Eli Rozenberg overleden

stunthenk

PH-SAM
Gister bereikte me het bericht dat Eli Rozenberg, Israelisch stuntvlieger en begenadigd motorbouwer, vrijdag jongstleden is overleden. Hij leed al geruime tijd aan lymfklierkanker, waar helaas geen behandeling voor mocht baten. Eli is in 1949 in Polen geboren, en is eind jaren 50 met zijn familie naar Israel geëmigreerd. Hij begon zijn internationale lijnbesturings carrière als deelnemer aan de WK 1972, in de klasse Teamrace, als pitman voor zijn vriend Mike Brafman. Later stapte hij over op Kunstvlucht, en zo heb ik hem leren kennen, toen hij in 1979 lid was van het Israëlische team voor de EK in Frankrijk, en ik daar als supporter aanwezig was. Dit was het begin van een vriendschap die mijn leven zeer heeft verrijkt.
Eli heeft Nederland een aantal malen bezocht, het laatst om deel te nemen aan onze NedNats 2009. Naast een zeer goede bouwer, was hij een zeer goede machine bankwerker en heeft samen met Andrej Rachwal uit Polen, helaas een aantal jaren geleden ook overleden, een serie 10cc stunt motoren gebouwd, die hun weerga niet kennen. Het eerste prototype had nog een gefreesd carter en was dus nogal zwaar, maar met een later exemplaar ben ik in staat geweest om een 2e plaats te behalen op de EK 1997 in Spanje, alsmede een groot aantal internationale wedstrijden te winnen. Naast zijn vele talenten was hij een gul en aimabel mens en een trouwe vriend. Hij heeft zijn ziekte met moed en optimisme gedragen. Hij laat zijn vrouw Ella en zijn stiefdochter Genja na. Ik ben dankbaar dat ik hen een half jaar geleden met Jeanny in Israël heb kunnen bezoeken en zal hem zeer missen.
Henk de Jong
190879-11c4c72f8edb10c242709f48ac334471.jpg

Deze foto is genomen in Eli's bouwkamer.
 
Laatst bewerkt:
In 1981 was ik iets eerder dan de Nederlandse ploeg in Genk en trof daar de Israelische ploeg aan. Dat was het moment dat we Eli leerden kennen.
Legendarisch was zijn uitspraak, Where is Ghenk? Waarop ons antwoord was, Genk is here en hij antwoordde met: No, I mean Ghenk de Ghong.
Toen Eli op zoek was naar Super Tigre .60 onderdelen heb ik mijn spullen met hem geruild voor twee setjes besturing. Dural tuimelaars met kogellagers en titanium horns, vakwerk. We zullen hem zeker missen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb Elii nooit ontmoet maar heb wel zijn vluchten in 1981 gezien. Ik kan me wel nog heel goed herinneren welke impact de deelname van het Israelische team op de organisatie van het EK in Genk had.

Ook heb ik vele jaren later zijn motoren mogen aanschouwen. Minstens 2 van zijn motoren verblijven in België...

Jo
 
Ik ben nieuw op dit forum maar er zijn vast nog wel een aantal oude foto's van EK's en WK's te vinden waar ik op sta:)
Ik heb Eli ook gekend uit de tijd waar henk over schreef maar ben door verblijf in het buitenland de active band met LB kwijt geraakt. Ik herinner me Eli vooral als een geweldig mensen mens die er ook echt voor iemand was. Wat me altijd is bij gebleven is dat hij zijn handvat in een natuurlijke positie met zijn pols vloog, waardoor de symmitrie in de figuren beter werd.
In gedachte zal Eli er altijd zijn.

Groeten, Rob
 
Ik kan mij een Duitse treincoupe herinneren met de kisten van Eli, Henk en mijzelf overdwars in het rek, en dan jouw witte ford escort break met fietsbel op het station. Volgens mij was dat voor een NK op Terlet.
 
Helemaal waar F2B :):), en die zelfde fietsbel heb ik nu in de wagen van mijn oudste zoon gebouwd die er net zoveel lol van heeft :)
 
Back
Top