Elizabeth Goedkoop

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Frans O, 18 jan 2019.

  1. Frans O

    Frans O

    Lid geworden:
    17 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Meeden
    image.jpeg image.png image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg Ruim 40 jaar geleden zag ik in een boek dit model van de stoomsleper, en ben daarna begonnen met de kiel, dek en spanten te maken. Omdat er toen verder geen info was, ben ik in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam gaan zoeken. Nu heb ik een doorsnede tekening en diverse foto's beschikbaar.
    Het project heeft lang stil gestaan, maar nu wil ik er toch mee verder. De eerste beplanking zit er nu op.....
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2019
    MicropropSport, Bert V, sjouke en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dat ziet er een hele romp uit , Wil je wat afmetingen en schaal kenbaar maken ?
    Alvast een toffe amusante weder opstart van je bouwproject.
     
  3. Frans O

    Frans O

    Lid geworden:
    17 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Meeden
    De afmeting is 150cm lang, 33cm breed.
    Schaal is 1:20
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2019
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Elizabeth Goedkoop,
    Een echte mooie stoomsleepboot.
    Waterverplaatsing : 62 ton.
    Stoom machine: 1 maal compound.
    Machine vermogen : 550 ipk.
    Uit de tekening op te maken: Schotse ketel.

    Ga je het schip maken, zoals in het origineel met een stoommachine, of kies je voor een elektro aandrijving?
    Grofweg is de water verplaatsing van het schip bij een diepgang van 10 cm i.v.m. met een volle romp van een stoomsleper:
    0,6x13x3.3x1= 25.74 dm3, drijfkracht 25,74 kg.
    Ik ben benieuwd naar je voortgang.
     
  5. Frans O

    Frans O

    Lid geworden:
    17 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Meeden
    Bedankt voor je reactie, Stoompomp. Ik weet nog niet wat de voortstuwing wordt. Stoom hoort er eigenlijk wel in, maar een electromotor is eenvoudiger. De uiteindelijke schroef heb ik ook nog niet, maar dat zal ik later bepalen. Eerst maar wat huiswerk maken, en veel op het forum lezen.
    De bedoeling is om het model te maken zoals ze was na de verbouwing. Dwz met de mast voor de stuurhut.
     
  6. Frans O

    Frans O

    Lid geworden:
    17 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Meeden
  7. Frans O

    Frans O

    Lid geworden:
    17 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Meeden
    Hallo Stoompomp. Zou je mij wat meer willen vertellen over de formule zoals je die gebruikt hebt voor de waterverplaatsings berekening?
    Ik heb de lengte van het model verkeerd opgeschreven, die is 150 cm.
    Is dan de formule 0,6x15x3,3x1=29,7 dm3 ?

    Mvg Frans.
     
  8. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Een mooi model sleepboot met een flinke inbouw ruimte. Succes !
     
    Frans O vindt dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dat word een flink model met die afmetingen.
    Plaats genoeg moest je kiezen om er stoom installatie in te steken .
    veel bouw plezier, je bent alvast goed vertrokken.
     
    Frans O vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je berekening klopt, waterverplaatsing, gewicht 29,7 kg.
    Ergens in het Forum, had een mede lid de formules geplaatst voor de grove berekening van de waterverplaatsing van modelbouw schepen.
    Voor slanke schepen een factor 0,5, voor vollere schepen-sleepboten een factor 0,6 en ook nog een factor voor bijna vierkante binnenvaart schepen.
    Verder staat er ergens op het Forum een formule voor de berekening van de waterverplaatsing van het model aan de hand van de modelschaal.
    Deze formule is: Waterverplaatsing werkelijke schip gedeeld door de schaal in de derde macht.
    Voorbeeld voor mijn Dockyard.
    Waterverplaatsing is 230 ton, 230.000 kg.
    Mijn schaal is 1:24, dus de derde macht is simpel, 24x24x24= 13824.
    Indien je 230.000 deelt door 13824, dan krijg je het drijfvermogen=gewicht 16.63kg
    Neem je de schaal 1:24, voor mijn Dockyard, Lengte 25,06 m= 1,044m, Breedte 6,32 m= 0,263m, Diepgang 2,31 m= 0,096m.
    Nu ter controle de berekening, gemakshalve uitgerekend in dm3: 0,6x 10,44x2,63x0,96 = 15.8 kg
    Voor een berekening van het drijfvermogen van een model met een verschil van 5% is onverwacht.

    Helaas, ik kan niet meer terugvinden, wie deze formules en informatie op het Forum heeft geplaatst. Ik heb alleen de formules opgeslagen.

    Nu voor de Elisabet Goedkoop, 62 ton.
    Ik heb geen waterverplaatsing kunnen vinden. Misschien is hier sprake van brt, bruto register ton, of dwt, dead weight ton.
    Mijn Dockyard heeft een brt van 41,50 bij een waterverplaatsing van 230 twvp (ton waterverplaatsing).
    Weet jij de waterverplaatsing van de Elizabet Goedkoop?
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2019
    Frans O vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Waarschijnlijk staan ze hier (link). De 62 ton zal het laadvermogen zijn. Brandstof en ketelwater. Het totale gewicht (waterverplaatsing) schat ik tussen de 250 en 300 ton. In schaal 1:20 ligt dat dan tussen de 30 en 37 kg. Maak er een mooie boot van!. Zou wel een andere schroef erbij zoeken. Die op de foto heeft een slecht rendement en is niet natuurgetrouw. Kijk eens bij Raboesch. Niet de goedkoopste, maar wel een van de betere merken. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelberekeningen-gewicht-snelheid-vermogen.121395/
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2019
    Frans O vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    De posting waar ik naar verwijs is van 2010 Henk. Misschien niet wat jij bedoelt maar het is een heel bruikbare excel-sheet. Maar als jij een betere formule weet/hebt, laat maar zien dan. Waarschijnlijk bedoel jij blokcoëfficiënt, die de verhouding aangeeft tussen het volume van het onderwaterschip en het rechthoekige blok. Deze varieert van 0,5 (containerschip) tot 0,9(lichter). Bedoel je deze link misschien? Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/berekening-waterverplaatsing-modelschip.7790/
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2019
    Frans O vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ja, deze bedoel ik. Ergens staan op het Forum deze gegevens. Ook de eerder genoemde formule om het drijfvermogen van een model uit te rekenen van uit de waterverplaatsing van het werkelijke schip. Dit stond niet in een Exell bestand, maar gewoon in de tekst.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Of het een echt excel bestand is durf ik zo niet meer te beweren. Wel kun je de waarden aanpassen en er mee rekenen. Het is de link waar Lex naar verwijst. Hoop dat Frans met deze info zijn voordeel kan doen en verder ga ik er zijn draadje niet mee verontreinigen. Gr. Klaas.
     
  16. Frans O

    Frans O

    Lid geworden:
    17 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Meeden
    Nee, dat weet ik niet. Maar het is nu wel wat duidelijker geworden in het, uitgebreide, antwoord. Dank!
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2019
  17. Frans O

    Frans O

    Lid geworden:
    17 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Meeden
    Bedankt Klaas!
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2019
  18. Frans O

    Frans O

    Lid geworden:
    17 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Meeden
    C0C89738-C557-4FD3-9598-7819451665D2.jpeg 18EA40C5-2B8D-466F-BABA-FE5319828D6E.jpeg 12E86DF7-AA3E-4B76-BA2C-4DA4D5AAB769.jpeg Weer wat verder gewerkt aan de boot.
     
    Marc w en Jan Walpot vinden dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk hè Frans, om dat zo onder je handen te zien groeien. Al een keuze gemaakt voor de hoofdmotor? Aan de opening in het dek wordt het geen stoom, of vergis ik me? Gr. Klaas.
     
  20. Frans O

    Frans O

    Lid geworden:
    17 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Meeden
    Ik ben er nog niet uit Klaas. Op internet zie ik diverse stoommachines, die nogal prijzig zijn!
    Mogelijk plaats ik eerst een E- motor om te kunnen varen, daarna zie ik wel.
     

Deel Deze Pagina