H
hezik
Guest
@Bert
Ik ben er van overtuigd dat een brandstofkist maar weinig meer verbruikt dan een elektro.
Ik denk dat dat te eenvoudig geredeneert is. Jij hebt het over brandstofkisten met een goedlopende tweetakt. Schroef er eens een bonkende YS op en de waardes die je meet zouden nog wel eens anders kunnen zijn. Ik laadde overigens na een vliegdag zo'n 900 mAh in mijn Derwisj. De Alliance verbruikte (BIC) per vlucht zo'n 110mAh. Niets schokkends natuurlijk, maar toch stiekum meer dan het dubbele van het verbruik van een gelijkwaardige electrokist. Dat denk ik zelfs nog wel bij een goedlopende 160FX.
Maar: in werkelijkheid haal je die 2Amp continu never nooit, ook niet met digitale servo's en een tweetaktbrandstofmotor.
Een piekstroom van 2A heb ik op mijn Alliance wel gemeten, maar ik ben het met je eens dat de stromen echt niet zo groot zijn als sommigen je soms willen doen geloven.
En de standaard accukabeltjes zijn dik genoeg. Er loopt (piek) niet meer dan 2, hoogstens 3 Amp door.
Ter vergelijk; de sterkste servo's die in in mijn Alliance had zitten, waren de BLS 451's (core/brushless 8kg) en die trokken volledig gestalled 3A ongeveer maximaal. Denk niet dat je op 1 servo tijdens een normale kunstvlucht ooit boven de 1A zult komen, als je dat uberhaupt al zou halen.
Ik denk dus ook dat 540mAh voor een wedstrijddag meer dan voldoende zou zijn, en zelfs ook nog wel bij trainen.
Daar komt nog bij.. als je daar bv. zippy cellen voor pakt, wat kost zo'n accuutje dan nog? Het is dan interessanter om, als je dan daadwerkelijk zoveel gaat vliegen, gewoon 2 of 3 van die accu's te gebruiken op 1 dag.
@Alexzzz en wat betreft gewicht.. elke gram is er uiteraard eentje, maar in de C klasse vliegt het gros nog met NiMH of NiCD's en dan is Bert's oplossing zelfs al lichter. Mijn Derwish zat een 3000mAh 4 cellen Sub-C pack in (oftewel: klomp lood) en die bleef nog onder de 5kg.
Overigens had ik in de Alliance nagenoeg dezelfde setup als Bert voor ogen heeft, al gebruikte ik 800mAh lipo's en een BIC, zelfs nog iets zwaarder dus, en ook die zat onder de 5kg.
@Bert: je zou nog kunnen overwege om bv. voor 2 pakketjes van 400mAh te gaan ofzo, maar dat scheelt in het totaal misschien een keer 30 gram.. dus als je alles al in huis hebt, zou ik mooi die spullen gebruiken.
Laatst bewerkt door een moderator: