En nog eentje: jawel hoor, een rode Big Lift

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door dries_neyrinck, 6 jan 2016.

  1. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Gaan lang mee hoor.
    Onze big lift heeft zo een 30 ge-demonteringen achter de rug en nog steeds moeten we een sleutel gebruiken om de moer op te spannen.
    Als het lukt met de hand, zijn ze volgens mij aan vervanging toe.

    Johan.
     
  2. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Haarlem
    Ben het helemaal eens met Johan. Moet ook nog steeds een sleutel gebruiken.
     
  3. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Mijn nylock hoeft er nooit af, want de struts blijven aan de vleugel.

    Alleen de spijker met de fokker speld gaat er af bij het monteren en daarna weer terug op z'n plekkie.

    Een Fokkerspeldje buig je zo zelf uit 0,5 verenstaal.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bon, de vleugelstruts worden dus ook geen probleem. Ik neem tzt een fotootje.
    Vanavond de motor eens als proef gemonteerd. Ik had de motorbox met domping en zijwaartsstelling al gemaakt, nu was het tijd om de volledige montage te doen.

    Altijd een kleine mijlpaal als de motor er voor de eerste keer erop staat :)

    IMG_20160116_223854.jpg IMG_20160116_223905.jpg

    Er moeten nog koelgaten aangebracht worden maar nu heb ik er tenminste toch al een zicht op :)
    Op naar de volgende fase ...
     
    Peter Houweling en Johaver vinden dit leuk.
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Koelgaten voorzien voor de motor. De eerste motortesten zullen moeten uitwijzen of ze voldoende zijn of ik nog aanpassingen moet doen.

    Ook is de sleepkoppeling ingebouwd. Ik heb de voorbereide plank met schroefjes vastgezet. Stel dat ik er ooit moet bij zijn dan hoef ik niet m'n halve romp openbreken om hem los te snijden...
    Zit muurvast met 8 schroefjes...

    upload_2016-1-20_17-45-46.png

    upload_2016-1-20_17-46-55.png


    Volgende opdracht: demontabel stabilo afwerken. Omdat ik altijd meerdere toestellen meeneem wil ik een beetje economisch omgaan met de ruimte in m'n wagen. Het stabilo zit daarbij lelijk in de weg en die wil ik dus demontabel.

    Daarna rudder en hoogteroer verbinden en dan eens stilletjes aan beginnen bepalen waar de rest van de elektronica komt i.v.m. het zwaartepunt.

    We zijn er nog niet maar we komen dichter :)
     
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Wanneer de opening van de uitstroom groter is dan de instroom, dan moet het goed komen.

    Dit heb ik her en der op het forum gelezen en is dus niet mijn eigen wijsheid :)

    Je gaat lekker met je kist!
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Je hebt zo van die avonden waar je redelijk van baalt.
    Na een volleybalwedstrijdje gekeken te hebben op TV besloot ik om me verder te verdiepen in 'het stabilo'. Het afneembaar maken heb ik toch laten varen, rudder zit immers rondom het hoogteroer, met het staartwiel zou het ook een gedoe worden... Neen, dan maar even vastlijmen zeker?
    Dat viel even dik tegen...

    Zoals reeds gezegd, ik heb deze kist ruwbouw over gekocht. Hij is mooi afgewerkt vooraan en in de cockpit maar naar de staart toe werd het een kleine ramp.
    Werkelijk alles schots en scheef zou me duidelijk worden...

    Wachten tot de kroost en eega gingen gaan slapen om de living te kunnen aanslaan om het model 'uit te meten'.
    Vleugels opgebouwd.
    Probleem 1: de bijgeleverde vleugelstruts zijn niet even lang! zomaar eventjes een centimeter verschil tussen de twee struts. Het zijn de originele metalen koppelingen uit de bouwdoos met een carbonbuis ingelijmd. Ze schelen exact een centimeter in lengte... Dat komt dus niet goed... Met een voorlopige modificatie de vleugels toch pas gezet en uitgemeten. OK de referentie voor het stabilo is er.

    Stabilo in de uitsparing geschoven...
    Probleem 2:wat een ramp, zit werkelijk scheef. Ik spreek niet over mm's, maar over centimeters (een kleine twee centimeter verval over de stabilo lengte...).
    Ik durf er zelfs geen foto van nemen en moet even gaan zitten....

    Drastisch besluit genomen... Het onderste stuk romp onder de stabilouitsparing gaat eruit. De zaag erin. Nu kan ik tenminste vanbinnen aan de romp nieuwe stukken inlijmen onder de juiste montagehoek...

    Na veel meten en passen kan het stabilo vlak ingelijmd worden.
    Staat nu te drogen...

    Probleem 3: kielvlak staat ook scheef. Is volledig ingedekt in balsa maar nog niet gecovered.
    Da's een probleem voor later. Eerst wat verse moed tanken... pffff.

    Zo zag m'n "meetopstelling" eruit. Schuin kielvlak duidelijk te zien...
    IMG_20160122_005213[1].jpg
     
  8. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een tegenvaller Dries :(. Maar uiteindelijk komt dit ook weer goed.
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Denk dat de romp lichtjes getordeerd is ? dan krijg je boven natuurlijk een uitvergroting van de fout, misschien dat je stabilo daarom ook een afwijking had ?
    Succes met de correcties .
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De romp is naar de staart toe idd lichtjes getordeerd maar er zitten ook bouwfouten in die het 'scheef zitten' versterken.
    Ik neem de vleugels als referentie, als de romp achteraan lichtjes getordeerd is maakt het me niet zoveel uit, als de stuurvlakken maar in het goede vlak tgo de vleugels zitten.
    Vooraan de romp is alles pico bello.

    Met haast en spoed gaat dit niet goedkomen.
    De correcties in het staartstuk waren vanmorgen droog en er eens het stabilo tegen gehouden. Op zicht zag het er al veel beter uit dan voordien.
    Ga dit rustig goed maken, heb het liever goed en traag dan snel en fout. Het is geen schuimen combat funkist dit waar het niet zo nauw steekt...
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Oja, met het stabilo eens voorlopig gemonteerd al eens even geproefd van het zwaartepunt. batterijen gaan hoogstwaarschijnlijk gewoon in de cockpit mogen dus ik kan al beginnen schetsen waar ik de elektronica ga inbouwen. Had het vorig avondje toch nog enigszins nut!
    Clubvergadering vanavond, even m'n zinnen verzetten!
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Het even zinnen verzetten duurt iets langer. Moet na het staartdebacle opnieuw de 'klik' krijgen.
    Tussendoor wat ARF toestellen opbouwen die moeten vliegen in het komende seizoen.

    Gisterenavond vroeg er me echter een clublid via chat dat hij wat sleepjes verwacht deze zomer maar dan van een licht zwevertje (genre EPO zwever).
    Omdat ik al wat gelezen heb over klittenbandslepen (klitteband is in Vlaanderen "velcro") leek me het wel leuk om ook voor die lichte zwevertjes iets te hebben en niet telkens de grote verplaatsing met de BL
    Even de voorraad checken: yep, een koppeling had ik nog liggen, een sterke servo ook. En m'n Calmato trainer. Overpowered op 5 cellen.

    De Calmato heeft al wat meegemaakt (o.a. na een van de eerste vluchten ermee zorgde een paal ervoor dat alles van de voorkant tot aan de vleugel gewoon "weg" was) en gebruik ik voornamelijk als snoepdropper, een sleephaakje installeren kon er ook nog eens bij.
    Het mes werd dus nogmaals in de alweer tweede of derde cover gezet (weet het niet goed meer) om het een en het ander in te lijmen.
    Een paar uurtjes later was dit het resultaat (het valt eigenlijk niet mee om in te bouwen, er is namelijk best wel weinig plaats in die romp in vergelijking met een BL...)
    En die stuurstangen voor rudder en elevator zitten VRESELIJK in de weg...
    IMG_20160203_215355[1].jpg IMG_20160203_215716[1].jpg
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2016
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm.... renovatie... soms zit het tegen.. soms valt het nét aan mee!
    Gut... Waar ken ik dat van... :rolleyes:

    Idd... Getordeerde staart is niet erg. Als de vlakken maar met elkaar in lijn staan. Overigens. Kijken of de boel recht staat, gaat heel goed via een camera op statief. Een camera ziet alles... waar je oog geen weet van heeft...focus.

    Je kan de staart richten door de indekking boven en onder weg te nemen. Kortste klap.
    Je weet... bij diverse revisies van oude bakjes bij mij, is het mes er flink doorheen gegaan. Wel met tegenzin..

    Algemeen... Een verlijmd stabilo kan je weg nemen met een heet gestookt mespuntje van een aardappelmesje. De lijm geeft het op bij het keer op keer verhitten en behoedzaam insnijden. Afhankelijk van de constructie... 'Zo' losgehaald bij de Rascal, maar het was niet 'even'.


    Daarna met een handjevol goede waterpassen het verbindingsvlak tussen stabilo en romp met schuurlat en schraper het vlak nauwkeurig gesteld langs een 'latten-matrijs'.

    Hier wat voorbeelden? Als er niets aan hebt, haal ik ze wel weer weg...

    Stellen van romp op een bok of opstelling...

    DSC_2149-LR.jpg


    Dit ziet de camera, in eerste aanleg, beter dan je oog... Met tape kan je de boel fixeren tijdens het verlijmen... (hier nog geen tape)

    DSC_2151-LR.jpg


    De romp heeft een vlak vleugelzadel, dat hielp bij het meten en waterpas stellen van de romp en het opvolgend meten en stellen van de invalshoek van het stabilo... Gebruikt makend van duivels handige hellingmeterjes van de bouwmarkt...

    DSC_2093-LR.jpg


    Om vervolgens het stabilo te kunnen ijken, te ondersteunen bij het afstellen, en nabewerken heb ik uit twee kaarsrechte latten, goed haaks verlijmd, bestaande uit 2 stevige roerstokjes, aan 1 punt samen gekleefd tot een vork, een richt-matrijs gemaakt.
    Met spelden en later wat klemmen er bij om de zaak fix te houden bij het secuur schaven en schuren en... blijven meten.


    DSC_2095-LR.jpg

    DSC_2098-LR.jpg

    Tot zovers... :thumbsup:
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2016
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Thanks. Het vastzetten van de romp op een 'workmate' had ik nog niet bedacht. Goed idee.
    Ook de truc met de camera ga ik eens proberen. Zoals het op die avond was durfde er ik zelfs geen foto van nemen, laat staan posten. Het was echt om te janken..

    Landinsgestel moet er toch nog even af vooraleer het finaal erop gezet wordt dus dit is geen probleem.

    Komt wel goed.
    Heb m'n zinnen wat verzet met het in elkaar assembleren van enkele ARF kisten en wat winteronderhoud en herstellingen aan enkele andere kisten dus de BL gaat gauw terug weer de tafel op.
    Was door omstandigheden enkele dagen thuis en heb een hoop kunnen doen. M'n winterchecklist is serieus verkleind.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Man, je moest eens weten... wat voor 'Wolken Danjes' ik aan het maken ben...
    Rascal... Ik had hem kaal op de Workmate. Met een tweetal identieke blokken verpakkingsschuim er onder.
    Zo heb ik eerst m'n referentiepunten gesteld. Toen gewichten (dead weight) er op om hem een beetje in het gareel te houden, verschoof het minder snel. Toen kon het meten beginnen.

    Wil eigenlijk nog even een 'bouwplank' maken voor op de workmate 120 x 80, met een balk er onder geschoefd. Dat kan ik dan vast klemmen. Lekker werk plateau waarom je heen kunt lopen.

    Dat hoekmetertje is een aanrader. Heb er 3 in de werkplaats liggen. Kleine bouw waterpasje is ook een perfect hulpmiddeltje.

    Eerst maar je ARFjes fixen... de zomer nadert... en voor je het weet is het weer Kerst!

    Gr Bas
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    [​IMG]
    En daar stopte het vorig jaar. Een volledig getordeerde staart, moedeloos weggezet.

    Omdat ik eigenlijk een afneembaar stabilo wou ga ik voor een stabilo met dubbel kielvlak.
    En dus moet er een soort van montageplatform komen.
    En kon ik eindelijk alle kromme elementen wegwerken.

    Ben vrij drastisch te werk gegaan, zoals te zien. De gehele staart eraf gezaagd.

    De twee triplex steuntjes staan perfect pas, en zorgen voor een instelhoekverschil van 2,5 graden.
    Dit is nu de referentiemaat voor de rest
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik dacht dat couperen niet meer mocht?

    Goed dat je verder gaat!
    Succes!

    Arnold
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gewoon choppen! :)
    Hmmm...V-tail variant er op als een Robbe Porter...
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  19. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Zoiets Bas? 20170125_171106.jpg
     
    MicropropSport en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! 'Plaatje' van een Porter!
    10cc en resopijp in de romp, was het niet?
    De mijne, een halfbouw, is destijds naar 'Vintage Flyer' gegaan. Weer iets anders voor terug.
    Mooi toestel. Ook mooi zo in de hand. Ooit een rood gekleurde op de OLC en die vloog prachtig.
    Gr Bas
     
    delta-X vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina