Emma Maersk 1:65

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MarcoB, 7 dec 2012.

  1. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo Allemaal,

    Nu ik de Maersk Kaikoura en de Oranje Nassau af heb is het tijd voor een nieuw projectje want mijn bouwplank is leeg. Na mijn vingeroefeningen met een wat groter model bestaande uit twee delen (Maersk Kaikoura) durf ik wel wat groters aan.
    Ik heb mijn oog laten vallen op de Emma Maersk tot voor enkele maanden geleden, samen met haar zusterschepen, het grootste containerschip ter wereld. Ik gebruik de Emma als uitgangspunt ik zal mezelf wel enige dichterlijke vrijheden veroorloven.
    Enkele cijfertjes: lengte 397 meter, breedte 56,6 meter en een diepgang van 15,5 meter. Geschatte capaciteit 15.500 TEU

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ga haar bouwen schaal 1:65 dat geeft dus een lengte van ruim 6 meter, een breedte van 86 centimeter en een waterverplaasting van tussen de 750 en 800 kilo. Ik denk dat ik haar zo bouw dat ik zelf, als ik wil, onderdeel van de ballast kan zijn, ergo ik wil zelf mee kunnen varen. Al mijn andere schepen zijn 1:50 maar dat wordt bij de Emma iets te wild, ze zou dan 8 meter worden en ongeveer 1800 kilo, daar ga ik niet aan beginnen. 1:65 kan volgens mij op het water ook nog prima overweg met slepers 1:50 dus heren.......
    Uiteraard krijg ik met deze afmetingen een hoop technische problemen om op te lossen maar dat vind ik wel leuk. Dus ja ik weet het, een dergelijke grote romp is een beetje lastig mee te nemen, ik heb veel ballast nodig en de romp krijgt veel krachten te verwerken maar ik ga in elk geval proberen al die zaken op te lossen.

    De afgelopen paar maanden ben ik bezig geweest met de voorbereidingen. vanzelfsprekend was de tekening het grootste probleem. Na lang zoeken kwam ik op een Duits modelbouwforum iemand tegen zie bij wijze van hobby zelf schepen in Delftschip zet. Zo ook de Emma. Hij was zo vriendelijk mij de file te sturen en op basis daarvan ben ik begonnen. Ik heb op basis van het computermodel (zie afbeelding) een DXF gemaakt van alle spanten en die heb ik naar een firma in Dordrecht gestuurd die een dergelijke file kan invoeren in een waterstraalsnijmachine.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het resultaat was een grote stapel spanten in 15mm multiplex en exact op maat. (de eerste drie foto's) Op de spanten van het achterschip heb ik voor de grap een CD neergelegd waar later de schroef komt. Dat geeft een beetje idee van de afmetingen. Die schroef wordt overigens een 6 bladige schroef van 150mm

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna ben ik begonnen met het maken van een volledig vlakke bouwplank. Op die vlakke bouwplank heb ik twee lange stroken gelegd die later het dek worden. Op die stroken staan vertikaal twee hogere stroken multiplex. Samen vormen dek en multiplex dus een hoekprofiel en daarmee heb ik de eerste stijfheid in de romp gebracht. Vervolgens zijn alle spanten op deze hoekprofielen gelijmd. Ik had alle spanten aan de binnenzijde van een pasvlak voorzien dus achter elkaar vormt dat een exact rechte lijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals jullie kunnen zien hebben de spanten waar de bodem vlak is een verdieping in het midden. Deze verdieping gaat een ballasttank worden die later met een kunststof bodemplaat wordt gesloten. Op die manier spaar ik ballast uit dat ik later mee moet nemen. De tank in het achterschip krijgt een inhoud van 160 liter, de tank in het voorschip wordt 140 liter. Zo heb ik de eerste 300 kilo al voor elkaar.

    Ik ben nu bezig met de ballasttank en de boegschroefen voor het achterschip, (hoe heten die dingen eigenlijk) Ze krijgt er twee.

    Zo hiermee dus een aanzet voor dit bouwverslag, er gaan vast nog een boel delen volgen.

    Tot de volgende keer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Hekschroeven ;)
    Je durft wel met een dergelijk formaat bootje!
     
  3. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    succes marco
    word weer een megaschip .
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wow, dat wordt een bakbeest zeg!
    Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken, je vorige schepen waren in ieder geval al :cool::zon::banana:dus ook hierbij een volger.
     
  5. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    beste marco
    wat een project e.m dit is wel een mega project voor je ga zo door met je project
    dit is liefde voor je hobby bij vragen mag me mailen

    met vr gr marco medeoprichter van marine modelbouw nl
    kijk eens op onze website MMN - Vriendenkring voor Marine Modelbouwers Nederland
     
  6. Zazou

    Zazou

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Antwerpen
    Dit is een mega project, ik hoop van snel iets meer te zien en lezen hierover want dit interesseert me echt!
    Grts, Johan
     
  7. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    Ik zit in de scheepsbouw en moet zeggen dat dit er heel erg netjes uit ziet!
    De manier van bouwen ook prima.
    Je hebt ook een mooie ruimte met spulletjes tot je beschikking om het te doen zie ik.

    Heel veel succes met……
    Alhoewel op de achtergrond te zien word dit ook gewoon een succes!
    VrGr Rob.
     
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    erg mooi zo iets bouwen
    maar hoe ga je in gods naam 1500 kg balast maken ? met een water tank van 300kg zakt hij mischien 2 cm.

    ik ben ook eens aan een reus begonnen maar heb hem naar het stort gedaan wegens te veel balast , en daar moest maar 500 kg in bij jou is het 3 x meer.

    tog wens ik je veel suc6 met de bouw hoor
     
  9. Arjan.1975

    Arjan.1975 Guest

    Gaaf zeg! Zo komt er toch langzaam iets waar mijn sleper misschien ooit voor kan hangen hahaha.

    Het ziet er super uit en ga dit zeker volgen!
    Succes met de bouw
     
  10. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo allemaal,

    @ Adam, ach wat is durf. Ik denk dat een grote romp bouwen makkelijker is dan een heel kleintje. Verder is het denk ik niet zo spannend. Ik heb het gevoel dat ik met deze manier van bouwen met de Maersk Kaikoura nog lang niet aan het maximale zat dus die paar meter extra zijn hoop ik geen probleem.

    @ Amazone, De ballast is denk ik wel op te lossen. Ik heb in totaal ongeveer 700 tot 750 kilo nodig, de rest van het gewicht is het model, de accu en de containers. Van die 750 kilo heb ik al 300 in de ballast tank. De rest wordt trotoirtegels. (ongeveer 35 stuks) Die kan ik nog kwijt in de ruimte tussen ballast tank en scheepswand. Heb ik meer nodig dan verdeel ik dat over de bodem. Ik weet ook niet of het uiteindelijk allemaal gaat lukken. Misschien vertil ik me wel aan dit project (letterlijk en figuurlijk) maar dat zie ik dan wel weer. Voor mij geen reden om het niet te gaan doen.

    Ik ben een klein stapje verder met het bouwen.
    Ik heb de ballast tank in de romp gemaakt. Alle spanten staan meteen een stuk steviger en doordat de ballast tank straks een gesloten geheel is zorgt het voor een enorme versteviging tegen buiging en tordering van de romp, misschien zelf nog wel meer dan de scheepswand.
    De binnenzijden van de tank zijn inmiddels in een dikke laag polyester gezet.
    In de kunststof bodem plaat komen enkele openingen waardoor het water naar binnen kan. Aan de bovenzijde van de tank komen twee ontluchtingspijpen van pvc die ik kan afsluiten. De ballasttank is in het midden in tweeen gedeelt. Als de tank volledig vol is zou er geen verschil moeten zijn met een enkele tank maar ik denk dat dit toch veiliger is.

    Aan de zijkant van de tank heb ik achterin een opening gemaakt van 75 mm aan zowel bak- als stuurboordzijde. In deze opening komt een pvc bocht te zitten met een PVC buis die naar achteren loopt. In deze buis komt een schroef te draaien. Achteraan de romp boor ik twee gaten in de pvc buis met een diameter van 40mm hierin lijm ik de buis van de hekschroef vast die door de romp naar buiten komt. Het is een wat ruige manier om hek- en boegschroeven te maken maar ik heb nogal wat vermogen nodig wil ik er straks wat beweging in krijgen met 750 kilo.
    Nu heb ik op de hekschroef en boegschroef evenveel vermogen als ik in de hele Maersk Kaikoura aan boord heb voor de normale voortstuwing. Ik denk niet dat ik dat voor elkaar krijg met een haakse overbrenging die dan ook nog heel moet blijven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot een volgende keer.

    Marco
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ....................................... wow!!!!!!! ik hoop echt dat je dit project ook werkelijk afwerkt! ik ben zeer benieuwd. wat voor motor ga je er in zetten?? zal ook een flinke kolos moeten worden!

    ik ga zeker volgen!
    suc6!!!
     
  12. Arjan.1975

    Arjan.1975 Guest

    wow netjes hoor! maar 1 opmerking... Had je niet beter epoxie kunnen gebruiken voor je tank af te smeren? Polyester is toch niet waterdicht??
     
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Jouw een beetje kennende zal het bouwen inderdaad niet het probleem zijn. Maar als medegebruiker van ook een redelijk groot bootje weet ik wat er voor komt kijken om er mee te gaan varen. En die van jouw wordt nog een maatje groter.......
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Marco: Heel veel waardering voor deze megaklus!
    Tot nu toe: héél netjes...
    En inderdaad: vertil je er niet aan!
    (Huur alvast een paar aardige sleepbootschippers in voor het nodige duw- en trekwerk...) ;)
     
  15. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Wij hebben al de nodige ervaring met zo'n megaschip, zie berge stahl, maar denk ook over het transport.
    Je heb al gauw een tandemasser nodig om te vervoeren.
    En qua ballast, tja wij hadden hem afgeladen met 1,5 ton tegels, en dat is al tricky genoeg om te slepen
     
  16. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    @Marco, hoe denk je die te gaan vervoeren, 35 x 9,5 kg = 332,5 kg :schrik: Met een simpele aanhanger ga je dit niet redden.
     
  17. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo Allemaal,

    Ik ben weer een stukje verder. Afgelopen vrijdag heb ik twee platen berkentriplex van 4mm dik gehaald. De grote min of meer rechte vlakken van de zijkant heb ik daarmee dicht gemaakt. De rest heb ik tot strookjes gezaagd en daarna ben ik begonnen daar de rest mee dicht te leggen. Het vordert aardig.
    Ik moet nu echter eerst de motoren en schroeven van de hekschroeven plaatsen, nu kan ik er makkelijk bij. Als ik die later in wil bouwen zit ik te prutsen dus dat moet nu eerst. De schroefassen zijn besteld, nu nog op jacht naar twee motoren. Zoals ik al vaker heb verteld haal ik die graag van de sloop (motoren van de koelventilator van een auto), ze kosten weinig, zijn absoluut geluidloos en beresterk.

    Op de foto's kunnen jullie ook de 75mm pvc buizen zien waarin de schroeven komen te draaien. Ik heb ze er tijdelijk even in gezet. De uiteinden moeten nog worden aangepast maar eerst wil ik de motoren en schroeven plaatsen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten maar weer.

    Marco
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Martin Verhage

    Martin Verhage

    Lid geworden:
    28 jul 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Terneuzen
    Hallo.

    Dit ziet er zeer mooi uit.
    Ik zelf zou het model laten vollopen met water daar heb je genoeg van.
    En de tanks leeg laten lopen met luchtdruk met een 12v compressor voor
    auto banden.
    Dan is het water er zo uit.
    Ik volg dit zeker.

    Gr Martin.
     
  19. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    of leeg pompen.....

    heb laatst iets heel moois van gardena gezien wat je op n boortol kan aansluiten:

    [​IMG]

    http://www.coolsound.nl/gardena-voorzetpomp-1490-20/P17813
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Volgens mij gaat dit niet lukken, omdat de tanks zelf vullend zijn en niet afgesloten zijn.
    Zwart-wit gezien zijn het denk ik geen tanks, maar eigenlijk alleen maar een reducering van de waterverplaatsing
     

Deel Deze Pagina