Elipsoid Evo

Ik heb een Elipsoid Evo van een forumlid overgenomen. :yes:

Er moet nog wat aan gebeuren voor het de lucht in kan. O.a. moet de inwendige constructie onder de kap hersteld worden. Alleen, ik kan nergens een handleiding vinden om er achter te komen wat de bedoeling van de fabrikant is geweest.

Weten jullie hoe ik aan een handleiding kan komen?

Dit is 'm, maar dan transparant gefolied.
elektrovetrone-7.jpg

Toevallig heb ik mijn Elipsoid Evo afgelopen weekend z'n maiden gegeven. Ik heb hier de handleiding nog liggen. Wat wil je weten?
Als je een beetje frans spreekt, kun je hier ook nog even kijken. Dat is een foto-bouw-instructie.

EDIT: En ook de handleiding gevonden

Ah, bedankt ook voor de handleiding. Ik wilde net vragen waar de zwaartepunt ongeveer moest komen.

En, hoe was de maiden?

En, hoe was de maiden?
Dat was een non-event. Hij vloog vanaf het begin meteen goed. Zo goed zelfs dat ik hem op een gegeven moment niet meer naar beneden kreeg en de motor een heel klein beetje heb laten draaien en toen slippend naar beneden ben gevlogen. Inmiddels de rolroeren voor de spoiler stand ongeveer 45 graden omhoog gezet. Dat had ik eerst op 20 graden, maar dat is niet genoeg. Gisterenavond was het complete dode lucht, dus toen heb ik hem verder nog wat afgesteld. Ik hoef geen hoogteroer mee te mixen als ik de rolroeren omhoog laat gaan, terwijl ik dat wel had verwacht en begrijp ook niet goed hoe dat zit.

Je gaat er veel plezier mee hebben. Ik heb deze ook, en ben zeer tevreden met deze zwever.

Ik hoef geen hoogteroer mee te mixen als ik de rolroeren omhoog laat gaan, terwijl ik dat wel had verwacht en begrijp ook niet goed hoe dat zit.

Dat was bij mij ook zo, maar ik heb toch het hoogteroer meegemixt... Wel zo dat ie geen sneheid meer opbouwd, je komt dan echt mooi naar beneden...

Hallo.

Ik heb zo een 2 weken geleden mijn Elipsoid Evo ook binnen gekregen.
Moet hem nog bouwen. Er komen servo' s van Hitec in , motor ben ik nog niet uit . De originele die Staufenbiel aan geeft of eentje sterker +- 5 a 600 watt. Of liever een poly-tec motor. Deze zweever word een van mij vele winter projectjes die tegen maart 2014 klaar zouden moeten zijn .
Welke vleugel verbinding hebben jullie zoal.

Met vriendelijke groeten.
Chris.
:n00b:

Ik heb de motor gebruikt die Staufenbiel aangeeft en dat is meer dan voldoende. Ik heb zelfs een lichtere (12x6) propeller gemonteerd, ipv de voorgestelde 13x6,5 propeller.

Het kistje kwam bij mij met een 400W motor:
Dymond AL 3536, 110g, 1200kv met een 9x7 klapprop.

Een motor met lagere toerental in combinatie met een grotere prop zou optimaler zijn maar dit gaat natuurlijk ook vliegen. De prop is in ieder geval vervangen met een 9.5x5 exemplaar die ik nog in huis had.

Probleem is, de motor is te licht om de zwaartepunt goed te krijgen. Met een 4500mah accu lukt het wel maar het is veels te groot voor zo’n kistje. Het past er nu in omdat de houten constructie binnen al deels gesloopt was maar het ziet er niet uit.

Daarom zit ik nu te denken om de motor te vervangen met een zwaardere exemplaar zodat ik iets kleinere accu’s kan gebruiken. Het kistje wordt dan vlotter (=recht omhoog) en lichter. Er ligt hier nog een mooie, ongebruikte Hyperion zs3025-10. Misschien gaat die er tzt in met een mooie, grote prop. Bv. een 12x6 prop in combinatie met 775kv zal niet veel meer verstoken dan de huidige setup maar de efficiëntie zal omhoog gaan. Het is 90 gram zwaarder dan de huidige motor. Omdat het motorgewicht zover mogelijk vooruit zit kan ik volstaan met een accu die ~180 gram lichter is, dus 90 gram gewichtsbesparing in ruil voor wat kortere motortijd (maar dan wel recht omhoog).
En, niet onbelangrijk, dan heb ik ook veel meer ruimte in de cockpit.

Maar eerst maidenen met de huidige setup. Ik ben benieuwd hoe het gaat vliegen.

Oooo, wat vliegt'ie mooi!

Na het uitvoeren van wat modificaties aan de kapsluiting, accu bevestiging, etc. en het instellen van de uitslagen was het tijd voor de eerste vluchten. Deze waren vanaf het begin zeer goedmoedig. Met de aanbevolen instellingen, hoefde er verder niets getrimd te worden, oid. Heel mooi vliegbeeld en een nog mooiere glijgetal. Het is nauwelijks beneden te krijgen zonder de spoilerons.

Wat wel tegenviel was de zichtbaarheid van de kist. Ik heb nl. een transparante jubileum editie ipv. de gebruikelijke rode. Op wat grotere hoogte kijk je gewoon door de vleugels heen en dat maakt oriëntatie moeilijker. Daar moet dus wat aan gedaan worden zonder de kist te ontsieren. Ik vraag me af of zo'n folie nog te beschilderen is.
Verder had ik moeite met het vinden van de spoileron schakelaartje op mijn 9x zender. Ik heb het op de drie standen schakelaar geprogrammeerd maar tijdens de landing kon ik het maar niet blindelings bedienen. Die ga ik verplaatsen naar een positie aan de rand zodat het beter bereikbaar is.

De meegeleverde motor werd warmer dan ik zou verwachten. Met de 9.5x5 prop was het klimgedrag eerder rustig dan spectaculair omhoog. Ik denk dat ik binnenkort de zwaardere Hyperion motor er in ga zetten.
Wat me verder opvalt is, dat de romp van die mooie luchthappers heeft gekregen voor de koeling maar dat er geen openingen zijn waar de warme lucht weer uit kan. Ook een punt van aandacht misschien.

Wat me verder opvalt is, dat de romp van die mooie luchthappers heeft gekregen voor de koeling maar dat er geen openingen zijn waar de warme lucht weer uit kan.
Dat was dus precies de vraag die ik ook stelde aan een andere Elipsoid vlieger bij ons op de club. Hij wees me op de sleuf achterin het kielvlak, waar het richtingsroer doorheen wordt aangestuurd en de open driehoekjes net onder het stabilo.

Bij mij is die route naar achteren helemaal geblokkeerd door een stukje schuim halverwege de startboom. Het is waarschijnlijk bedoeld om de lange bowden kabel te fixeren maar daardoor kan er geen luchtstroom naar de start zijn. En, ik kan me niet voorstellen dat die openingetjes in de staart effectief kunnen zijn. Ze zijn zoooo klein.

Maar, hoe dan ook, geweldig kistje.

Rectificatie!

Rectificatie!

Elipsoid is vandaag weer in de lucht geweest en er is niets mis met de motor/prop combinatie. Mijn medevliegers verklaarden me voor gek dat ik aan het klagen was en ze hebben gelijk. Ik kan hem uit de hand starten, klimt rap omhoog en kan makkelijk 20+ minuten in de lucht blijven in absoluut dode lucht.

Ik heb gisteravond ook één van de vleugeltippen donker paars (die had ik nog over van de Plankie project) gespoten voor de zichtbaarheid maar het heeft niet echt geholpen. Ik zal er maar aan moeten wennen. Een transparante zwever, hoe komen ze erbij?

Het is waarschijnlijk bedoeld om de lange bowden kabel te fixeren
Als de Bowden kabel aan de voorzijde bij de servo tray goed vastgelijmd zit en aan de achterzijde waar hij de romp verlaat, dan hoeft hij niet gefixeerd te worden in het midden. Je zult geen verschil merken in speling op het richtingsroer.

Propje in de startboom moet er toch uit zodat de stroomkabels naar mijn vario aangelegd kunnen worden. Ik wil de pitotbuis aan de kielvlak vastmaken zoals gebruikelijk bij de 1:1 zwevers.

Dan zullen we ook zien of het nut heeft om de bowden kabel te fixeren. Indien nodig, kan ik het propje er weer in duwen of de kabel met een drupje kit aan de rompwand bevestigen.

Intussen zal ik de motortemperatuur in de gaten houden. Als het te warm wordt, kunnen er bladen met kleinere spoed op. Of, komen er luchtopeningen aan de kap. De kap is hiervoor mijn favoriete plek omdat het geen dragend constructie is. Het is beter dan de romp verzwakken met gaten.

Zo had ik het bv. gedaan met mijn oude plank (een soort oversized Alula geweest :().
10133183614_9acdca7699_c.jpg

Het ziet er onder de zon veel beter uit dan op deze foto met de flitser. Samen met de inlaatgaten (hier moeilijk te zien) net achter de versterkte motorschot was het zeer effectief.

Hallo.

vandaag heb ik mijn overige materialen binnen, binnenkort kan ik hem bouwen. Ik heb voor een iets zwaardere motor van Staufenbiel gekozen.
Namelijk de HQ 3651 en zal hem op 4s lipo met een 13 x 8 vliegen. Ben benieuwd.
Waar hebben jullie het zwaarte punt zoal liggen. 60-65 mm of ... ;) .

Chris

Back