Elke duin een vliegbare duin?

Hallo zweeffanaten,
Binnenkort ga ik waarschijnlijk voor een dag of twee naar een van de Nederlandse eilanden (tvtas) Nu lijkt het me leuk om een zwever mee te nemen en als het weer het toe staat proberen eens wat te hellingzweven op een duin. Maar nu vroeg ik mij af: kan je aan elke duin van redelijk formaat, grenzend aan de kust, en waar de wind recht op staat vliegen met een zweefvliegtuig? En zo ja, wat maakt een helling vliegbaar?

Ik hoor het graag!

Groeten Rick

Jazeker ik heb al duinen Op Texel en Zeeland gehad (volgende week weer Texel), mits de wind maar voldoende is en op het duin staat, dan is er zeker op te vliegen.

Groeten

Rick, aan elk duin kan je vliegen. Alleen aan hele korte 'ronde' heuveltjes heb je niets, maar aan het strand vormen de duinen vrijwel altijd één lange helling. Je zal op de meeste plaatsen op het strand moeten blijven staan, op het duin mag je over het algemeen niet staan.
Even een tip bij een 2 kanaals kist: absoluut recht tegen de wind in gooien, niet langs het duin willen gooien. Als je schuin op de wind gooit gaat je kist gegarandeerd in een bocht zo het duin in, niet te houden (ja, ik heb ervaring). Dus recht weggooien en dan meteen langs het duin sturen.

Hier sluit ik mij bij aan. Onder aan het duin staan, recht in de wind gooien en dan pas gaan sturen om voor het duin heen een weer te kruisen en hoogte te winnen.

Op het kattukse strand een poosje geleden met de talon gevlogen boven het strand gevlogen, niet eens in de liftband (heet dat zo) van het duin. Best nog een sport om 3 a 4 meter hoogte in het gebiedje te blijven waar je nog net kan blijven zweven (was ook een zwakke wind, kracht 2 a 3)

Justus

Zoals Raymond zegt, zodra een heuvel/duin/... iets groter is dan pakweg twee langevel boerderijen kun je er op hellingvliegen als de wind er min of meer haaks op staat. Voor mij is veel belangrijker dat je ook een plek hebt waar je kunt landen. Vliegen is nl. de minst moeilijke ...
Veel plezier.
Dirk.

Het is wel zo dat als de duin steiler er meer bruikbare lift is. Aan de zeekant van een duin is dat meestal geen probleem, maar mocht de wind van de andere kant komen, dan krijg je te weinig lift. Overigens zou ik bovenop de duin gaan staan, zo heb je beter zicht op de afstand tussen het duin en je kist. Wel mits je je landingsplek goed kan zien.
Kijk uit! Het is wel verslavend!

...maar mocht de wind van de andere kant komen, dan krijg je te weinig lift.
Dat zit 'm niet alleen in de hellinghoek. Wind die van land komt is gewoon bij lange na niet zo laminair als wind van zee; dat betekent dat je met zeewind aan een bescheiden zandhobbeltje genoeg hebt terwijl dezelfde wind op een vergelijkbare helling inland niet draagt. Met mijn zeilvlieger heb ik die ervaring regelmatig in de bergen; je staat op een berg en denkt, als het op LVS zo hard waait blijf ik moeiteloos boven. En je start, en er blijkt geen sprake van bovenblijven te zijn. Het is de zeewind die maakt dat duinen zo goed dragen.

In Californië en ook Australië vliegen ze met zeilvliegers vaak op plekken waar de duinen hier en daar niet hoger zijn dan een paar meter, en dat lukt. Er zijn filmpjes waar je nauwelijks ziet dat er een helling is, en dan toch nog boven blijven. Laag, met één tip vlakbij het zand, maar toch.
En een zeilvlieger heeft wel degelijk een slechtere daalsnelheid, dus meer lift nodig, dan een modelzwever.

Ik denk dat het heel lastig is om met een model langs een duin te vliegen als je op het strand staat. Moeilijk om je afstand tot het duin in te schatten, en je positie t.o.v. de helling.
Op veel plekken waar je niet op het duin mag komen, is het mogelijk om een model op te gooien vanaf een duinovergang. Dat lijkt me een betere optie.

Laatst bewerkt:
Andere optie is met een elektrozwever starten vanaf het strand en dan langs het duin vliegen. Je moet dan zelf wel direct onder aan het duin gaan staan om de afstand tot de helling goed in te kunnen schatten. Omdat je steeds omhoog moet kijken is dit een stuk minder relaxt vliegen dan op het duin staan. Maar ja, de mogelijkheden om dat te doen zijn op dit moment ongunstig. Ik wil binnenkort toch eens met een grote elektrozwever vanaf het strand gaan starten om te kijken hoe dat bevalt. Vanaf een duin opgang ingooien kan ook als er geen mensen in de buurt zijn. Op terschelling zijn ook veel vliegbare duingebieden waar je wél op het duin mag komen.

Van het strand starten is iets lastiger, je moet de eerste meters zelf gooien dus met grotere zwevers bijna niet te doen en je vliegt altijd naar je toe dus moet je iets beter opletten maar er zijn ook voordelen.
Je hoeft niet bang voor mannen met petten te zijn want je staat niet op een plek waar je niet mag komen. (tenzij je natuurlijk tussen de strandhuisjes en de badgasten gaat staan maar ik neem aan dat "we" verstandiger dan dat zijn)
Belangrijkste voordeel vind ik dat je altijd goed kan landen en nooit ver hoeft te lopen bij een 'buitenlanding'
De meeste goede hellingstekken hebben maar een kleine landingszone en daar kan het wel eens pittig zijn om goed en schadevrij te landen. Op het strand is de landing veel makkelijker, moeilijkste is laag genoeg komen om uit de stijgwind te komen.

Ik doe het meestal met weinig wind en klein zwevers, de omstandigheden dat het een sport is om uberhaupt in de lucht te blijven. Geeft erg veel voldoening als dat dan toch lukt!

Justus

Laatst bewerkt:
Dank heren!
Ik had al zo'n vermoedden dat het kon maar om de bevestiging van ''ervaringsdeskundigen'' te horen is toch wel goed.
Zelf heb ik onlangs een Dizzy Bird gebouwd en ik denk dat die het zelfs met wat lichte wind goed gaat doen aan de duin.

Het hellingvliegen met een 2-asser lijkt me niet echt verstandig met de hellingzweef ervaring die ik heb. Is dat vliegen eigenlijk wel (comfortabel) te doen met bijvoorbeeld een 3m twee-asser? (met Graupner Cirrus vleugels) Ik vlieg ook met een full-house oude F3J/B zwever van 3 meter, alleen lijkt het me niet handig die meteen van een onbekende duin af te gooien. Het kan zomaar zijn dat een helling niet draagt natuurlijk.....

We zullen het zien, tzt zal ik mijn ervaringen hier plaatsen;)

Nogmaals dank

Hellingvliegen met een 2-asser is prima te doen, ook met wat grotere. De wind voor de helling is mooi laminair en dus weinig turbulent. Landen op het duin kan met een 2 asser wel wat lastiger worden omdat het daar nog wel eens turbulent wil zijn. Landen op het strand zal weinig problemen geven.
Nog een kleine tip voor landen op het strand: je moet een flink eind van het duin weg om hoogte te kunnen verliezen. Dus boven de branding of zelfs boven water gaan vliegen en pas op lage hoogte terug steken naar het strand om te landen. Te dicht bij het duin zit je nog in de liftband en als je dan je kist naar beneden stuurt bouw je veel snelheid op.

Rij op dit moment langs de californian coast. Niet normaal wat een helling-hemel is het hier! Ik heb hier werkelijk van alles en nog wat zien hellingvliegen! Ik heb nog nooit iets op de helling gevlogen, maar dit hier maakt me er wel zeer warm voor!

: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hellingvliegen met een 2-asser is prima te doen, ook met wat grotere
Sluit ik me helemaal bij aan!:)
Een rustig vliegende 2 asser kan voor een beginner erg prettig zijn aan het duin door zijn dikwijls grotere eigenstabiliteit.
Zelf heb ik onlangs een Dizzy Bird gebouwd en ik denk dat die het zelfs met wat lichte wind goed gaat doen aan de duin.
Prima ding om te hellingen en je kunt je er nog eens wat fouten mee permiteren:D
En een zeilvlieger heeft wel degelijk een slechtere daalsnelheid, dus meer lift nodig, dan een modelzwever.
:D:D:D
en dat zegt Bart!! Waarvan acte!
(ik ben overigens stikjaloers op je handtekening Bart, maar ja jij hebt hem al!)

(ik ben overigens stikjaloers op je handtekening Bart, maar ja jij hebt hem al!)
Haha... dan interesseert het je misschien wel dat je er een trui of T-shirt mee kan kopen, hier: bartzooi
Verdien ik trouwens niks aan hoor, de prijs is wat Shirtshop ervoor rekent.

Laatst bewerkt:
Back