elipsoid van reichard goede sleepzwever?

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door heli arie, 10 aug 2006.

  1. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    hallo ik heb een vraag we hebben geprobeerd een elisoid teslepen maar de zwever breekt steeds weg over de tip.
    is deze zwever soms niet geschikt om teslepen a omdat de vleugels tekort op de grond liggen .
    weet iemand een oplossing
    groetjes arie
     
  2. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Arie,

    Ik zie niet in waarom die elipsoid niet geschikt zou zijn om te slepen.
    Enkel twee-assige zwevers moet je niet gaan slepen.

    Bij de start met de tip de grond raken, en daardoor een grondzwaai maken kan verschillende oorzaken hebben.
    * het grasveld moet mooi kort zijn. hoe langer het gras hoe meer weerstand, hoe groener het gras hoe meer weerstand, hoe natter het gras hoe meer weerstand. En natuurlijk: hoe meer weerstand, hoe rapper je vleugeltip gaat haken.
    * je moet je zwever vanaf de eerste meter vliegen. Zeker met de rolroeren moet je gaan sturen.
    * met de zwever geef je van bij de start up tot je voldoende snelheid heb opgebouwd.
    * de wind moet mooi in de sleeprichting staan. bij crosswind moet je niet gaan slepen.
    * de kabel moet mooi gespannen staan vooraleer de sleper aanzet.
    * de sleper moet de eerste meter rustig gas geven zodat sleper en zwever in beweging zijn vooraleer het gas opengegooid wordt. Bruusker starten kan je zwever oncontroleerbaar maken tijdens de eerste meters.
    * hou je vleugels even horizontaal bij de start, vb met je schoentip, of laat een helper dit doen. Een helper mag even meelopen, maar mag zeker de vleugeltip niet gaan tegenhouden.
    * Het ontbreken van een wieltje is zeker geen punt bij deze zwever.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  4. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Meestal moet je de oorzaak zoeken bij het gras.
    Met de Biggs meeting in Eole was het gras net gemaaid, maar het gras stond uitermate dik en was helemaal verstrengeld en heel groen.
    Heel wat zwevers hadden moeite om een goede start te maken (ook grotere toestellen). Zelf Joost had last met zijn PWS, die toch uitgerust is met knikvleugels.

    Op zondag werd het gras een stuk korter gemaaid, en ik denk niet dat ik dan nog één grondzwaai gezien heb.

    Bertus, een verschil in sleper? Of dat nu jouw husky, of een ander toestel is, dat maakt toch niets uit tijdens die eerste meters, of mis ik hier iets?
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Geef eens duidelijk aan waarom dat niet kan? Volgens mij heb ik dat wel al vaker gezien, maar ik kan mij ook wel vergissen.
     
  6. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Theo, ik heb geen ervaring met 2-assigen. Ik weet enkel dat dit door een aantal mensen met heel veel sleepervaring zo gesteld wordt. Ik veronderstel dat Richard als ervaringsdeskundige hier een woordje over kan neerpennen.

    Maar ik kan ook een poging wagen...
    De rolroeren heb al onmiddellijk nodig bij de start of het kan misgaan.
    In de sleep moet je als zwever je vleugels trachten horizontaal te houden. Een geoefende piloot zal meebochten langs de buitenkant van de bocht. Het richtingsroer wordt niet gebruikt, immers de sleper trekt je wel door de bocht.

    Met een tweeasser kan je enkel rekenen op de autostabiliteit door de V-stelling van de vleugels.
    De zwever zal moeten meebochten. Als dit niet gebeurt of niet op het het correcte moment gebeurt, zal de sleper de neus van de zwever in de juiste richting trekken. Door dit "scheef"-trekken in combinatie met de V-stelling en gebrek aan rolroeren zal de zwever van links naar rechts beginnen zwiepen. Ik veronderstel dat de zwever dan zowat oncontroleerbaar aan de kabel hangt...
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  8. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    bedankt voor de info .wij slepen met electro kist de big stick van greatplanes met een 655 graupner motor een 6s lipo . de kist weegt 3750 gram en heeft enorm veel power volgens de boeken 1500 watt.
    maar goed ik ga halfgas weg en meteen haakt de vleugel in het gras .
    bertus ik ga een kar maken en zondag met goed weer gaan we het proberen .oja de big stick is normaal voor brandstof maar met de electro motoren van nu is dat geen probleem .
    bertus teus is toch een bekende van jou of heb ik het mis .
    we vliegen in renswoude misschien zegt je dit wat maar goed ik hou jullie op de hoogte van de vluchten eerst maar met een kar en dan zien we wel verder groetjes arie
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  10. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    hallo bertus als ik teus zie doe ik hem de groeten.
    ik heb de kar klaar en morgen gaat het gebeuren ,ik denk dat het nu goed gaat want nu ligt de zwever mooi hoog en kan hij niet haken.voor mij is slepen nieuw maar goed je bent nooit te oud om te leren toch.
    als dit goed gaat staat er ook nog een solo van 3meter dertig klaar dus
    er is nog zat te slepen . ik hou jullie op de hoogte groetjes arie
     
  11. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    hallo vandaag ging het stukken beter bertus de kar werkt maar het blijft
    lastig drie sleepvluchten gemaakt dit is echt prachtig om te doen .groetjes arie
     

Deel Deze Pagina