freekt
Vriend van modelbouwforum.nl
Volgens mijn vriendin ben ik meer bezig met het surfen op modelbouwfora en kopen van bouwdozen en tekeningen dan met het bouwen en vliegen zelf
. Ik heb intussen zo'n 6 geweldige bouwdozen verzameld. Ach ja, een man moet een hobby hebben. Maar goed, daar gaat ie dan, bouwverslag van een 4 star 40, elektro.
Om te beginnen heeft een 4 star voor mij altijd wat magisch gehad. Zeker 5-10 jaar geleden werd de 4 star standaard genoemd en geroemd als het ideale 2e vliegtuig/ laagdekker trainer. Na het "old school" instap model, de Robbe Charter, is dit voor mij het ideale "old school" 2e vliegtuig. Klopt niet helemaal, want ik heb ook nog 2 depron toestellen gebouwd, maar dan toch in ieder geval het 2e houtbouw project. Maar goed, sooner or later wilde ik een keer een 4 star bouwen. Tis een 40 geworden vanwege de ruimte (of het gebrek eraan) in de auto.
Ik heb me om te beginnen wat ingelezen op diverse fora over wat er bekend is (dat is nogal wat) over de 4 star, en wilde hem aanvankelijk zo standaard mogelijk bouwen. Daar ben ik toch vanaf gestapt, zeker het uitkomen van de nieuwe Sig 4 star 54 heeft me over de streep getrokken toch wat vernieuwingen door te voeren.
De volgende aanpassingen ga ik iig doorvoeren:
- Inkorten vleugel met 1 vleugelsectie aan beide kanten. Ik wilde deze aanpassing in eerste instantie niet doen, maar nu SIG het zelf ook standaard aanbiedt op hun ARF... Schijnt hem sportiever te maken zonder veel in te boeten op de vriendelijke eigenschappen.
- Vervangen CA scharnieren door Kavan scharnieren, ben niet zo van die CA dingen, hoewel het vast zal werken
- 1 servo per rolroer ipv 1 servo voor 2 rolroeren. Zat te dubben over de constructie. Wilde eigenlijk de servo's helemaal laten verdwijnen in de vleugel, toch besloten het op dezelfde manier als bij de Charter te doen.
- Versteviging stukjes in vleugel aanbrengen op locatie scharnieren, vind de achterlijst anders wel erg smal.
- Ander onderstel, van Du-Bro: Du-Bro RC - Super Strength Landing Gear. Reden: ik wil mogelijk grotere props gebruiken ivm elektro, en ik hoor dat het standaard onderstel wel eens slap wil zijn, ach ja.
- Andere staartwiel constructie, van Sullivan: Ik kan even geen voorbeeld vinden op internet, mocht iemand interesse hebben zoek ik dat op.
- Vorm Canopy aanpassen: Ik vind de standaard Canopy toch niet zo mooi, ga dus een poging wagen er wat snellers van te maken. Zou simpel aangepast moeten kunnen worden
- Nosejob: ik ga de neus licht aanpassen, maar niet volledig verbouwen zoals je wel eens ziet. Vind ik te veel werk, simpele cosmetica, alla
- Luik aan de bovenkant om accu's te kunnen vervangen
Wat ik iig niet ga doen, en toch vrij populaire mods zijn:
- Indekken turtle deck, schijnt niet nodig te zijn voor de sterkte/stijfheid van de constructie. Cosmetisch verschil vind ik beperkt. Maakt hem ook nog zwaarder.
- Indekken voorlijst vleugel, schijnt ook niet nodig te zijn voor stijfheid/sterkte vleugel, is ook meer cosmetisch interessant, kost dus eigenlijk alleen maar gewicht
- Vergroten stuurvlakken, met name richtingsroer voor knife edges, misschien later. Gezien mijn vliegervaring/ kunde is dit nog niet interessant denk ik
- Verlagen stabilo net als venture 60. Niet echt populaire modificatie, maar zou het vlieggedrag positief kunnen beïnvloeden. Te veel gedoe voor mij.
- Ronde vleugeltips ipv rechte: vind ik niet per se mooier, en weegt ook weer meer.
- Wheel pants: is wel mooi, maar waar haal ik ze vandaan? Voorlopig dus even niet, houd ik als optie in gedachten.
Aanpassingen die ik misschien ga doen:
- Verstevigen romp bij onderstel. Lees ik af en toe wat geluiden over dat het een zwakke plek zou zijn. Ik kijk wel even, denk niet dat ik wat ga aanpassen. Verdenk de Amerikanen van lompe landingen
.
- Verstevigen romp vlak achter vleugel (wing saddle), lees hier ook wel eens over dat het een zwakke plek zou zijn, denk dat ik dat niet doe, lees er toch te weinig over.
- Vervangen “pushrods”. Ik lees dat de lengte van de meegeleverde pushrods varieert met de temperatuur. Op zich geen mega probleem. Ik kan ook stalen pianosnaren gebruiken zoals op de Charter, ik heb wel zin om carbon fiber pushrods te proberen. Geen idee alle hoe CF buisjes aan kwiklinks bevestigd kunnen worden. Nog uit te zoeken.
Uit te zoeken:
- CF pushrods, is dat een serieuze optie, en zo ja, hoe?
- Losse ontvangeraccu, losse BEC of ingebouwde BEC, waarschijnlijk wordt het een losse BEC.
- Hoe bevestig ik de accu en hoe maak ik het luik
- Welke afstandbussen zijn geschikt voor bevestigen motor, ik zie sommige mensen wel eens hele sjieke aluminium gebruiken, iemand misschien tips?
Waarschuwing voor eventuele volgers: ik ben normaal gesproken geen snelle bouwer, heb wel eens last van een bouwdip. Maak wel altijd alles af
.
OK, lang verhaal, komend weekend de eerste echte bouwupdate.
Freek

Om te beginnen heeft een 4 star voor mij altijd wat magisch gehad. Zeker 5-10 jaar geleden werd de 4 star standaard genoemd en geroemd als het ideale 2e vliegtuig/ laagdekker trainer. Na het "old school" instap model, de Robbe Charter, is dit voor mij het ideale "old school" 2e vliegtuig. Klopt niet helemaal, want ik heb ook nog 2 depron toestellen gebouwd, maar dan toch in ieder geval het 2e houtbouw project. Maar goed, sooner or later wilde ik een keer een 4 star bouwen. Tis een 40 geworden vanwege de ruimte (of het gebrek eraan) in de auto.
Ik heb me om te beginnen wat ingelezen op diverse fora over wat er bekend is (dat is nogal wat) over de 4 star, en wilde hem aanvankelijk zo standaard mogelijk bouwen. Daar ben ik toch vanaf gestapt, zeker het uitkomen van de nieuwe Sig 4 star 54 heeft me over de streep getrokken toch wat vernieuwingen door te voeren.
De volgende aanpassingen ga ik iig doorvoeren:
- Inkorten vleugel met 1 vleugelsectie aan beide kanten. Ik wilde deze aanpassing in eerste instantie niet doen, maar nu SIG het zelf ook standaard aanbiedt op hun ARF... Schijnt hem sportiever te maken zonder veel in te boeten op de vriendelijke eigenschappen.
- Vervangen CA scharnieren door Kavan scharnieren, ben niet zo van die CA dingen, hoewel het vast zal werken
- 1 servo per rolroer ipv 1 servo voor 2 rolroeren. Zat te dubben over de constructie. Wilde eigenlijk de servo's helemaal laten verdwijnen in de vleugel, toch besloten het op dezelfde manier als bij de Charter te doen.
- Versteviging stukjes in vleugel aanbrengen op locatie scharnieren, vind de achterlijst anders wel erg smal.
- Ander onderstel, van Du-Bro: Du-Bro RC - Super Strength Landing Gear. Reden: ik wil mogelijk grotere props gebruiken ivm elektro, en ik hoor dat het standaard onderstel wel eens slap wil zijn, ach ja.
- Andere staartwiel constructie, van Sullivan: Ik kan even geen voorbeeld vinden op internet, mocht iemand interesse hebben zoek ik dat op.
- Vorm Canopy aanpassen: Ik vind de standaard Canopy toch niet zo mooi, ga dus een poging wagen er wat snellers van te maken. Zou simpel aangepast moeten kunnen worden
- Nosejob: ik ga de neus licht aanpassen, maar niet volledig verbouwen zoals je wel eens ziet. Vind ik te veel werk, simpele cosmetica, alla
- Luik aan de bovenkant om accu's te kunnen vervangen
Wat ik iig niet ga doen, en toch vrij populaire mods zijn:
- Indekken turtle deck, schijnt niet nodig te zijn voor de sterkte/stijfheid van de constructie. Cosmetisch verschil vind ik beperkt. Maakt hem ook nog zwaarder.
- Indekken voorlijst vleugel, schijnt ook niet nodig te zijn voor stijfheid/sterkte vleugel, is ook meer cosmetisch interessant, kost dus eigenlijk alleen maar gewicht
- Vergroten stuurvlakken, met name richtingsroer voor knife edges, misschien later. Gezien mijn vliegervaring/ kunde is dit nog niet interessant denk ik
- Verlagen stabilo net als venture 60. Niet echt populaire modificatie, maar zou het vlieggedrag positief kunnen beïnvloeden. Te veel gedoe voor mij.
- Ronde vleugeltips ipv rechte: vind ik niet per se mooier, en weegt ook weer meer.
- Wheel pants: is wel mooi, maar waar haal ik ze vandaan? Voorlopig dus even niet, houd ik als optie in gedachten.
Aanpassingen die ik misschien ga doen:
- Verstevigen romp bij onderstel. Lees ik af en toe wat geluiden over dat het een zwakke plek zou zijn. Ik kijk wel even, denk niet dat ik wat ga aanpassen. Verdenk de Amerikanen van lompe landingen

- Verstevigen romp vlak achter vleugel (wing saddle), lees hier ook wel eens over dat het een zwakke plek zou zijn, denk dat ik dat niet doe, lees er toch te weinig over.
- Vervangen “pushrods”. Ik lees dat de lengte van de meegeleverde pushrods varieert met de temperatuur. Op zich geen mega probleem. Ik kan ook stalen pianosnaren gebruiken zoals op de Charter, ik heb wel zin om carbon fiber pushrods te proberen. Geen idee alle hoe CF buisjes aan kwiklinks bevestigd kunnen worden. Nog uit te zoeken.
Uit te zoeken:
- CF pushrods, is dat een serieuze optie, en zo ja, hoe?
- Losse ontvangeraccu, losse BEC of ingebouwde BEC, waarschijnlijk wordt het een losse BEC.
- Hoe bevestig ik de accu en hoe maak ik het luik
- Welke afstandbussen zijn geschikt voor bevestigen motor, ik zie sommige mensen wel eens hele sjieke aluminium gebruiken, iemand misschien tips?
Waarschuwing voor eventuele volgers: ik ben normaal gesproken geen snelle bouwer, heb wel eens last van een bouwdip. Maak wel altijd alles af

OK, lang verhaal, komend weekend de eerste echte bouwupdate.
Freek
Laatst bewerkt: