Elk kristal in elke zender?

• Topicstarter Topicstarter marvin
  • Startdatum Startdatum
M

marvin

Guest
Ik heb net een acoms hayabusa binnen gekregen, en ik heb nog een oude acoms techniplus liggen. Voor de clubrace moet ik 2 freq's hebben, dus kan ik gewoon beide kristallen in de zendern en ontvanger doen? Of kan een bepaald type kristal niet in een bepaald type zender? Het past wel allemaal gewoon, maar ik heb het nog maar niet aangezet.......

Je kunt niet zo maar elk merk/type kristal in een zender stoppen. Alleen een kristal van het eigen merk en van de juiste soort (AM of FM) en de juiste frequentie (27 of 40 MHz) levert een goede werking.

De Hayabusa en de Techniplus zijn beide Acoms en beide AM. Als ze nu ook nog beide 40 MHz zijn, kun je de kristalset van de Techniplus probleemloos gebruiken.

Ik heb een MZK Micro 6 Single conversion Narrow band 35 Mhz ontvanger hierzo. Maar als ik er een kristal inprik (kanaal 74) van m'n andere ontvanger (Hitec DS), doet hij het niet.

Maakt het verschil tussen dual conversion kristallen en Single conversion?

Ernst Grundmann zei:
Ter aanvulling bij Harold.
Het verschil is bij gewone ontvangers is altijd 455kHz ongeacht of het AM of FM is, geen probleem dus.
Tegenwoordig heb je echter ook Dual Conversion ontvangers (dubbel super in het Nederlands). Bij deze ontvangers is het onvangerkristal 10,7MHz HOGER dan het zender kristal. Let op, het is 10,7MHz en niet 10,7kHz! Mogelijk zijn er ook ontvangers waar het 10,7MHz lager is maar die heb ik nog nooit gezien.
Al met al is het advies van Harold: merk bij merk, type bij type, het enig juiste advies!

Daarom zijn single en dual niet uitwisselbaar.
Single is wel overal snel te krijgen of meest op voorraad (Quartel Amsterdam?).
Dual moet vaak eerst worden besteld.

Back