stunthenk
PH-SAM
Gister bereikte me het bericht dat Eli Rozenberg, Israelisch stuntvlieger en begenadigd motorbouwer, vrijdag jongstleden is overleden. Hij leed al geruime tijd aan lymfklierkanker, waar helaas geen behandeling voor mocht baten. Eli is in 1949 in Polen geboren, en is eind jaren 50 met zijn familie naar Israel geëmigreerd. Hij begon zijn internationale lijnbesturings carrière als deelnemer aan de WK 1972, in de klasse Teamrace, als pitman voor zijn vriend Mike Brafman. Later stapte hij over op Kunstvlucht, en zo heb ik hem leren kennen, toen hij in 1979 lid was van het Israëlische team voor de EK in Frankrijk, en ik daar als supporter aanwezig was. Dit was het begin van een vriendschap die mijn leven zeer heeft verrijkt.
Eli heeft Nederland een aantal malen bezocht, het laatst om deel te nemen aan onze NedNats 2009. Naast een zeer goede bouwer, was hij een zeer goede machine bankwerker en heeft samen met Andrej Rachwal uit Polen, helaas een aantal jaren geleden ook overleden, een serie 10cc stunt motoren gebouwd, die hun weerga niet kennen. Het eerste prototype had nog een gefreesd carter en was dus nogal zwaar, maar met een later exemplaar ben ik in staat geweest om een 2e plaats te behalen op de EK 1997 in Spanje, alsmede een groot aantal internationale wedstrijden te winnen. Naast zijn vele talenten was hij een gul en aimabel mens en een trouwe vriend. Hij heeft zijn ziekte met moed en optimisme gedragen. Hij laat zijn vrouw Ella en zijn stiefdochter Genja na. Ik ben dankbaar dat ik hen een half jaar geleden met Jeanny in Israël heb kunnen bezoeken en zal hem zeer missen.
Henk de Jong
Deze foto is genomen in Eli's bouwkamer.
Eli heeft Nederland een aantal malen bezocht, het laatst om deel te nemen aan onze NedNats 2009. Naast een zeer goede bouwer, was hij een zeer goede machine bankwerker en heeft samen met Andrej Rachwal uit Polen, helaas een aantal jaren geleden ook overleden, een serie 10cc stunt motoren gebouwd, die hun weerga niet kennen. Het eerste prototype had nog een gefreesd carter en was dus nogal zwaar, maar met een later exemplaar ben ik in staat geweest om een 2e plaats te behalen op de EK 1997 in Spanje, alsmede een groot aantal internationale wedstrijden te winnen. Naast zijn vele talenten was hij een gul en aimabel mens en een trouwe vriend. Hij heeft zijn ziekte met moed en optimisme gedragen. Hij laat zijn vrouw Ella en zijn stiefdochter Genja na. Ik ben dankbaar dat ik hen een half jaar geleden met Jeanny in Israël heb kunnen bezoeken en zal hem zeer missen.
Henk de Jong

Deze foto is genomen in Eli's bouwkamer.
Laatst bewerkt: