EMHW Funtana! (2M)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door niels steigenga, 28 jan 2007.

  1. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe je de rolroeren afschuind?

    Ik begrijp dat je dit moet schaven maar hoe krijg je dit netjes strak? Vaak ziet het er altijd perfect strak en recht uit. Maar gewoon schaven werkt denk ik niet, dan wordt het ongelijk(niet de zelfde hoek, en rechte lijn met putjes etc)

    niels
     
  2. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    schuren met een lange schuurlat. Begin kan evt wel met een schaaf.
    Of gewoon lang genoeg oefenen :wink:

    Stefan
     
  3. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    belangrijk bij deze ailerons is dat je over de hele lengte dezelfde hoek hebt (bij iedere aileron eigenlijk). Dit wordt wat lastig gemaakt doordat de scharnierlijn niet in het midden ligt. De manier waarop dit het beste gaat is de scharnierlijn op de neuslijst af tekenen met pen, daarna de hoek die de lijst moet krijgen zowel op de root als de tip rib tekenen. Dan een lijn tussen de twee punten op de boven en onderzijde van de aileron tekenen. Dan kun je gaan schaven totdat je in de buurt komt en de rest met het schuurblok.
     
  4. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Bedankt! :D ik denk dat het dan wel zal lukken!

    gr,

    niels
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Als ik je een tip mag geven qua servokeuze; de Hitec 645MG doet het bij mij uitstekend, ook bij de grote bakken. 8kg op 4.8V en 10kg op 6.0V, zelfs met mijn 8.5kg Laser 200 (2.55m, 62cc) kun je daar flink mee snappen zonder dat de servo's een krimp geven. Prijs rond de 33 euro, de standaard bijgeleverde servohevels zijn ook zeer solide, niet van die halfzachte hevels die standaard bij Futaba zitten :D Uiteraard moet je aansturing wel degelijk in elkaar zitten.

    Paar korte filmpjes ter ondersteuning van mijn stelling :)

    Snappend opstijgen 8)

    http://video.google.nl/videoplay?docid=2657665198534156055

    Beetje freestyle :)

    http://video.google.nl/videoplay?docid=7548315991705420598

    (heb nog meer en langer videomateriaal, maar daar ga ik het Funtana draadje niet voor kapen)

    Grt.
     
  6. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
  7. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    bedankt voor de tip! :D

    Vleugel 1 is inmiddels al af! 8). Ik moet nog wel de rolroeren afmaken waaronder dat blok hout dat afgeschuint moet worden, daar zie ik nog wel tegen op!

    Wat het schuren betreft; ik neem gewoon een reepje schuurpapier en klem de vleugel met handoeken ertussen tussen mijn knieen en kan dan gewoon met twee handen erom heen schuren aan de voorlijst! Werkt ook prima, weet ik van mijn extra.

    Ik denk dat de motorkeuze nu alleen nog maar is tussen TWEE (2) motoren: OF de mvvs 26 (methanol) OF the magun 180 (methanol) De magnum is dan wel wat zwaar maar die is daarin tegen wel weer 29,72cc (!)

    Foto;s komen eraan!

    Voorzover schiet het lekker op, de vakantie komt eraan dus dan kan ik weer flink verder bouwen!

    gr,

    niels
     
  8. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Mooi dat het allemaal zo goed gaat met de bouw Niels!

    Maar je Foto's doen het nog steeds niet :(
    Kun je daar nog even naar kijken, begin nu wel beniewd te worden naar je vorderingen :D


    Mvg Jesse
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Voor mij zou de keuze al beslist zijn dan (dat was ie eigenlijk al lang ;-)

    Kijk je niet blind op de cc`s, dit zegt helemaal niets.

    De Magnum verdraagt props van 16x9 tot/met 18x6
    De MVVS 16x8 tot/met 20x6

    Daarnaast zal de MVVS goedkoper zijn in het brandstof verbruik, + je hoeft geen startbox etc. meer mee te nemen.
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hij neemt de methanolversie...
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Waarom, vraag ik mij dan af????
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Tjah, dat weet ik ook niet...... :roll:

    Grt.
     
  13. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Gezellig ben jij zeg alex.


    Als ik Niels was had ik ook voor de MVvs gegaan, maar dat zei ik al een paar pagina's geleden :p

    Grt Jesse
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Begrijp het probleem niet?
     
  15. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Die ligt heel simpel:

    Simpelweg omdat de benzine motor mij in de aanschaf te duur is en omdat kleine benzine motoren blijkbaar minder goed zijn als de grote. Daarbij komt dat ik methanol gewend ben en er mee vertrouwd ben! De magnum mag dan wel een vrij kleine prop als standaard willen maar als 16x12 de standaard is kan ik dat als volgt doen:

    16x12/17x11/18x10 (eventueel een 20x8!)

    Anders heb ik de mvvs ook nog open staan (met reso in dat geval) maar die is 25cc en ik wil wel wat extra vermogen hebben. Daarbij komt ook nog eens dat ik uit ervaring met magnum weet dat magnum een goed merk is. (de motor op mijn extra is nog jong en loopt helemaal perfect!)

    Dan wil ik nog even kwijt:

    Begrijp dit niet verkeerd, (en ik bedank iedereen dan ook voor de adviezen) maar de berichten over waarom ik dan die motor wel/of niet wil zijn dan vrijwel overbodig.
    Ookal blijft er altijd en overal een discussie bestaan over de motor (benzine danwel methanol) maar ik denk dat een van deze motoren voor mij goed genoeg is. Ik heb ook nog niet zoveel zware criterica als de (over)ervaren 3D piloten die hier op het forum zitten. Daarom maakt voor mij dat ene beetje verschil tussen de ene en de andere motor niet zo uit! (sorry, sorry, sorry, sorry, sorry :oops: )

    Dan wat de bouw betreft:

    Gister weer verder gebouwd en kan nu vertellen dat de 1e vleugel af is en de 2e vleugel al bestaat uit de ribben met hoofdligger, tussenschotjes en voor- en achterlijst :D

    Dan begint mijn vakantie a.s. vrijdag om 2.10 uur dus gaat de grote bouw van start!

    gr,

    niels
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die vlieger gaat niet op :) Wel; 16*12-->17*10-->18*8, etc. Het verschil in toeren tussen de 16*12 en 17*10 zal niet veel zijn, maar de 18*8 zal al beduidend minder toeren gaan draaien door het hogere eigengewicht...

    Grt.
     
  17. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Zou er dan een merkbaar vliegverschil zijn tussen:

    mvvs 25cc (methanol) met 16x9/20x6

    en een

    magnum 30cc met een 17x10?

    Ik begrijp dat dit geen goede props zullen zijn voor een kist als dit maar wat zou het schelen?

    In een het geval dat de magnum niet fijn is met zo'n prop zal het een mvvs motor worden!

    gr,

    niels
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het punt is een beetje dat je het beste een flinke prop kunt hebben met een spoed van (in het geval van de funtana als je 3D wilt vliegen) 6-8. Maar dat niet alleen, de gasresponse moet ook goed blijven zodat je bijv. tijdens het hooveren even snel een stoot gas kan geven als het nodig is. Ik heb persoonlijk geen ervaring met deze Funtana, maar als ik kijk naar Didier met zijn 19*8 op 9000 toeren, dan zul jij toch zeker ook een 18 inch moeten hebben rond dat toerental. Ik denk niet dat beide motoren dit kunnen klaarspelen...

    Grt.
     
  19. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    de magnum wil graag 7600 toeren 8O
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zul je denk ik niet redden met een 18*8/18*10, maar goed.....

    Grt.
     

Deel Deze Pagina