Hoi, Misschien is het i.d.d. zo dat dit medium niet altijd perfect is. Mensen hebben blijkbaar altijd een mening ergens over. Maar goed. :? Misschien is het ook i.d.d. zo dat zonder de "deobusdemper" mijn geluid al goed is. Daar ga ik straks met de meting achter komen. 8) Ik heb er gewoon te weinig ervaring mee om met het oor te kunnen horen hoe dat nu is. Verder over die geluidseisen: Ik weet dat er voor verschillende tijdstippen en dagen verschillende geluidsnormen zijn. Ik weet een waarde van 75 DB. Maar wanneer die precies geld weet ik zo niet. :lol: Verder het principe van de "Deobusdemper". :roll: Je berekend het oppervlak van de uitgang van je originele uitlaat. Dit oppervlak deel je dor het oppervlak van een boor rond 2 mm. Dan heb je een aantal gaatjes en dit rond je af naar boven. Je neem een pijpje, rond 12 mm in mijn geval, en maakt die op de helft dicht. :!: Voor én achter die afsluiting boor je het aantal gaatje dat je hebt berekend. Dus bijvoorbeeld 12 ervoor en 12 erachter. Dan schuif je die pijp door de "Deobus" en zorgt voor een afsluiting aan de voor- en achterzijde van de "Deobus". (Dus ik bedoel, afsluiting tussen bus en pijp). :idea: Gevolg: De lucht komt uit de originele uitlaat in de 1e kamer van de pijp. Door de afsluiting in de pijp wordt de lucht gedwongen door de eerste set gaatje naar buiten te gaan. Daardoor komt het in de ruimte tussne de pijp en de "Deobus". Vervolgens wil de lucht toch weg dus gaat het door de tweede set gaatje weer de pijp in om vervolgens door de pijp naar buiten te vliegen. :idea: Wat een verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is. Gr.
Wij doen op de club vaak hetzelfde met een deobus of een stuk vishengel. Alleen geen propje middenin, het dempt nogsteeds maar wel wat minder, ik heb nog geen vermogenverlies gemerkt.
wens je succes met je deodemper (zal wel loslopen) Als alternatief kun je ook een 3 blads prop gebruiken. Bij ons gelden ook beperkende geluidnormen. Heb op calmato sport een 7.5 cc gehad met 3 blads prop 10x7: 72 Db Later een originele OS tussendemper en een 2 blads prop 11x6: 75 Db Met 3 blads prop maakt motor minder toeren, is voor calmato geen probleem. doe er je voordeel mee.
Hoi, Nog even voor diegene die het willen weten. Gisteren een geluidsmeting gedaan met ongeveer wind 2 m/s. Resultaat zoals op de foto met een prop 11x5 kwam uit op 74 db. (DIt houd in dat ik bij ons op de club overdag, 's avonds en in het weekend, kortom altijd mag vliegen. Gr.
Ik lees da onze deobus dempers hier op het forum in twijfel worden getrokken...dat is toch jammer. een aantal jaren geleden kreeg onze vereniging te maken met de strenge geluidsnormen, om altijd te mogen vliegen mag een 2t motor niet meer dan 75db maken op 7 m en voor 4t motoren geldt 79db. iemand is in de tijd op het idee gekomen om een nademper te maken van een deobus met daardoor een pijp met een propje en gaatjes. dit bleek zo goed te werken dat nu 80% van de kisten die boven de geluidsgrens komen met een deobus demper vliegen voorheen werdt de deobus demper alleen toegepast op 2t motoren maar sinds we binnen de club ook met 3d vliegen zijn begonnen en de resonerende vleugels zelf bij 4t motoren tot geluidsproblemen leidde ben ik begonnen met de eerste deobus demper op een 4t motor. hierbij heb ik voor mijn saito 91 (15cc) een uitlaatbocht gesoldeerd en daar de deobus demper aan gekoppeld(de orginele uitlaat dus weggelaten) dit resulteerde een geluidsvermindering van 6db ( van 84 naar 78db) en een toename van 800 toeren!! ga nu niet zeggen dat een deobus demper niet werkt en slecht is voor de motor, iedereen die dit leest in van harte uitgenoding om bij ons op het veld in stompetoren langs te komen en onze zelfgemaakte uitlaat systemen te bewonderen! Joost
volgensmij staat er toch altijd op een deobus wel "ook na gebruik niet doorboren of verbranden" hoe doen jullie in vredesnaam een gat erin boren, zonder dat het explodeert ?
even de bus goed leegspuiten tot er niets meer uitkomt, dan kan je hem gewoon doorboren. ik zal morgen even foto's maken van m'n funtana en m'n mustang, beide met saito 91 en deobus uitlaat.
Hmmm, Mooi verhaal. Spuitbus werkt dus een beetje als een pistool demper? Het buisje door de spuitbus is doorlopend... met gaatjes.... in de demperkamer? Of is de buis halverwege geplugt. Dan rem je de gasstroom iets, ook al is de buis geperforeerd naar oppervlakte van de OS doorlaat. Ik kan mij ook voorstellen dat je em niet plugt. Zo alleen de gasexpansie opvangt via de geperforeerde buis, dus het geluid. Constructie die overigens je ook wel bij nadempers van auto's tegen komt. Ik meen dat Macs of Krumscheid dergelijk spul heeft. J-Tec heb ik ook gezien. Die zijn speciaal voor tuned pipes. Maar daarvoor staat een fikse prijs... Heb op mijn Calmato een Hatori geplaatst. Het zet m'n Calmato op een totaal ander plan. 46AX. Daarbij viel het mij op dat de motor een stuk stiller was. Of ik die 75 db haal... pfffff.... zou ik moeten nameten op de club. Ik ben een sterk voorstander van stillere motoren. Hoewel die baby van de overkant... en hola... die joel-moeder ook... die 100 db vast halen ) tzjaaa... De spuitbus is in iedergeval een ludieke en goedkope oplossing. Zet maar eens wat close-upjes van fabriieksels en tekeningetjes neer. Hoe zet je het in elkaar.... Kunnen velen er eens mee gaan experimenteren. Elegant ziet het er allemaal nog niet uit. Maar dat kan veranderen. De Hatori demper heb ik -zo ook- opgehangen met 1 standaard wand-gereedschapsklem. Daar krimpkous overheen getrokken. Dat geheel weer op een silentblock. Zo krijg ik geen krassen op m'n bling bling Hatori, rammelt het zaakje niet en voorkom ik radiostoring bovendien. Zo maar weer?
het pijpje van de demper is halverwege wel geplugd. als je zorgt dat alle gaatjes bij elkaar net iets meer oppervlakte hebben dan de uitlaat van je motor creeer je natuurlijk zo min mogelijk tegendruk. hier een tekening van de demper: de deobus demper is inderdaad niet de elegantste oplossing maar het hoeft ook helemaal niet te misstaan, hier een paar foto's van mijn funtana X50. hier staat een Saito FA91s op, gedempt met enkel de deobus, dus zonder orginele uitlaat en een 15x4W prop van apc geeft dit een geluidsdruk van 77dB op 7 meter bij ongeveer 10.000 toeren per minuut.
ik heb het ergens geschreven in dit topic maar nog een keer: ma t/m za 13.00 - 17.30uur 2t 78db 4t 80db ma t/m vr 19.00 - 21.00uur 2t 75db 4t 79db zo 13.00 - 17.30 uur 2t 75 db 4t 79db
Mooie inzet. Echt fraai kan ik het nog steeds niet vinden. Hoop Wallace & Grommit, maar al een stuk beter dan de wat gedwongen oogende oplossing op de calmato. Hoewel er hard gewerkt is. De geluidswaarden die klinken als een klok, uit Keulen, maar dan in de watten. Resultaat gericht. Cheapeau! Ik herinner mij het Puch potje nog. Was een mooi plat doosje. Het zou mooi zijn als je zo een vorm er onder zou kunnen hangen, of half in de romp. Maar je haalt je een hoop werk op de hals. Het meeste vliegplezier zit em in de lucht. Op een paar meter afstand zie je de zaak niet meer. De fotoos en schets zijn inzichtelijk. Hiervoor dank. Ik denk dat ik tzt ook eens een avondje ga klussen. Mijn handen jeuken. Bij ons op de club (Odoorn) wordt met MVVS benzine op Funtana gevlogen (waar niet). Motor en uit laat systeem zijn van Pe Reivers afkomstig, man met naam en faam. Demper is meen ik Krumscheid. Het geheel is aangenaam stil. Prop maakt wat lawaai. Je hoort wat resonatie gegons. Beetje motor geknotter. Uiteraard een tuned pipe. Hebben het wederom om een forse investering. Webra heeft inmiddels ook een benzine lijn. In de kleinere motoren! Over de prijzen zullen we het maar niet hebben. Wellicht lopen die motoren met een goed systeem ook stil. De Deopot is dus niet voor dovemans oren. Die db waarden zijn natuurlijk door te rekenen. Helaas ben ik geen akkoestiek expert. Wie weet is er iemand met meer expertise en valt er zelfs nog meer uit te halen.
Deze dempers maakte ze in de jaren tachtig al bij ons op de club. Maar kost relatief erg veel vermogen. Een goede resodemper daarintegen levert veel vermogen op en vermindert net zoveel geluid. Waarom zijn alle huidige modelvliegers op de rubbers en reso uitlaten overgestapt denken jullie? Als je daarbij ook nog eens de lucht voor de inlaat uit de romp haalt kom je zeker op een beter resultaat uit dan met zo'n lelijk potje. Ik bedoel met resultaat vermogen, geluid reductie
Ehm... doe es gek: gemiddelde prijs van een resonantiepijp zo vanaf de 50 tot soms vér boven de 100 euro, een BMI nademper voor .40 2t motoren kosten al +/- 80 euro. Een Calmato trainer kost al zo rond de 100 euro... Dat klinkt voor een iemand onder de 18 of zo, die net begint de modelvliegsport te ontdekken, nou niet echt uitnodigend. Bussie Nivea Deo.... 2, 3 euro? Dan is dat 'relatieve vermogensverlies' opeens niet meer zo belangrijk! Dan hoef ik verder neem ik aan niets uit te leggen toch? 8)
[quote="..... [/quote] Hallo, Ik vroeg me af waar het kleine buisje voor diend. Ik bedoel het kleine doorzichtige buisje die in de bocht verdwijnt. Kan iemand mij hier antwoord op geven? Fijne avond, Groeten Thomas,
Die zit niet op de uitlaat zo te zien maar lijkt er op te zitten door de foto. Dat slangetje is van de carterontluchting en is gewoon open. Grt, Berto.