Enigma/Alex/???

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Kimble_Schmitz, 23 mrt 2009.

  1. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Val, op de Avionik en ook de Surprise zitten niet van die "wipers" zoals op de Alex/Enigma en ook de FVK bakken en ook de RW's. Dus moet je zelf met de wipers van tape maken. Werkt ook.

    De ligger die net voor de ailerons en flaps in de vleugel zit is eigenlijk niet belangrijk. Pas belangrijk als je kist een gronz zwaai maakt of dergelijke belastingen die niet normaal zijn en toch al tot schade lijden. De hoofd ligger moet je NOOIT aankomen.

    Wim, en hoe veel heb jij in de 25 jaar ECHT F5B gevlogen? Kan dit de reden zijn dat jij nog NOOIT een regelaar in de fik hebt gestoken?! En als je om je heen kijkt, hoe veel F5B piloten hebben nog NOOIT een regelaar in de fik gestoken?!

    Ik heb best respect voor mensen die het onderhoud van een ontvanger accu niet inzien, vooral dan aan NiMh gedacht. Een seperate BEC ver verwijderd van de regelaar is best te verdedigen. Maar voor F5B waarbij de belasting op de regelaar ver boven het aangegeven maximum van de regelaar ligt moet je gewoon weg NOOIT de BEC van de regelaar gebruiken. Punt.

    Ja, een spannings regelaar op een 2S Lipo als ontvanger accu kan idd ook kapot gaan. Een aan/uit schakelaar kan ook een slecht contact hebben. Daarom gebruik ik een regelaar die groot genoeg is, sterk gebouwd en een "safe switch" heeft zodat mijn setup eigenlijk nog betrouwbaarder is dan die van jou. Tenminste ik neem aan dat jij een klassieke aan/uit schakelaar hebt?!

    Maar goed, de uitzondering bevestigd de regel.

    P.s. een principes questie, een BEC is alleen een BEC als het ook echt het hebben van een extra accu elimineert, anders is het slechts een regulator.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2009
  2. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Tja, een "uitvinder" hier bij ons noemde het een "zorba" (zonder radio batterij)Wat bedoel je met "echt" F5B jos? FAI F5B tot 6S/30(27/24/16)cellen)? 2*1 jaar dan, so what(ik gebruikte meestal meer ampères dan die mannen, dat is pas onlangs veranderd)? Ik gebruik zowel "safe switches" (MGM heeft die op zijn regelaars zitten) als andere. Een "BEC" regelaar heb ik nog nooit weten kapotgaan (tenzij in het begin, en zelfs dat is me nooit overkomen).Ontvangeraccus bij bosjes, niet allen nimh, ook nicad.. Een Lipo of A123 vind ik al stukken beter.De bec van de regelaar gebruik ik momenteel enkel in mijn Limited pylon racers en in mij buitenloper modellen, die niet boven de 200A uitkomen. Maar de BEC van het castle spul vertouw ik niet, daar zit steeds een externe in de plaats (behalve bij mijn pylon racertje).Mijn aversie voor ontvangeraccus is jaren geledn begonnen toen ik eens de spanning van zo'n klein accuutje(toen 450mAh)heb gemeten en in het oog gehouden. Dat ding ging (nieuw!) al na een paar minuten onder de 4v.Heb voor brandstof altijd dikke akkus gebruikt, voor elektro altijd BEC.Zo goed als alle problemen met BEC komen door een verkeerd gebruik (te veel servo's, liefst dan nog die veel stroom nemen en met niet al te soepele stuurstangen etc, als het even kan met een lineaire BEC met >12v.Me het spul dat tegenwoordig bestaat zijn de problemen al heel wat makkelijker te vermijden. Maar nogmaals, iedereen mag van mij gebruiken wat ie wil, ik blijf bij mijn keuze.
    Oh, ik moet zeggen dat ik in die 25 jaar geen enkele regelaar heb ZIEN in de fik gaan(wel kapot), ken ik enkel van internet.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2009
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Moet je eens naar de UK komen, hier is het bijna iedere wedstreid wel raak. ;)

    Een goede middag.

    Jos
     
  4. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik ben naar het WC in York geweest, buiten de ontploffende Nimh van de italianen niks spectaculairs gezien... Bij de Engelsen die naar belgie kwamen (George,Dave, Mike) ook nooit rook uit de romp zien komen...Bij jou in Hodb ook niks speciaals gezien...Misschien heb ik het juiste karma voor ESC's...
     
  5. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Kunnen jullie eens expliceren hoe ik het best mijn gas aansluit?

    Ik heb een 8kan ontvanger, ff10 en wil de H met terugveerstand gebruiken om gas te geven en G schakelaar voor motor cut.

    Groeten Val
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Val,


    Ik heb geen Futaba.
    Probeer Johan even een PBtje te sturen, geloof dat hij een FF heeft.

    GJ
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Val, ik heb wel een Futaba maar kan je dat zo niet vertellen. Gewoon zelf even proberen met een servo er in en je manual.

    Vliegen met die bak!!!
     
  8. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Ik heb al zwaar zitten dokteren tegen dat ik al die vliegfases, butterfly, camber, center afwijking voor flap toestanden In orde had.
    Dus ik dacht van ik vraag het hier maar snel even. Maar ik kom er wel uit hoor, ben begonnen met Kanaal 3. ARBK-FUNC staat op H waardoor H nu 3 aanstuurt en de stick nog altijd de butterfly :hammer: ingebouwde motorcut programma heb ik ook aangelegd en toegewezen en het wert niet :nosmile:

    Nu ga ik maar eens een gewoon mixerke proberen, dat zal beter gaan dan die voorgekouwde programma's.:sleepy:

    Val
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Val, weet Luc het niet?
    Anders Wim?

    Effe PBtje?
     
  10. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
  11. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    'T is al niet meer nodig, ik heb het op de alternatieve manier gedaan, met een logic SW1 H x/and G down en in AUW_CH kanaal 8 aan SW1 toegewezen. Nu werkt het dus.

    Groeten Val

    Ps GJ krijg jij je Surprise af? Ik wil de mijne op zijn minst nog voor het treffen invliegen.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Val,

    nee, ik krijg hem niet af.
    Komende 2 a 3 dagen ben ik uitgeschakeld, dan ben ik niet thuis.
    De motor en regelaar moeten er in, stuurstangen op maat maken.
    Om dat goed te doen duurt langer dan een avondje.

    Ik heb net bij Gerben de Hawk vleugel en een aandrijving afgeleverd.
    Hij heeft nog een romp die ik ooit gebouwd heb, dus hij probeert die 2 dingen aan elkaar te krijgen.
    Met een beetje geluk, kan dat dan zaterdag ingevlogen worden.

    GJ
     
  13. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Hij heeft eindelijk gevlogen:

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    En natuurlijk zeer stabiel en ook vrij gemakkelijk te landen. Ik ben echt content van dit toestel, het is sterk en proper gebouwd. de akefitjes heb ik opgelost (zoals de vleugelbevestiging die een paar mm verkeerd zat en een flap die haperde) blijkbaar kan je dit bij andere en duurdere kisten ook voor hebben.
    De servo's d60 passen mooi voor hoogte en ail en op de flaps kan je net een s3150 inschuiven. De servo stangen zijn een omgeplooide L met een borging opgelast die de speling ook bij gebruik weghoud.(afgekeken van het F3b)

    Roerheveltje heb ik door een vriend laten frezen.Die witte zaten er origineel in 1mm, Van het motorspant heb ik er 2 aan elkaar gelijmd nu 3mm en rondom nog kartels ingevijld om meer lijmoppervlak te hebben.
    [​IMG]

    Ik heb koelgaten geboord (met een persoonlijk kenmerk) op deze manier hoop ik meer sterkte te hebben dan wanneer er een groot gat zou gemaakt zijn. Ik lees nu wel berichten om geen enkel gat te voorzien omdat de lucht via de spinner naar buiten kan, maar waar gaat deze er dan in?
    [​IMG]

    Questie van het afregelen had ik maar één trimklikje nodig op de ailerons en dit kan nog komen door een licht onbalans in de vleugel die ik nog ga uit balanceren.
    Op de hoogte was meer nodig, 11 klikjes. Zo staat deze nu bijna 1mm omhoog. hij had dus direct zin om snelheid te maken, maar het vliegt zo niet zo als het moet.
    Ik ben begonnen met het stabilo zadel uit te smetten om te zien of deze ergens niet mooi aanleunt, en om zo te weten of ik vooraan wat af kon doen.
    Na een beetje vijlwerk heb ik het erbij gelaten omdat het stabilo demontabel is en ik de passing niet wou verprutsen.
    [​IMG] Met het upgetrimde hoogteroer vliegt hij nu dus plat, en in duikvlucht heeft hij een beetje down nodig.
    Verdere vluchtjes zullen moeten uitwijzen of het zwaartepunt meer achteruit mag of als ik de instelhoek zal moeten veranderen.
    Bij het uitmelken met de vleugel neutraal kantelde hij pas bij vol hoogte en vrij trage snelheid over zijn zij. met de flaps naar beneden en een beetje aileron omhoog flipte hij niet eens om bij vol hoogte:thumbsup: Het is zo dat hij eerst sterk rees bij butterfly, maar door wat diepte bij te mixen met een vertraging van 3 is dit nu ook neutraal.

    Groeten
    Val
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Heel fijn om te horen!

    De Enigma is een super kist!

    Jos
     
  15. JWS

    JWS

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Zwolle
    Gefeliciteerd met een succesvol verlopen eerste vlucht Val.

    Heb je ook al wat meetgegevens ?

    Janwillem
     
  16. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Meetgegevens van de eerste vlucht.

    Moet je de unilog misschien altijd setten voor hij zal opnemen? ik had de instellingen gedaan zodat hij zou starten vanals er zoveel Mah of V zou lopen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  17. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik zet hem op 50A beginnen. Uit gaat hij dan pas als je de stroom onderbreekt (Lipo los).

    Jos
     
  18. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Ik wou hier al eens een berichtje neerpoten over hoe goed de Enigma is, Maar nu heb ik schade en ik vrees dat die in de lucht is opgelopen.

    Bij het landen zagen we de staart zwiebelen, en op het eerste zicht was daar niets aan te zien, toch blijken er zich 2 minieme barstjes te bevinden op 12 en 16cm van de staart. De staart is nog sterk in zijwaartse richtingen maar tordeert te gemakkelijk.

    Er lopen 4 rovings in de hoeken, en de binnenkant zal gedelamineert zijn.
    zou ik daar gewoon ca in gieten of verwarmde epoxy? eventueel met een ballon of moet er ook een extra matje in:( dat buisje is maar 2cm) dus dat wordt bijna onmogelijk gefrummel. Verder heb ik 2 componenten Pu schuim van zeer goede kwaliteit en sterkte. Eventueel plaats ik een stop, een paar cm voor en na de breuk en giet ik de staart daarme op.

    Anders is het een super stabiel toestel. en heb ik nog geen tekens gezien tot flutter.

    Val
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.422
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Val!
    Zonde hoor!

    Reparatie... versie grondig?
    Mijn methode was...
    Eerst barsten uitgraven met de Proxxondremel en lijmen met CA om de zaak te fixeren.
    Zorg ervoor dat alle barstjes goed terug in het gareel zitten.
    Je kan de barst eventueel verder openwerken met een naald, inprikken om de mm, zodat de barst zich goed richt zonder te veel frictie. De spanning moet uit het materiaal zijn.

    Daarna de gelcoat volledig rond om weg frezen. Alleen de gelcoat!
    Als alles klaar is, en doorzichtig, de romp wassen met water en zeep. Biotex + radiator borstel, binnenkant boenen.
    Niet spoelen met aceton of thinner, dat geeft blaasjes in de gelcoat. Dat heb ik ondervonden met de Wilco. Die is op plekken poreus....
    Gewoon water en zeep en daarna drogen.

    De ballontruck, maak deze zelf op maat uit grijze vuilniszak, dubbellaags.
    Een normale ballon drukt de zaak volledig uit het verband.

    Met een boterhammenplasticzak teken je de vorm af. Die plak je met tape om een helft. Met een viltstift teken je af. De vorm zet je over op het calkeerpapier.

    Met de zelf gemaakte op maat ballon heb je amper overdruk nodig om de mat aan te drukken.
    Sealen doe je met de strijkbout of soldeerbout tussen een gevouwen velletje calkeerpapier. Dat bevat olie, tempert de hitte, zorgt er voor dat de plastk zak niet aan je boutje blijft smelten en bovendien zie je wat je aan het doen bent.

    Ik heb aan de binnenzijde 1x 90 grams mat aangebracht, met de ballon, aan de buitenenzijde gehusselde roving. In de knik overgang, en rondom. Daarna er overheen nog 25 grams glasmat.
    De ballon kon ik goed op stand plaatsen, doordat de romp doorzichtig was geworden zonder de gelcoat.

    Vervolgens de reparatie langdurig en behoedzaam in model geschuurd. Afgespoten met 2K Motip PU lak. RAL kleur. De Enigma is ook vast een RAL.

    De overgang buis-kielvlak is gewoon zwak, luchtbellen in de epoxyhuid. Nee, niet al te best.
    Na de reparatie is dat stuk flink steviger geworden.
    Het wachten is op de volgende zwakke plek.

    Bij een volgende gelijksoortige breuk zaag ik de zaak af. Repareren en ter afsluiting een mof van binnen om de zaak weer vast te bouwen.
    Daarbij wel eerst een mal (een Jig) op een vlakke plank, op basis van de vleugelbevestigingspunten zodat je de zaak altijd in de oorspronkelijke stand terug kan brengen.

    Ben met mijn operatie wel een flink paar avondjes aan het zweten geweest.
    GVJO verklaarde mij voor gek. Qua uren, jazeker... onbetaalbaar...
    Maar het resutaat mocht er zijn... Het ziet er perfect uit... alleen gevlogen is er nog niet.

    Jou breuk op 16 cm? Wel, dan hoef je niet om een hoekje zoal bij mij... onmogelijke plek.

    En kijk natuurlijk nog even naar m'n Wilco reparatiedraadje....
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2009
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Euhm, dat is weer zo een ding waar ik eigenlijk alleen een uitspraak kan doen na die romp in mijn handen te hebben gehad.

    Kan zijn dat er niks mis is, kan zijn dat de deelnaad niet geheel goed verlijmd is. Kan zijn dat jou landing toch niet geheel zachtjes was en er echt schade is.

    Mijn advies, zorg dat je eventjes met Luc of Willy een bakje koffie kan doen ergens en geef hen de romp even in de handen.

    De Surprise rompen zijn eigenlijk ook best flexibel, ontdanks dat ze 2x zo dik zijn als de Avioniks. Komt omdat het slechts Kevlar is en nog wel onder maffe hoeken ook.

    Schuim lost niks op, daar wordt hij echt niet sterker/stijver van. Alleen zwaarder.

    Jos
     

Deel Deze Pagina