Emma Maersk 1:65

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MarcoB, 7 dec 2012.

  1. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hallo , ik gebruik net zo een motor in één van mijn slepers en deze drijft een vierblad schroef aan van 12 cm zonder problemen . Met stilgehouden sleper en volle kracht vooruit meet ik 4,2Ampere op 12 Volt .
    Als regelaar heb ik een Robbe Navy Control 540R en heb hier nog nooit problemen mee gehad , ook niet na twee uur constant op drie/vierde snelheid varen . Deze regelaar stond een beetje meer dan handwarm net als de motor . Akkoord het is een dure regelaar maar je krijgt er wel wat voor terug zeker als je zorgeloos wil gaan varen .
    Deze motoren zijn werkelijk fantastisch en bijna niet stuk te krijgen .
    Vriendelijke groeten
    Broeckx Ronny
    www.mothvzw.be
     
  2. rcboy

    rcboy

    Lid geworden:
    9 nov 2011
    Berichten:
    343
    Locatie:
    capelle a/d ijssel
    Dit zegt voor mij meer dan genoeg dat waarschijnlijk uw motor dan toch anders dan die van Marco @Broeckx Ronny......

    MVG. Melvin
     
  3. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    Deze motor heeft ook wel al een eerste leven gehad, dus het kan wel dat die van Ronny maar 4.5A trekt Melvin.
    De sloop is natuurlijk geen verdeler van motoren die net uit het fabriek komen hè ;)
     
  4. rcboy

    rcboy

    Lid geworden:
    9 nov 2011
    Berichten:
    343
    Locatie:
    capelle a/d ijssel
    Daar zit ook wat in.
     
  5. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Dat het een oudere motor is zou kunnen maar het is toch dezelfde BOSCH motor.
    Het kan ook zijn dat mede door de tandriemoverbrenging naar de schroefas er een meerverbruik is . Als de tandriem wat te hard gespannen staat loopt het verbruik direkt de hoogte in . Bij mij zit de motor rechtstreeks via koppeling naar de as die zo soepel loopt dat hij bijna vanzelf draait . Er zijn veel zaken waardoor het verbruik kan oplopen en het is zaak deze op te sporen en deze te elimineren om zo lang mogelijk te kunnen varen zonder dat er een motor of regelaar verbrand . Eén voorbeeld : een collega modelbouwer had zijn schroefas op een keer zo vol met vet gestoken dat de motor de as bijna niet meer rondkreeg .
    Groetjes
    Ronny
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Even de motor ontkoppelen, en dan de stroom meten, weet je gelijk wat de snaaraandrijving verbruikt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Prachtig werk Marco! Ik neem even een abonnement op dit bijzonder mooie project ;-)
     
  8. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Zo, vandaag een poosje bezig geweest met de dragende constructie van de opbouw.

    De constructie is opgebouwd uit 8mm MDF en wordt gebruikt om kunststof polystyreen platen tegen aan te zetten. Nu de contour van de opbouw er op staat worden ook de merkwaardige verhoudingen van het schip beter zichtbaar. Het is echt een opbouw van niks op zo'n romp. Ook de uiteindelijke hoogte wordt nu zichtbaar, het bovenste dek van MDF ligt precies een meter boven de bodemplaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot de volgende keer.

    Marco
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    het ziet er aller sinds stevig uit ;)
     
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het ziet er zeker stevig uit.
    Ik mis alleen de rail voor zitfauteuil nog Marco. ;)
     
  11. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Het is alweer even stil rondom dit mooie project. Jammer, ik kijk uit naar een update ;-)
     
  12. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    idd al verder gekomen Marco?
     
  13. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen
    Geweldig Welke kant draait je Schroef op? Links zeker?

    Ziet er echt heel goed uit blijf zeker volgen greets Michael
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Even een update,

    Excuus voor de trouwe volgers, het heeft een poosje stil gelegen maar ik ben nu weer bezig.
    De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het bekleden van de opbouw, hieronder een paar plaatjes. In het voorschot van de opbouw zitten een paar raampjes teveel, ik was lekker aan het zagen zullen we maar zeggen. Nu ik er zo mee bezig ben worden ook de hoogst merkwaardige verhoudingen van het schip en de opbouw steeds duidelijker. De brug is echt gigantisch breed, hebben die lui daar een fiets staan om van bak- naar stuurboord te komen?

    Ook het probleem met de vaartregelaar lijkt ook opgelost. Het maximaal toelaatbare amperage blijkt geen 10 maar 30A te zijn dus dat moet toch voldoende zijn lijkt me.

    enfin, verder maar weer, WSD is niet ver meer en ik had een deal met Wiggie :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, M
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    Dit begint een geweldig schip te worden zeg, mooi!!
     
  17. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    prachtig! leuk om weer wat van je te horen!
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ken het gevoel Marco. Druk
    Druk druk.
    Wel lekker bezig zo.
     
  19. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er goed uit Marco en gewoon rustig verder bouwen waardoor het leuk blijft. Het is tenslotte een hobby.
     
  20. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Binnenruimte kost geld, en de bemanning is heel beperkt, dus de accommodatie is best gewoon op maat van de bemanning. Die brugvleugels daar kun je niet omheen (met een enkele uitzondering), dus die moeten er zo maar op. Er zijn weinig gevallen waar je van de ene kant op de brugvleugel naar de andere kant moet, dus een fiets is niet nodig. Meestal wordt er toch maar vanuit 1 positie gevaren.
    Mooie bouw trouwens, is best imposant! Het voordeel van deze schepen is dat er een beperkt aantal details opstaan en dat het gelijk al "af" zal lijken als de bovenbouw af is.
     

Deel Deze Pagina