En nog een Dornier WAL

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Santman, 6 sep 2016.

  1. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Na het lezen van een aantal topics van Ramses was ik helemaal geïnspireerd geraakt. Wat kan die man bouwen zeg! Het enige dat ik tot nu toe heb gedaan is plannen van de 'Flite Test' website realiseren uit depron en van dat ‘maquette foamboard’.
    Heel lang geleden toen ik een jaar of tien was, heb ik een keer samen met mijn vader aan een boot gewerkt. Wat ik me daar van kan herinneren, is dat de beplanking van de romp nooit is voltooid, het bootje naar de zolder verdween om daarna nooit meer terug te zien.

    Dus zoals gezegd, de inspiratie en energie was er wel. De ervaring niet echt. Ergo; als ik dan iets zou gaan bouwen moest het wel een gelaserde kit worden. Nog steeds moeilijk genoeg voor mij, maar in ieder geval zonder figuurzaag-werk!

    Een eerste stap in dit grote avontuur werd een kijkje bij en gesprek met mijn clubgenoot Ramses. Hij liet me al zijn modellen zien en vertelde veel over zijn aanpak bij het bouwen ervan. Bouwen, glassen, verven, enz. Alles passeerde de revue. Na een gezellige avond - waarin ik ook gelijk kennis heb gemaakt met zijn dochter - en een flink aantal koppen koffie en koekjes, ging ik weer huiswaarts. Eigenlijk met nog meer energie en enthousiasme. Mijn missie was nu om op zoek te gaan naar een leuk model. Een Spitfire? Een Hurricane? Of toch iets anders? Die Fokker T.VIII zag er namelijk ook wel leuk uit.

    Vanwege een aantal zaken die altijd afleiden - werk, andere interesses, hobby's en een ellenlange lijst met klussen in en om het huis - was ik nog niet verder gekomen toen ik aan het begin van het jaar de eerste posts van Ramses zag waarin hij liet zien aan de Dornier Wal bezig te zijn. Dit model voldeed aan al mijn wensen; model met mooie lijnen dat ik een aantal maanden eerder in het museum in Friedrichshafen had gezien, een gelaserde kit waardoor er niet zelf gezaagd diende te worden, en een ervaren coach in de buurt die mij van advies zou kunnen voorzien (ook omdat hij het prototype van de kit aan het bouwen was). Na een aantal dagen wikken en wegen de kit besteld bij RC-Europe ............. en wegens gebrek aan tijd eerst nog even in de kast gezet.

    Afgelopen weekend was het zo ver. Ik ging beginnen aan ‘de bouw’. Helaas bleek het niet zo snel te gaan. Ik had een redelijk vroeg productiemodel gekocht waarbij er nog iets misgegaan was met de instellingen van de laser. Een aantal van de delen was niet ‘doorgelaserd’ waardoor ze eigenlijk niet zonder veel gedoe en problemen los te maken waren.

    [​IMG]

    Ik heb het nog wel even geprobeerd, maar dat ging niet helemaal goed. Teveel kleine onderdelen braken af.

    Dat bleek geen probleem. Eén mailtje naar Sebastiaan (van RC-Europe) was voldoende voor hem om me van een nieuwe kit te voorzien. Dat noem ik nog eens goede service :koud:.
    Vandaag de nieuwe onderdelen opgehaald. Deze zien er direct prima uit.

    [​IMG]

    Omdat ik een uurtje vertraging in een aantal verschillende files had opgelopen, bleef er niet veel tijd over om echt iets met de kit te gaan doen. Natuurlijk heb ik wel een aantal onderdelen losgemaakt en even als test in elkaar gestoken.

    [​IMG]

    Dat gaat wel gemakkelijk moet ik zeggen. Voor dat ik kan gaan bouwen zal de volgende stap zijn om de rest van de onderdelen los te halen en alles licht te schuren om het door de laser verkoolde randje te verwijderen. Eens kijken wanneer ik daar de komende dagen tijd voor heb.
    Maar, het begin is gemaakt en de smaak is te pakken, dus wordt zeker vervolgd!
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2016
    Arnold 85 en ramses vinden dit leuk.
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Nog 1!
    Leuk abbo
     
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Leuk ! en natuurlijk ook van mij een abbo ;) De foto's in je eerste post zijn helaas niet zichtbaar.

    Mvg,

    Bart
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Dat is vreemd. Ik heb ze namelijk via het media deel van het forum ontsloten.
    Vanavond eens even naar kijken.
     
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Top dit, clubgenoot!
    Bedankt voor de leuke inleiding van dit topic (en de lovende woorden!), ik vond `t ook een gezellig avond :thumbsup:
    En een goede service van rc-europe, fijn! Dit gaat weer een mooie Wal worden.
    Natuurlijk blijf ik dit verslag volgen en je weet me te vinden als je vragen hebt.

    Groeten, Ramses

    .
    ps. Wat betreft de foto`s...
    Die plaats ik in een album hier op het modelbouwforum en laad ze dan in het topic.
    Een eenvoudige manier van werken en de foto`s zijn dan ook altijd aan dit forum gelinkt.
    Succes!
    .
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2016
  6. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Ah, het lag aan de 'permissies'. Als het goed is kan iedereen nu de foto's zien.

    Mark
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Foto`s zichtbaar :thumbsup:

    Misschien behoorlijk voorbarig, maar weet je al welke uitvoering/kleurenschema je gaat maken?

    Groeten, Ramses
    .
     
  8. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Hahahahaha, Ramses ..... Voor nu ben ik al blij als ie af komt

    Maar nee, nog niet over nagedacht. Daar heb ik ook nog wel een paar dagen de tijd voor.

    Ik heb hetzelfde boek als jij gekocht. Ben bijna op de pagina van de kleurschema's.

    Eigenlijk wil ik iets wat anderen niet hebben. En toch denk ik dat ik die groene niet ga maken . Ook al is het mijn lievelingskleur.
     
  9. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    De meeste onderdelen zijn losgemaakt en een beetje geschuurd. Verder zijn de eerste 5 onderdelen gelijmd en liggen te drogen.

    [​IMG]

    Ik heb ook nog even snel gekeken naar de kleurstelling en heb al gezien dat ik daar nog lang niet uit ben. Misschien wordt het toch de groene. Of een versie waarvan er een mooi en indrukwekkend verhaal in het boek staat opgenomen. Als een soort eerbetoon zeg maar. We zullen het zien.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2016
    Bart83 en mig 3 vinden dit leuk.
  10. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Alhoewel het niet helemaal foutloos ging heb ik de afgelopen dagen een flinke stap kunnen maken, al zeg ik het zelf.

    [​IMG]

    Zijkanten van de nacelle geplakt. Omdat ik niet van die mooie accukistjes heb zoals ik bij Ramses en ook Bart op de foto's zag, gebruik ik maar oude schroefboor accu's. Ach, als het maar gewicht heeft toch?

    Hierna begonnen met de 'keel'. Ondanks de toch duidelijke waarschuwing in de handleiding ging het toch niet helemaal goed.

    [​IMG]

    De testrit ging prima. Toen ik 'voor het echie' wilde lijmen ging het mis :mad:. Met mijn dikke vingers en lompe gedrag toch iets te hard geduwd ......... en afgebroken.

    [​IMG]

    Na wat advies ingewonnen te hebben bij Ramses heb ik het afgebroken deel met epoxy gelijmd en verstevigd met een klein stukje plex.
    Na wat droogtijd begonnen aan de spanten en de bodem van het accucompartiment (toch?). Ook hier zie je dat ik alles gebruik wat een beetje handzaam is en gewicht heeft om de boel op de plaats te houden tot het gedroogd is. (Die kistjes van Ramses en Bart zien er zeker handiger uit. Weet iemand of die ergens te koop zijn?).

    [​IMG]

    Verder gegaan met de andere verstevigingen aan de voorzijde.

    [​IMG]

    Omdat ik verder even niets kon doen aan de body van het toestel ben ik maar verder door de handleiding gebladerd om te zien of ik nog iets simpels kon lijmen. En ja, natuurlijk kon dat. Het deksel van het accucompartiment. :D

    [​IMG]

    Verder ben ik nog niet gekomen. Dit geeft mooi de laatste stand van zaken weer.

    [​IMG]

    Het frame wordt al wat stijver, maar ik vindt het nog steeds wat slapjes. Dat zal wel beter worden op het moment dat de stringers gemonteerd zijn. Nu heb ik twee 4x4mm stringers bij de onderdelen gevonden. Beiden zijn één meter lang. Heb ik hier voldoende aan om alles verbonden te krijgen? Ik vraag het me af.

    [​IMG]

    @Ramses: hoeveel zaten er in jouw kit?

    Mocht ik tekort komen, dan is het natuurlijk geen probleem. Een ritje naar Wouters is zo gedaan :)

    Tot zover mijn update voor vandaag. Morgenavond gaan we weer verder met het knutselen.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2016
    ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Je kan ook goedkoop een stel bakstenen bij de bouwmarkt kopen voor gewicht.
     
  12. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Hé vrolijke gast, wat ben je grappig. Ik lach me een breuk.
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    En toch heeft die vrolijke gast wel gelijk :D
    Die gewichten welke ik gebruik zijn oude lood accus die ik gebruikt heb in m`n startkist voor brandstofmotoren (voor het multipanel).
    Daar zaten de gloeipluconnector-, startmotor, etc. op aangesloten.
    Helaas overlijden ze na verloop van tijd, maar daarna zijn ze erg handig als "dood gewicht" tijdens de bouw van een model.
    Een baksteen (hoe lomp het ook klinkt) is daar ook goed geschikt voor!

    Hoeveel stringers 4x4 er in m`n kit zaten weet ik eerlijk gezegd niet meer.
    Maar ik heb een behoorlijk grote voorraad balsa, kan best zijn dat ik daar wat van gepakt heb.

    Groeten, Ramses
    .
     
  14. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Bakstenen zijn toch veel te groot joh. Passen nergens tussen of op.
     
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Bakstenen zijn inderdaad wel iets langer dan m`n lood accus 150x95x60mm (bakstenen 210x100x50 waalformaat).
    Maar als pressie gewicht welke je ergens bovenop kan leggen zal het wel werken.
    Wanneer je ze ergens "in" moet steken zijn ze misschien inderdaad net te groot.

    Ja mag mijn lood accus lenen tijdens de ruwbouw van je romp als je dat wilt.
    Ik heb er hier drie staan, heb je net een whatsapp bericht gestuurd.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2016
  16. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Dank voor het aanbod :thumbsup:, maar ik denk dat het wel lukt met de hulpmiddelen die ik nu tot mijn beschikking heb.

    Even een andere vraag; Hoeveel 4x4mm 'stringers' zaten er in jouw kit?
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Euh ... ik bedoelde het toch echt serieus. :confused: Ik heb bakstenen in mijn bouwhok liggen.

    Tja, het is misschien out-of-the-box-thinking, maar je kan ze ook rechtop zetten, he?
     
  18. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Sorry Henri, dan had ik jouw opmerking verkeerd begrepen. Stenen leken mij eerlijk gezegd een beetje overkill bij al dat - in mijn ogen - fragiele hout.
    Ik zou eigenlijk wel moeten weten dat ik als beginnend bouwer eigenlijk alles wat hier gezegd wordt gewoon moet aannemen. De meesten hier zijn al jaren aan de gang. Ik net 5 dagen. Wat weet ik er nu van ....
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Er wordt gebouwd.

    Dat is altijd mooi en goed. :thumbsup:

    Succes!

    (En geabonneerd.)


    jan.
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    No hard feelings! :thumbsup:

    Constructie maakt het heel sterk. Maar okee, je moet soms wel nadenken hoe en waar je er gewicht op zet.

    Dat zou ik nou ook weer niet doen, want er wordt ook wel eens (goed bedoeld) verkeerd advies gegeven.
     

Deel Deze Pagina