EMHW Funtana! (2M)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door niels steigenga, 28 jan 2007.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Geloof dat een MVVS 26 incl. lange uitlaat (dus geen potje) maar iets van 370 euries kost.
     
  2. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    IS ook best redelijk, maar als ik dan kijk, vanaf 25cc methanol 2T dan is 26cc benzine wel wat weinig. Hoe zou een 38 cc staan dat is een zenoah.

    Ik heb ook wel positieve berichten gehoord over de mvvs 25cc 2T methanol met reso. Is dat wat?
     
  3. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    waarom geen os?
     
  4. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Ik denk de prijs...

    Als ik jou was niels zou ik lekker voor die Mvvs gaan, lijkt me geen probleem!



    Mvg Jesse
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Veel en veel te zwaar! Ook is het vermogen niet echt indrukwekkend, dan zou de MVVS 35 bijvoorbeeld een betere en lichtere keuze zijn. De ZG38 is leuk voor op een grote Piper Cub o.i.d. (heb ik zelf ook een tijd mee gevlogen).

    Grt.
     
  6. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Daar was ik al bang voor! :D

    Maar dat maakt niet uit! Ik heb even een vraag wat betreft de motorkeuze als het een benzine zou worden:

    Ik heb gelezen dat benzine in verhouding minder vermogen leverd dan een methanol. Dus vanaf hoeveel cc zou een benzine moeten zijn om leuk te kunnen gebruiken op de funtana?

    gr,

    niels
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    MVVS 26 benzine met reso is gelijk aan de 160FX met reso, beiden draaien een 18*10 Mejzlik met ongeveer hetzelfde toerental rond. Gebruiker "vosje" heeft die MVVS en deze draait dezelfde prop als mijn O.S. 160FX rond, het scheelt bijna niets dus. Ik zou persoonlijk niet voor de MVVS 35 gaan ivm het gewicht, het is nog toekomstmuziek voor je, maar voor het harde 3D/freestyle werk zul je later iedere 100gram gaan merken.

    Grt.
     
  8. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    ik begrijp alle argumenten en ik ben het er ook mee eens maar mijn grote probleem is dat ik geen dikke porotmonee heb! :oops:
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan had je niet aan zo'n kist moeten beginnen :wink:

    Grt.
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Met die portomonee valt het wel mee als je een 2meter bak koopt.
    Van te voren weet je wat erin moet en wat dat gaat kosten, heb je dat geld niet dan heb je een verkeerde keus gemaakt.

    Het gevaar wat je nu gaat krijgen is dat je een geweldige kist met een niet geweldige motor wil gaan uitrusten omdat de cashflow laag is.
    En dat komt de vliegeigenschappen waar je hem voor gekocht heb niet ten goede.

    EDIT: je was met net voor Alexzzz :)
     
  11. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Nee, die was me duidelijk! HEt gaat mij erom dat ik een leuke kist wil hebben met een motor die gewoon goed loopt, niet afslaat en genoeg vermogen heeft om er bijv. mee te kunnen torquen op een leuke manier. Ik hoef nog geen ultra lichte kist voor zwaar 3D, simpel weg omdat ik daar nog niet aan toe ben. Dan weet ik dat dit ook voor de toekomst is. Ik ben nu aan het kijken tussen twee motoren mvvs 26cc en de magnum 180(29cc) (deze weegt 1400g maar heeft wel meer vermogen) Wat vinden jullie daarvan? Ze hebben allebei een prijs die ik redelijk vind voor de motor! En van de magnum weet ik uit ervaring met een andere magnum dat ze goed lopen. En mvvs is ook niet slecht als ik zo eens zoek hier op het forum!

    laat ik dit gewoon als vraag stellen:

    de mvvs of een magnum?


    (sorry dat ik eigenwijs ben, maar ik hoef niet per see het allerbeste en duurste; zolang het blijft lopen en genoeg vermogen heeft ben ik tevreden :D )
     
  12. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Nee, die was me duidelijk! HEt gaat mij erom dat ik een leuke kist wil hebben met een motor die gewoon goed loopt, niet afslaat en genoeg vermogen heeft om er bijv. mee te kunnen torquen op een leuke manier. Ik hoef nog geen ultra lichte kist voor zwaar 3D, simpel weg omdat ik daar nog niet aan toe ben. Dan weet ik dat dit ook voor de toekomst is. Ik ben nu aan het kijken tussen twee motoren mvvs 26cc en de magnum 180(29cc) (deze weegt 1400g maar heeft wel meer vermogen) Wat vinden jullie daarvan? Ze hebben allebei een prijs die ik redelijk vind voor de motor! En van de magnum weet ik uit ervaring met een andere magnum dat ze goed lopen. En mvvs is ook niet slecht als ik zo eens zoek hier op het forum!

    laat ik dit gewoon als vraag stellen:

    de mvvs of een magnum?


    (sorry dat ik eigenwijs ben, maar ik hoef niet per see het allerbeste en duurste; zolang het blijft lopen en genoeg vermogen heeft ben ik tevreden :D )
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    MVVS (benzine), zonder enige twijfel :)

    Grt.
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    MVVS :!:

    goedkoop in brandstof, weinig verbruik, 1x afstellen en niet meer omkijken ernaar, slaat nooit af (of je tank is leeg of hij staat wel verschrikkelijk slecht afgesteld), geen startkoffer nodig.

    EDIT: damn die Alexzzz was weer net eerder ;-)
     
  15. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Nu stuit ik ook weer op een zenoah 26cc is dat wat, is toch ook behoorlijk zwaar met zijn 1420g zonder demper.........
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    NeeNeeNee, geen Zenoah.

    De Zenoah is een groot lomp blok (althans vindt ik) waar je weinig mee kan.
    De MVVS is een "normaal" modelmotorblok met compactere inbouwmaten met alleen een overbemeten carberateur.

    Kijk voor de exacte maten eens op de diverse sites.
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ben ik niet met je eens Berto, de Zenoah's zijn niet veel groter dan andere motoren. Ik heb zelf ervaring met de ZG38, ZG45 en ZG62, met een juiste afstelling en propkeuze kun je ontzettend veel vermogen uit die blokjes krijgen :lol: Overigens is de duurzaamheid ook zeker een overweging om een Zenoah te nemen, tegenwoordig zijn ze ook te koop met electronische ontsteking, dus de ontwikkelingen staan daar ook niet bepaald stil. Ik vlieg al geruime tijd met een ZG62 en krijg met een 24*12 Mejzlik ruim 6500 toeren, ondanks het feit dat het van oorsprong geen vliegtuigmotor is.

    Grt.
     
  18. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Wil je daarmee zeggen dat ik ook een zenoah 26 kan gebruiken op de funtana? Dat is ook de motor die mijn instructeur adviseerde en hij is inclusief uitlaat, motorsteun en ontsteking goedkoper en lichter als een mvvs..........
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik ben een tijdje geleden een 2m Funtana tegengekomen met de Zenoah 26, maar ik kan 'm zo gauw niet meer vinden. Met een KS resopijp vloog het geweldig en was het vermogen meer dan genoeg. Als ik 'm vind, dan post ik het hier wel. Ik meen me te herinneren dat ie zelfs z'n uitlaatbocht had geverfd enzo, was een beetje een "bling bling" ding, maar hij vloog er wel goed mee :)

    Grt.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh ik vindt dit lomp, een Zenoah 26:
    [​IMG]

    En hier een MVVS 35:
    [​IMG]

    Maar da`s puur mijn mening.

    Ik weet dat Zenoah`s ook goed presteren, daar heb ik ook niets over gezegd het ging mij puur om de inbouw en vormgeving.
     

Deel Deze Pagina