En nog een 4 star 40

freekt

Vriend van modelbouwforum.nl
Volgens mijn vriendin ben ik meer bezig met het surfen op modelbouwfora en kopen van bouwdozen en tekeningen dan met het bouwen en vliegen zelf ;). Ik heb intussen zo'n 6 geweldige bouwdozen verzameld. Ach ja, een man moet een hobby hebben. Maar goed, daar gaat ie dan, bouwverslag van een 4 star 40, elektro.

Om te beginnen heeft een 4 star voor mij altijd wat magisch gehad. Zeker 5-10 jaar geleden werd de 4 star standaard genoemd en geroemd als het ideale 2e vliegtuig/ laagdekker trainer. Na het "old school" instap model, de Robbe Charter, is dit voor mij het ideale "old school" 2e vliegtuig. Klopt niet helemaal, want ik heb ook nog 2 depron toestellen gebouwd, maar dan toch in ieder geval het 2e houtbouw project. Maar goed, sooner or later wilde ik een keer een 4 star bouwen. Tis een 40 geworden vanwege de ruimte (of het gebrek eraan) in de auto.

Ik heb me om te beginnen wat ingelezen op diverse fora over wat er bekend is (dat is nogal wat) over de 4 star, en wilde hem aanvankelijk zo standaard mogelijk bouwen. Daar ben ik toch vanaf gestapt, zeker het uitkomen van de nieuwe Sig 4 star 54 heeft me over de streep getrokken toch wat vernieuwingen door te voeren.

De volgende aanpassingen ga ik iig doorvoeren:
- Inkorten vleugel met 1 vleugelsectie aan beide kanten. Ik wilde deze aanpassing in eerste instantie niet doen, maar nu SIG het zelf ook standaard aanbiedt op hun ARF... Schijnt hem sportiever te maken zonder veel in te boeten op de vriendelijke eigenschappen.
- Vervangen CA scharnieren door Kavan scharnieren, ben niet zo van die CA dingen, hoewel het vast zal werken
- 1 servo per rolroer ipv 1 servo voor 2 rolroeren. Zat te dubben over de constructie. Wilde eigenlijk de servo's helemaal laten verdwijnen in de vleugel, toch besloten het op dezelfde manier als bij de Charter te doen.
- Versteviging stukjes in vleugel aanbrengen op locatie scharnieren, vind de achterlijst anders wel erg smal.
- Ander onderstel, van Du-Bro: Du-Bro RC - Super Strength Landing Gear. Reden: ik wil mogelijk grotere props gebruiken ivm elektro, en ik hoor dat het standaard onderstel wel eens slap wil zijn, ach ja.
- Andere staartwiel constructie, van Sullivan: Ik kan even geen voorbeeld vinden op internet, mocht iemand interesse hebben zoek ik dat op.
- Vorm Canopy aanpassen: Ik vind de standaard Canopy toch niet zo mooi, ga dus een poging wagen er wat snellers van te maken. Zou simpel aangepast moeten kunnen worden
- Nosejob: ik ga de neus licht aanpassen, maar niet volledig verbouwen zoals je wel eens ziet. Vind ik te veel werk, simpele cosmetica, alla
- Luik aan de bovenkant om accu's te kunnen vervangen

Wat ik iig niet ga doen, en toch vrij populaire mods zijn:
- Indekken turtle deck, schijnt niet nodig te zijn voor de sterkte/stijfheid van de constructie. Cosmetisch verschil vind ik beperkt. Maakt hem ook nog zwaarder.
- Indekken voorlijst vleugel, schijnt ook niet nodig te zijn voor stijfheid/sterkte vleugel, is ook meer cosmetisch interessant, kost dus eigenlijk alleen maar gewicht
- Vergroten stuurvlakken, met name richtingsroer voor knife edges, misschien later. Gezien mijn vliegervaring/ kunde is dit nog niet interessant denk ik
- Verlagen stabilo net als venture 60. Niet echt populaire modificatie, maar zou het vlieggedrag positief kunnen beïnvloeden. Te veel gedoe voor mij.
- Ronde vleugeltips ipv rechte: vind ik niet per se mooier, en weegt ook weer meer.
- Wheel pants: is wel mooi, maar waar haal ik ze vandaan? Voorlopig dus even niet, houd ik als optie in gedachten.

Aanpassingen die ik misschien ga doen:
- Verstevigen romp bij onderstel. Lees ik af en toe wat geluiden over dat het een zwakke plek zou zijn. Ik kijk wel even, denk niet dat ik wat ga aanpassen. Verdenk de Amerikanen van lompe landingen ;).
- Verstevigen romp vlak achter vleugel (wing saddle), lees hier ook wel eens over dat het een zwakke plek zou zijn, denk dat ik dat niet doe, lees er toch te weinig over.
- Vervangen “pushrods”. Ik lees dat de lengte van de meegeleverde pushrods varieert met de temperatuur. Op zich geen mega probleem. Ik kan ook stalen pianosnaren gebruiken zoals op de Charter, ik heb wel zin om carbon fiber pushrods te proberen. Geen idee alle hoe CF buisjes aan kwiklinks bevestigd kunnen worden. Nog uit te zoeken.

Uit te zoeken:
- CF pushrods, is dat een serieuze optie, en zo ja, hoe?
- Losse ontvangeraccu, losse BEC of ingebouwde BEC, waarschijnlijk wordt het een losse BEC.
- Hoe bevestig ik de accu en hoe maak ik het luik
- Welke afstandbussen zijn geschikt voor bevestigen motor, ik zie sommige mensen wel eens hele sjieke aluminium gebruiken, iemand misschien tips?

Waarschuwing voor eventuele volgers: ik ben normaal gesproken geen snelle bouwer, heb wel eens last van een bouwdip. Maak wel altijd alles af :).

OK, lang verhaal, komend weekend de eerste echte bouwupdate.

Freek

Laatst bewerkt:
Voor een paar leuke mods:
SIG 4-STAR 40 Customization by Tom Pierce

Voor de cowl:
http://www.rcmplans.com/issues/requested/content/features/r-fe-nose-092000-1.html

Is trouwens minder werk dan je zou denken.
zorgen dat je niet met te dunne houtjes werkt, anders schuur je er doorheen met rond maken. verder is het eigenlijk zo gedaan..
Je moet alleen erg goed nadenken over hoe alles in de neus gaat, al zal jij daar met een electro motor weinig last van hebben.
Ikzelf heb een nitro motor erin, an is het best even passen en meten om alles erin, vast, en weer netjes eruit te kunnen halen

servo's in de vleugel heb ik zo zitten:
http://www.btemodels.com/Downloads/vt_dualaileron.pdf

mooi weggewerkt, en beschermt voor brandstof etc.
Laatst kwam ik erachter dat nat gras ook zorgt voor stevig natte vleugels bij zo'n laagdekker :mrgreen:

Ik vlieg zelf een 4* 60. En ik moet zeggen het is een bijzonder prettig vliegtuig. Die 4* 40 is een tikkie instabieler dan de 4* 60 maar het blijft een geweldige kist. Wat betreft de vleugel ik zou hem laten zoals die is. Hij vliegt daar zeer goed mee. Het verkleinen van de vleugels zorgt dat ie makkelijker rolt en dat hij sneller wordt en... dus ook in de landing. De bevestiging voor het landinggestel is ook prima en eigenlijk stevig genoeg. Ik heb ook een 40 gebouwd die heeft nog niet gevlogen en mijn enige mod was de cockpitkap. Verder voldoen die CA scharnieren ook prima en inderdaad dat randje bij je ailerons lijkt smal maar zoveel krachten komen er ook weer niet op. Wat betreft 2 servo's in de vleugels is ook niet nodig, het profiel is dusdanig simpel dat je moet je afvragen is het wel nodig. Mijn 4*60 heeft wel 2 servo's maar die zijn gekoppeld via een Y kabel dus reageert eigenlijk als één servo. Ik zou hem zo standaard houden als kan, het blijft een prima vlieger en eigenlijk gezien is het ontwerp al heel oud en heel doordacht.

Laatst bewerkt:
@ Gerard: TOP, tijdje geleden dat ik je hier heb gezien, of vergis ik mij?

@ Student: thanks! die website van Tom Pierce ken ik idd. Hie handleiding om servo's in te bouwen ken ik ook :), heb stiekum zelfs al een Venture 60 kit gekocht, dat is toekomst muziek. Ik vlieg vanaf beton dus met gras hoef ik geen rekening te houden. Die cowl handleiding had ik nog niet gezien, interessant, misschien toch maar doen. Ik zat zelf aan zo iets te denken, soort dakje boven de motor, wel een beetje lastig te folien:

full

@ blaauwen: ik ben het helemaal met je eens dat al die aanpassingen eigenlijk niet nodig zijn. Maar had gewoon zin om wat te experimenteren, binnen veilige grenzen, dat dan weer wel :).

Wat betreft het bouwen: we zijn los :D. Eerste lijm actie is gedaan. Het hout voor de vleugel valt hier en daar een beetje tegen. Het hout verschilt behoorlijk van kwaliteit/gewicht. Zo variëren de balsa latjes nogal in hardheid en gewicht, das een beetje puzzelen om beide vleugels gelijk te krijgen. Ook zijn een centrale ligger en een balsa plaat voor het indekken van de trailing edge behoorlijk krom. Die centrale ligger gaat in bad en ga ik proberen recht te krijgen. Foto’s zijn leuker dan tekst, hoewel er nog weinig spannends is te zien:

full

Volgende keer meer.

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
goed bezig Freekt,
ik ben elke dag wel even aan het lezen op MBF maar heb op het moment geen bouwdraadje lopen, de birddog ligt even stil ivm het bouwen van een garage, pak ik wel weer op.

Thx Gerard, tja, heb net ook een kleine verbouwing achter de rug, killing voor de hobby's.

En ik ben weer een klein beetje verder los, vandaag wat kunnen doen. De vleugel opbouwen is redelijk recht toe recht aan de bouwbeschrijving volgen. Er zijn grote overeenkomsten met de bouw van de Charter, behalve dat de ribben van balsa zijn ipv triplex, en de neuslijst nu niet wordt ingedekt.

De vleugel vordert langzaam maar gestaag:

full

Een kromme centrale ligger is in bad geweest en ligt nu gefixeerd te drogen:

full

Verder zijn de delen van het motorschot met 30 min epoxy op elkaar gelijmd en zijn er wat gaten in geboord voor de broodnodige koeling. Er komt ook een gat aan de onderkant in de romp om de lucht te laten doorstomen.

De inslag moeren zijn in het motorschot (en onderstelsteun) gehamerd en met epoxy "verzegeld". Dit was even opletten! De inslag moeren die bij de kit zitten hebben geen metrisch schroefdraad (iig geen M3). Dit is voor het onderstel geen probleem, omdat ik de boutjes die bij de kit zitten daar gewoon kan gebruiken. Voor het motorschot moet ik echter langere bouten gebruiken, omdat ik met elektro ga vliegen. Dus M3 inslag moeren in het motorschot.

full

Nog een voorbereidend klusje gefixt: de steunen voor de servo's in de vleugels zijn grofweg gemaakt. Moet natuurlijk nog worden bijgepoetst.

full

Was em al weer,

Freek

Kleine update weer.

Hoe druk/bevestig je een balsa voorlijst netjes tegen tere balsa ribben om te drogen? Geen idee. Spelden? Ik kwam uit op elastieken:

full

Vleugel deel 1 is ruwbouw af :cool:. Servo plaat is bevestigd, nu schuren, niet mijn grootste hobby.

full

Groeten,

Freek

Die elastieken is een goede oplossing, gebruik ik zelf ook regelmatig.
Als de vleugel ruwbouw klaar is dan is het raadzaam om veel aandacht te besteden aan het schuren, ik gebruik zelf een plank waar ik schuurpapier op geplakt heb, aan 1 zijde korrel 120 en de andere zijde korrel 400.
Zo kun je de grote vlakken keurig recht schuren en de oneffenheden wegnemen. bedenk dat je elke bobbel terugziet in het eind resultaat.

Op dit moment ben ik met een Venture 60 bezig... superkit, mooie kwaliteit hout, het bouwen wordt zo een feest. Ik gebruikte voor de voorlijst cocktailprikkers en elastiekjes. Gaat prima en scheelt geprik in het hout. Let even op dat je in elke rib een gaatje maakt. Tegen het balloneffect.

@ Gerard: zo'n schuurplank heb ik idd geklusd. Schuren is niet mijn hobby, maar ik schuur meestal toch wel door tot ik echt tevreden ben over het resultaat.

@ blaauwen: een venture 60! Bouwverslag hier :D ? "Let even op dat je in elke rib een gaatje maakt. Tegen het balloneffect." die snap ik niet geloof ik.

Groeten,

Freek

Voor je de vleugel gaat foliën een gaatje in elke rib maken. Hiermee wordt bedoeld dat de lucht die tussen de ribben zit weg kan en niet in kamertjes gevangen zit. Lucht gaat dan krimpen en uitzetten en dan in het zonnetje gaat je bekleding bol staan. Zie bladzijde 2 bouwbeschrijving van de Venture 60 punt 1. En wat betreft die Venture 60 kit ik zit nog aan een bouwverslag te denken. Maar de vleugel is al af, het gaat erg snel dat bouwen ervan.

All right, nu snap ik hem :D. Goeie tip!

Bouwverslagen vind ik zelf altijd leuk om te volgen, ook al gaat het om een verslag van een kit die vrij bekend is. Ach ja, anders doe ik het zelf over een tijdje :rolleyes:. Ik heb hem ook liggen, met nog 5 andere bouwdozen.

Ik wil me bij een volgende bouw voor het eerst gaan wagen aan een semi scale model, een kit die al jaren niet meer wordt uitgebracht en waarvan de leverancier al jaren is gestopt met leveren. Ook kan ik van deze specifieke kit nergens een bouwverslag vinden, dus ik kan nergens spieken. Leuke uitdaging lijkt me. Meer zeg ik er nog niet over ;).

Groeten,

Freek

He he, ok dan, het gaat om een Marutaka kit, een vrij basic model. Verder zeg ik even niks ;).

Vlieg je trouwens ook bij Modelvliegclub Valkenburg, en hebben we elkaar deze zomer ontmoet? Toen vloog ik met een parkzone trojan, en even met een charter. Jij volgens mij met dat toestel in je Avatar.

Freek

Laatst bewerkt:
Ahh, heel leuk je hier weer tegen te komen! Ik heb helaas weinig kunnen vliegen de afgelopen tijd.

Mooi toestel trouwens, die acro wot. Lees dat het ook een soort moderne laagdekker trainer is. Soort moderne variant van een 4 star dus....

Groeten,

Freek

Laatst bewerkt:
All right, weer een klein stapje verder.

Het eerste vleugeldeel is geschuurd. Wat me opvalt is dat die halve vleugel bijzonder licht is, dat komt natuurlijk mede door de balsa ribben en het beperkte indekken van de vleugel. Nog een keer goed nalopen voor ik tevreden ben en dan op naar vleugel deel 2.

full

Ook zijn de “doublers” op de rompdelen gelijmd. Ook maar eens starten met de romp binnenkort.

full

De setup gaat als volgt worden:
E flite power 46
4S 4000 Lipo
13*8 prop
60 A regelaar van Dymond
Losse BEC van Dymond

Motor is wat aan de zware kant voor een 4 star 40, had achteraf een tikje lichter gekozen kunnen worden, maar dat ga ik nu niet meer veranderen. Normaal gesproken zou ik 600 W met deze setup makkelijk moeten kunnen halen. Lijkt me voorlopig voldoende. Ik kan altijd nog richting 5S. Op internet zie ik configuraties met deze motor die ruim boven de 1000W komen, lijkt me overdreven, maar er zit zeker nog rek in als ik dat zou willen.

Omdat de prop 2 inch groter is dan de 11*7/11*6 die gebruikelijk is op een 4 star 40, lijkt het een verstandige keuze een hoger onderstel te gebruiken, hoewel ik dat wel wat minder mooi vind. Het nieuwe onderstel is zo'n 4,5 cm hoger, dus dat moet helemaal goed komen.

Groeten weer,

Freek

Waar lijm je de doublers mee? Witte houtlijm vind ik niet zo prettig vanwege het hoge watergehalte trekt de boel nog weleens krom, ik gebruik bijna altijd bruis/watervaste houtlijm hier voor. Wat betreft propgrootte is voor een 4* een 12x6 de prettigste, is de beste mix tussen snelheid en trekkracht en gebruikt je motor minder wat langere vliegtijden oplevert en... je kunt het bijgeleverd landingsgestel gewoon gebruiken. Ik het een 12X6 getest met een hyperion motor. Op 4S lipo kwam ik aan 700 watt op 10800 toeren dit gaf een trekkracht waar je bang van werd. Die 13X8 gebruik ik op mijn 4* 60 en is daar ook al ruim voldoende en weegt 3.6 kilo en vliegt daar prima mee voor het vergelijk. Mijn elektrische 4* 40 weegt met 4 cellen 5000 lipo 2,4 kilo vliegklaar en die vloog met 12X6 al als de 'brandweer'.
Die Acro Wot is een vrij oud toestel en mag je niet vergelijken met een 4*. Hij is gewoon wat lastiger, gaat als een kogel, vliegt retestrak maar heeft wel een baasje nodig die hem aan kan.

wel netjes gebouwd die vleugel.

Laatst bewerkt:
Back