Engel zuigertank ombouw naar proportioneel

Wie kaatst kan de bal verwachten.

"als we niet eens meer de moeite nemen elkaars posts *goed* en *helemaal* te lezen en te begrijpen"

Jeroen jouw uitleg is heel duidelijk en direct.
Geen woord aan toe te voegen.
En voor Martijn, neem eens contact op met de mensen van Sonar.
De jongens zijn zeer behulpzaam als ze weten dat iemand serieus is.

Hein

Wel jammer dat een voor mij, met het stadium waarin mijn duiktank zich bevindt, interessante *technische* discussie eindigt in dooddoeners.

Dit kan ik onderschrijven. Iedereen bouwt naar zijn kunnen en kennis, en soms worden er dingen bedacht. Mischien voor de zoveelste keer, mischien helemaal nieuw, en al dan niet gehinderd door kennis van zaken. "Out of the box' denken kan hierin alleen maar toegejuichd worden, hoe zouden we anders aan nieuwe ideeën moeten komen. Dan had Norbert nooit zijn duikregelaars ontwikkelt, of Markus die Hall-sensor besturing, of Douglas zijn waterpomp-injectiespuit-trimtank om dichter bij huis te blijven. Een mooie term hier is wat iemand als onderschrift gebruikt op het forum: "Om vooruit te komen moet je de vaste grond onder de voeten los durven laten".... Met dooddoeners worden mensen weer teruggezet "in de doos", da's zonde!

@Douglas,

Ik laat dat schakelaartje erbij op de zender even varen. Geeft voor mij in de FX-18 teveel rompslomp, en bovendien is die schuif niet alleen voor duiktanks. Laat mij dan maar (vaker) schuiven .... :cool: :D

Betekenis voor wat betreft dooddoeners opgezocht op het net...

Dooddoeners: manieren om een idee om zeep te helpen

Vind het echt jammer dat je er zo over denkt. Wij zijn de laaste die ''iets'' om zeep willen helpen.

Maar ja, als je een systeem van Markus en Lars onderuit aan het halen bent vraag ik mij wel af wie hier dan een dooddoener is.

Mijns inziens begint een goede duikboot op de tekentafel met heel veel praat en het nodige rekenwerk

Juist, en er zijn legio's mensen die uit ervaring anders werken. En dat anders werken werkt goed! Heel goed zelfs. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Dat jij (naar mijn inziens ;)) een omweg naar Rome maakt moet je zelf weten. Maar ga mij dan niet vertellen dat DAT het beste is.

Gelukkig hebben we allemaal verschillende ideeen, en diverse verschillende oplossingen, die nog goed werken ook. Dat er ideeen tussen zitten die niet in jou straatje passen oke, maar ga dan niet een heel systeem van een ander er onder uit halen en dan spreken over schande.

Snappie? (en nee ik heb niks met die "Pirates of the Caribean" film :lol:)

@ lex

Prima dat je ook mijn idee er onderuit haalt;).... Geen problemen er mee...
Ga toch nog het een en ander uitzoeken hoe het zit met die warmte zoals jij beschreef. Het idee waar Raf mee op de proppen kwam is zo slecht nog niet.

Dus, nu weel lekker verder l*ll*n over techniek enz enz enz vriendjes maken en meer van al die goed bedoelde bedoelingen...:celebrate:

@Lex,

Hey wakkere, er staat niet voor niets een bolletje met een knipoog achter....;););)

Beetje pesten kan geen kwaad toch?:rolleyes:

Haha, nee hoor, wat was het ook al weer, lezen en gelezen worden...? :rolling:

Zal inderdaad werken met die twee weerstandjes, alleen maak je dan de servo-uitslag kleiner. (die 1,5K wordt dan de minimale waarde ipv nul) Dat geeft bij mij problemen met andere functies.

Hoi Lex,
er kan geouwehoerd worden wat ze willen en moeilijk gepraat worden zoveel ze willen.
Jouw systeem werkt wel!!
En dat kan van veel van die `hytech` dingen niet gezegd worden.
Jij vaart en die technische dingen varen dus niet.
Die staan alleen op de standaard.
Dat is hier in Nederland en in Duitsland ook zo.
Bij Sonar staan ook veel boten alleen op de standaard.
Er zit zoveel elektronica in dat je het slecht van wordt.
Hier in Nederland is een boot met techniek er in waar een raket jaloers op zou worden.
Het is het model van een Zeehond en ik kan de model al meer dan 20 jaar.
Daar staan printplaten in de niet eens aangesloten zijn en ook nooit aangesloten zullen worden.

Laat ons maar lekker "primitief`zijn en varen.
Jouw systeem is zo eenvoudig dat die moeilijke mensen gewoon problemen zien door de eenvoud.

Compliment Lex

Hein

Betekenis voor wat betreft dooddoeners opgezocht op het net...

Beter zoeken:

"Een dooddoener (of machtspreuk) is een nietszeggend argument dat een gesprek van het onderwerphttp://nl.wikipedia.org/wiki/Kenobject afbrengt, waardoor een verdere gedachtewisseling wordt afgesneden."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dooddoener_(stijlfiguur)

Wat de technische discussie betreft: een soms impulsief reagerende duikbootbouwer zei mij ooit: "de basis moet goed zijn". En een continue probleem aanpakken met een discreet systeem is mijns inziens geen goede basis leggen. Ik denk dat dat ook de reden is waarom niemand mij kan uitleggen waarom het Markus & Lars systeem (discreet systeem) beter of minstens gelijkwaardig is aan het schuifpot systeem (continue systeem) en de discussie daarom gesmoord wordt in dooddoeners.

Ik kies voor een bijna continue systeem, de schuifpot aan een 10-bit ADC, en ik kan in ieder geval aan mezelf uitleggen waarom. Dat heeft mi. niets met omlaag halen, afkraken of wat dan ook te maken, maar met een droge en theoretische afweging, waarbij ik voor- en nadelen op een rij zet en dan een afweging maak.

hallo

laat me nu net die boot waar Hein het over heeft ook kennen hahahaha (beter dan een bolletje)
als er zelfs teveel vocht in de lucht zit wil die zelfs al niet meer duiken
zo juist reageren die printplaten die wel zijn aangesloten
het is echt een juweeltje maar die boot duikt echt als hijzelf goesting heeft

eenvoudig werkt nog steeds heel goed
wat er niet aan zit kan niet defect geraken
display hier en daar met blauwe achtergrond heeeeeeel mooi maar het zit er in dus het kan defect geraken

ik wil een injectie spuit trimtank gaan bouwen voor de u2540 deze winter
en ik ga dat afkijken van een goeie vriend hahahaha en vooral hem lastig vallen met pb's want dat afdraaien van die piston daar zit ik nog met een probleem
een 50 a 70 gr is voldoende om de u2540 te trimmen als de duiktank vol is
dus met dit systeem moet dat kunnen lukken
en als daar die potmeter van lex bij komt is het een mooi trimsysteempje wat niet teveel plaats gaat innemen

voor de rest is het altijd interesant om te kijken wat andere er van bakken
zoals dit jaar in keulen er veel gelachen werdt met mark zijn rov van pvc buizen
maar toen dat zaakje in het water zat en ze konden zien wat hij er mee kon doen
de bollen van norbert zijn prachtig maar wat beweging en manuvreren was mark beter en vooral goedkoper af

en als je dan leest in een duits tijdschrift dat er staat
of ze in duitsland eens niet moeten gaan na denken over wat ze aan het bouwen zijn niet een klein beetje der over is
want dat er met een haast nihil aan kost van een van hun boten een rov kan gebouwd worden die voor de heel dure versie's niet moet onder doen
dan vind ik dit een dikke pluim om op onze hoed te steken

hou het simpel zou ik zeggen

ps mark is naar de 5 a 6 meter gegaan met zijn pvc rov
wat voor zulk materiaal toch een mooie diepte is niet ?????
groetjes raf

Als we het over elektronika hebben lees dit artikel maar eens.
Een Mehrkanalschalter mit 6 Ein- und 22 Ausgängen van Andy Jungmann.
6 in en 22 uitgangen!!
Daar kun je wel wat mee schakelen.
En alles in te stellen op de computer!

Daar zeg ik nu eens U tegen!
En het werkt ook nog.

Maar dat is niks voor mij hoor.
Veel te technisch.
Misschien iets voor Raf?

Hein

Klik de link maar eens aan.

Mehrkanalschalter mit 6 Ein- und 22 Ausgängen | Sonar e.V.

hallo

hela verre vriend
das niks voor mij
dat is mischien wel mooi al die toeters en bellen maar dan wijk ik af van mijn principe
eenvoudig en minder is meer
waar waren nu weer al die knopjes voor hahaha

groetjes raf

@Douglas,

Ik laat dat schakelaartje erbij op de zender even varen. Geeft voor mij in de FX-18 teveel rompslomp, en bovendien is die schuif niet alleen voor duiktanks. Laat mij dan maar (vaker) schuiven .... :cool: :D

Hallo Lex,

Kun je datzelfde effect niet uit een V-mix halen ?

Je kunt het kanaal waar je schuif-potmeter opzit...
in een V-mix als 'Master en Slave' gelijktijdig selecteren.
Met de V-mix instellingen, kun je dan de nieuwe max diepte bepalen van de schuif-potmeter.

Staat de V-mix uit, dan heb je het bereik met de standaard instellingen.
Hierin kun je dan bijv. instellen op de maximale diepte die je wildt gaan.
Stel hierbij ook de ATV goed in... bijv. op pot omhoog is 60% max uitslag...
en pot naar onder, is 90% max uitslag.
De waardes stel je in op de max diepte en op normale diepte.

Zet je de V-mix aan, dan is je nieuwe diepte bijv. op telescoop-diepte.
Zo kun je meerdere V-mixen toevoegen aan dat kanaal, met diverse voor-ingestelde dieptes !
De setting van SET, is de waarde naar de nieuwe diepte...
Deze setup geld dan eigelijk enkelt met de pot naar onder !
Dit doordat de normale hoogte ook verschoven wordt.

V-mix uit = volledig bereik van normale hoogte, tot max diepte.
V-mix 1 = telescoopdiepte (enkelt met de pot naar onderpositie)
V-mix 2 = Net onder water (enkelt met de pot naar onderpositie)

V-mix 1 & 2 kun je via een enkele aan/uit/aan schakelaar activeren.
Zo kost het je maar 1 plek op je zender.

Hopelijk kun je er iets mee...

Hallo Marten,

Is een idee ja. Ik zat ook al richting de mixers te denken, maar had geen idee van hoe die dan in te stellen. Blijft dat je steeds af moet regelen op de waterkwaliteit, maar ik ga er eens mee experimenteren. Bedankt voor jou tips!

Hoi Lex,
Het zal zeker even experimenteren zijn, om het goed voor elkaar te krijgen.
Maar als je ziet hoe het dan reageert, dan wordt het steeds duidelijker.
Zou zeggen, pak een servo en zie whatsk skebeurt ;-)
Of nog beter, met je proportionele Engel zuigertank.

Het is denk vooral van belang, dat je de ATV eerst goed afstelt en naderhand de V-mix correctie.

Wat je ook kunt doen, is het model dan opslaan voor elk type vaarwater/lokatie, waar je vaak naartoe gaat !
Zo kun je makkelijker wisselen.
MOD-1 = zwembad
MOD-2 = .....meer
enz...

@Maarten,

Helaas vrees ik dat je heel snel een tekort hebt aan MOD-x instellingen. Naast waterkwaliteit, heeft de temperatuur invloed op de dichtheid van water.

M.v.g.

Mathijs

Hoi Mathijs,

De settings zijn overigens snel aan te passen.
Enkelt per V-mix een nieuwe SET aanpassing is al voldoende.

Verder zeg ik er eerlijk bij, dat ik geen ervaring heb in hoeverre een model op verschillende wateren reageert.
Kan me er lichtelijk iets bij voorstellen... maar daar blijft het dan ook bij :-)

Back