Engel TMAX en G3 (40Mhz, 12Chan) ontvangers werkt niet!!!

Ahoi,

alhoewel ik door een drukke baan wat minder aanwezig ben op 't forum ben ik nog steeds aktief op 't duikbotenfront. Het techrek voor m'n XXI is ondertussen uitgerust met een (2x750ml) TMAX duiksysteem van Engel en ik ben er aan toe de hele elektronische bende aan te sluiten.
Engel-kenners weten dat deze fabrikant waarschuwt voor 'mogelijke problemen met PCM ontvangers'. Vrij dapper van mij dus om te proberen om een G3 40Mhz ontvanger (PCM, 2048K) als brein te gebruiken, in combinatie met een FX-30 zender.
Tot dusver zijn de resultaten niet hoopvol. Ik ga nog verder op onderzoek, maar neem van mij (voorlopig) aan dat een Robbe R5114dps G3 (12+2 kanalen) ontvanger níet goed kan omgaan met een TMAX-stuurprint van Engel. Wat er precies níet goed gaat is een lang verhaal maar kort gezegd: de twee trimmerij-kanalen worden tot 10% begrensd. En daar heb je dat systeem niet voor aangeschaft toch?
Leuk is wel dat de TMAX, ondanks de waarschuwingen, perfect kan omgaan met de Robbe R1410dps (PCM, 1024) ontvanger van Robbe.
Helaas kom ik daarmee toch echt wat proportionele kanalen tekort....

Al-met-al: U zij gewaarschuwd....G3 (Robbe) en TMAX gaan niet zo goed samen v.w.b. mijn combinatie.

Wordt vervolgd....

Grtz,

Jos

Laatst bewerkt:
hallo jos

kan die robbe zender die twee ontvanger aan zonder dat je aan de zender iets moet omzetten ????

als dat zo is dan is de oplossing toch wel belachelijk heel eenvoudig

groetjes raf

Hé Raf,

ik ben toch zeer zeker benieuwd naar jouw 'eenvoudige oplossing'....

Vooruitlopend daarop: ik kan de FX-30 omzetten van G3 naar PCM 1024 en naar PPM. Dat per model... V.w.b. de G3 kan je natuurlijk ook de freq's vanaf de zender instellen (wat zijn dat, kristallen?).
Probleempje is dat je de G3 (12+2 kanaals) niet kan instellen als 'PPM 12 kanaals' of de PCM1024 (10 kanaals) kan instellen als 'PPM 10 kanaals'.... Met andere woorden: de software in de zender bepaalt voor je hoeveel kanalen je ter beschikking hebt, en dát kan je niet veranderen....

De truc/het probleem is (denk ik) dat de G3 eigenlijk een 8-kanaals PCM is die door 'hotzeflotz-modulatie' net doet of'ie 12+2 kanalen heeft (ofzoiets). Een eenvoudige 'lompe' servo snapt de signalen die er van af komen wel (hebben Jan en ik gecontroleerd) maar zoiets 'hightech' (rekbaar begrip) als de TMAX stuurkaart bakt daar geen bal van..... (Oja: de TMAX-kaart van Jan Huizenga's Gato snapt't het precies hetzelfde niet....)

Mocht je ondanks deze info toch een slimme/eenvoudige (of beide) oplossing hebben dan heb je ettelijke Friese suikerbroden/liters Berenburg of iets écht lekkers naar wens in 't vooruitzicht...
Ik hou me aanbevolen voor íeder tip, en zeker die van jou!

Groetzels,

Jos

hallo jos

kijk ik weet dus niet hoe die zender werken (nie goe dus)
maar als die tegelijk ppm en pcm kon sturen was het probleem opgelost door die engel zooi op de pcm te zetten (bv kanaal 1 tot 8)en de rest op die ppm ontvanger van 9 tot 12
ik zat met een plaats en stroom probleem
dat doosje onder de toren van de type 21 dat stuurt de voorste duikroeren
maar er liepen 6 draden naar toe
en een water dichte steller van norbert heeft er maar 4
daarom heb ik een kleine ontvanger bij gekocht die in dat doosje mee moet komen en daar de sturing op zich neemt van de twee servo's
die ontvanger staat op kanaal 5-8
daarom dacht ik (tenonrechte) dat die zender dat eventueel ook zou kunnen
maar dat blijkt dus niet zo te zijn

groetjes raf
hoe komt robbe aan 8 kanalen en graupner aan 7?????

Hoi Raf,

Graupner doet niet 7 kanalen maar 9 op ppm, bv de C19 die ik zelf nu ook heb.

En gisteren samen met Jos deed mijn T-Max het zelfde verkeerde kunstje als die van Jos met die G3 ontvanger, daarna hingen we mijn 40MHz (ppm)ontvanger aan Jos zijn zender en alles deed het goed.

En om het helemaal interessant te maken hebben we de K5,K6,K7 kanalen van de T-Max met Y kabeltjes aangesloten met daar weer op drie servo's, en wat zie je dan gebeuren de (lompe) servo's doen precies wat de zender wil en de T-Max gaat over zijn nek:confused::confused::confused::confused:

Nu blijkt het dat de Engel print niet met alle PCM zenders om kan gaan, staat (achteraf) gewoon in de handleiding :rtfm: :sleepy: :sleepy: maar helaas lijkt het er op dat de PCM G3 ontvanger daar dus ook bij hoort, lijkt er wel op tot nu toe.

:offtopic:
Nu heeft Graupner een PPM ontvanger die 12 servos aan kan, maar daar rommelen ze ook met de modulatie (vermoed ik) , en ik vraag mij dus nu af hoe zou dat gaan?
:ontopic:

Dit alles zou wel een leuke uitdaging voor Corien kunnen worden om daar zijn mening over te geven, als hij dat wil natuurlijk, aangezien ik elektronisch gezien toch wel een leek ben.

Ps , evenzogoed veel gelachen gisteren.

Groeten,

Jan.

Laatst bewerkt:
wazig idee : als je 'm hebt, probeer er dan eens een servo fail safe tussen te zetten.
Met een beetje geluk "fatsoeneert" die het signaal richting TMAX voldoende, ook als 'ie NIET het roer over neemt. ligt natuurlijk helemaal aan hoe de fail safe is opgebouwd en werkt, maar je weet maar nooit.

hetzelfde zou je kunnen proberen met een lageregler, die je voor test gewoon stillegt op je
buro. als het werkt sloop je de sensor uit de LR (misschien even met Norbert overleggen),
en heb je de duurste verloopstekker ooit ;-)

ander idee : controleer eens of er een ontstoorcondensator tussen + en - van de TMAX zit zo nee, dan zelf toevoegen. idem op het signaaldraadje, om hoogfrequente storingen ("gras") van de signaal draad te krijgen (heb je een oscilloscope ?).
mogelijk dat dergelijk "gras" de CPU van de TMAX zenuwachtig maakt.

En omdat ik het ook niet precies weet en de kreet RTFM al viel :
http://www.aerodesign.de/peter/2000/PCM/PCM_PPM_eng.html#Anker143893

Ps @Jos doe je dan nog andere leuke dingen (voor Modelbouw actueel of zo ?)

Laatst bewerkt:
hallo

ik weet niet op welk kanaal die tmax zit
maar zou het kunnen dat ze alleen de laatste 4 kanalen opfucken en de andere van die 7 echte kanalen niet
graupner had vroeger een modulle die je in de zender moest inklikken( kopen natuurlijk)en dan had je 8 kanalen
maar die knoeide met het zevende kanaal die deed om en om dat kanaal sturen op de zender en zo kreeg de 8 kanaals ontvanger het idee dat er een 8kanaals zender bezig was
even die tmax in de eerste kanalen steken mischien

groetjes raf

@Ronald:

dat mag je me (b.v. tijdens de Subsail) nog 'ns uitleggen in Jip & Janneke taal.....(please), 't liefst met wat getallen want in mijn (KISS)elektronica-vookaabuulaajer is 'een ontstoorcondensator' een condensator die er zelfstandig voor zorgt niet hinderlijk in de weg te liggen (als je snapt wat ik bedoel).:p Verder dan 'die blauwe pielutjus die je achterop een elektromotor soldeert' kom ik in dit kader niet.
Militairus Simplus Maximus.....sorry voor de begrijpelozigheid.

@Raf:

lijk erop dat Robbe een soortgelijk 'signaal opstapel constructie' toepast. De beste resultaten bij de combinatie G3 ontvanger en TMAX haal ik met de 3 kanalen verdeeld over 1, 6 en 11. Alleen de twee trimkanalen worden dan beperkt tot 10%, hierboven gaan ze van proportioneel over in één ruk (digitaal?) naar de aanslag. Zet ik de 3 kanalen in 'een blok' (dus b.v. tussen 1-6 of 7-12) dan is 't helemaal een puinhoop. Zelfs het 'hoofdkanaal' (ballasttanks d.m.v. 3-standenschakelaar naar resp. 0, 80 en 100% vulling) is dan verstoord waardoor ik alleen 0, 80 en 0% vulling overhoud (een soort ongewenste servo-reverse en dan 1 kant op). De zender geeft daarbij op de monitor wèl de goede standen aan. De 2 kanalen trimmerij is dan een bende die niets met proportioneel meer te maken heeft....lijkt ook te zijn overgegaan in 'modus digitalus wegkwijtus'.:hammer:

Er wordt dus door de heren fabrikanten aardig wat afgeknutseld en voor een mm2 bouwer die zonder elektronenkennis door 't leven gaat wordt 't er niet eenvoudiger op...

Wil ik nog even kwijt: Jan's Gato begint wel HEEL ERG SMERIG mooi te worden:shock::shock::shock:. Tijdens de diverse G3/TMAX-fault isolation procedures gisteren hèb ik daar toch even een paar WALGELIJK mooie lasnaden gezien.... Daar gaan nog heel wat duikboters overheen staan kwijlen tijdens de subsail. Ik hoop dat Jan de boel dan goed in de lak heeft staan want CA kannietzobest tegen water....

Doeg,

Jos

Jos,

Leg dit probleem anders eens voor aan Corrien (Jan) in het elektronica hoekje. Wat ik me voor kan stellen (maar alles weet ik er ook niet van) is dat je ontvanger een 'verkeerde' puls afgeeft. De signalen die de ontvanger naar de servo's, regelaar, of bij jou T-max stuurt hebben een bepaald voltage ten opzichte van de min. De ene ontvanger geeft een hoger puls in volt dan de andere. Hier zou het in kunnen zitten, maar hang me er niet aan op.... En áls dit het is is het ook de vraag of het überhaupt aan te passen is.

Hoi Lex,

aan dat 'Puls-verhaal' hadden Jan en ik ook even gedacht. Ik ga 'ns kijken of Corrien wat licht kan laten schijnen op 't geheel.

Mvg,

Jos

hallo

als het een voltage probleem is dan kan een servo inpuls versterker dat oplossen
die kijkt alleen naar de impuls breedte niet naar de hoogte
daar geeft hij na het printje een mooi 4.8 /5 volt signaal af
wordt gebruikt bij heeeeeeeel lange draden in zwevers en dergelijke
maar dan kan een fail safe van conrad dat evengoed

groetjes raf

Ahoi,

ik heb het probleem aan Corrien voorgelegd. Hij heeft voorgesteld in eerste instantie 'ns door te experimenteren met de exacte kanaalnummer waar de drie proportionele kanalen van de TMAX kaart op worden aangesloten. Het zou goed kunnen dat de TMAX de signalen in een specifieke volgorde verwacht en dat dit per indeling of block op de ontvanger verschil kan maken. Terug naar het lab dus.
Dat gaat even wat daagjes duren; donderdagavond pas de mogelijkheid te proberen.

@Raf

ik hou jouw fail-safe ook even in gedachten. Dat spanningsverhaal klinkt erg begrijpelijk. Wel zie ik er tegenop op 3 failsafes in serie te zetten. De ontvanger heeft 'r een, de TMAX-kaart en dan nog 'ns extra tussen ontvanger en TMAX? Klinkt een beetje als overkill met mogelijkheid tot 'mekaar lekker in de wegzitten'. Bedoel je trouwens bestelnr. 225304 - 89
van Conrad (SMD-autopilot).

Thx,

Jos

Hoi Jos,

Drie failsafe's in serie geeft geen problemen. Bij het wegvallen van het signaal schiet de eerste in de geprogrammeerde stand, de volgende (of twee, of drie) zien dan weer een zuiver signaal en laten dat gewoon door. In de U-31 heb ik er twee achter elkaar staan, werkt prima.

Die volgorde zou het ook wel eens kunnen zijn. Sommige mixers willen ook het signaal netjes achter elkaar, dus testen maar zou ik zeggen!

Back