EMHW Funtana! (2M)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door niels steigenga, 28 jan 2007.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Foto van de MVVS is zonder uitlaat en zonder motorplaat, als je die bij de Zenoah wegdenkt dan valt het best mee :wink: :lol: Maar goed, Niels mag kiezen, als ik nu voor de keuze zou staan zou ik het ook niet direct weten.... :roll:

    Grt.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Da`s zeker zo ;-)

    Toch nog even, ik vindt die carberateur van de Zenoah aan de zijkant ook niet mooi :-(
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Komt vooral door dat trechtertje, die heb ik er bij mijn ZG62 ook afgelaten, alles past nu mooi onder de motorkap van m'n Laser 200 :D

    Grt.
     
  4. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Die motor zie je toch niet meer als ie onder de kap gaat??? :roll:
    Als ik Niels zijn verhaal zo lees dan wil ie alleen weten welke motor genoeg power levert en zo min mogelijk kost :wink:
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    3W28 zit in vermogen tussen de MVVS26 en 35 in en is nog lekker licht.
    Beetje prijzig, dat wel. Maar als prijs geen issue is dan deze, kan je lekker dicht rond de 5kg blijven.
     
  6. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    v/d Vecht zijn er niet zo over te spreken, het ding wil nog wel eens afslaan enzo....

    Grt.
     
  8. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    jup die 3W heeft geen goede reputatie ... het is een veel gebruikte motor op de 3W EXtra fun en zoals alexxx al vertelde... hij durft wel eens uitvallen.. en dat kan je niet tolereren bij een groter model...
    Donatas zijn 3W extra fun is zo gecrasht simpele deadstick...
     
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    offtopic: ik heb nou al heel vaak van deadstick gehoord, maar wat is dat eigenlijk precies? :?:
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik had begrepen dat dit niet 3W specifiek is maar meer Walbro en soortgelijk werkende carburateurs, specifiek. Als er sprake is van te grote versnellingen kan zo'n soort carburateur problemen geven. Tijd voor benzine-injectie.
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Wanneer is de gasknuppel 'dood' en reageert je motor niet meer. Krab nog maar eens aan je kin, het antwoord komt er dan vast :wink:
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik had begrepen dat het deze relatief kleine 3W motor is die daar problemen mee heeft, niet zozeer de carburateur....

    Misschien dat Bert of Dick opheldering kunnen geven?

    Grt.
     
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Volgens 3W is het niet mogelijk om een kleine (<50cc) benzine motor te maken met de gebruikelijke carburateurs (Bling, Walbro, Tillitson etc.) die zowel flink vermogen kan leveren als extreme 3D manouvres kan verwerken zonder benzine toevoer problemen te hebben. De kleinere motoren hebben onvoldoende carter druk om de carburateur voldoende pompwerking te verlenen. Een uitzondering hierop is de MVVS 26 die een kleiner cartervolume heeft zodat er wel voldoende druk is voor de carburateur werking.
    Het nadeel van de MVVS 26 is dan weer dat er zeer weinig vermogen uit te halen is doordat er te veel vermogensverlies ontstaat door de grotere carter compressie.

    Vroeger werd nog wel eens terug gegrepen op een truukje, waarbij de carburateur onder een zodanige hoek geplaatst werd dat de brandstof toevoer problemen alleen op konden treden bij bewegingen om de top as. Voor normale kunstvlucht modellen kon dat nog wel eens een redelijk resultaat opleveren, maar voor moderne 3D kisten die om alle assen uiterst bewegelijk zijn is dat geen oplossing.

    Voor sleep kisten, pipercubs e.d. is er dus geen probleem. Voor 3D bakken in de handen van lieden die het onderste uit de kan willen halen blijven dus alleen methanol slurpers of elektro motoren over als optie.

    De brandstof of akku kosten zijn dan behoorlijk hoger dan die van de benzine motor, maar elke week een model uit de modder moeten trekken omdat de motor er weer de brui aan geeft is ook niet echt motiverend. (Don't ask me how I know! :evil: )
     
  14. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    MVVS past bij de 45 en 58 aan de andere kant van de krukwang een kunststof vulstuk toe, waardoor er als het ware een schijf ontstaat. Hiermee is het volume flink verminderd. Misschien een ideetje voor 3W.
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hallo Niels

    Je kam rustig de Zenoah nemen,heeft voldoende power om de funtana door alle figuren te trekken.
    Is gewoon een goede motor voor jouw setup (word ook van Harald aangeraden)

    Hier word veel geschreven dat kleine Benziner niet geschikt zijn voor 3D kisten omdat de motor zou afslaan bij bepaalde figuren.
    Mijn ervaring is met mijn 3W Extrafun met 3W24 dat hij in de 4 jaaren dat Ik hem vloog (hij is nu aan een clubkammeraad verkocht) nooit in de lucht is uitgegaan.

    Als een Benziner in de lucht uitgaat licht dat probleem voor 90% aan de piloot/modelbouwer is mijn ervaring.

    Ik heb in ieder geen probleemen gehat met de vele benziner van 3W,ZG en DA

    Mvg Johan
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  17. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Inderdaad, bij een beginner in 3D vliegen zal de motor niet snel afslaan. Experts als Donatas en Derk kunnen met extreme manouvres de motor in een handvol seconden tot stilstand laten komen.

    @Eclipse86: Beste servo's voor een Funtana zijn de JR 8715. Een powerbox is niet nodig.
    http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/funtana 8715 servo.wmv

    Analoge servo's zijn niet precies genoeg om bij gebruik van zeer grote maximale uitslagen nog goed in neutraal terug te kunnen komen.

    De SebArt S140 is ongeveer 500 gram lichter dan een licht gebouwde EMHW Funtana.
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd heb ik ook gelezen dat ie nog wat lichter is :D

    zal eens naar die servo's zien...
    qua motor ofwel een os 160 ofwel een benzine..ben ik nog niet uit
     
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    gooi er een mooie OS 160FX in
    vraag aan didier hoe dat vliegt die heeft die motor er ook in en gaat prima!!
    en die motor is bij mij pas 2x afgeslagen 1x door een lege tank en 1x door een plug die er uit knalde tijdens inlopen(te rijk)

    hij doet het prima!!!!!!!!!!
     
  20. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Het probleem is al veel voorgekomen ! En zoals bert zegt ligt dat niet aan gebrek van afstelling ofzo maar gewoon aan de motor die de "vliegstijl" niet aankan...
    Het is wel ook niet altijd zo dat het enkel voorkomt in heel directe figuren... donatas zijn 3W viel gewoon uit in een inverted harrier... heel plots...
    Het is allesinds raar dat een benzine motor hier last van heeft en het komt blijkbaar dan ook enkel bij lichtere motoren voor... Ikzelf heb nog nooit problemen gehad met mijn 3W80xi,
    net als Maarten De Moor met zijn ZDZ 80, 2 prachtige motoren waar je mee mag doen wat je wil! ze stoppen niet 8) That's what we need!
     

Deel Deze Pagina