Emcotec Micro DPSI; slechte ervaringen?

• Topicstarter Topicstarter Henri Zikken
  • Startdatum Startdatum
Henri,
Je gaat voorbij aan het feit dat de stroom toeneemt als de spanning toeneemt.

Daar ga ik niet aan voorbij, dat is een aanname. Het is maar zeer de vraag of dat altijd waar is, het kan ook zijn dat een motortje meer in z'n rendementsgebied komt. Daarnaast kan het zijn dat het aansturende circuit een maximum stroom heeft/kan handelen. Wat je de servo voert, hoeft totaal niet hetgeen te zijn wat de motor krijgt. Sterker nog, bij brushless servo's is dat zelfs heel sterk de vraag.

Dit alles natuurlijk alleen als de servo op zijn maximum belast wordt.

Precies.. dat was een beetje mijn punt, xyz's verhaal gaat er helemaal vanuit dat je op of over het maximum van het motortje zit. Dat hoeft helemaal niet waar te zijn.

Maar goed, weer een onzinnige en offtopic discussie ;)

probleem emcotec micro dpsi

Even een ervaring van mij betreffende de Micro DPSI.
Afgelopen weekend mijn kist verloren door mogelijk een zichzelf uitschakelende micro dpsi.
Nadat alle restanten bij elkaar waren verzameld begonnen met storings onderzoek.
Na een perfect verlopen vlucht opgezet voor de landing.
Op short final verloor ik alle besturing met als resultaat een grote puzzel van balsa.
- de emcotec stond uit.
-Batt hadden nog 85 % vermogen
Geen probleem met zender (spectrum dxi6)

Bij nadere bestudering van de emcotec manual bleek dat de emcotec niet op 4 cellen nimh batt hoort te werken.
Ik vloog al een jaar op 2 x 2000mah nimh batterijen.
Per vlieg dag gemiddeld verbruik 250 mah uit elke batt.

Ok een grote fout van mijn kant (manual niet goed gelezen)

Maar kan ik nu mijn micro dpsi nog vertrouwen.
Hij zou cf de manual niet mogen werken op 4 cellen, wat een jaar lang probleemloos werkte.

Wat raden jullie aan:
-Emcotec weggooien
-testen op een goedkoop kistje met 5 cellen nimh of 2 cellen lipo.
-Opsturen naar fabrikant
-andere ideen

Bvd voor alle reacties.

Mvg Sas

emcotec

De batterijen zijn door een clublid gecheckt of deze niet leeg waren.(batt checker)
Ze hadden voldoende voltage en waren nog voor 85% vol.
Deze batt packs zijn begin vorig jaar nieuw aangeschaft voor de kist

Ik ben er erg tevreden mee , ik heb afgelopen week mijn 2e gekocht. In de gebruiksaanwijzing staat inderdaad dat je hem eerst moet instellen welke soort en hoeveel batterijen je gebruikt. Denk dat het vrij logisch is dat hij ermee ophoud als hij uitgaat van de standaard 7,4V voor lipo (waar hij van fabrieks uit op staat ingesteld) , naar een pack van een 4,8V .. dat is nogal een verschil ... waarom het zolang is goed gegaan? ... geluk? accu pack die in uitstekende staat was tot aan vorige week en wat capaciteit in de loop van het jaar heeft ingeleverd... vorige week was wellicht het omslagpunt voor de emcotec.

Cor

De batterijen zijn door een clublid gecheckt of deze niet leeg waren.(batt checker)

Terug komend op je oorspronkelijke vraag, als ik een probleem zou hebben gehad en een bepaald component verdenk dan zou ik die niet meer gebruiken.
Zeker niet na een 'crash'

Verder, is een spannings-check op een onbelaste Nimh 'tricky'

Heb je een lader die aan geeft hoeveel er in/uit gaat?
Zo ja, ontlaad ze dan en kijk hoevel er nog uit gaat?
Had je de packs geladen voordat je ging vliegen?

emcotec

De packs zijn beiden de avond ervoor geladen.
Eigenlijk gewoon een standaard handeling voor een dagje vliegen.
Een 2 maanden geleden nog helemaal ontladen en weer geladen.
Ik gebruik een icharger als lader.
Zal beide packs nog eens controlleren.
En tja denk dat ik een jaar lang geluk heb gehad, maar het blijft vreemd dat de emcotec toch de 4 cell packs heeft geaccepteerd.

Ik ben niet zo van het weg gooien van onderdelen na een crash.
Ja het is veiliger, maar ja de spullen zijn ook niet goedkoop.
Daarom zat ik te denken aan een duur test op een oud kistje, voor zover dat enige garantie bied.
Of is er iemand die een test bedacht heeft voor dergelijke electronica?

Als hij iets anders doet als constant branden , dan is die of in programeermodus of is een van de error aanduiding.

Cor

emcotec

Ok hij moet dus blijven branden.
Dat was dus indicatie 1 dat er iets niet klopte (stom stom)
Net even de boel aangesloten.
Led gaat branden voor ongeveer 3 sec, gaat uit voor 10 sec, gaat aan knippert een paar keer en gaat weer uit voor 10sec, en gaat zo door.
Deze denk ik error code zie ik niet terug in de manual.
Iemand enig idee?

Nou ja, simpel denk ik. Je hebt mazzel (of pech) gehad dat het eerst op 4 cellen wel gewerkt heeft. Met het verouderen van het pakket ging het mis. Je moet 5 of 6 cellen gebruiken of 2S lipo.

Ik denk dat je de emcotec gewoon weer kan gebruiken als er verder geen beschadigingen te zien zijn. De switch zelf is vrij licht dus heeft de crash weinig impact.

Volkert

emcotec

Dus conclusie:
Ik heb een jaar lang in de programmeer code rond gevlogen.
Erg veel mazzel gehad dat het op deze manier fout is gegaan, in een relatief veilige situatie.

Nog even 2x 2s lipo's erop gezet en dan zie ik alle indicaties cf manual.
Bedankt voor alle reacties.

Mvg Sas

Eindconclusie: foutje van de gebruiker, en niet van Emcotec:)

Ik heb er trouwens ook eentje in gebruik, al bijna 4 jaar, en nooit problemen gehad. Wel op 2s lipo....

Back