En weer een Proxxon MF 70 micro frees ombouw naar CNC

Discussie in 'CNC' gestart door JoopB, 21 nov 2014.

  1. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Zoals de titel al aangeeft is het al vaker gedaan. De Proxxon MF 70 micro frees ombouwen naar CNC. Wat ik zelf mis bij de andere oplossingen is een compacte handmatige bediening. Nu gebruik ik de frees voor eenvoudige werkstukken en heb dus geen zin in veel poespas. Laat staan een extra pc.

    Tevens wil ik de machine ook handmatig blijven bedienen. En het tellen van de omwentelingen ging mij op de late avonden niet altijd even goed af ;)

    Nadat ik mijn wensenlijst klaar had ben ik aan het bouwen gegaan. En het resultaat is te zien in de onderstaande video:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Joop,

    Ziet er strak uit, ik heb laatst ook een Proxxon MF70 omgebouwd naar cnc met de software van planet cnc en dus aansturing via een laptop. Hoe maak jij nu je nc banen? Leest je Arduino deze nc uit of heb je daar andere handigheden voor?

    Je filmpje bevat een aantal handige opstellingen en tools, daar heb ik wel wat ideeën opgestoken! Veel succes!
     
  3. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo Crispijn,

    Ik heb redelijk eenvoudig freeswerk (rechttoe rechtaan). Dit maakt het mogelijk om de banen in de Arduino te programmeren. Ik teken het in klad en zet er het aantal pulsen erbij.

    1mm is 800 pulsen en dan is het gewoon een kwestie van intikken in het Arduino programma. Voor grote vlakken gebruik ik een programma lus. Hierdoor kan je 20 minuten vreeswerk in een paar regels programmeren. Via het display kan ik vervolgens het gewenste programma kiezen en uit laten voeren.

    Het grootste voordeel is dat je nog steeds handmatig kan frezen met een digitale uitlezing. Dat was voor mij echt een pré.

    Mooi om te horen dat je wat ideeën op hebt gedaan.
     
  4. stefanmo

    stefanmo

    Lid geworden:
    27 nov 2014
    Berichten:
    1
    Joop,
    Kan je eventueel wat meer uitleg geven over de stappenmotoren die je gebruikt hebt?
    Type? Specificaties?
    + specificaties voeding?
    Thx!
     
  5. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
  6. pietertje

    pietertje

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Wormerveer
    Hoi,

    ben nu ook bezig met de ombouw, maar zit nog met de software. probeer nu grbl in arduino met stepper shield, lukt redelijk, zit nog te dubben over welk tekenpakket slim is en hoe g-code te genereren.

    Begrijp ik nou dat jij een eigen programma hebt in de arduino geprogrammeerd, die rechtstreeks de motoren aanstuurt? wil je dit delen?
     
  7. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb inderdaad mijn eigen programma geschreven voor het aansturen van het display en de stappenmotoren. Het is een op zichzelf staand systeem voor handmatige bediening. Daarnaast heb ik een programma in de Arduino geprogrammeerd dat een reeks van stappen automatisch afwerkt.

    Het is behoorlijk hardware afhankelijk en het delen van de code is niet erg zinvol. Het is echt een op zichzelf staand systeem dat doet wat ik nodig heb.
     

Deel Deze Pagina