Energie opwekken met modelzwevers!

volgens mij heeft wubbo ockels nog meegewerkt aan dit project, hangt mij ergens van bij.
het zal best groen zijn, maar de zwever moet op grote hoogte hangen voor de juiste wind. en laat dat net de plek zijn waar de overgemotoriseerde zwevers (vliegtuigen) vliegen. het zal dus een boel no-flyzones extra opleveren.

ook zullen er mensen zijn die het weer horizonvervuiling vinden.

elk voordeel heb z'n nadeel. het zal best werken, maar je hebt altijd tegenstanders en het hangt van de grootte van hun groep af, of het project doorgaat of niet.

Ja, Wubbo heeft de LadderMill ontworpen. Gaat uit van het zelfde principe. De LadderMill is een streng van (bestuurbare) vliegers in een lus.

Kost het en wat levert het op? Lijkt me een erg ingewikkelde manier om een beetje stroom op te wekken.

Het grote voordeel van dit soort systemen is, dat je gebruik kan maken van de grotere windsterkte op grote hoogte zonder dat je daarvoor hoge masten hoeft neer te zetten.
Maar inderdaad, kabels in de lucht zijn de nachtmerrie voor de reguliere luchtvaart.
Bovendien, als ik me voorstel dat dit vliegtuig aan z'n kabel downwind van het ankerpunt S-lussen vliegt, dan heb je al gauw een boel ruimte nodig; heel anders dan windmolens, waar je er zo tientallen van bij mekaar kan zetten.
Dus, een paar van deze vliegtuigen bij mekaar gaat niet lukken, daar hoort een flinke tussenafstand bij.

Overigens, vwb windmolens: heeft er nou al eens iemand uitgerekend hoeveel windmolens je in Nederland moet neerzetten om het hele electriciteitsnet te voeden? Molens zijn een druppel op een gloeiende plaat. Of dit vliegtuig veel efficiënter is moeten we nog maar zien.
Een voordeel: naarmate er minder luchtvaart komt vanwege olieschaarste, is er meer ruimte in de lucht voor deze manier van energie opwekking...

Gewoon doen waarvoor het hebt aangevraagd / gekregen?

O Nee, dat is te simplistisch gedacht. :rolleyes:

Hmmm, puur op gevoelsbasis én boer'nverstand denk ik dat dit niet kan. Op de site staan de gegevens voor een 1MW vliegtuig:

Wingspan 35-40 m
Weight 3000 kg
Operating height 400 m
Cable diameter 30 mm
Aircraft loading 400 kN

Gewicht versus spanwijdte, zou kunnen, maar dat de 'Operating Height' 400m is, dan is toch niet waar zijn ?? Als de kabel dan ingetrokken wordt, hoe gaat dat zware bakbeest dan weer hoogte winnen?

En dan ook nog een kabel van 30mm achter zich aanslepen, het moet erg stevig waaien . .klinkt bijna als een monkey sandwich (broodje aap)

Jacob Bos

Sorry, …met alle respect maar dit project is rijp voor de prullenbak!

Johannes
Tja reageer dan niet, je hebt ene keus om te reageren....
Dat je het er niet mee eens bent, prima, maar dan had ik op zijn minst een onderbouwing gezien, ipv deze loze text!

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk Emil, ik had beter niet kunnen reageren.
Het floepte eruit voor ik erg in had.
Soms heb ik van die buien…..

Johannes

Ach ja, kan gebeuren he ?, ;)
Back ontopic..

Tis altijd even wachten of het echt uit kan, en wat de terugverdien tijd is, zeg maar, maar gezien de ontwikkelingen van de olieprijs, word DIE terugverdientijd, wel steeds korter nu.

Maar ja wat is een aceptabele tijd voor dit ? Moet je ook de kosten, en vervuiling van de productie meetellen ??
Best wel veel vragen,waar je niet zo evne een antwoord op hebt...

Laatst bewerkt:
Ik heb deze week een artikel hierover gelezen. Mijn gedachten hierover:

Het enige verkooppunt van dit concept is dat ze menen de energie voor de helft van de prijs van een windmolen te kunnen maken. Of je dat moet geloven is de vraag. Van een windmolen weten we inmiddels uit ervaring wat de kosten zijn. Van dit concept moeten we het nog maar afwachten.

Als het al werkt moet je het ook nog eens ergens geplaatst krijgen... (welke problemen en kosten gaat dat met zich meebrengen)

Ze werken op basis van subsidies en financiering. Op dit moment moeten ze hard werken om het spul operationeel te krijgen voor de subsidie op is. Het lijkt mij dat als je een goed concept neerzet er altijd wel ergens geld los te peuteren is. Het feit dat Wubbo zn project ondanks de nodige media-aandacht en steun geen succes werd doet het toekomstbeeld van deze onderneming ook geen goed.

Ondanks dat: leuk project, en goed dat mensen dit soort initiatieven nemen en uitwerken!

Back