En wat nu met de 'gewone' oldtimer?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Klamath, 6 jan 2014.

  1. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Het leek me wel interessant om hier een discussie over te hebben, puur om achter alle kanten van het verhaal te komen. en uiteraard interessante standpunten te lezen.

    Persoonlijk vind ik de nieuwe wetgeving mbt de oldtimers erg jammer. Niet zozeer voor de mensen die een dure oldtimer hebben, deze staat veelal toch wel in een stalling opgeslagen. maar wat met de mensen die een 'gewone' oldtimer hebben?
    Mijn ouders hebben bijvoorbeeld een Golf 1 Cabrio GLI. Nu is de Golf 1 niet zo'n bijzondere auto, maar nette originele exemplaren worden toch wel erg schaars. Deze auto hebben ze inmiddels als 12 jaar, en in deze tijd is er weliswaar 20000km bij op gereden. (staat nu op 135k km)
    Dus om nu te zeggen dat deze erg belastend is geweest voor het milieu in die tijd,.. nou, nee.

    Ik vind het zelf gewoon krom dat een wetsvoorstel wat op verkeerde cijfers is gebaseerd door de 2e en 1e kamer is gekomen. en hier dus gewoon een hele tak van de automobiel handel in Nederland de nek omgedraaid is.
    Maar goed, misschien kijk ik er wel te makkelijk tegenaan.

    Wat ik vooral jammer vind is dat de oude 'gewone' auto's, zoals de Opel Kadet bijv. nu dus voorgoed zullen verdwijnen. Er word wel zo makkelijk gedaan over de 'overgangs regeling', maarja, dat betekend wel dat je gedurende 3 maanden van het jaar de auto niet op de openbare weg mag hebben staan. als je de auto dan niet op eigen grond kunt plaatsen, is dat toch weer gauw 700~1000 euro extra kosten per jaar.
    Laten we het dan niet eens meer hebben over de waarde daling van de auto zelf.
    Ik bedoel, dit soort auto's zelf zijn niet echt comfortabel of zuinig. ook zijn ze er vaak alleen omdat ze goedkoop zijn voor er bij, en voor dat geld een leuk jeugdsentiment hebben. Ik denk dat de meesten nu dus alsnog gewoon op de sloop belanden, ook al is het een mooi exemplaar.

    Europees gezien zijn auto's vanaf 30 jaar klassiekers, waarom moet nederland dan meteen weer achterlijk doorschieten en hier 40 jar van maken?
    Waarom kun je in nederland niet net als in duitsland een seizoenkaart voor de auto halen? En waarom mag je niet 2x binnen 1 jaar tijd de auto schorsen zonder dat het achterlijk duur word? Ik vind het ontzettend jammer dat dit nu zo de kop in gedrukt moet worden.
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tja, hier mag je al die "slimme (zaken)mannetjes" voor bedanken die een maas in de wet hebben gevonden om lekker goedkoop rond te karren. Ik weet niet meer hoe e.e.a. nu in elkaar steekt, maar toen ik nog een oldtimer had (Dodge W200), mocht ik die alleen als oldtimer rijden als ik daarnaast nog een normale auto had en er was ook een maximaal aantal te rijden kilometers per jaar aan verbonden. Die eerste regel is natuurlijk niet zo moeilijk te omzeilen voor de groep die misbruik maakt van de oldtimer-regeling, maar de laatste lijkt me toch bezwaarlijk (en vrij makkelijk te controleren bij de jaarlijkse keuring)
    Het is natuurlijk jammer dat nu de echte liefhebber die veel tijd en geld in zijn hobby heeft geïnvesteerd ook benadeeld wordt.
     
  3. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Persoonlijk zie ik hier het probleem niet zo.
    Zolang het geen diesel is of op gas loopt,dan betaal je maximaal 120 euro per jaar.
    De enigste restrictie is dan het niet mogen rijden van de 3 wintermaanden.
    Indien je ze echt als een klassieker rijdt,dan rij je er in de winter meestal niet mee.
    Zelf heb ik 19 klassiekers(engels duits en amerikaans).
    En nee,ik heb ook geen geld teveel.
    Reed zelf ook prima belastingvrij,nu zal ik moeten betalen.Het zij zo.
    Het doorschieten naar 40 jaar?Tja,we hebben Griekenland nu eenmaal veels teveel geld beloofd en dat moet ergens vandaan komen.
    Zelf ben ik Duitser van oorsprong.
    Neem maar van mij aan dat de eisen in Duitsland veel hoger liggen dan alleen maar die 30 jaar.
    In Duitsland heet het ook industrieel erfgoed.
    Voordat je daar de rode paten(H-plaat of 07-plaat hebt)moet de auto eerst door de TüV beoordeeld worden of het wel industrieel erfgoed is.
    Dus geen cd speler in een auto van voor 1980 ed.
    Je mag een auto rustig meerdere malen per jaar uit de schorsing halen en er weer indoen.
    Alleen wanneer de belastingdienst aanneemt dat je er misbruik van maakt,wordt je aangeslagen voor het gehele jaar.
    Ja dat de regeling is veranderd is jammer,maar ben wel van mening,als je een liefhebber van klassiekers bent,dan ben je dat met de nieuwe belastingmaatregel ook wel.
    Mensen die een klassieker alleen maar leuk vinden voor het belastingvrij rijden zijn in mijn ogen geen klassiekerliefhebber,maar willen liever de wegenbelasting ontduiken(heet al jaren overigens houderschapsbelasting).
    En oa juist daarom is de regeling veranderd.
    En blijkbaar ook terecht.
    Groeten
    Hans
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Idd, maar het meest kromme vind ik dat de oldtimer om goedkoop te rijden al lang de kop in gedrukt was met de heffing over diesels en lpg auto's. Daardoor waren deze auto's al oninteressant geworden voor het dagelijks verkeer.

    Plus alle kosten die er bij komen mbt stalling van de auto gedurende deze maanden ja. je mag hem niet meer aan de weg geparkeerd hebben. :roll: En ja, voor mensen met een dure klassieker is het niet zo'n probleem, of iemand die wat buitenaf woont. maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die nu dus een niet al te dure oude auto hebben voor de hobby er bij, en deze nu gewoon weg kunnen gooien omdat de auto niets meer waard is, en de jaarlijkse kosten toch wel aanzienlijk worden zo.

    Maar hoezo vind je dit 'terecht'? Je vind het dus ook terecht dat mensen met een nieuwe auto mrb vrij rondrijden, terwijl de auto alleen op papier zuinig genoeg is om daar voor in aanmerking te komen, om maar een voorbeeld te noemen?

    En dat in duitsland de eissen streng zijn vind ik niet meer dan terecht. Niet op tegen, maar waarom voeren ze hier de regels niet net zo in? Als ze eens over de grens zouden kijken, zouden ze zien dat het daar prima werkt.

    ps: Heb zelf geen oldtimer, dus eigenbelang is het niet. Ondanks dat ik wel een oudere auto rijdt. Maar dat heeft meer de reden dat ik de auto veel mooier vind als wat je tegenwoordig kunt kopen, financieel heb ik er geen voordeel mee. :p daarvoor ben ik teveel bezig de auto te perfectioneren.
     
  5. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Hoezo was er een heffing voor oldtimers op gas en diesel?
    mijn 26 jaar oude audi en 34 jaar oude Chevrolet rijden ook op gas.
    Nooit een heffing voor gezien.
    Ja dat de markt voor oldtimers nu kapot is ,is duidelijk.
    maar de prijzen die voor een 25 jaar oude mercedes w124 betaald werden waren ook gewoon te belachelijk voor woorden.
    Ze gingen een jaar geleden nog gewoon weg voor 9000 euro.
    Ja diezelfde auto's staan nu voor 800 euro.
    Maar dat heeft alleen maar te maken met die idioot die 8000 euro teveel betaald om alleen maar belastingvrij te kunnen rijden.
    Overigens,de vrijstelling mrb voor nieuwe auto's worden nu ook elk jaar verder afgebouwd.
    Ik vind het nog steeds geen probleem de nieuwe regeling.
    Wel jammer natuurlijk.
    Mijn Chevy gaat me gewoon 3000 euro per jaar kosten aan belasting op gas bij dagelijks gebruik.
    Die gaat straks alleen maar 3 maanden in de zomer rijden.
    Heb vroeger ook altijd al belasting betaald,toen een paar jaar niet,nu weer wel.
    Het is gewoon weer bij het oude.
    Ik dank de regering dan ook voor die paar gratis jaren.
    Groeten
    Hans
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Wij hebben met zijn tweeen drie auto´s.

    Eén BMW van 10 jaar jong voor het dagelijkse woon-werkverkeer van Monique.
    Eén Landrover Defender, met de jonge leeftijd van 13 jaar, deze auto gebruiken we voor vakanties, de boot vervoeren en voor wat werkzaamheden.
    Voor deze twee auto´s betalen we gewoon belasting (redelijk wat zelfs).

    De derde auto was met zijn 33 jaar een oldtimer.
    Een oude Landrover uit het leger.

    [​IMG]

    Deze is absoluut niet geschikt voor langere ritten, maar wel leuk om een beetje rond te rijden op de veluwe of te spelen op speciale evenementen.
    Maar daar gaan we dus niet nog eens 1500EU voor neertellen.
    Dus die is geschorst.
    Op een ander forum loopt een draadje over inmiddels geschorste Landrovers, waar de teller op zo´n 120 stuks staat.

    Best wel jammer.
    Verkopen doen we hem niet. Wellicht ombouwen naar benzine tot hij 40 jaar oud is of ontschorsen voor twee maandjes in de zomer.
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is hier in Nederland "not done" hoor!!!:rolleyes:
    Toch nog maar even wat aan de inburgering doen?:D

    Groet,

    Ad Bakker
     
  8. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Gelukkig gedraagt de Belgische regering zich op het vlak van oldtimers nog een beetje. Alhoewel..., het in het verkeer brengen van een buitenlandse oldtimer ook een hele lijdensweg kan zijn. :mad:
    Hopelijk heeft de wijziging in Nederland tot gevolg dat de in België door jullie in de jaren '80 en '90 weggekochtte oldtimers langzaamaan terugkomen... :cool:
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Zou mooi zijn, dan blijven ze in ieder geval nog een beetje in de buurt.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    De eigenaar van die "gewone oldtimer" moet nu gewoon, net als iedereen zijn houderschapsbelasting betalen. Heeft er een voordeeltje aan gehad, waarvoor hij/zij de regering mag danken (Zie Delta-X) en dat is nu voorbij. Finito. Basta. Endex. Krokodilletranen drogen, over tot de orde van de dag.

    De "echte" old-timer-liefhebber zal het een worst zijn; die oldtimers stonden inderdaad voor 90% in schuur en garage en kwamen er alleen uit voor bijzondere ritten en evenementen.

    En dat vind ik wel mooi om naar te kijken: een stelletje Tractions Avant of T-fordjes op de weg. Dát zijn "klassiekers".

    En m.b.t. die LaRo: Brrrrr..... Vreselijk gedrocht met 78 modificaties. Krijg nóg rugpijn als ik een foto van het ding zie...
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.962
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik voel me er anders wél knap door genaaid: Ik rij een oude Ducati Paso van '87.
    Die motor heeft altijd voor half-tarief (geld voor motorfietsen: als je de houderschaps belasting in één keer betaalt, betaal je maar half tarief) 12 maanden per jaar op de weg geweest.

    Vorig jaar werd het ding "oldtimer" en dus belastingvrij.
    Nu moet ik opeens OF de volle mep houderschapsbelasting betalen, en als ik half-tarief betaal, mag ik opeens in de wintermaanden niet op het ding rijden....

    M.a.w. ik ben blij gemaakt met een dooie mus (hij werd vorig jaar 25, dus dit jaar zou hij belastingvrij worden, heb ik een jubelende brief over gehad vorig jaar Mei) en daarna is me voor hetzelfde geld (half-tarief) 3 maanden gebruik ontnomen. Kreeg ik wéér een jubelende brief over, hoe "gemakkelijk" ze het betalen van dat half-tarief wel niet gemaakt hadden...
    Vooral dat laatste klinkt me als een koekje uit eigen trommel... Het was al makkelijk, maar opeens kost het me 3 maanden rij-toestemming

    Ondanks dat ik tamelijk weinig rij, vind ik het behoorlijk irritant, dat ik nu als het mooi weer is, éérst moet kijken welke datum het is....

    Klootzakken zijn het, daar in Den Haag!

    Groet, Bert
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik vind het sneu voor oldtimerbezitters.
    Aan de andere kant; we komen in dit land geld tekort en het zal toch ergens vandaan moeten komen. Oldtimers vallen wat mij betreft niet onder de eerste levensbehoeften. Veel bezuinigingen/extra belastingen treffen mensen die niks te kiezen hebben.....

    Als er iemand een mooi alternatief voorstel heeft wat geld oplevert zonder dat iemand dat hoeft te betalen moet hij dat direct naar de regering sturen :)
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ach Bert, zo worden we allemaal in meer of mindere mate genaaid. Mijn pensioen is dit jaar meer dan 10% lager dan me ooit beloofd is, en dat hakt er echt wel wat meer in dan een old-timertje meer of minder.

    Groet,

    Ad
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    De boel is gewoon simpelweg verpest door bepaalde figuren..
    Als ik om me heen kijk zie ik genoeg oude bmw en mercedes rijden puur alleen om belasting te ontduiken. Der rijden echt krotten tussen...

    Het systeem had veel eenvoudiger gemoeten en ook gekund.
    Gewoon even kort door de bocht dient een auto 25 jaar in nederland belasting betaald te hebben dan pas is die wegenbelastingsvrij.

    Ben je gelijk af van al die geimporteerde voertuigen uit het buitenland. En de auto's die voor het mooie of unieke worden geimporteerd die liggen niet wakker van die wegenbelasting of laten hem toch schorsen.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.962
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Snap ik.... voor mij is die motor een voertuig op de eerste plaats. Dat hij niet gratis geworden is zoals beloofd, dat boeit me niet....
    Ik rij er niet op met een "oldtimer gevoel" (probeer nog steeds de knie aan de grond te krijgen iedere keer dat het kan)

    Maar dat ik opeens voor het gebruik voor het hele jaar rond extra moet gaan betalen terwijl dat vorig jaar nog gewoon "normaal gebruik" was, en dat het verkocht word als "kijk eens wat een voordeel, je mag ook half tarief betalen..." dat vind ik domweg schunnig.

    Daarnaast: juist met motorfietsen is het altijd zo geweest dat die veel langer gebruikt werden dan auto's. Een auto ligt gemiddeld geloof ik na 13 jaar op de sloop, een motorfiets pas na 30 als ik me niet vergis.
    Van de ruwweg 7000 Paso 750's die er ooit gebouwd zijn is bij mijn weten meer dan de helft nog op een of andere manier in het verkeer te vinden...

    Groet, Bert
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat bedoel ik. Niet geschikt voor langere afstanden.
    Je moet dus wel een liefhebber zijn. ;)
    Waarschijnlijk scheelt het ook wel een beetje dat er niemand is die zegt dat ik er in MOET rijden.
    En die modificaties (78?) werden opgelegd door de wijze mannen van onze defensie, niet altijd ten goede zeg maar.
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Zo lust ik er nog wel een paar.
    Zeg jij maar over welke hobby(´s) jij wel even 1500EU extra belasting wil betalen.

    De meeste liefhebbers zullen gewoon hun auto schorsen en afwachten op betere tijden. Of in de zomer maanden een of twee maanden betalen.
    De rest van het jaar rijden ze dan alleen in hun gewone auto en niet in de oldtimer.
    Lijkt je dat wat? 300EU extra belasting betalen om twee maandjes te kunnen hobbyvliegen in de zomer (of wanneer dan ook).

    Ik weet best wel dat er misbruik van werd gemaakt en het is dan ook redelijk om dat aan te pakken.
    Maar de hobbyrijders betalen al belasting voor het auto rijden, waarom dan nog zulke hoge bedragen extra moeten betalen? We hebben het hier niet over een paar tientjes per jaar.

    En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die zich geen nieuwe auto kunnen veroorloven of niet in aanmerking komen voor een leasebak.
    Die min of meer uit armoede kiezen voor een oude Mercedes (niet mijn keuze gelukkig)
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Erwin, ik ben het roerend met je eens maar er was een deel twee:

    Dus wel je verhaal even af maken :)
     
  19. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Zo bericht maar weggehaalt , want wat die moddereter ervan gemaakt heb is helemaal poep .
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2014
  20. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ok. de hele quote dan. ;)

    Maar hier zeg je in feite:
    Sneu voor de hobbyisten (hulde daarvoor), maar iemand moet hier het gat in de begroting dicht spitten.
    Vandaar dat ik zeg: noem je hobby en doe je nobele bijdrage.

    Het is eigenlijk net zo iets dat je wel met je modelbootje mag varen in je eigen vijver, maar indien je ook op een ander openbaar toegankelijk terrein samen wilt komen.........

    Ik snap je wel hoor.
    Dat Roel de LW niet weet te waarderen vind ik lastiger.
     

Deel Deze Pagina