:
    Erg leuk model en doet me ook iets aan de F-16XL denken.
    Veel plezier met de bouw

    Groeten, Ramses
    .
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Ramses!

    De F-16XL kende ik nog niet.. maar inderdaad zeg, veel gelijkenis qua planform en rompaansluiting!
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Verder met het uitzagen van enkele rompdelen en alle liggers voor de vleugels:

    [​IMG]

    En begonnen met het opbouwen van de vleugels, alle liggers op de bouwplaat gespeld, de ribben stuk voor stuk op maat geschuurd (qua schuine uitsparingen en positie) en vastgelijmd. Alles met Aliphatic resin, heerlijke lijm is dat:

    [​IMG]

    En vervolgens de bovenste liggers in de uitsparingen gepast en gelijmd:

    [​IMG]

    Ik geniet er nu al van, lekker snel resultaat en in mijn ogen een hele mooie vleugelvorm! Al is het tot nu toe natuurlijk al best wat werk geweest, voor mij de eerste keer alles zelf overgetekend en gesneden / gezaagd.
     
    aurectar, Arnold 85, MicropropSport en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    net jouw topic gevonden.. Helemaal top dit..
    Ik ga het volgen..
     
    MadRay66 en bipeflyer vinden dit leuk.
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Thanks!

    Ik ga de vleugels parallel opbouwen, dus ook begonnen aan de linker vleugel. Ik ben hier overigens van tekening afgeweken met de hoofdligger, dat had ik in mijn vorige bericht nog niet genoemd, maar ik heb de hoofdligger van 3 mm balsa aan twee kanten gelamineerd met 1 mm vliegtuigtriplex, tot en met de derde rib. Vond alles puur van balsa toch wel spannend, en de afstanden tussen de liggers zijn in het eerste deel van de vleugel nog vrij groot. Bovendien staan de optionele poten aan de hoofdligger getekend (verder niet op tekening overigens) en dat werkt niet aan enkel balsa, niet stevig genoeg voor poten. Ik wil overigens wel wielen onder de kist, want vlieg het meest vanaf asfalt, maar heb daar een ander plannetje voor dan wat aangegeven staat op tekening - maar daarover later meer. Voor nu in ieder geval alvast wat extra stevigheid tegen een gering extra gewicht:

    [​IMG]

    De hoofdliggers, voor- en achterlijst en de overige liggers allemaal nauwkeurig op de tekening gespeld:

    [​IMG]

    En na een uurtje of wat schuren en lijmen ook de andere vleugel zover opgebouwd:

    [​IMG]

    De beplanking vanaf ligger tot voorlijst paste net niet uit een plankje balsa (1,5 mm), dus twee plankjes aan elkaar gelijmd, en een papieren sjabloon geknipt (sjabloon staat niet op tekening, maar zelf een A4'tje over het model heen gelegd en passend uitgesneden):

    [​IMG]

    De kromming is niet heel sterk, dus natmaken was niet nodig (scheelt ook weer bouwtijd), daarom met houtlijm (Aliphatic) en een heel doosje prikkers de huid vastgezet:

    [​IMG]

    En dat twee keer, en dan meteen ook de beplanking op de achterlijst en de cap strips erop gezet:

    [​IMG]

    En dat allemaal op één dag, van 1 vleugel ribben en liggers, naar twee bijna volledig beplankte vleugeldelen. Verslavend leuk dit!
     
  7. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Lekker hé als je echt vooruitgang ziet..
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    JAAA, gaaf ding!
    Ik heb ook ooit de tekening gehad, en plannen om te bouwen, is er echter nooit van gekomen:confused: (zoals zo veel plannen, haha)
    Nog maar eens goed zoeken......
     
    ramses en bipeflyer vinden dit leuk.
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ga je retracts inbouwen?
     
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja precies, dat is heel leuk bouwen

    Ja ik ken het.. maar leuk dat je hem kent! Ik dacht dat het nog een vrij onbekend kistje is, in ieder geval online weinig van te vinden. Ik ben al wat verder met bouwen dan met mijn verslag, het is echt een mooie vleugelvorm! Ben heel benieuwd hoe ie vliegt. In het begin nog getwijfeld om de v-stelling te laten zitten, voor mij hoeft het qua trainer of stabiliteit niet, en was bang dat het voor wat te veel Dutch roll zou zorgen, en wat van de dynamiek van het vlieggedrag af zou halen. Maar toch besloten om hem zo te bouwen als op tekening, dan weet ik het zeker dat ie goed vliegt, en het is ook wel echt een karakteristiek onderdeel van het ontwerp / van de vleugel. En het moest een snelle simpele bouw zijn, dus experimenteren en aanpassingen uitdenken spreekt dat weer wat tegen.

    Nee, wel overwogen, maar het vleugelprofiel is vrij dun op die plek, het vergt weer veel meer aanpassingen, en hij wordt er ook een stukje zwaarder van. Ik wil gaan voor fixed gear. Op tekening staat dat vanuit de vleugels (enkel gesuggereerd, niet uitgewerkt). Poten vanuit de romp zijn echter eenvoudiger en sterker te bouwen dan vanuit de vleugels, daar vraagt het om meer aanpassingen / verstevigingen. En de vleugels zitten toch weer 3 cm boven onderkant romp, dus dat betekent ook 3 cm langere poten voor dezelfde prop clearance (minder mooi van die lange poten in de vlucht). Ik zit daarom nu te denken aan alle poten vanuit de romp (a la F16 stijl) en dan een sturende neuspoot, dat is eigenlijk onmisbaar als je vanaf asfaltbaan vliegt.
     
  11. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik heb in China retracts gekocht 3 gram + servo 1.5 gram. Dan zit je op 10 gram extra gewicht totaal..
    Screenshot_20210829-142653_Gallery.jpg
    Wellicht lukt het ook op 1 servo dan is het nog minder...

    Wieletjes heb ik bij mijn Spitfire van buis-isolatie
    gemaakt weegt 1 gram per stuk en zijn 8mm smal, dat gaat beslist in je vleugel..



    Als je ze gebruikt kan ik je ze opsturen, Heb je deze week in huis.. Voor het geld hoef je het niet te laten...

    Screenshot_20210829-143208_AliExpress.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2021
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dank voor het meedenken en je aanbod, maar een kist die zo’n 1250 gram gaat wegen en een beoogde vliegsnelheid van 100~120 km/u heeft gaat het met poten retracts van 3 gram niet redden. Die zijn niet sterk genoeg. In mijn Parkzone P47 van een vergelijkbaar gewicht had ik 10-15 e-Flite mains en die deden het perfect, maar in tricycle vorm niet meer leverbaar en zonder wielen al 126 gram.

    Daarnaast, beperkte inbouwhoogte en eenvoud zijn ook bepalend. Te zwakke retracts zijn een grote ergernis, het moet echt wel stevig genoeg zijn en passen bij de kist. Wieltjes van buisisolatie zijn te zacht en schuren op de asfaltbaan in een middagje vliegen weg (asfalt landingsbaan is veel ruwer dan op de weg).
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2021
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    En je moet ook meenemen dat een kist die op snelheid binnen komt heel wat meters uitrolt, in tegenstelling tot een lichte parkflyer die in gras vrijwel direct stil staat. Ik denk dat ik voor bijv. 4 cm Kavan rubber bandjes ga (of groter als dat beter uitziet). Mocht ik nog retracts in de juist maat vinden dan is de verleiding er nog steeds hoor :), maar heb nog niet echt iets kunnen vinden wat me bevalt.
     
  14. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Aj, dan heb ik het verkeerd ingeschat van de foto's die ik zie.. Ik dacht dat ie veel lichter was, sorry..
     
  15. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Geen probleem hoor! Is ook lastig te zien op de foto's zo natuurlijk. Het bouwplan vermeldt overigens ook geen AUW, dus voor mij ook een gok.

    Nu verder met de beplanking tussen de 1e twee ribben. Door de lengte van de koorde hier moest ik drie plankjes balsa kops verlijmen, voordat ik de vorm kon uitzagen kon plakken:

    [​IMG]

    En zo is de 'inboard section' van de vleugels af! De liggers zijn nog iets te lang, die komen straks in de romp tegen elkaar en wilde ik niet te kort afzagen. Dat maak ik pas op maat als de romp af is. Het gewicht valt me overigens ook mee.. er gaat nog heel wat bij komen, maar het voelt lichter dan ik verwachtte. Tijd om alvast na te gaan denken over de motorisering (elektro overigens!):

    [​IMG]

    Ook niet op tekening, maar dat grammetje mag er nog wel bij..: ik heb shear webs gesneden van 1,5 mm balsa voor tussen de 1e twee ribben. Ga je van bovenaf niet zien en geeft in mijn ogen meer sterkte aan de wortel van de vleugel, waar de krachten het grootst zijn en de afstanden tussen de liggers ook. Het gaat straks vrijwel koud tegen de romp aan (die 5 mm balsa liggertjes gaan niet veel doen, alleen de hoofdligger) en zo heb ik er meer vertrouwen in:

    [​IMG]

    Ziet er ook weer leuk uit van de onderkant (die op een steunlatje bij de 1e en laatste rib na open blijft):

    [​IMG]
     
    ramses en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Nu de binnenste delen af zijn kan ik verder met de buitenste vleugeldelen. Daar zit de v-stelling, dus de hoofdligger op het bord geprikt en de vleugels zorgvuldig uitgelijnd boven de tekening - met wat speldjes gecorrigeerd totdat alles perfect recht boven tafel zweefde:

    [​IMG]

    Ook hier weer, eerst de liggers op maat gezaagd en op de tekening gespeld:

    [​IMG]

    En de ribbetjes een voor een passend maken en verlijmen:

    [​IMG]

    Dat gaat er al leuk uit zien, ik vind het echt een heel mooi vleugeltje!

    [​IMG]

    Ik heb de liggers overigens wat te lang gelaten, zodat ik ze met mijn schuurblok achteraf strak gelijk kan schuren met de laatste rib:

    [​IMG]

    En dat geeft dan weer een perfecte passing, dat krijg je op voorhand nooit zo mooi:

    [​IMG]

    De voorste en achterste beplanking op maat gesneden (aan de voorkant weer met een zelfgemaakt papieren sjabloon) en vastgelijmd:

    [​IMG]

    En dat keer twee. De speldjes zijn op en alweer veel gedaan vandaag, dit ga ik dan maar een nachtje laten uitharden:

    [​IMG]
     
    aurectar, Arnold 85, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Netjes gebouwd, ziet er strak uit..
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  18. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Wauw wat ga je snel, Robert! Heerlijke houtbouw: ziet er top uit:thumbsup:.

    Groeten, Eddy
     
    bipeflyer en ramses vinden dit leuk.
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Inderdaad!
    Weer erg secure, perfecte houtbouw :worship:
    Ook hele mooie foto`s, heerlijk om te volgen!

    Groeten, Ramses
    .
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Thanks allemaal!! :D

    Deze keer een iets kleinere update, had wat minder tijd, maar toch wat kunnen doen. De cap strips op de buitenste vleugeldelen gelijmd:

    [​IMG]

    En dit is dan toch weer genieten..! De 1 mm vliegtuigtriplex verstevigingsrib, die dus rondom 1,5 mm hoger moet zijn dan de voorlaatste balsa rib, past echt perfect tegen de contour van de vleugel!
    Je ziet hier overigens ook dat de echte achterlijst een reflex krijgt, die moet ik eerst nog maken en tegelijk met de laatste rib verlijmen:

    [​IMG]

    Het eindresultaat van bouwdag #6. Vind de vorm erg mooi. Ik denk dat ik de vorm van de indekking terug ga laten komen in het kleurenschema of de bespanning:

    [​IMG]
     
    aurectar, LeoG, E.hof en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina