En wederom een Calmato

Discussie in 'Foto-Album' gestart door DrDeJe, 17 aug 2007.

  1. DrDeJe

    DrDeJe

    Lid geworden:
    16 jun 2007
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Hoi,

    Hier mijn Calmato welke ik vandaag heb afgebouwd. (Tenminste: de ontvanger moet er nog in).
    Ik heb wat kleine aanpassingen gedaan zoals de vleugelbouten vervangen door afbreekbouten.
    Verder heb ik er een 7,5 cc OS LA op staan. Ik zal hem gaan besturen met een Graupner MX-16.
    De extra demper heb ik gemaakt van een Niveau spuitbus en deze is nodig i.v.m. de geluids-
    eisen op het vliegveld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Greetings.
     
  2. Eef1972

    Eef1972

    Lid geworden:
    19 sep 2005
    Berichten:
    369
    Locatie:
    utrecht
    mag ik vragen wat dat nivea busje moet voorstellen...
     
  3. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    dat staat er bij. het is een extra demper vanwege de geluids eisen op hun veld

    Matthijs
     
  4. DrDeJe

    DrDeJe

    Lid geworden:
    16 jun 2007
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerhugowaard
    "De extra demper heb ik gemaakt van een Niveau spuitbus en deze is nodig i.v.m. de geluids-
    eisen op het vliegveld."


    I.D.D. Ik schreef het al! :D Werkt perfect hoor. :wink:
     
  5. Eef1972

    Eef1972

    Lid geworden:
    19 sep 2005
    Berichten:
    369
    Locatie:
    utrecht
    Sorry.. over heen gelezen
     
  6. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Heb je ook objectieve gegevens hoe perfect dit werkt?

    Groeten,

    Jo
     
  7. DrDeJe

    DrDeJe

    Lid geworden:
    16 jun 2007
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Wanneer ik mijn zender binnen heb ga ik naar het vliegveld van onze club in Stompetoren. Wanneer ik tijd heb ga ik zowel geluidmeten zonder als mét spuitbusdemper. Daarna zal ik die uitslag hier zeker bekend maken. Altijd leuk lijkt mij!

    Gr.
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Naast het geluid ook de toeren en als het effe kan de trekkracht meten. Dan pas kun je een mening vormen of het goed werkt zonder vermogensverlies.
     
  9. DrDeJe

    DrDeJe

    Lid geworden:
    16 jun 2007
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerhugowaard
    De volgende keer zal ik me wel eerst 10x bedenken voordat ik schrijf dat het "perfect" werkt. Jemig zeg. Het gaat mij er alleen maar om dat het geluid binnen de gestelde eisen blijft. Wat kan mij die toeren en een beetje trekkracht schelen. Het is een 7,5 cc motor. De standaard voor de Calmato is 6,5 cc. Dus naar mijn mening: een beetje verlies in vermogen? So what? :D
     
  10. jetpower

    jetpower Guest

    o nee he niet weer een calmato :wink: :wink: :wink:
    geintje
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Alsof er daar zoveel van zijn? :rolling:

    Grt.
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het probleem is misschien wel dat je de motor knijpt en te zwaar belast zo ?
     
  13. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mijn ervaring met nadempers is niet zo positief.

    Heb ooit eens een J-Tec nademper op mijn motor gemonteerd en die liep heet tot zeer heet door het feit dat de uitlaatgassen niet vlug genoeg de motor konden verlaten. Vermogenverlies heb je zo wie zo. Ook zijn de originele dempers of uitlaten zo je wil speciaal ontworpen en berekend om op een motor dienst te doen met de meeste efficientie naar demping van het geluid en vermogen toe. Als je daaraan dan nog eens een nademper gaat bevestigen weet je dat er problemen kunnen optreden.

    Ook stel ik mij vragen bij het gebruik en de levensduur van een deobus als nademper aangezien die bussen wel heel erg dunwandig zijn.

    Een LA is van nature een "stille" motor die zonder kunstgrepen mooi binnen de wettelijke geluidsnorm zit. Snap dan ook niet goed waarom er gekozen wordt voor dergelijke oplossing. (begrijp me niet verkeerd, ik vind dit best een leuke constructie hoor).

    Ik heb nog een opmerking in verband met de bevestiging van je nademper. Door het gebruik van metalen klemmen op een metalen deobus kun je mogelijks storingen krijgen (de zogenaamde knalpulsen).

    Stevo
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb er zelf ook niet al te beste ervaringen mee, en een LA is al niet al te krachtig. Met zo'n nademper lever je toch altijd vermogen in, en ik denk dat op die Calmato deze motor al aan de krappe kant is...

    Grt.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Waaromde bouten vervangen? Breekbouten breken nooit in een crash en vaak altijd op een ander moment en veroorzaken dus eerder een crash...... Die metalen werken super.
     
  16. DrDeJe

    DrDeJe

    Lid geworden:
    16 jun 2007
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Het enige wat ik jullie kan vertellen is dat er veel leden bij ons op de club vliegen met "deobus" geluidsdempers. En die hebben ook geen problemen. Dus daarom heb ik die constructie nagebouwd. Natuurlijk ga ik bij het testen eerst een meten wat het geluid is zonder bus. Wanneer dat o.k. is laat ik de "deodemper" eraf. En anders blijft hij erop. :)
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Ik denk dat je teveel naar je eigen vliegstijl kijkt en te weinig naar wat het doel is van een Calmato, het is een trainer.

    Met een 40LA heeft een calmato al meer dan genoeg vermogen.. dat draait probleemloos loopings zonder aanduiken. Ik denk dat een calmato met een .30 of .35 ook nog prima zou vliegen. Een normale calmato zal vliegklaar zo rond de 2,4kg wegen. Bedenk je dat ze 'vroegah' de chartertjes met 3,5~4 cc vlogen..

    Hij heeft er een 46LA op staan. Of de nademper werkt in de zin van het geluid betwijfel ik, maar dat deze calmato gewoon zal vliegen weet ik eigenlijk wel voor 100% zeker.
     
  18. bramsvs

    bramsvs Guest

    Als je goed crashed breken ze wel hoor :roll:
     
  19. DrDeJe

    DrDeJe

    Lid geworden:
    16 jun 2007
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ik snap de meeste uitspraken hier op het forum niet hoor. Mensen op de club die al jaren lang op deze manier zorgen dat ze niet teveel geluid maken met hun 2-takt motoren, en mensen hier gaan ff twijfelen of het allemaal wel werkt. Ik doe het op deze manier omdat men blijkbaar dit een goed concept vind. Als er mensen zijn die na al die jaren een betere manier weten (buiten het gebruiken van 4-takt) houden we ons aanbevolen.

    Gr.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Je moet het medium wat je gebruikt in je achterhoofd houden; op een forum is het lastiger om het kennisniveau van iemand in te schatten.

    Daarbij maakt onbekend onbemind; hoewel ik 'm inventief vind had ik nog niet een deobus als nademper gezien. Het is gewoon een holle metalen kamer, dus wat dat betreft geloof ik het principe er achter wel. Of het in de praktijk ook werkt, is een tweede. Gezien jouw verhaal kennelijk wel.

    Wat voor geluidseisen hebben ze bij jullie? Een .46 LA met 3 kamerdemper en deflector maakt al amper geluid..
     

Deel Deze Pagina