ELV ALC 8500-2 expert

• Topicstarter Topicstarter Stefan666
  • Startdatum Startdatum
S

Stefan666

Guest
Toch nog even zagen over de nieuwe lader,
nieuw onderwerpje toch wat makkelijker.
Zijn nog een paar dingen die ik niet helemaal snap aan de lader,

1) Als ik een accu wil laten "cycle" (dus byv 3x ontlade/laden)
waar kan ik dan het aantal keer invullen?
Heb het geprobeerd vannacht op channel 4 met een sanyo 7,2V en bij terugkomst bleek ie de hele nacht zijn doorgegegaan (zover er terug te zien was)

2) Heb hier de volgende accu, een Sanyo 7,2V 3000mA NiMH
Ouder, veel gebruikt. geeft de volgende grafiek aan ->

sanyo1.jpg

Nu blijft ie dus hangen op 2417,xx mA geladen. Welk programma kan er nu het beste gebruikt worden om de accu op te peppen ?
Forming ? of Refresh ? (snap het verschil tussen de 2 niet helemaal)

3) Wat doet het programma "Test" nu precies ?

De C opties inmiddels uitgevogelt uit t vorige topic :)
De dode lood-gel accu is uit z'n as herrezen, doet t weer, ja.. ben een echte econoom.. lader van 280 euro om een 20 euro kostende accu te herstellen haha.

Mvg! Stefan

Update:
Gezien de wilde reacties op het forum zelf nog het een en ander weten uit te vogelen :)

Forming, zo iets als het inlopen van een nieuwe motor..
Maar dan voor je accu.
(let op, duurt lang.. met een 3850mAh accu was ie bijna 22 uur bezig)
Dus misschien de standaard cycle count van 10 maar eens naar 5 zetten.

(zeker als je zoals hier, 7 nieuwe accu packs moet inwerken)

Test -> nog niet uitgevogelt

Als je meerdere accu's tegelijk wil "formen" , let dan op dat je de max mAh en ontlaad mAh ook lager zet in het startscherm
Anders pakt ie de max ingesteld in je accu database, en zal hij niet meerdere accu's tegelijk kunnen doen.

Als je even rekent en kijkt naar de instellingen, kan je 2x 7,2V stickpack 3850mAh en 1x zendaccu 9,6V 2500mAh tegelijk "formen" (of laden)

Als je de standaard instellingen aanhoud, doet ie er max 2 tegelijk
( 1x 3850mAh en 1x 2500mAh)

Temperatuur sensor is een must als je snel wilt laden, zou hem echt meteen meebestellen. Kan je tot 5000mAh snelladen, heb je em niet aangesloten gaat dat toch echt niet werken.

Als je nu je Expert-2 koopt, zit er firmware 1.03 op, op de www.elv.de site staat inmiddels update 1.05 (t is even handig om te weten)

Klantenservice van ELV is zeer vriendelijk, voor de losse temperatuur sensor betaal je een heel schappelijke verzendkosten.
Engelse vragen verstaan ze prima, en je krijgt in 2 talen andwoord, duits en engels.

Heb nog zitten vogelen met "laden zonder aangesloten pc" , dat is geen aanrader. Die USB zit er niet voor niks op, bespaart je een hoop geklungel door de lader menu's als je gewoon lekker kan klikken & typen.
Geen behoefte om een lader aan de computer te hangen? zou dan de lader links laten liggen. Werkt redelijk beroerd zonder zeg maar gerust.

Mvg, Stefan

Test is idd voor capaciteitsbepaling (van een accu).

Vandaag de ALC 8500 Expert-2 mogen ontvangen....ik gebruikte dit type lader al langere tijd op het werk voor vooral Pb-gel accu's

Heerlijk "ladertje".... ook zonder PC prima te gebruiken hoor (ff de de menustructuur gewoon worden ;) )

mvg, Z

Ik heb de ALC 8000+ en ik heb in de databank bvb een batterij ingesteld met een laadstroom van 2A, maar als ik dan deze accu wil laden op kanaal 3 bvb waar de max stroom beperkt is op 1A dan wijgert hij te laden. Vrij logisch natuurlijk omdat de ingestelde stroom te groot is, en dus vraagt hij een ander kanaal te selecteren voor deze accu. Maar wanneer ik dan via de pc de accu uit de databank haal en ik doe dan hetzelfde voor kanaal drie lukt het echter wel omdat de pc de laadstroom aanpast. Is dit probleem ook bij een ALC 8500 of is het hierbij verholpen?

Redfire zei:
Maar wanneer ik dan via de pc de accu uit de databank haal en ik doe dan hetzelfde voor kanaal drie lukt het echter wel omdat de pc de laadstroom aanpast. Is dit probleem ook bij een ALC 8500 of is het hierbij verholpen?

Bij de ALC 8500 Expert-2 (software versie 1.71 & firmware 1.5) gaat de ingestelde laadstroom ook naar 1A terug....
maar je kunt wel gaan laden dan....(beter iets dan niets, "denkt" de software ;) )

Dus ja...is dit een probleem ?!?!?!

mvg, Z

Zo zou ik het willen zien maar mijn 8000 doet dat dus niet. Even wachten op een update dan.

Ik heb de 1.5 er opstaan ja, maar die doet dat toch niet...

Back