EMHW Funtana! (2M)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door niels steigenga, 28 jan 2007.

  1. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Beste mensen,

    Trots kan ik hier vertellen dat ik zometeen de kit van de funtana van emhw ga halen! Het is een 2meter model van de katana. IS bedoelt voor lekker 3D vliegen waarvoor hij dan ook gebruikt moet gaan worden!

    Na afronding van de het projectje van de somethin' extra (ook hier op het forum te zien) is het tijd voor iets nieuws! De Funtana dus!:D

    De setup is nu wel zo'n beetje bedacht:

    motor: supertigre 32,5cc met reso???? Of een zenoah benzine?????
    ontvanger:multiplex IPD
    BEC accu: 6 of 4,8 V (wat zal ik doen) sanyo 2400mah cellen
    servo's: de tower pro 11KG/metalen tandwielen/kogellager servo. (voor de hoogte roeren 2 stuks van 6,2KG)
    Spinner wordt bij de kit geleverd, ik hoop dat het een mooie metalen is! :wink:

    Verder moet ik nog wat rondkijken over het hoe en wat. De bouw zal hier te volgen zijn maar voor nu staan er nog de volgende vragen open:

    wat zal ik voor motor nemen? Ik denk dat het of een supertigre wordt of een echte zenoah (benzine wil ik wel een "proeven" en lijkt me leuk) Eventueel een reso? Vertel maar over alle voor-en nadelen van de benzine en supertigre. Ik heb in een topic van christiaan vis dezelfde kist gezien met een mvvs 25 dus motor gewicht zal wel erg ruim mogen varieeren.
    Dan wat betreft de ontvanger accu: een 4,8 of een 6 V? Op 6V heb ik meer stelkracht en de ontvanger kan het aan, ik heb het echter nog nooit geprobeert(het is en blijft toch een hogere spanning).
    Dan nog wat voor lijm zal ik gebruiken behalve de standaard; CA & epoxy? Ik wil het erg netjes verlijmd hebben want het moet met transparante folie bekleed worden! ( zie de onderstaande foto voor het schema)

    En tja, de verder vragen komen vanzelf :wink: Vertel me maar wat ik wel en niet moet doen want ik wil er een goede kist van maken waaraan ik jaren plezier aan moet gaan beleven! :D

    De foto's van hoe alles eruit ziet komen later deze week want ik heb een nieuw school rooster dat Kwalitatief Uitermate Teleurstellend is! :wink:

    Foto's van hoe hij er ruwbou uitziet en van wat het kleurenschema gaat worden:

    [​IMG]


    [​IMG]

    gr,

    niels! :D :banana:
     
  2. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Waarom niet met houtlijm lijmen?
    Die droogt transparant op.

    CA droogt ook transparant op, maar daar moet je van houden, met CA een heel toestel bouwen.
    Ik houd meer van bouwen met houtlijm. Houtlijm heeft een voordeel dat je niet gelijk met je vingers vastgelijmd zit, als je iets moet vasthouden, en je zit te dicht bij de lijm. En houtlijm kan je (als hij nog niet hard is) met water afspoelen van je handen.

    Epoxy zou ik vergeten. 5 minuten epoxy droogt te snel, om goed in het hout te kunnen trekken. En het is niet goedkope lijm als je daar een heel toestel mee moet doen.

    Voor de motor zou ik de supertigre nemen.
    In verhouding met een benzine motor stukken goedkoper. En je hebt minder cc's nodig om dezelfde power te krijgen dan een benzine motor.

    Succes met de bouw, ik vind het een mooie kist.
    Had de te koop advertentie ook zien staan, en wilde hem ook wel hebben. Maar ja, je kan niet alles hebben, en ik heb genoeg kisten staan.
    Dus daarom ga ik dit draadje zeker volgen. nogmaals succes
     
  3. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Bedankt:D

    Aan witte houtlijm en bisonconstructielijm had ik ook al gedacht. Sommige dingen zullen wel met een 2K lijm moeten als ik zo het bouwverslag van christiaan vis zie. Ik heb daarvoor al flink wat 30min. epoxy op voorraad:)

    Verder zal ik sommige kleine dingetjes met CA doen. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het model niet met maar een soort lijm goed te bouwen is.(misschien kan ik dat beter niet zeggen, komt een discussie van :wink: )

    Wat ik ook nog even moet vertellen:

    19 t/m 23 feb inc. de weekenden heb ik vakantie! Dat wordt natuurlijk een bouw weekje! Foto;s gaan nu denk ik ook wel beter lukken als in het topic van de extra; het probleem met de camera is opgelost!

    gr,

    niels
     
  4. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    heej!

    nou daar heb je geen verkeerde koop mee! dat kan ik je wel vertellen! verder even een correctie: ik heb een 35cc met reso pijp. trekt een 11,5 kg op een kist van rond de 6 kg. Je kunt hem licht bouwen en het totaal gewicht ook licht houden als je de componenten ook licht houdt. Dat betekent dat je geen towerpro servos moet doen maar bv de aanbevolen hitec 645 voor ail en 5245mg voor hoogte en vooral een sterke!! (=12 kg, en lichte) voor het richtingroer. Verder is het dan ook aan te bevelen om daar een os160 qua motorisering op te zetten. simpel omdat ie het meeste specifieke vermogen heeft (hp's tegen gewicht motor). en bv lipos ipv nimh.

    Als je niet voor super de puper licht wil gaan dan kun je voor benzine kiezen. Wat uiteraard zn invloed op het vlieggedrag zal hebben. Al is dit vliegtuig erg vergevend en vliegt ie een beetje zwaarder ook heerlijk! Niet te overtrekken, althans niet in vervelende-onverwachte-over-één-vleugel-weg-trekkende-stalls en vliegt vooral langzaam. Reageerd erg goed op de roeren en heb een ietsie pietsie ruddercoupling in meskantvlucht

    Zoals je hoort ben ik erg tevreden over mijn setup en het vlieggedrag (nadat ik van het merk towerpro servos naar hitec ben overgestapt en van mvvs demper naar een krumscheid die beide 2x zo duur zijn....) en geniet iedere vlucht! Ofwel, mijn tip: geef liever in het begin voor je gevoel iets meer uit, dan weet je zeker dat je uiteindelijk minder uitgeeft...

    ik zou zeker even mijn draadje over de funtana doorlezen. Daar kun je veel tips ook van andere lui over bv de motorisering lezen. Wel moet je even opmerken dat je een S hebt en niet de Pro...

    Nomaals, een kwalitatief erg goede bouwdoos en nog betere vliegeigenschappen!

    have fun with it en vooral een bouwverslag he...(ik heb nog wel wat tips om je landingsgestelplaat te verstevigen!). Succes!

    ps
    heb je aerofly pro deluxe? zo ja dan heb ik nog wel een model daarvoor die krek hetzelfde vliegt! kun je alvast oefenen en wennen aan het vlieggedrag...
     
  5. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    @christiaan vis:

    BEdankt voor de reactie! Het draadje van de pro ken ik onderhand uit mijn hoofd :wink:

    Ik heb idd aerofly mijn email is niels_steigenga@hotmail.com. Zou u hem misschien willen mailen.

    Inmiddels heb ik hem dus opgehaald en het valt me op dat hij erg netjes is! Toch al wordt er in de handleiding gesproken over roerhoorns; ik heb ze niet kunnen vinden :? Dat het om de S gaat weet ik, ik denk dat voor mij als eerste grote model het verschil niet zo zal merken met een niet of wel geproffileerde staart :D

    Verder ga ik nu eerst eens opzoek naar roerhoorns :wink:

    :oops: de foto;s staan per ongeluk in het verkeerde topic :wink:

    gr,

    niels
     
  6. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    prachtmodel!!
     
  7. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    thnx! :D

    Wat vinden jullie van mvvs tweetakt motortjes? Ik zou dan misschien een 25,55cc met reso of een 35cc kunnen nemen?

    Toch heb ik van supertigre enige slechte verhalen gehoord; dat ze pas goed lopen met een andere carb. IS dat niet toevallig verwarring met thunder tigre? Zo een heb ik zelf ook en weet dat die beter lopen met een andere carb. In iedergeval, de motor is een probleem. De zenoah 25cc is denk ik te kliein, de 38 te groot :roll:.........
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Geloof me Niels, wat ik je zondag heb verteld is pure waarheid en ervaring met verschillende van de ST motoren. Er zijn al diverse topics over geweest, ook recentelijk (tip; even zoeken)

    Grt.
     
  9. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Hee Niels,

    leuke kist, zat zelf ook aan een twee meter kist te denken. Dan met ST 23 cc

    Over de motor, bij ons op de club is eigenlijk iedereen tevreden over st :roll: Je kan natuurlijk ook een mvvs 35 cc nemen, net als Christiaan :wink:

    Stefan
     
  10. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ik neem aan dat ST super tigre is ( :oops: )

    Kennen ze bij jouw op de club dan niet de problemen met het oppakken vanuit het midden, stefan? Sommige mensen zijn er tevreden over andere niet dus dat wordt zo moeilijk! Ik ga maar eens op zoek naar verschillende referenties over een heleboel motortjes :D

    gr,

    niels
     
  11. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    hoi

    wbt de rudderhorns, bij mij zat er een dergelijk plaatje epoxy bij:

    [​IMG]

    hier zitten de hoorntjes in, bv rechtsboven zoals in dit plaatje.
     
  12. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Nee dat zit er niet bij nee!

    Maar goed ik kan ze wel kopen!

    Bedankt voor de funtana voor aerofly! :D
     
  13. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ik bekijk nu net de funtana voor earofly, die heb ik er al bij staan :D

    Ik vind hem daar wel erg strak vliegen alleen vind ik hem bij het torquen niet lekker op het rudder. IS een beetje loom reagerend op het rudder. Als hij eenmaal iets te ver opzij helt gaat het niet meer met het rudder. Andere toestellen van de katana/funtana in aerofly houd ik wel perfect torquend, die zijn iets feller op het rudder. Maar misschien maar eens flink aan wennen.


    Nog een vraag:

    Wat vinden jullie van de mvvs 25cc 2T methanol? Ik zou dan voor een met de reso gaan. Komt gelijk een tweede vraag in me op :D

    Is het zo dat je een normale uitlaat zoals die bij een methanol wordt geleverd niet goed/netjes kwijt kan in de motorkap? Anders weet ik wel meer motortjes: (asp/magnum 180, mvvs 26 2T etc)

    gr,

    niels
     
  14. Bas_mvsb

    Bas_mvsb

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Breugel
    Die rudderhorns horen er wel degelijk bij te zitten. Ben de kist nog steeds aan het bouwen en weet 100 % zeker dat deze er bij zitten. :!:

    Maar even over de motor. Als je deze kist gewoon bouwt zoals in het hoort en je zet er een os 160 op heb je een fantastisch lichte kist met een enorme bak vermogen. In combinatie met een hatori resopijp en een goede prop is ie nog behoorlijk stil. Je hoeft dan geen rare gaten te maken in je kap en de tunnel voor de pijp kan je gewoon wat langer maken. Daar is namelijk rekening mee gehouden met de constructie van de romp.

    Maar Chistiaan heeft wel gelijk, als je zo'n kist bouwt doe het dan in 1 keer goed. Het is misschien wel even slikken als je je motor, pijp en servo's in duitsland besteld en dan nog even 750 euro moet aftikken maar dan heb je wel spullen. Dan heb je goede en immiddels beproefde os en allemaal goeie digitale servo's van hitec.

    Anders kan je Didier hier op het forum ook altijd nog om advies vragen. Hij heeft ook veel ervaring met de funtana van EMHW en van Silvestri.
     
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    @bas
    de rudderrhorns zitten er ( denk ik) niet bij omdat niels deze kit 2e hands heeft ( toch?).

    @niels
    ik zag een paar posts terug dat je ook zat te denken aan bison constructielijm, ik raad het je van harte af. het is een redelijk zware lijm die moeilijk schuurt, en je weet van te voren niet ofje genoeg of te veel lijm hebt gebruikt, en het bruist meer dan je denkt dus dan moet het weer geschuurd worden, enz.
     
  16. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    WOW 8O
    Dat is een mooie kist zeg!
    Ik zat maar het hele gemotoriseerd-stuk door te kijken omdat je zei dat ie daar kwam te staan....staat ie hier :p
    Veel succes met de bouw :)
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Als je voor een MVVS 25 methanol zou gaan en dan zou ik toch echt de optie van de benzine uitvoering overwegen.

    Vlieg nu zelf met een MVVS 35 op mijn Super Decathlon en en ik ben zeer tevreden over deze motor, tevens is het een stuk goedkoper in brandstof, met 1 tank kun je zeer lang vliegen, de afstelling luistert minder nauw en afslaan is er niet bij.

    Als ik een motor zocht dan wist ik het wel ;-)
     
  18. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Hoi Niels,

    Mooi dat de kist goed is aangekomen. Wat de rudderhoorentjes betreft, deze had ik er ook niet bij toen ik de kit van iemand overnam. Ik verwacht dat met een mailtje naar EMHW dit probleem zo is opgelost.

    Veel plezier met de bouw en het vliegen van de Funtana.

    P.s. Ook mijn advies is om gewoon even goed door te sparen voor een bewezen goede setup. Je zult hierdoor uiteindelijk veel meer plezier beleven aan de Funtana.
     
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik zou gaan voor de OS 160FX met hatory 1050 pijp zo uit me hooft
     
  20. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Nog even over de motor:

    de magnum(asp) 180 is 29,5cc maar weegt dan wel 1400g. Ik denk dat dat best moet kunnen als ik lees dat christiaan vis er een 35cc mvvs op heeft zitten die ruim 1800g weegt (8O)

    Ik heb nu zelf een andere magnum en ik moet zeggen dat die er goed en betrouwbaar loopt. Wat de uitlaat betreft: past zo'n standaard methanol 2T uitlaat onder de kap, des noods met zo'n rubbere afvoer...............

    en bedragen van 750 voor de motor zijn absoluut uitgesloten! Zelfs voor en os 160 met alles er op en eraan vins ik dat veel te veel!
     

Deel Deze Pagina