Het grote voordeel van dit soort systemen is, dat je gebruik kan maken van de grotere windsterkte op grote hoogte zonder dat je daarvoor hoge masten hoeft neer te zetten.
Maar inderdaad, kabels in de lucht zijn de nachtmerrie voor de reguliere luchtvaart.
Bovendien, als ik me voorstel dat dit vliegtuig aan z'n kabel downwind van het ankerpunt S-lussen vliegt, dan heb je al gauw een boel ruimte nodig; heel anders dan windmolens, waar je er zo tientallen van bij mekaar kan zetten.
Dus, een paar van deze vliegtuigen bij mekaar gaat niet lukken, daar hoort een flinke tussenafstand bij.
Overigens, vwb windmolens: heeft er nou al eens iemand uitgerekend hoeveel windmolens je in Nederland moet neerzetten om het hele electriciteitsnet te voeden? Molens zijn een druppel op een gloeiende plaat. Of dit vliegtuig veel efficiënter is moeten we nog maar zien.
Een voordeel: naarmate er minder luchtvaart komt vanwege olieschaarste, is er meer ruimte in de lucht voor deze manier van energie opwekking...