En wat nu met de 'gewone' oldtimer?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Klamath, 6 jan 2014.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik snap Arjan wel. Waarom hoeft iemand met een oude auto/motor minder te betalen dan ik voor de mijne terwijl ik met net zoveel, zo niet meer, plezier rondrijdt?

    In dezelfde context: Ik heb 3 kinderen en heb daarom voor een grote gezinsauto gekozen, waar ook een vriendje of vriendinnetje bij kan, maar waar ik geen 10.000km per jaar mee rijdt. Waarom betaal ik dan zoveel meer belasting dan die Polo die 25.000km per jaar in de file staat?

    Ik ben voorstander voor betalen naar gebruik. We betalen toch ook inkomstbelasting naar inkomen.....veel verdienen betekend naar verhouding veel meer betalen. Veel rijden zou dan ook meer betalen moeten worden en dat is het helaas nog niet.
    Dan zouden misschien ook meer mensen gaan wonen waar ze werken, of werken waar ze wonen, en is er ook minder file!
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ...waardoor ineens honderden tankstations in de grensregio's kunnen sluiten, andere Europeanen niet meer naar Nederland komen om vakantie vieren, al het beroepsverkeer wat enorm veel kilometers maakt ineens de brandstof niet meer kan betalen........ Ik weet niet of dat een eerlijkere oplossing is om bezitters van klassieke auto's en motoren tegemoet te komen :)
     
  3. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    afschaffing MRB en alles op de brandstof gooien. Stimuleer je de aankoop van economisch rijdende auto's en alleen het gebruik word belast. Eerlijker zou het niet kunnen.
    Nadeel is uiteraard voor de auto's die veel verbruiken.. mja, net wat je zegt, als je er maar 10000km per jaar mee rijdt, valt dat ook wel mee. (En nee, rijdt zelf geen zuinige auto, maar een oude VR6. )

    edit: @PH_AJH: Tja,.. dat is idd de andere kant, had ik zo niet aan gedacht. zal ik meteen bij melden dat ik met m'n eigen auto altijd in duitsland tank.. waarom? Omdat ik hier in de buurt geen euro 98 tanken kan, als ik er 95 in gooi loopt m'n motor in de soep. :roll:
    Maar dit zijn nu net de redenen dat ik zo'n discussie juist interessant vind! :)
     
  4. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik vermoed dat het zowel in België als in Nederland onze regeringen er om gaat om alle "extraatjes" zoveel mogelijk te belasten. Alles wat niet behoort tot de "basisbezigheden" moet de bevolking meer gaan kosten en moet de staatskas spijzen, of moet de enorme kosten door wanbeheer dekken. Voor de beleidsmakers is dit soort pesterijen veel gemakkelijker in te voeren dan een bankentaks of een extra taks op grote vermogens. Als ik tel hoeveel een gereden kilometer met één van mijn 3 oldtimers mij kost, dan val ik steil achterover... Maar ja, dat is een eigen keuze en daar moet ik voor betalen. Betalen met de centjes die ik verdien door te gaan werken voor mezelf, voor mijn gezin, voor een werkloze, ook nog een gedeelte voor iemand die van een ziekte-uitkering leeft, en nog een beetje voor een asielzoeker... Dat heet dan de sociale samenleving... Op zich niet erg, maar stop dan aub met het leegkloppen van onze geldbeugels door onzinnige belastingen op te leggen waardoor werken afgestraft wordt.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    :confused: De accijns op belasting is al torenhoog, dus volgens mij is dit er al wel. Ik zou niet echt een voorstander zijn van het nog veel verder verhogen van die belastingen.....en zoals gezegd, de transportsector zal dit voorstel nou ook niet direct met gejuich ontvangen.

    Het beroerde met dit soort vraagstukken is dat iedereen volgens mij wel snapt dat er geld binnen moet komen maar niemand het zelf wil of kan betalen. Het lijkt mij ook wel een fijn plan om alle grootverdieners véél meer belastingen voor van alles en nog wat te laten betalen maar ik heb een aantal vrienden die me doodschieten als ik dat hardop zeg. Die hebben met hun dure opleidingen en enorme verantwoordelijkheden een dik salaris maar daar ook een dik huis van gekocht. Wat ze graag willen kunnen blijven betalen.
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dan is is idd volledig je eigen keus om wel of niet een zuinige auto te rijden of toch wat vaker de fiets ofzo.
    Of dat economisch is weet ik niet. Elke 3 jaar een auto afschrijven met je leasecontract en weer een nieuwe kopen is m.i. niet economischer dan lang doorrijden met een auto. Mijn auto tuft straks al 15 jaar rond en heeft daar gemiddeld denk ik wel 3 Priussen overleeft......wat die aan co2 hebben gekost voor de bouw en vooral ook het afbreken van die accubakken kan mijn amerikaan volgens mij de rest van zijn leven niet de lucht in blazen. Maar dat vergeten ze voor de mrb maar even.

    Mocht het verwarrend overkomen: wij hebben een Hyundai Tucson voor gezinsvervoer en voor als ik weg ben (6maanden per jaar van huis i.v.m.werk) heb ik een 2de auto. De wagen uit mijn avatar rijdt ik 50% voor mijn lol en 50% voor mijn werk. Dat kan zuiniger, goedkoper maar voor mij persoonlijk niet leuker en daarom rijd ik er mee!
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als weinig rijder (na pensioen en gestopt met -onbetaalde- hand en spandiensten voor m'n oude werk) ben ik het daar wel mee eens.:D Ik rij tussen de 5000 en 6000 km per jaar, maar betaal wel € 1004 aan wegenbelasting.

    Maar dat is dan natuurlijk weer puur naar mezelf toegerekend. Een nog hogere prijs van de benzine is sowieso onrealistisch vanwege de lagere buitenlandse prijzen. Dan zou je het moeten zoeken in een km heffing op grond van jaarlijks op te nemen kilometerstanden. Organisatorisch moeilijk te realiseren, en fraude gevoelig denk ik, zeker bij old-timers:D.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Weet je wat ik oneerlijk vind? Dat mensen die veel geld hebben en iedere paar jaar een nieuwere, zuinigere auto kunnen kopen ook nog eens gematst worden met de MRB. Ik heb dat geld niet en rij daarom in een wat oudere auto, waarvoor ik dan ook nog eens gestraft wordt met hogere kosten.
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hogere inkomens leveren ook al bijna de helft van hun inkomen in en lagere 'slechts' 1/3. Maar kijk daarvoor ook even naar hoe goed we het daarvan hebben in nederland.

    Ik heb in mijn tijd op zee redelijk wat landen gezien en was elke keer weet blij dat ik weer in nederland was, waar we nog kunnen klagen over te dure auto's i.p.v. geen auto, geen huis, eten, werk en een of andere crimineel die daarvoor in de plaats zijn auto laat vergulden.

    Het is nu een feit dat de echte liefhebbers hun wagen blijven rijden en zij die het wel leuk en voor al lekker goedkoop vonden....tja.....die trekken hier flink aan het korte eind
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Helemaal mee eens!
     
  11. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    volgens mij was de oldtimer regeling in de eerste plaats bedoeld om oldtimer liefhebbers te ontzien (die een oldtimer erbij hebben voor de hobby en er misschien 5000 kilometer per jaar mee rijden, met mooi weer of naar een evenement).
    mijns inziens is deze regeling volledig om zeep geholpen door een grote groep die een oldtimer ging rijden om de wegenbelasting te ontduiken, je kon dus op je vingers nagaan dat "misbruik" gestraft ging worden.

    ik heb zelf al 15 jaar een renult 5 GT turbo, rij er 700 kilometer per jaar mee en betaal gewoon wegenbelasting (33 euro per kwartaal).
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Daar ben ik het dus niet mee eens. Het aantal echt klassieke auto's wordt echt niet snel groter, er wordt wel wat aan diesels van net ouder dan 25 geïmporteerd. Alleen gaat deze regeling niet over het laatste, maar over alle soorten auto's ouder dan 25 jaar.

    Zelf rijd ik een Volvo van 27 jaar, nog op benzine. Eigelijk wou ik deze op lpg maar ik zag de bui al hangen… Als deze rijd kost het een hoop geld, als hij stilstaat kost het me maar een schijntje aan verzekering. Tot 2014 dus, want straks betaal ik ook de volle mep… Ik heb een motor als alternatief vervoermiddel, alleen moet ik mn auto dus net in de wintermaanden laten staan. Dat is dus net niet de periode dat de motor een goed vervangend middel is.
     
  13. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Is het niet zo dat men in Nederland, net zoals in België de draad een beetje kwijt was (is?) als men het heeft over "oldtimers"? In België hebben de meeste oldtimers een nummerplaat die begint met een "O". Als ik zo rondkijk zie ik daar golfjes, kadetts, 740's, 190's enz met zulk een nummerplaten rondrijden. Sorry voor de eigenaren maar dit zijn geen oldtimers, ook geen klassiekers. Dit zijn gewoon oude auto's die voldoen aan de vereisten om als oldtimer ingeschreven te worden maar het eigenlijk niet zijn. :rolleyes:
    Het gaat mij niet over het feit of deze auto's al dan niet een plaats hebben op de weg maar of zij kunnen en mogen profiteren van de uitzonderingsregels. Van mag men gerust de criteria een heel stukje verstrengen. De leeftijdsgrens optrekken of vanaf bijvoorbeeld bouwjaar 1970 bijkomende criteria vastleggen zoals bouwaantallen, historische waarde, enz... Een golf, een escort (zelfs MKI mexico!) of een manta zal nooit een oldtimer worden, hoogstens een klassieker. Net zoals in mijn ogen mijn MKI mini uit 1962 nooit echt een oldtimer zal zijn. Het is gewoon een classic car. Mijn MKII mini cooper S uit 1968 daarentegen... :cool:
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is dus precies waar dit draadje over gaat. Dat is per 1 januari in Nederland het geval. En waar veel protest tegen is, juist van de eigenaren van de oude auto's die jij noemt.
     
  15. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Als rechtgeaard auto- en motorliefhebber kan ik daar dan niets tegen hebben. Dit is in mijn ogen een zeer juiste beslissing. Geef de oldtimereigenaren een licht voordeel maar straf "misbruik" af. Al klinkt misbruik hier wel te sterk want men heeft gewoon gebruik gemaakt van de voorwaarden om non-oldtimers te gebruiken voor deze "korting".
    Kadetts, golfjes, capri's en 740's zijn GEEN oldtimers! Dus is het niet meer dan juist om ze het volle pond te laten betalen.
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Voor auto's ouder dan 40 jaar (dus van voor 1974) verandert er toch niks?
    Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar, betaalt u een aangepast tarief. Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling.

    Bron: Wat is de overheid van plan met de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
     
  17. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Zo, dit lijkt me geen verkeerde regeling. Ik begrijp de ophef dan ook niet goed. Of hebben enkel de personen die claimen met een oldtimer te rijden, maar in werkelijk enkel een oud voertuig hebben, een probleem?
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou, die mensen hebben natuurlijk een flink probleem omdat hun voertuig ineens én veel minder waard is, én ze ineens een heleboel meer gaan betalen. Maar daarnaast is er een behoorlijke hoeveelheid bedrijven wat zich juist toelegt op het restaureren van deze "youngtimers", die gaan ook erg veel inkomsten missen. Het is echt wel een flinke klap voor een heleboel mensen.
    En wat het echt vervelend maakt is dat dit heel snel en voor velen tamelijk onverwacht is ingevoerd. Ik snap de verontwaardeging wel.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... ik bedoel, dat ik hetzelfde betaal als wat IK altijd al moest betalen (de periodieke tarief-verhogingen buiten beschouwing gelaten)....
    Ik heb deze motor reeds vanaf 1994, heb altijd halftarief betaald omdat ik de belasting voor het hele jaar in één keer voldeed, en was van plan dat nu weer te doen.

    Maar vorig jaar mocht ik voor dat geld 12 maanden per jaar rijden, NU mag ik dat niet meer.... En alleen maar, omdat iemand besloten heeft dat mijn oude hondehok een klassieker is....

    Groet, Bert
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik kan je echt niet volgen. Vroeger kon je met iedere motor voor het halve bedrag het hele jaar rijden als je in één keer betaalde. Dat is allang niet meer! Ik betaal altijd in één keer, en dan krijg je echt geen korting meer hoor.

    Jij kunt nog steeds voor het kwart-tarief rijden, als je in december tm februari niet rijdt. Dat kan ik niet. Als jij het hele jaar wilt rijden ga je hetzelfde betalen als ik altijd al deed.

    Als je de motor het hele jaar wilt gebruiken, betaal je het hele jaar. Als je op je oldtimer alleen in de zomer af en toe een ritje wilt maken kan dat nog steeds tegen een heel aantrekkelijk tarief.
     

Deel Deze Pagina